Jump to content
IGNORERAD

Får thai köpa mark i Thailand om gift med farang?


frogfish

Recommended Posts

12 minuter sedan, skrev SanMakha:

Hmm, men vad händer då? Huset står ju där redan. Ska den nya ägaren till marken, hyra ut marken till mig då? Eller kastas man ut från Thailand utan pardon? Eller, listig som fan, gifta om sig med någon som inte är så noga och låta henne köpa marken för en billig slant, och sedan bo kvar. Bara en undran. :blind2:

 

Ja det är just det som är den stora frågan för faranger som äger hus men inte marken den står på

 

Du kanske kan starta ett Thailändskt bolag där du äger 49% och två thailändare resten, som ger dig fullmakt att rösta för dom i styrelsen och sälja tomten till det bolaget.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 101
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    23

  • Soengsang

    10

  • Surin P3

    6

  • hasseigöteborg

    5

Mest aktiva i denna tråd

19 minuter sedan, skrev Tallviking:

 

Ja det är just det som är den stora frågan för faranger som äger hus men inte marken den står på

 

Du kanske kan starta ett Thailändskt bolag där du äger 49% och två thailändare resten, som ger dig fullmakt att rösta för dom i styrelsen och sälja tomten till det bolaget.

Ja, för nu är det ju frugan som äger allt, jag skiter egentligen i ägandet, men problemet är ju om hon kolar av innan mig. Då verkar man ju faktiskt rättslös som jag kan se det.

Link to comment
Dela på andra sajter

hasseigöteborg

"Usefruct" som det stavas är att man leasar marken tills man dör till skillnad från vanlig leasing som är max 30 år. 
Usefruct kan dock endast tecknas mellan makar . Och beskattningen skiljer något från vanlig Leasing. 

 

En bra lösning som jag valt är att frugan skrivit ett testamente att hennes son (som bor i Sverige men inte är min biologiska son) ärver boendet. 
Sedan har jag en Usefruct som gör att jag kan bo kvar tills jag dör så pojken kan inte kasta ut mig innan jag "går ut" med fötterna först. 

 

Nackdelen med detta är att om jag haft särkullsbarn (vilket jag inte har) så hade dom inte fått något.  

 

hf

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev hasseigöteborg:

"Usefruct" som det stavas är att man leasar marken tills man dör till skillnad från vanlig leasing som är max 30 år. 
Usefruct kan dock endast tecknas mellan makar . Och beskattningen skiljer något från vanlig Leasing. 

 

En bra lösning som jag valt är att frugan skrivit ett testamente att hennes son (som bor i Sverige men inte är min biologiska son) ärver boendet. 
Sedan har jag en Usefruct som gör att jag kan bo kvar tills jag dör så pojken kan inte kasta ut mig innan jag "går ut" med fötterna först. 

 

Nackdelen med detta är att om jag haft särkullsbarn (vilket jag inte har) så hade dom inte fått något.  

 

hf

Nu fattar jag ingenting som vanligt.

 

Kollar på det fetade och får inte ihop det.

 

Du leasar marken, som (om frun går bort före dig) tillhör hennes son som inte är din och hade han varit särkullsbarn (vilket är ett ord jag inte stött på tidigare men enligt wiki "Särkullbarn är beteckningen på de barn till en make som inte den andra maken också är förälder till.") så hade dom inte fått något.

 

Nä, jag fattar fortfarande inte.. Om jag hade haft särkullsbarn - vilket jag utläser att du har om jag tolkar allt rätt så hade dom inte fått något - av vadå?

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev SanMakha:

Hmm, men vad händer då? Huset står ju där redan. Ska den nya ägaren till marken, hyra ut marken till mig då? Eller kastas man ut från Thailand utan pardon? Eller, listig som fan, gifta om sig med någon som inte är så noga och låta henne köpa marken för en billig slant, och sedan bo kvar. Bara en undran. :blind2:

 

Är ditt visum baserat på äktenskap förverkas det omedelbart, vad jag förstår.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

hasseigöteborg
1 timme sedan, skrev kitungmakmak:

Nu fattar jag ingenting som vanligt.

 

Kollar på det fetade och får inte ihop det.

 

Du leasar marken, som (om frun går bort före dig) tillhör hennes son som inte är din och hade han varit särkullsbarn (vilket är ett ord jag inte stött på tidigare men enligt wiki "Särkullbarn är beteckningen på de barn till en make som inte den andra maken också är förälder till.") så hade dom inte fått något.

 

Nä, jag fattar fortfarande inte.. Om jag hade haft särkullsbarn - vilket jag utläser att du har om jag tolkar allt rätt så hade dom inte fått något - av vadå?

Eftersom min frus son (via testamentet) får hela huset så är det ju så. Detta skulle för någon annan (som har särkullsbarn ex från ett tidigare förhållande i Sverige) gör på samma sätt innebära att dessa särkullsbarn aldrig kan få några pengar för det hus som man byggt i Thailand den dagen den svensk mannen dör och fruns son då äger hela huset och inte är bunden av usrfruct längre 

hf
 

Link to comment
Dela på andra sajter

hasseigöteborg
1 timme sedan, skrev SatanG:

 

Är ditt visum baserat på äktenskap förverkas det omedelbart, vad jag förstår.

 

/ SatanG

Det förutsätter ju att man har visum (eller extension) baserat på äktenskap. Och då får man ju bara försöka få visum (eller extension) på annat sätt. Ex pensionär. 

 

hf

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev hasseigöteborg:

Eftersom min frus son (via testamentet) får hela huset så är det ju så. Detta skulle för någon annan (som har särkullsbarn ex från ett tidigare förhållande i Sverige) gör på samma sätt innebära att dessa särkullsbarn aldrig kan få några pengar för det hus som man byggt i Thailand den dagen den svensk mannen dör och fruns son då äger hela huset och inte är bunden av usrfruct längre 

hf
 

Ok, då begriper jag lite bättre.

 

Inte som jag trodde det fungerade, men jag tänker nog på Svensk lag.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Frugan har bott i Sverige i 9 år nu är svensk/ thai medborgare.

I början på augusti i år köpte hon 13 rai mark söder om Chiang Mai uppe i bergen

Ingen på Ampour frågade om var pengar kom ifrån ingen som brydde sig om att hon bor i Sverige. 

Uppvisande av thai ID kort räckte för att få alla dokument.

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev JJC:

Frugan har bott i Sverige i 9 år nu är svensk/ thai medborgare.

I början på augusti i år köpte hon 13 rai mark söder om Chiang Mai uppe i bergen

Ingen på Ampour frågade om var pengar kom ifrån ingen som brydde sig om att hon bor i Sverige. 

Uppvisande av thai ID kort räckte för att få alla dokument.

Ja, hon är ju Thai så för henne är det inga problem. Men problemet uppstår om hon kolar före du gör det och släkten inte gillar dig längre. Då är det bara att dra som jag fattat det.

 

Läste nånstans om en som brände ner huset han byggt, det var ju hans men inte marken han byggt det på. Skröna eller inte vet jag inte faktiskt.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev kitungmakmak:

Ja, hon är ju Thai så för henne är det inga problem. Men problemet uppstår om hon kolar före du gör det och släkten inte gillar dig längre. Då är det bara att dra som jag fattat det.

 

Läste nånstans om en som brände ner huset han byggt, det var ju hans men inte marken han byggt det på. Skröna eller inte vet jag inte faktiskt.

Det är nog det minsta problem för att släkt har inga dokument och jag kommer nog kolla av innan min fru.

Dessutom har vi tänkt på det och har en klausul att en ombud/jurist kan/kommer att sälja land och släkt får inget i fall .......

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev JJC:

Det är nog det minsta problem för att släkt har inga dokument och jag kommer nog kolla av innan min fru.

Dessutom har vi tänkt på det och har en klausul att en ombud/jurist kan/kommer att sälja land och släkt får inget i fall .......

Bara man tänkt igenom det så är det väl OK.

 

Bra att tänka till före faktiskt, nåt jag borde göra åxå.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev kitungmakmak:

Ja, hon är ju Thai så för henne är det inga problem. Men problemet uppstår om hon kolar före du gör det och släkten inte gillar dig längre. Då är det bara att dra som jag fattat det.

 

Läste nånstans om en som brände ner huset han byggt, det var ju hans men inte marken han byggt det på. Skröna eller inte vet jag inte faktiskt.

jag har läst det också på något annat thai-forum. mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev hasseigöteborg:

Det förutsätter ju att man har visum (eller extension) baserat på äktenskap. Och då får man ju bara försöka få visum (eller extension) på annat sätt. Ex pensionär. 

 

hf

 

Naturligtvis, om man nu är är över 50. Det går ju att basera på barn också vad jag förstår.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
On 28 juli 2016 at 13:04, skrev Tallviking:

 

Ja det var det jag skrev att olika amphur eller Landoffice tillämpar lagar och regler olika

 

Du kan faktiskt bli ägare till tomten om du är gift (tvärt emot vad de flesta tror) men du måste intyga att vi skilsmässa kommer du inte häva äganderätt till tomten på något sätt och den tillfaller då din fru

 

 

Hej

Reglerns i landet är nog i grunden lika, men dom tillämpas precis som alla andra lagar och regler olika.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
9 timmar sedan, skrev JJC:

Frugan har bott i Sverige i 9 år nu är svensk/ thai medborgare.

I början på augusti i år köpte hon 13 rai mark söder om Chiang Mai uppe i bergen

Ingen på Ampour frågade om var pengar kom ifrån ingen som brydde sig om att hon bor i Sverige. 

Uppvisande av thai ID kort räckte för att få alla dokument.

Hej

Så fungerar det nog nästan överallt, är du fortfarande Thsiländsk medborgare så kan du självklart köpa och äga mark i hemlandet även om du har vistats utomlands och tjänat pengarna där, det är inte olagligt att tjäna pengar utomlands då även om dom hade frågar var pengarna kom ifrån hade det inte varit något problem.

Enda sättet att avsäga sig rätten till ägande, förvärv och arvsrätt är väl att säga upp sitt Thailändska medborgarskap.

Mvh isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
On 28 juli 2016 at 14:01, skrev Jive:

Och sedan finns det ett gäng undantag från reglerna. Inget är heligt här. Jag har t ex en bekant från Sverige som äger land här.

Hej

Det kan ju vara så att han tror sig äga mark och är helt övertygad om detta, men själv tvivlar jag på att det dokument som han innehar håller vid en rättslig prövning.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

55 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Det kan ju vara så att han tror sig äga mark och är helt övertygad om detta, men själv tvivlar jag på att det dokument som han innehar håller vid en rättslig prövning.

Mvh isan lover

Dokumentet (lagfarten) överlämnades personligen av prinsessan vid en ceremoni då hans företag, som ligger på denna mark, invigdes. Det lär finnas ytterligare en farang i Thailand som har en liknande lagfart. Tvivla du, men varken jag eller min bekant tvivlar på att det inte skulle hålla vid en rättslig prövning.:)

Lagfarten är för övrigt undertecknad av prinsessan. Skulle vilja se den domstol som ogiltigförklarar den lagfarten.

Ändrades av Jive

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

19 timmar sedan, skrev Tallviking:

 

Ja det är just det som är den stora frågan för faranger som äger hus men inte marken den står på

 

Du kanske kan starta ett Thailändskt bolag där du äger 49% och två thailändare resten, som ger dig fullmakt att rösta för dom i styrelsen och sälja tomten till det bolaget.

 

Måste det inte vara 7 delägare i ett sådant bolag + minst 2 000 000THB i bolaget och ha annan verksamhet än att äga mark?

Den uppgiften har jag fått tidigare.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Jive:

Dokumentet (lagfarten) överlämnades personligen av prinsessan vid en ceremoni då hans företag, som ligger på denna mark, invigdes. Det lär finnas ytterligare en farang i Thailand som har en liknande lagfart. Tvivla du, men varken jag eller min bekant tvivlar på att det inte skulle hålla vid en rättslig prövning.:)

Lagfarten är för övrigt undertecknad av prinsessan. Skulle vilja se den domstol som ogiltigförklarar den lagfarten.

I de fall en utländsk medborgare eller utländsk företag har investerat ett antal miljoner i Thailand får de köpa land lagligt.

Vet ej exakta antal miljoner. 

Link to comment
Dela på andra sajter

18 timmar sedan, skrev hasseigöteborg:

"Usefruct" som det stavas är att man leasar marken tills man dör till skillnad från vanlig leasing som är max 30 år. 
Usefruct kan dock endast tecknas mellan makar .

hf

 

Har aldrig hört detta förut, har du nån länk till det?

 

Ps. Usufruct   Ds.    :)

Ändrades av Nemo
Link to comment
Dela på andra sajter

Usufruct är i grunden ett kontrakt för att kunna driva verksamhet/utvinna material på någon annans markplätt.

 

Men missbrukas ibland som diffust hyresavtal. 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev UglyFarang:

 

Måste det inte vara 7 delägare i ett sådant bolag + minst 2 000 000THB i bolaget och ha annan verksamhet än att äga mark?

Den uppgiften har jag fått tidigare.

 

Det var så förr men ändrades för en del år sedan

 

Tror till och med det räcker med en "nominee" idag förutsatt att han äger minst 51% och kan helt och hållet styra sin del av aktierna. Därför är det "egentligen" olagligt att ge rösträtt till falangen för thaiarens 51% för man bryter då mot grunderna för lagen så det är inte att rekommendera den lösningen för att "äga land som falang"

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...