Jump to content
IGNORERAD

Buss, Pattaya Phuket?


DiiM

Recommended Posts

Tjena! Är i Pattis nu men skall dra mig ner till Phuket igen. Betalar ju för 2 och stålarna börjar sina och funderar därför på bussen! Är det någon som gjort denna resan? Priset? Värt att åka för att spara 4 tusen typ? Är inte snål... bara halv pank!!!  :whistle:

Hemma bra men borta bäst...

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Tjena! Är i Pattis nu men skall dra mig ner till Phuket igen. Betalar ju för 2 och stålarna börjar sina och funderar därför på bussen! Är det någon som gjort denna resan? Priset? Värt att åka för att spara 4 tusen typ? Är inte snål... bara halv pank!!!  :whistle:

Jag har åkt en hel del buss mellan bkk och phuket och det är egentligen inget som jag kan rekommendera. Resan tar ibland upp mot 14 timmar. Men om du nu har ont om pengar är det klart ett alternativ. Det du ska sattsa på är en "äkta" VIP biljett med bussbolaget 999. Jag skriver äkta för att bussbolagen hävdar att det är förstaklass och VIP biljetter hit och dit fast det inte är det, fråga därför personen i biljettluckan hur många sittplatser det i bussen. En riktig VIP buss ska ha 24 platser om jag minns rätt. En sådan biljett brukar kosta 900 baht från sai tai bussstationen i BKK. 2:a klass biljetter ligger runt 500.

Jag minns inte riktigt om 999 har bussförbindelse direkt från Pattaya - phuket, men det kan ju vara värt att kolla upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Jag har åkt med sk VIP buss från southern bus terminal till Krabi och bör nog påpeka att denna bussresa är ingen barnlek.

Här pratar vi om över 100 mil i rasande fart på guppiga, slingrande vägar med ett ständigt kallt luftsprut i skallen.

Tar man åttabussen från Bangkok är man troligen framme i Phuket ca 10 på förmiddagen nästa dag.

Men man är helt uttröttad vid framkomsten.

Kan man flyga istället med något budgetbolag med avgångar var timme så är det ett bättre alternativ.

Dessutom ät olycksrisken med buss betydligt större.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Denna bussresa är ingen barnlek.

Kan man flyga istället med något budgetbolag med avgångar var timme så är det ett bättre alternativ.

Dessutom ät olycksrisken med buss betydligt större.

Helt rätt BTT!  :yes:

Flyget är det som gäller, kolla med Air Asia T&R typ 7000 THB för 2 pers!

Mvh

Kimmo

You take the blue pill – the story ends, you wake up in your bed and believe whatever you want to believe.

You take the red pill – you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit-hole goes.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Hur är det att ta tåget till Hat Yai och sedan buss till  Phuket  ??? ? ???

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hur är det att ta tåget till Hat Yai och sedan buss till  Phuket  ?????? ?

Det går bra att åka buss mellan Hat Yai och Phuket, det har jag gjort. Bara att gå till busstn och inhandla biljett. Åtminstone då jag åkte så avgick bussarna till Phuket antingen tidig förmiddag eller sen kväll. Inga alls mitt på dagen.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Lågprisflygbolagen brukar flyga mellan Bangkok och Phuket för runt en tusing per person och bussbiljetten är inte mycket billigare än så. Jag har åkt mycket buss mellan Bkk-Phuket, Bkk-Krabi, Bkk-Koh Samui förr om åren då flyget var 3-4 ggr dyrare än buss, men slutat helt sedan lågprisflygen dök upp. Är det samma pris finns ju ingen mening att ödsla 12 tim på en buss.

Men visst går det att köpa bra mycket billigare bussbiljett än en VIP från södra busstn i Bkk om man vill spara pengar. Finns att få tag i för under halva priset på t ex Kao san rd, men då stiger också restiden från ca 12 till ca 18 tim, Bkk-Phuket, mest pga att man får sitta och vänta vid bussbyte i Surat thani.

Så vill ni ta er på billigast möjliga sätt mellan Pattaya-Phuket så rekar jag buss Pattaya-Bkk (Mochid) för ca 100 baht/pers, taxi för ca 100 baht till Kao san rd och sedan förmodligen 18 tim bussen ca 400-500 baht/pers. Fördelen med bussen från KSR är att den åker till stränderna (Patong, Karon, Kata) och inte till Phuket town som statliga bussen.

Allt som allt så klarar ni då färden Pattaya-Phuket för runt 6-7 hundra/pers inkl taxi/songtaewfärder från och till hotell. Men räkna isf med minst ett dygn från A till B.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för alla svaren! Lågpris bolagen funkar bara om man bokar ett tag i för väg. Annars e dom nästan lika dyra som Thaiair!

2000+450 för baggaget. Thai 2700 totalt. Men har hittat biljetter med Bkkair för 1900 totalt så det är nog dom som är billigast nu i mars. Hoppar nog iaf bussen verkar vara en jobbig resa detta!!

Hemma bra men borta bäst...

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...