Jump to content
IGNORERAD

Snooker?


Guest jfk_68

Recommended Posts

Guest jfk_68

När jag ändå håller på...

Frågade om golf tidigare... något jag "tycker om"...

Nu handlar det om snooker... något jag "älskar" - finns det någon i trakten som gillar detta.

Jag spelar mycket... ofta (2-3 ggr/veckan) och finner det svårare att hitta spelpartners.

Någon som är intresserad i Korat?

/jfk

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket underhållande att titta på, men jag suger när det kommer till att utföra det själv :crazy:

För stora bord och för små fickor...

Rock on!!!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jfk_68

Quote

Mycket underhållande att titta på, men jag suger när det kommer till att utföra det själv :crazy:

För stora bord och för små fickor...

Rock on!!!

Inte så svårt att lära sig.

Och ja... som du säger... oerhört underhållande.

Att titta på, men framför allt att spela.  :thumbsup:

Kom igen!

/jfk

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan!

Har bott på ett ställe som heter "M in Korat" flera veckor...

Där på deras "gård" ligger "Friends" en liten pub/restaurang. Rob och Ducky serverar kall Chang och fixar lite käk...

Rob är en pratglad Kanadensare och Ducky hans Thaifru.

De har ett snooker bord och ordnar även tävlingar

Jag var där senast juli förra året, då var Rob nyopererad i magen, hoppas han är återställd nu...(kanske någon här vet ...)

Jag ämnar mig dit i augusti igen...(39 dar kvar  ;D )

Adressen till "M in Korat" 86 Soi Lumparu 2, Suranaree Rd Muang Korat 0 4427 3232

friends2.JPG

friends1.JPG

friends2.JPG

The future is tomorrow, be sure to be there...

Link to comment
Dela på andra sajter

Har snookerbord hemma i kåken. Svågern är duktig och spöar mig oftast, men många av hans kompisar och folk i grannhusen är ganska medelmåttiga, ja rent av dåliga, så en del vinster blir det allt som oftast.

Och svågerns ansiktsuttryck när han missar den svarta och jag sänker den är underbart  :47:

Små hönor skall inte värpa stora ägg, för då blir dom slarviga i rumpan...

Link to comment
Dela på andra sajter

Förlåt en fråga från en novis men vad är snoker? bild med text vore trevligt.Spelar man om pengar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Förlåt en fråga från en novis men vad är snoker? bild med text vore trevligt.Spelar man om pengar?

Snooker är en form av biljard, man använder 6 olikfärgade bollar numrerade 2-7 och 6 röda onumrerade + en vit. Spel om pengar är så vitt jag vet olagligt men mycket vanligt förekommande...

Små hönor skall inte värpa stora ägg, för då blir dom slarviga i rumpan...

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Falang

Quote

Förlåt en fråga från en novis men vad är snoker? bild med text vore trevligt.Spelar man om pengar?

"Snooker is a cue sport that is played on a large baize-covered table with pockets in each of the four corners and in the middle of each of the long side cushions. A regulation (full-size) table is 12 ft × 6 ft (3.6 m x 1.8 m). It is played using a cue and snooker balls: one white cue ball, 15 red balls worth one point each, and six balls of different colours yellow (2), green (3), brown (4), blue (5), pink (6) and black (7).[1] A player (or team) wins a frame (individual game) of snooker by scoring more points than the opponent(s), using the cue ball to pot the red and coloured balls. A player wins a match when a certain number of frames have been won."

Källa: Wikipedia

mid-Snooker_break_ogg.jpg

mid-Snooker_break_ogg.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Jfk

Måste erkänna jag har aldrig spelat snooker, har bara spelat på dom mindre borden typ 8:an

Men visst är vi där samtidigt så visst kan vi ta ett aprti eller två, men jag är inget bra utan mest för kul

Mvh

Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

Nack Laeng

Quote

Snooker är en form av biljard, man använder 8 bollar numrerade 1-8 och 7 röda onumrerade + en vit. Spel om pengar är så vitt jag vet olagligt men mycket vanligt förekommande...

15 röda bollar . . . du har nog spelat thaivarianten      http://www.billiardw...om/snooker.html         

JFK    vi kan väl ta en match på biljardpalatse,t i väntan på Korat  ;D  

To do list-
(1). Go to pet store.(2). Buy bird seeds.
(3). Ask how long it will take for the birds to grow.(4). Wait for the reaction.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Falang

Quote

15 röda bollar . . . du har nog spelat thaivarianten      http://www.billiardw...om/snooker.html         

JFK  vi kan väl ta en match på biljardpalatse,t i väntan på Korat  ;D

Hmm, förstod inte riktigt vad du menade med ditt inlägg...

Är det 8 eller 15 röda i "Thaivarianten"?

Mvh Falang

Link to comment
Dela på andra sajter

Nack Laeng

Quote

Hmm, förstod inte riktigt vad du menade med ditt inlägg...

Är det 8 eller 15 röda i "Thaivarianten"?

Mvh Falang

läs här:  http://www.billiardw...om/snooker.html      15 bollar med riktiga regler

To do list-
(1). Go to pet store.(2). Buy bird seeds.
(3). Ask how long it will take for the birds to grow.(4). Wait for the reaction.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hmm, förstod inte riktigt vad du menade med ditt inlägg...

Är det 8 eller 15 röda i "Thaivarianten"?

Mvh Falang

Det torde väl vara thaivarianten som har 8 röda bollar, inte 7 som jag skrev förut. De numrerade bollarna är värda 2-8. Har aldrig någonsin sett 15 röda + nummerbollar i Thailand...

Små hönor skall inte värpa stora ägg, för då blir dom slarviga i rumpan...

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Falang

Ok, då förstår jag.

Bara att instämma med det du skriver.  :thumbsup:

Min stora hjälte är Ronnie O'Sullivan http://www.picsearch.se/bilder/idrottsstj%C3%A4rnor,%20manliga/klassisk%20sport/snooker/ronnie%20o'sullivan.html

Han spelar snabbare än alla andra och lika bra vänsterhänt som högerhänt.  :shocked2:

Dessutom leder han världsrankingen just nu.

Här är en länk till när han gör en 147-poängare(maxpoäng) på rekordtid. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jfk_68

Quote

Hejsan!

Har bott på ett ställe som heter "M in Korat" flera veckor...

Där på deras "gård" ligger "Friends" en liten pub/restaurang. Rob och Ducky serverar kall Chang och fixar lite käk...

Rob är en pratglad Kanadensare och Ducky hans Thaifru.

De har ett snooker bord och ordnar även tävlingar

Jag var där senast juli förra året, då var Rob nyopererad i magen, hoppas han är återställd nu...(kanske någon här vet ...)

Jag ämnar mig dit i augusti igen...(39 dar kvar  ;D )

Adressen till "M in Korat" 86 Soi Lumparu 2, Suranaree Rd Muang Korat 0 4427 3232

[attachment=1][attachment=2]

///Thure

Mmm... bra ställe. Mitt stamställe under flera år i Korat. Bodde själv på "M in Korat" i sex månader för några år sedan och tar en natt då och då numera också när jag är i för dåligt skick för att köra bil tillbaka till byn.

Jag har inte dagsfärsk info om Rob... men senast... för några veckor sedan... var han riktigt illa däran. Du lär inte se honom på Friends mer i alla fall då han drabbades av en blodpropp i hjärnan i vintras. Tyvärr. 

Men Duckie körde på och tog hand om stället senast jag hörde något. Hon gör det tillsammans med hennes systerdotter Sue.

/jfk

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jfk_68

Quote

Förlåt en fråga från en novis men vad är snoker? bild med text vore trevligt.Spelar man om pengar?

Spel om pengar är förbjudet i Thailand...  ;D

Jag brukar inte ha pengar inblandat... mer än att förloraren brukar betala bordshyran (50 baht/timmen).

/jfk

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jfk_68

Quote

Det torde väl vara thaivarianten som har 8 röda bollar, inte 7 som jag skrev förut. De numrerade bollarna är värda 2-8. Har aldrig någonsin sett 15 röda + nummerbollar i Thailand...

Du blandar ihop de olika biljardvarianterna.

Snooker har inga numrerade bollar... se andra inlägg där sporten presenteras och även O´Sullivan-klippet från Youtube.

/jfk

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jfk_68

Quote

15 röda bollar . . . du har nog spelat thaivarianten      http://www.billiardw...om/snooker.html         

JFK    vi kan väl ta en match på biljardpalatse,t i väntan på Korat  ;D  

Har väldigt ont om tid när jag är i Stockholm... oftast bara jobb. Bor under min lediga tid i Gästrikland.

Men absolut när vi är i Korat... och då är väl Friends det hetaste alternativet. Jag brukar vara där 2-3 gånger i veckan.

/jfk

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jfk_68

Quote

Jfk

Måste erkänna jag har aldrig spelat snooker, har bara spelat på dom mindre borden typ 8:an

Men visst är vi där samtidigt så visst kan vi ta ett aprti eller två, men jag är inget bra utan mest för kul

Mvh

Nerike

Vi kan ta snooker på Friends eller vanlig biljard på George & Dragon.

Båda har ju det viktiga tillbehöret... öl.  :thumbsup:

/jfk

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Du blandar ihop de olika biljardvarianterna.

Snooker har inga numrerade bollar... se andra inlägg där sporten presenteras och även O´Sullivan-klippet från Youtube.

/jfk

Nej numrerade är kanske fel uttryck, vad jag menar är att alla röda är värda 1 medan de olikfärgade är värda 2-7 beroende på färg.

Små hönor skall inte värpa stora ägg, för då blir dom slarviga i rumpan...

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jfk_68

Quote

Nej numrerade är kanske fel uttryck, vad jag menar är att alla röda är värda 1 medan de olikfärgade är värda 2-7 beroende på färg.

Ja, det stämmer. Då pratar vi om samma sak ändå.  :thumbsup:

Värdet på de färgade bollarna: Gul = 2, Grön = 3, Brun = 4, Blå = 5, Rosa = 6 och Svart = 7.

När det gäller antalet röda som vi spelar med är det 15... som "det ska" vara.

Sedan spelar ju thaiarna med färre röda för att matcherna ska gå snabbare. En mindre pyramid bollar helt enkelt... sett både med tio och sex röda bollar.

/jfk

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest kalim

"Riktig snooker", med 15 röda bollar, spelas på ett 12 fots bord. Normala "barbord" i Thailand är bara 7 fot och då blir det väldigt "grötigt" med 15 röda bollar.

När jag köpte mitt bord , 8 fot, fick jag med ett bollset med 6 röda bollar.

Föredrar dock att spela "pool" eftersom att jag inte gillar thaiarnas minst sagt besynnerliga poängräkning i "snooker".

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jfk_68

Quote

"Riktig snooker", med 15 röda bollar, spelas på ett 12 fots bord. Normala "barbord" i Thailand är bara 7 fot och då blir det väldigt "grötigt" med 15 röda bollar.

När jag köpte mitt bord , 8 fot, fick jag med ett bollset med 6 röda bollar.

Föredrar dock att spela "pool" eftersom att jag inte gillar thaiarnas minst sagt besynnerliga poängräkning i "snooker".

Ja, det är det spelet jag menar och spelar. På stort tolvfotsbord.

Det finns på Friends i Korat och tidigare fanns en stor snookerhall i The Mall. Nu har både den och bowlingen (tyvärr, CT) försvunnit... någon som vet vad som kom till..?

/jfk

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...