Jump to content
IGNORERAD

Försörjningskravet från och med 20 juli 2016!


thaikonsult

Recommended Posts

thaikonsult
För dig som är anhörig till någon som ansöker om uppehållstillstånd efter 20 juli 2016 för att bo tillsammans med dig i Sverige
 
Den som är medborgare i ett land utanför EU och EES och som vill flytta till Sverige för att bo med en familjemedlem måste ansöka om uppehållstillstånd.
 
Din make, maka, sambo, registrerade partner och dina barn under 18 år kan få uppehållstillstånd i Sverige om
 
•du är svensk medborgare, har permanent uppehållstillstånd eller tidsbegränsat uppehållstillstånd med flyktingstatus
 
•du kan försörja dig själv och de familjemedlemmar som ansöker om uppehållstillstånd
 
•du har en bostad av tillräcklig storlek och standard för er att bo i
 
•du och din partner är minst 18 år.
 
Om du har sökt asyl och har fått ett tidsbegränsat uppehållstillstånd eller om du har ett tidsbegränsat uppehållstillstånd på grund av synnerligen eller ömmande omständigheter, eller verkställighetshinder, måste både du och din partner vara minst 21 år gamla för att han eller hon ska kunna få uppehållstillstånd. Ni ska även ha bott tillsammans innan du flydde till Sverige. Undantag kan göras om ni har barn tillsammans.
 
Om du är svensk medborgare eller har permanent uppehållstillstånd kan också den som du planerar att gifta dig eller bli sambo med få uppehållstillstånd för att flytta till dig i Sverige.
 
I undantagsfall kan en nära anhörig som inte är eller ska bli din make, maka eller sambo få uppehållstillstånd för att bo med dig i Sverige. Då behöver du ha permanent uppehållstillstånd. Undantaget gäller inte om du är svensk medborgare.
 
Din försörjning
 
Du behöver visa att du har regelbundna arbetsrelaterade inkomster så att du kan försörja dig själv och de familjemedlemmar som ansöker om uppehållstillstånd. Som arbetsrelaterad inkomst räknas till exempel
 
•lön från arbete
 
•arbetslöshetsersättning
 
•sjukpenning
 
•inkomstgrundad ålderspension
 
Du uppfyller också kravet på försörjning om du har en tillräckligt stor förmögenhet som du och de familjemedlemmar som ansöker om uppehållstillstånd kan leva av.
 
Din bostad
Du ska ha en bostad av tillräcklig storlek och standard för er att bo i. För två vuxna utan barn är en bostad tillräckligt stor om den har kök eller kokvrå, vardagsrum och minst ett sovrum. Om barn ska bo i bostaden måste det finnas fler sovrum. Två barn kan dela sovrum.
 
Det går bra att hyra bostaden i andra hand, men uthyrningen måste vara godkänd av hyresvärd, bostadsrättsförening eller hyresnämnd.
 
Ni ska kunna använda bostaden från det att dina familjemedlemmar kommer till Sverige.
 
Undantag från försörjningskravet
 
Kravet på försörjning och bostad gäller inte dig som
 
•är barn under 18 år
 
•är flykting eller alternativt skyddsbehövande och som har familjemedlemmar som ansöker om uppehållstillstånd inom tre månader efter att du har fått uppehållstillstånd. Detta gäller endast om din familjemedlem är din make, maka, sambo, registrerad partner eller barn under 18 år, och om ni inte har möjlighet att återförenas i ett land utanför EU. Du och din partner ska ha en väl etablerad relation
 
•har en familjemedlem som ansöker om att förlänga sitt uppehållstillstånd.
 
Mvh Thaikonsult
http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 25
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • chromewing

    7

  • SatanG

    5

  • thaikonsult

    4

  • Tommy

    2

Mest aktiva i denna tråd

Vad innebär försörjnings kravet?

Som jag ser det kan det bli hopplöst för tex, en svensk medborgare med låg pension att ta med sin Sambo/make/maka om denne vill flytta hem till Sverige efter att ha bott utomlands tillsammans i många år?

Får man ta med sej sina egna barn, som Svensk, eller förväntas man lämna dem?

 

Detta är en riktigt stor ändring, som slår hårt mot svenskar som bor utomlands med låg inkomst och sen vill flytta hem med sina familjer.

 

Ta mej själv som exempel...

När vi flyttade till Sverige var jag tillfälligt arbetslös, utan A-kassa (sökte inte, kunde nog fått det).

Våra barn var redan svenskar, men hur hade det gått med uppehållstillstånd för deras Thailändska mamma?

Jag antar att det gått bra, eftersom barn under 18år undantas från försörjningskravet?

 

Tänkte starta en tråd i ämnet men dröjde, mest för att se om nån annan uppmärksammat detta.

 

 

MVH Tommy

 

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...

Det kan slå hårt, inte bara mot de som bor utomlands med låg inkomst, utan mot alla svenskar som bildat familj utomlands.

 

Kravet på inkomst i Sverige (inkomst här räknas inte) och bostad (tämligen rymlig, dessutom) innan man ens kan söka uppehållstillstånd är ett problem om hela familjen bor utomlands. I synnerhet i dessa dagar där det står på migrationsverkets hemsida att det kan ta 14 månader att behandla UT-ärenden. Själv hade jag trott att vi skulle kunna fixa UT åt min fru innan vi satte igång resten av processen, men ack. Nu har jag just fixat överföring till Sverige inom mitt företag om några månader, och letar febrilt bostad. När vi har dessa ordnade så kan vi söka UT åt min fru (barnen är ju redan svenska medborgare). Om behandlingen inte går betydligt fortare än 14 månader så innebär det att jag måste åka till Sverige själv, medan vi väntar på papperskvarnarna. Det är stor risk att det blir ofrivillig separation i upp emot ett år. Var det bara min fru och jag så kunde vi nog bita ihop och klara det, men nu är jag mest orolig för barnen (som inte uppnått skolålder än). De blir ledsna och saknar mig väldigt bara jag åker på en tjänsteresa på en vecka eller så.

 

Jag ångrar väldigt att vi inte flyttade till Sverige för flera år sedan. Allt hade varit otroligt mycket lättare då; i synnerhet om det skedde innan vi skaffade barn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det inte så att om era gemensamma barn är svenska medborgare så ska deras mor få ett PUT omgående?

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

UglyFarang: Tja, det vore ju kanon om det är så! Hoppas!!!

 

Vi föll på saker som är reglerade i lag (bostad och inkomst i Sverige), så då är det inte mycket att göra. Jag hoppas att vi har bra chanser nästa gång (förhoppningsvis snart) vi ansöker - med bostad och svensk inkomst enligt lagkravet. Jag är dock livrädd att vi efter en massa månader får ett nytt avslag pga något annat, och sen får börja om från början igen. Jag har ju redan fixat förflyttning till Sverige inom jobbet, och de letar redan efter ersättare, så jag lär inte kunna komma till chefen och säga att jag ändrat mig.

 

Ordet separationsångest har plötsligt fått en helt ny innebörd för mig :)

Link to comment
Dela på andra sajter

On 7/23/2016 at 14:17, skrev Tommy:

Får man ta med sej sina egna barn, som Svensk, eller förväntas man lämna dem?

 

Om det är ens egna barn så är det väl bara att registrera dem med Svenska myndigheter? Jag behövde bara fylla i en blankett om namnbyte (!) och lämna in den + översatt födelsebevis, vigselbevis, etc, och vips så blev barnen svenska medborgare, även om de fick samordningsnummer istället för personnummer. Som svenska medborgare kan de flytta till Sverige utan uppehållstillstånd.

Ändrades av chromewing
Glömde nämna de dokument jag bifogade
Link to comment
Dela på andra sajter

Är det inte så att om era gemensamma barn är svenska medborgare så ska deras mor få ett PUT omgående?


Det var inte så för oss då vi sökte.
Frugan fick ett års UT, sen PUT efter det året.
Då hade vi varit registrerat gifta i 6år och barnen var 5 och 4 år gamla, svenska medborgare förstås.

Bråkade lite om det faktum att det är gratis för partner till EU medborgare som är skrivna i Sverige att söka UT...
Hävdade att frugan var gift med en sådan...
Det gäller bara utlänningar, det borde jag tydligen ha förstått [emoji12]

MVH Tommy



Skickat från min MotoG3 via Tapatalk

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Min sambo gjorde ansökan innan de nya reglerna trädde i kraft. Det var inga som helst problem och hon fick PUT direkt.
Nu är hon här i Sverige sedan förra veckan. Perfekt årstid att komma till Sverige för första gången ;)

Under nästa år kommer barnen att flytta hit och vi får väl hoppas att det går lika smidigt. Vi behöver dock en större lägenhet då min etta garanterat är för liten för att MIG skall tycka att det är OK.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Tommy:


Det var inte så för oss då vi sökte.
Frugan fick ett års UT, sen PUT efter det året.
Då hade vi varit registrerat gifta i 6år och barnen var 5 och 4 år gamla, svenska medborgare förstås.

Bråkade lite om det faktum att det är gratis för partner till EU medborgare som är skrivna i Sverige att söka UT...
Hävdade att frugan var gift med en sådan...
Det gäller bara utlänningar, det borde jag tydligen ha förstått emoji12.png

MVH Tommy



Skickat från min MotoG3 via Tapatalk
 

 

Det er korrekt, sånt var det for mig da jag sökte om UT till frugan (jag  er dansk),

 

Och vi fik 5 års UT, istället for som vanligt 3 år.

 

Mvh.

Swedmark

En dansk som ber om ursäkt för hans konstiga svenska

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
On 16/12/2016 at 23:53, skrev Tommy:


Det var inte så för oss då vi sökte.
Frugan fick ett års UT, sen PUT efter det året.
Då hade vi varit registrerat gifta i 6år och barnen var 5 och 4 år gamla, svenska medborgare förstås.

Bråkade lite om det faktum att det är gratis för partner till EU medborgare som är skrivna i Sverige att söka UT...
Hävdade att frugan var gift med en sådan...
Det gäller bara utlänningar, det borde jag tydligen ha förstått emoji12.png

MVH Tommy



Skickat från min MotoG3 via Tapatalk
 

 

Jag trodde fruar fick automatiskt UT vid ansökan på ambassaden om man varit gifta längre än två år.

Nya regler?

Självkart ska du som svensk bli negativt särbehandlad av ditt eget land, svenskarna kommer alltid sist.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev SatanG:

 

Jag trodde fruar fick automatiskt UT vid ansökan på ambassaden om man varit gifta längre än två år.

Nya regler?

Självkart ska du som svensk bli negativt särbehandlad av ditt eget land, svenskarna kommer alltid sist.

 

/ SatanG

Det lilla jag vet är att det hjälper inte att man är gift.

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev uptoyou:

Det lilla jag vet är att det hjälper inte att man är gift.

 

Även om det är registrerat i Sverige?

Låter ju horribelt att ens fru ska behöva vänta över ett år innan UT. För de från tredje världen räcker det ju med att komma till gränsen.

Jag antar att fruar iaf får i väntan vara i Sverige?

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev SatanG:

 

Även om det är registrerat i Sverige?

Låter ju horribelt att ens fru ska behöva vänta över ett år innan UT. För de från tredje världen räcker det ju med att komma till gränsen.

Jag antar att fruar iaf får i väntan vara i Sverige?

 

/ SatanG

Vet tyvärr inte så mycket. Det var svaret jag fick från MIG när vi sökte UT för min sambo.

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 23/07/2016 at 13:57, skrev thaikonsult:
För dig som är anhörig till någon som ansöker om uppehållstillstånd efter 20 juli 2016 för att bo tillsammans med dig i Sverige
 
Den som är medborgare i ett land utanför EU och EES och som vill flytta till Sverige för att bo med en familjemedlem måste ansöka om uppehållstillstånd.
 
Din make, maka, sambo, registrerade partner och dina barn under 18 år kan få uppehållstillstånd i Sverige om
 
•du är svensk medborgare, har permanent uppehållstillstånd eller tidsbegränsat uppehållstillstånd med flyktingstatus
 
•du kan försörja dig själv och de familjemedlemmar som ansöker om uppehållstillstånd
 
•du har en bostad av tillräcklig storlek och standard för er att bo i
 
•du och din partner är minst 18 år.
 
Om du har sökt asyl och har fått ett tidsbegränsat uppehållstillstånd eller om du har ett tidsbegränsat uppehållstillstånd på grund av synnerligen eller ömmande omständigheter, eller verkställighetshinder, måste både du och din partner vara minst 21 år gamla för att han eller hon ska kunna få uppehållstillstånd. Ni ska även ha bott tillsammans innan du flydde till Sverige. Undantag kan göras om ni har barn tillsammans.
 
Om du är svensk medborgare eller har permanent uppehållstillstånd kan också den som du planerar att gifta dig eller bli sambo med få uppehållstillstånd för att flytta till dig i Sverige.
 
I undantagsfall kan en nära anhörig som inte är eller ska bli din make, maka eller sambo få uppehållstillstånd för att bo med dig i Sverige. Då behöver du ha permanent uppehållstillstånd. Undantaget gäller inte om du är svensk medborgare.
 
Din försörjning
 
Du behöver visa att du har regelbundna arbetsrelaterade inkomster så att du kan försörja dig själv och de familjemedlemmar som ansöker om uppehållstillstånd. Som arbetsrelaterad inkomst räknas till exempel
 
•lön från arbete
 
•arbetslöshetsersättning
 
•sjukpenning
 
•inkomstgrundad ålderspension
 
Du uppfyller också kravet på försörjning om du har en tillräckligt stor förmögenhet som du och de familjemedlemmar som ansöker om uppehållstillstånd kan leva av.
 
Din bostad
Du ska ha en bostad av tillräcklig storlek och standard för er att bo i. För två vuxna utan barn är en bostad tillräckligt stor om den har kök eller kokvrå, vardagsrum och minst ett sovrum. Om barn ska bo i bostaden måste det finnas fler sovrum. Två barn kan dela sovrum.
 
Det går bra att hyra bostaden i andra hand, men uthyrningen måste vara godkänd av hyresvärd, bostadsrättsförening eller hyresnämnd.
 
Ni ska kunna använda bostaden från det att dina familjemedlemmar kommer till Sverige.
 
Undantag från försörjningskravet
 
Kravet på försörjning och bostad gäller inte dig som
 
•är barn under 18 år
 
•är flykting eller alternativt skyddsbehövande och som har familjemedlemmar som ansöker om uppehållstillstånd inom tre månader efter att du har fått uppehållstillstånd. Detta gäller endast om din familjemedlem är din make, maka, sambo, registrerad partner eller barn under 18 år, och om ni inte har möjlighet att återförenas i ett land utanför EU. Du och din partner ska ha en väl etablerad relation
 
•har en familjemedlem som ansöker om att förlänga sitt uppehållstillstånd.
 
Mvh Thaikonsult

 

Din information verkar inte relevant för särskilt många av oss om man läser utlänningslagen utan mest för flyktingar som söker UT/PUT för sina utländska partners.

"3 b § Uppehållstillstånd på grund av anknytning till en person enligt 3 eller 3 a § får beviljas endast om den person som utlänningen åberopar anknytning till kan försörja sig och har en bostad av tillräcklig storlek och standard för sig och utlänningen.

3 c § Kraven i 3 b § gäller inte om den person som utlänningen åberopar anknytning till är
1. ett barn,
2. medborgare i Sverige, annan EES-stat eller Schweiz,"

http://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/utlanningslag-2005716_sfs-2005-716

 

 /SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

16 timmar sedan, skrev SatanG:

 

Jag trodde fruar fick automatiskt UT vid ansökan på ambassaden om man varit gifta längre än två år.

Nya regler?

Självkart ska du som svensk bli negativt särbehandlad av ditt eget land, svenskarna kommer alltid sist.

 

/ SatanG

 

Om jag förstått det rätt handlar det inte om giftermål eller ej utan om man bott tillsammans.

Link to comment
Dela på andra sajter

Satan G

 

Det du anger gällde före den 20 juli 2016. Efter detta datum gäller nya regler.

 

Med vänlig hälsning Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

On 30/12/2016 at 01:17, skrev thaikonsult:

Satan G

 

Det du anger gällde före den 20 juli 2016. Efter detta datum gäller nya regler.

 

Med vänlig hälsning Thaikonsult

 

Jag tolkar annorlunda, lagen jag länkar till är ju uppdaterad. Kan du visa vart det står annorlunda, dvs att försörjningskravet samt boyta även gäller för sambo/gifta med svenska medborgare? Kan vara bra att veta om man mot förmodan väljer att flytta tillbaka.

 

"3 a § Uppehållstillstånd får, om inte annat anges i 17 § andra stycket, ges till 
1. en utlänning som har för avsikt att ingå äktenskap eller inleda ett samboförhållande med en person som är bosatt eller som har beviljats uppehållstillstånd för bosättning i Sverige, om förhållandet framstår som seriöst och inte särskilda skäl talar mot att tillstånd ges, 
2. en utlänning som på något annat sätt än som avses i 3 § eller i denna paragraf är nära anhörig till någon som är bosatt eller som har beviljats uppehållstillstånd för bosättning i Sverige, om han eller hon har ingått i samma hushåll som den personen och det finns ett särskilt beroendeförhållande mellan släktingarna som fanns redan i hemlandet, 
3. en utlänning som är förälder till och vårdnadshavare för samt sammanbor med ett barn som är bosatt i Sverige," 

 

"3 b § Uppehållstillstånd på grund av anknytning till en person enligt 3 eller 3 a § får beviljas endast om den person som utlänningen åberopar anknytning till kan försörja sig och har en bostad av tillräcklig storlek och standard för sig och utlänningen.

Av 9 § lagen (2016:752) om tillfälliga begränsningar av möjligheten att få uppehållstillstånd i Sverige framgår att första stycket inte gäller under perioden 20 juli 2016-19 juli 2019. Lag (2016:753).

3 c § Kraven i 3 b § gäller inte om den person som utlänningen åberopar anknytning till är
1. ett barn,
2. medborgare i Sverige, annan EES-stat eller Schweiz,"

 

Tacksam för ett klargörande, jag är ingen expert på juridik men ovanstående är ju ganska tydligt. Finns det annan info eller tolkning? 

http://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/utlanningslag-2005716_sfs-2005-716

 

/ SatanG

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Satan G

 

Du kan börja läsa här på Migrationsverkets hemsida:

http://www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Flytta-till-nagon-i-Sverige/Nyheter/2016-05-27-Krav-pa-forsorjning-och-bostad.html

 

Eftersom vi redan gjort ett stort antal ansökningar av uppehållstillstånd åt våra kunder så vet vi hur det fungerar i praktiken och Migrationsverket följer lagen ganska strikt då inget är prövat av överdomstolen ännu så det saknas en praxis hur lagen ska tolkas.

 

Med vänlig hälsning Thaikonsult

 

 

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Lag (2016:752) om tillfälliga begränsningar av möjligheten att få uppehållstillstånd i Sverige.

 

9 § I stället för vad som anges i 5 kap. 3 b § utlänningslagen (2005:716) gäller att uppehållstillstånd enligt 5 kap. 3 eller 3 a § samma lag får beviljas endast om den person som utlänningen åberopar anknytning till kan försörja sig och utlänningen samt har en bostad av tillräcklig storlek och standard för sig och utlänningen. Detta gäller dock inte vid prövning av en ansökan om fortsatt uppehållstillstånd.
   Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer kan med stöd av 8 kap. 7 § regeringsformen meddela närmare föreskrifter om försörjningsförmåga och bostad av tillräcklig storlek och standard.

10 § Kraven i 9 § gäller inte om den person som utlänningen åberopar anknytning till är ett barn.
   Om den person som utlänningen åberopar anknytning till har beviljats uppehållstillstånd som flykting eller alternativt skyddsbehövande eller förklarats vara flykting eller alternativt skyddsbehövande gäller kraven i 9 § endast om
1. ansökan om uppehållstillstånd görs senare än tre månader efter att den person som utlänningen åberopar anknytning till har beviljats uppehållstillstånd som flykting eller alternativt skyddsbehövande eller förklarats vara flykting eller alternativt skyddsbehövande,
2. familjeåterförening är möjlig i ett land utanför EU som familjen har en särskild anknytning till, eller
3. utlänningen och den person som utlänningen åberopar anknytning till inte har sammanbott utomlands en längre tid och det inte heller på annat sätt står klart att förhållandet är väl etablerat.

 

Med vänlig hälsning THaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

16 timmar sedan, skrev thaikonsult:

Hej Satan G

 

Du kan börja läsa här på Migrationsverkets hemsida:

http://www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Flytta-till-nagon-i-Sverige/Nyheter/2016-05-27-Krav-pa-forsorjning-och-bostad.html

 

Eftersom vi redan gjort ett stort antal ansökningar av uppehållstillstånd åt våra kunder så vet vi hur det fungerar i praktiken och Migrationsverket följer lagen ganska strikt då inget är prövat av överdomstolen ännu så det saknas en praxis hur lagen ska tolkas.

 

Med vänlig hälsning Thaikonsult

 

 

Tack för länken. Intressant att se att det då blir hårdare krav på svenskar än flyktingar vad det gäller anhöriginvandring. Allt är som vanligt med andra ord, andra länder försöker känna/lära ut sina medborgare att känna stolthet för sitt land. I Sverige ska man skämmas och sparkas på istället.

De hårdare kraven gäller dock inte, om jag förstår rätt, barnfamiljer som vill flytta hem då ankytningspersonen kan vara ett barn?

 

15 timmar sedan, skrev thaikonsult:

Lag (2016:752) om tillfälliga begränsningar av möjligheten att få uppehållstillstånd i Sverige.

 

9 § I stället för vad som anges i 5 kap. 3 b § utlänningslagen (2005:716) gäller att uppehållstillstånd enligt 5 kap. 3 eller 3 a § samma lag får beviljas endast om den person som utlänningen åberopar anknytning till kan försörja sig och utlänningen samt har en bostad av tillräcklig storlek och standard för sig och utlänningen. Detta gäller dock inte vid prövning av en ansökan om fortsatt uppehållstillstånd.
   Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer kan med stöd av 8 kap. 7 § regeringsformen meddela närmare föreskrifter om försörjningsförmåga och bostad av tillräcklig storlek och standard.

10 § Kraven i 9 § gäller inte om den person som utlänningen åberopar anknytning till är ett barn.
   Om den person som utlänningen åberopar anknytning till har beviljats uppehållstillstånd som flykting eller alternativt skyddsbehövande eller förklarats vara flykting eller alternativt skyddsbehövande gäller kraven i 9 § endast om
1. ansökan om uppehållstillstånd görs senare än tre månader efter att den person som utlänningen åberopar anknytning till har beviljats uppehållstillstånd som flykting eller alternativt skyddsbehövande eller förklarats vara flykting eller alternativt skyddsbehövande,
2. familjeåterförening är möjlig i ett land utanför EU som familjen har en särskild anknytning till, eller
3. utlänningen och den person som utlänningen åberopar anknytning till inte har sammanbott utomlands en längre tid och det inte heller på annat sätt står klart att förhållandet är väl etablerat.

 

Med vänlig hälsning THaikonsult

Allt i detta handlar om flyktingar/skyddsbehövande med/utan permanent uppehållstillstånd samt hur/vem som skall tillämpa lagen. Samt att den står över utlänningslagen då/om de krockar. Inte för oss alltså?  

 

/ SatanG

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...
chromewing
On 12/15/2016 at 17:14, skrev chromewing:

Det kan slå hårt, inte bara mot de som bor utomlands med låg inkomst, utan mot alla svenskar som bildat familj utomlands.

 

Kravet på inkomst i Sverige (inkomst här räknas inte) och bostad (tämligen rymlig, dessutom) innan man ens kan söka uppehållstillstånd är ett problem om hela familjen bor utomlands. I synnerhet i dessa dagar där det står på migrationsverkets hemsida att det kan ta 14 månader att behandla UT-ärenden. Själv hade jag trott att vi skulle kunna fixa UT åt min fru innan vi satte igång resten av processen, men ack. Nu har jag just fixat överföring till Sverige inom mitt företag om några månader, och letar febrilt bostad. När vi har dessa ordnade så kan vi söka UT åt min fru (barnen är ju redan svenska medborgare). Om behandlingen inte går betydligt fortare än 14 månader så innebär det att jag måste åka till Sverige själv, medan vi väntar på papperskvarnarna. Det är stor risk att det blir ofrivillig separation i upp emot ett år. Var det bara min fru och jag så kunde vi nog bita ihop och klara det, men nu är jag mest orolig för barnen (som inte uppnått skolålder än). De blir ledsna och saknar mig väldigt bara jag åker på en tjänsteresa på en vecka eller så.

 

Jag ångrar väldigt att vi inte flyttade till Sverige för flera år sedan. Allt hade varit otroligt mycket lättare då; i synnerhet om det skedde innan vi skaffade barn.

 

Det visade sig att det finns ett undantag från regeln att man måste söka uppehållstillstånd från det land man bor i. Om man har särskilda skäl, såsom att man har små barn, så får man ansöka på Migrationsverket i Sverige. Jag ringde och pratade med handläggare och de rekommenderade att vi skulle utnyttja den möjligheten. Vi flyttade hit för en tid sedan (till Sverige, alltså), lämnade in ansökan och nu behandlas den. Hoppas allt går vägen...

 

Det kanske kan vara intressant om det är någon annan som är i samma situation. Här står det om undantaget: https://www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Flytta-till-nagon-i-Sverige/Gift-registrerad-partner-eller-sambo/Du-som-redan-ar-i-Sverige.html

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
On 2017-05-09 at 3:20 AM, chromewing said:

 

Det visade sig att det finns ett undantag från regeln att man måste söka uppehållstillstånd från det land man bor i. Om man har särskilda skäl, såsom att man har små barn, så får man ansöka på Migrationsverket i Sverige. Jag ringde och pratade med handläggare och de rekommenderade att vi skulle utnyttja den möjligheten. Vi flyttade hit för en tid sedan (till Sverige, alltså), lämnade in ansökan och nu behandlas den. Hoppas allt går vägen...

 

Det kanske kan vara intressant om det är någon annan som är i samma situation. Här står det om undantaget: https://www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Flytta-till-nagon-i-Sverige/Gift-registrerad-partner-eller-sambo/Du-som-redan-ar-i-Sverige.html

Hur har det gått för er? Har din tjej varit på turist visum eller d-visum under processen?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 månader senare...
On 7/16/2017 at 17:17, skrev Herluf:

Hur har det gått för er? Har din tjej varit på turist visum eller d-visum under processen?

 

Hej! Sorry för sent svar :)

 

Hon hade multiple entry-visum på 3 år (turistvisum, antar jag - vet inte vad som menas med d-visum)

Link to comment
Dela på andra sajter

Min fru fick till sist permanent uppehållstillstånd (för ett par veckor sedan)! Jippie!

 

När vi var på intervjun sa handläggaren att det där om försörjningskrav och bostad inte gällde vårt fall, eftersom vi hade små barn, och samma sak stod i motiveringen för tillståndet. Varför vet jag inte - eftersom jag den här gången uppfyllde dessa krav. Ganska intressant, dock, eftersom det var på denna grund min fru nekades tillstånd när vi sökte från Thailand.

 

Nåja - jag ska inte klaga nu när hon fått tillståndet.

 

Har inte tittat in här på länge, men tänkte att det nu var dags för en uppdatering.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2018-01-06 at 5:46 AM, chromewing said:

 

Hej! Sorry för sent svar :)

 

Hon hade multiple entry-visum på 3 år (turistvisum, antar jag - vet inte vad som menas med d-visum)

D-visering avser vistelse som överstiger 90 dagar under en sexmånadersperiod, dock högst 365  dagar. Om man har speciella skäl, tex barn.

http://www.swedenabroad.com/sv-SE/Ambassader/Bangkok/Besoka-Sverige/Soka-visum-till-Sverige/Besok-langre-an-90-dagar---extra-dokument/

 

Multiple entry visum på 3 år? var hittar man info om detta?

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...