Jump to content
IGNORERAD

Stål och betong


MrPeung

Recommended Posts

39 minuter sedan, skrev thomas001:

Låter dyrt!

Det är i Bang sare bredvid Pattaya;)

Taket måste givetvis gå i linje med huset i form och färg.

Det är svårt men ett likadant hus hade hittat en lösning.

Detta är vårat hus.

vi har dock ändrat lite sedan bilden togs.

 

2014sony 106.JPG

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 127
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • MrPeung

    21

  • Cavemannen

    15

  • Soengsang

    14

  • andrejsdenruskige

    14

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

41 minuter sedan, skrev Galten:

Det är i Bang sare bredvid Pattaya;)

Taket måste givetvis gå i linje med huset i form och färg.

Det är svårt men ett likadant hus hade hittat en lösning.

Detta är vårat.

 

2014sony 106.JPG

Snyggt hus!

Jag har ju själv byggt några tak hos oss för skydd emot regn och sol.

Detta på ca 20 m2

Matrlkostnad under 15.000 Baht. Inkl. stål,skruv och rubbet.

tak2.jpg

 

tak3.jpg

Ändrades av thomas001
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle nog inte fixa något i Thailand.

1, för varmt.

2. det är billigt och låta andra fixa.

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Galten:

Jag skulle nog inte fixa något i Thailand.

1, för varmt.

2. det är billigt och låta andra fixa.

Gillar att ha något att pyssla med. Själv är alltid bäste dräng...

Link to comment
Dela på andra sajter

Citat

Jag är nog inte så förtjust i PU skum, men det är väldigt användbart.

Men blir den blöt så tappar den fort en hel del av isoleringsegenskaperna, fast det gäller väl egentligen all typ av isolering. Kör med någon typ av diffusionsspärr även om PU har en "inbyggd" sådan.

Finns "closed cell" skum som inte tar upp vatten alls. Det är jag inte rädd för. Men som Johan skriver så blir det inte så varmt på vinden med god ventilation, så egentligen behövs inte bjelklags-isoleringen. Vad jag tänkte var att det blir ett stabilare innertak om man gipsar med skum ovanför i stället för mineralull och det skulle även skydda från ev inläckande vatten. Får jämföra pris och utförande med smartboard vad som blir vettigast.

 

Johan-1.jpg

Johan du verkar ha trä-klotsar i takstolarna som du sen skruvat alu-profilerna i? Det är ju en vettig lösning, eller punkta fast korta stålprofiler kanske som distans.

 

Citat

Beträffande grunden, så har du ju fyllt upp 1,5 m nyligen. Vad var det för kvalitet på fyllnadsmassorna?

Fyllningen var OK, men det fanns gamla grunda dammar där tidigare som de odlat sköldpaddor i så under fyllnadsmassorna finns en del oönskat material. detta gjordes innan vi kom in i bilden så har inte helt koll på underlaget. Dött material direkt under plattan på förrådet men det kommer att sjunka med tiden. Bäst vore att låta det stå några år. Dock så behöver jag få upp det att förvara diverse verktyg och material i bakom lås. Får bli 150 mm platta med dubbelarmering där mellan balkarna.

 

Citat

Vill du ha utrymme på 0,5- 1m under huset (eller varför inte mer, så att utrymmet kan städas och användas till annat än att samla ormar och skorpioner),

 

Jo du har rätt där. Ursprungligen siktade jag på 1,2 m under balkar, nästan ståhöjd under plattan. Det kanske blir så till slut. Med stigande ålder och tanken att jag skall kunna bo kvar även när jag knallar runt med rullator så vill jag inte ha högre än nödvändigt. Fast det blir mer aktuellt med det riktiga bostadshuset som kommer om nåt år. Så det blir nog att lyfta den här "gäststugan" lite mer... Funderar också på om jag skall gjuta en rejäl vattentank under huset och dra stuprören dit via nån smart silanordning. Om man ändå skall gräva 1,5 m för stolpar....

 

Får leta upp nån pålningsman när vi kommer ner och kolla vad han säger om markförhållanden, vad som funkar där.

 

Citat

Bygg takstolarna i T.ex 50x100x20 1,6mm liknande min ritning. Då standardlängden är 6m, så måste den underliggande "hanbjälken" (som utsätts för stora dragkrafter) skarvas med stumsvets, så se till att du får tag i en kompetent svetsare!

Kontrollera också noga till att alla balkarna är raka och fina när dom levereras.

 

Jag skissade på 90x45x20-3,2 till gäststugan med c/c 1500 men det blir kanske att ta i. 2,3 räcker nog. Förrådet med 2 m c/c 120x60x20-2,3, där blir det ju stöd på mitten så jag gör den i 2 sektioner och svetsar ihop på plats när jag fått upp dem. Viktiga svetsar gör jag själv, kommer att ta med en liten 5 kg Kemppi svets ner. Gillar mina maskiner, dem klarar jag mig inte utan ;-).

 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 7/21/2016 at 08:54, skrev Soengsang:

Troligen för att de inte är förtidspensionär eller inte kan styra sin ledighet, eller tycker de att det är vackrare i Thailand då ist för den sönderbrända tiden dec-mars, som enl mig är förjävla ful.

Vad snackar du för dynga, du kan ju skrämma iväg turist nissarna, där jag bor är det grönt och fint hela året, och nissarna åker väl inte vanligtvis till där du håller till.

Chan2014

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Chan2014:

Vad snackar du för dynga, du kan ju skrämma iväg turist nissarna, där jag bor är det grönt och fint hela året, och nissarna åker väl inte vanligtvis till där du håller till.

Chan2014

Har du vart på vinägern igen nu?

 

Givetvis talar jag om där jag bor, vad får dig o tro att jag skulle tala om där du bor?

 

Stolle!!

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

19 minuter sedan, skrev Soengsang:

Har du vart på vinägern igen nu?

 

Givetvis talar jag om där jag bor, vad får dig o tro att jag skulle tala om där du bor?

 

Stolle!!

Stolle el. inte stolle, det är frågan, kan du inte visa en graf på hur många turistnissar som besöker dina uttorkade fula omgivningar (din beskrivning) årligen, gärna uppdelat i nationaliteter.

Chan2014

Link to comment
Dela på andra sajter

Stolle el. inte stolle, det är frågan, kan du inte visa en graf på hur många turistnissar som besöker dina uttorkade fula omgivningar (din beskrivning) årligen, gärna uppdelat i nationaliteter.

Chan2014

Haha varför skulle jag göra det....

Har det brunnit helt nu i ditt huvud?

Sent from my ZTE BLADE A110 using Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam
53 minuter sedan, skrev Soengsang:

Haha varför skulle jag göra det....

Har det brunnit helt nu i ditt huvud?

Sent from my ZTE BLADE A110 using Tapatalk

Bara askan kvar numera:haha:

Link to comment
Dela på andra sajter

On 21 juli 2016 at 22:28, skrev MrPeung:

Tack Johan, nu har jag läst din tråd. Ser ut ungefär som jag tänkt mig göra. Funderar på att lägga ett plattjärn (hammarband) 5x150 mm överst att fästa takstolar i i stället för betong. Järnet mot ytterkanten av blocken och fräsa in bandjärn nedåt i väggen under putsen på utsidan. Fästa dessa med grov spik in i blocken. 600 mm långa så de tar de 3 översta varven, 2 vid varje takstol. Man slipper gjutning/formsättning där uppe.

 

Stålkvaliteter verkar vara ett knepigt ämne, liksom mycket annat då det saknas enhetlig standard. En blandning av japansk/thai std som jag funnit. Verkar som det används så kallade C-profiler i dag, Light Lip Channel på engelska.

Exempel: http://www.stl.co.th/images/product/steel/steelCatalog/LIGHT%20LIP%20CHANNEL%20%5BSTL_CATALOG%5D.pdf

Fördelen att de kan rostskyddas även invändigt.

 

P3, jo jag har funderat på vanliga dubbla cementhålsten också. Men synnerligen tveksam till att lämna utrymme för hyresgäster i väggarna. Alla el och vattendragningar kommer ju där och i praktiken omöjligt att få tätt runt alla genomgångar. Sen bygger vi på nyligen uppfylld mark, 1,5 m så det lär bli pålning. Tomten ligger 6 km från havet men bara ca 10 m över havsnivån så jag vill nog ha husen på 0,5 m stolpar. Förutom förrådet/garaget då där jag vill kunna köra in med fordon.

 

Smartboard som innertak låter bra, gipsen har de svårt att få till. Möjligen skulle man limma glasfiberväv där då kanske det klarar sig. Kan väl spackla och slipa själv men känns inte så kul i värmen. Jag skulle kanske använda PU-skum på innertaket i stället för vanlig isolering? Bör inte kunna locka småkrypen och gipsen blir stadig. Jag kommer att ha ventilering för att hålla ner tempen på vinden. Kommer även att bli ventilationsskorsten på bostadshuset, och luftintag från det svalare utrymmet under huset.

 

Vad använder du som bärläkt för plåttaket? Där behöver jag nåt som är så tunt att det går att skruva plåten med självborrande skruv men helst så kraftigt att jag kan ha minst 1500 c/c takstolar. Samt vad använder ni att bära innertaket i gips? Stålprofiler svetsade mot takstolar eller finns det alu profiler som man kan skruva?

 

Jag föredrar, trots din id'e om hammarband, att gjuta en remlejd med ett par 9mm järn runt ytterväggarna. Binder ihop allt dä uppe till en homogen enhet s.a.s. Du kan gjuta in de infrästa bandjärnen du föreslog  i den och naja dom i armeringsjärnen, samt gjuta in plåtvinklar/öron för att bulta takstolarna i. Jag ställde även takstolarna på 5mm gummiduk och bultade löst, så att allt kan röra sig lite, utan att spänna i väggarna när taket värms upp i morgonsolen.....

Om det blir starka vindkrafter som vill lyfta ett hörn av taket, är det bättre att ha en remlejd som fördelar krafterna, så att inte det mest belastade hammarbandet rycks upp först och den tar med sig dom andra och rullar upp taket som ett sardinburklock.....

 

Jo, jag gjorde flera hundra träklossar med ett hål i för att ha som distanser för C-line listerna för innertaket. Satte C-line på c-c  40cm.

Innertaket (smartboard 6mm med fasade kanter) hänger alltså i skruvarna som går igenom träblocken, som bara tjänar som distanser. Det ger lite rörlighet mellan innertak och takstolar. Jag ville inte ha en massa ståltrådar hängandes och spärra användningen av vindsutrymmet till annat.

Normalt i Thailand så hänger man ju upp C-lines i ståltrådar från takbalkarna och gör separata "flytande" innertak av gipskivor till varje rum.

 

I efterhand ångrar jag att jag drog C-linen utan avbrott längs hela husen (upp till 22m) då temperaturvariationerna får det att spricka litr i fogarna mellan innertak och väggar. På "vintern" då väggarna är varma och taket/takstolarna kalla, rör det sig några millimeter här och var och det får inte spänna på väggarna så att det blir sprickor.

Borde ha gjort det i 3 sektioner i stället, men det går fortfarande att kapa upp och rätta till då man kommer åt överallt. Takstolarnas konstruktion (på bild tidigare i tråden) gjorde jag även med en baktanke att kunna lägga golv på delar av vinden och använda som förråd mm.

 

PU-skum har jag inte jobbat med på större ytor, men tycker det är kladdigt och har oberäknelig expansion. Är nog också väldigt svårt att ta bort om det gått galet och man ska göra om nått jobb. Också all el som jag dragit på vinden får ju inte bli inkapslad i PU........

 

Om du är osäker på markens beskaffenhet under uppfyllningen, kan du kompaktera (vägvält?) den och gjuta en "raft slab" (googla det med bilder) och gjuta in armeringen för stolparna till golvplattan i balkarna på raft-slaben. Då ligger hållfastheten i plattan, markbelastningen utjämnas och det behövs inga fötter med gropar.  Golvet till bostaden kan göras enklare son en ordinär övervåningsgolv till en normal thai-barre.

 

Marktrycket minskar betydligt med en "raft slab" och du får ett starkt golv under huset och kan ha vattentankar, tvättmaskin, höns, grisar och gamla bilar där.

 

Det blir ungefär som att bygga ett tvåvånings hus på förstärkt platta.......utan undervåning. Och ingen pålning behövs om inte tomten lutar betydligt.

Jag tror faktiskt att det kan bli billigare och enklare att göra så, då du inte behöver gräva gropar och riskera att träffa på bottenlös dynga i några hål.

 

Johan

 

 

 

 

 

 

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

On 23 juli 2016 at 06:11, skrev Galten:

Det är i Bang sare bredvid Pattaya;)

Taket måste givetvis gå i linje med huset i form och färg.

Det är svårt men ett likadant hus hade hittat en lösning.

Detta är vårat hus.

vi har dock ändrat lite sedan bilden togs.

 

2014sony 106.JPG

 

Fint hus!

Men med den tunga stilen ditt hus har,ska du ha ett "tungt" tak som går i stil och ansluter till huset.

Bra att du har en ordentlig budget.

Kan du få tag i arkitekten som ritat huset? Där kan du nog få fram det bästa förslaget att utgå ifrån.

 

Ett par feta pelare till, likadana som de som syns på din bild är nog ett måste om det ska gå i stil med huset. Då är tegel/betongpanne-tak som du har och med samma lutning, också ett måste. En terass till under det taket får du också lägga till. Kanske en bra att grilla på?

 

Johan

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
On 23 juli 2016 at 17:42, skrev MrPeung:

Finns "closed cell" skum som inte tar upp vatten alls. Det är jag inte rädd för. Men som Johan skriver så blir det inte så varmt på vinden med god ventilation, så egentligen behövs inte bjelklags-isoleringen. Vad jag tänkte var att det blir ett stabilare innertak om man gipsar med skum ovanför i stället för mineralull och det skulle även skydda från ev inläckande vatten. Får jämföra pris och utförande med smartboard vad som blir vettigast.

 

Johan-1.jpg

Johan du verkar ha trä-klotsar i takstolarna som du sen skruvat alu-profilerna i? Det är ju en vettig lösning, eller punkta fast korta stålprofiler kanske som distans.

 

Fyllningen var OK, men det fanns gamla grunda dammar där tidigare som de odlat sköldpaddor i så under fyllnadsmassorna finns en del oönskat material. detta gjordes innan vi kom in i bilden så har inte helt koll på underlaget. Dött material direkt under plattan på förrådet men det kommer att sjunka med tiden. Bäst vore att låta det stå några år. Dock så behöver jag få upp det att förvara diverse verktyg och material i bakom lås. Får bli 150 mm platta med dubbelarmering där mellan balkarna.

 

 

Jo du har rätt där. Ursprungligen siktade jag på 1,2 m under balkar, nästan ståhöjd under plattan. Det kanske blir så till slut. Med stigande ålder och tanken att jag skall kunna bo kvar även när jag knallar runt med rullator så vill jag inte ha högre än nödvändigt. Fast det blir mer aktuellt med det riktiga bostadshuset som kommer om nåt år. Så det blir nog att lyfta den här "gäststugan" lite mer... Funderar också på om jag skall gjuta en rejäl vattentank under huset och dra stuprören dit via nån smart silanordning. Om man ändå skall gräva 1,5 m för stolpar....

 

Får leta upp nån pålningsman när vi kommer ner och kolla vad han säger om markförhållanden, vad som funkar där.

 

 

Jag skissade på 90x45x20-3,2 till gäststugan med c/c 1500 men det blir kanske att ta i. 2,3 räcker nog. Förrådet med 2 m c/c 120x60x20-2,3, där blir det ju stöd på mitten så jag gör den i 2 sektioner och svetsar ihop på plats när jag fått upp dem. Viktiga svetsar gör jag själv, kommer att ta med en liten 5 kg Kemppi svets ner. Gillar mina maskiner, dem klarar jag mig inte utan ;-).

 

 

PU är Closed cell. Dock inte för evigt, men jävligt länge.

 

Vill man gå på lite dyrare alternativ och gillar tunna grejer så kan man alltid gå på Pyrogel XT-E.

Men den är dammig som satan och extrema mikropartiklar. Jobbar du med den en dag blir du inte ens bli blöt när du duschar.

 

Äckligt material, om än funktionellt.....i en del sammanhang.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
10 timmar sedan, skrev Chan2014:

Stolle el. inte stolle, det är frågan, kan du inte visa en graf på hur många turistnissar som besöker dina uttorkade fula omgivningar (din beskrivning) årligen, gärna uppdelat i nationaliteter.

Chan2014

 

Tur att du har den största delen av ditt liv bakom dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Citat

Jag föredrar, trots din id'e om hammarband, att gjuta en remlejd med ett par 9mm järn runt ytterväggarna. Binder ihop allt dä uppe till en homogen enhet s.a.s. Du kan gjuta in de infrästa bandjärnen du föreslog  i den och naja dom i armeringsjärnen, samt gjuta in plåtvinklar/öron för att bulta takstolarna i. Jag ställde även takstolarna på 5mm gummiduk och bultade löst, så att allt kan röra sig lite, utan att spänna i väggarna när taket värms upp i morgonsolen.....

Nu undrar jag om inte ditt problem med sprickor mellan tak och vägg beror på just detta? Att hela rörelsen kommer där på ett ställe. Jag skulle nog inte våga ha ett flexibelt förband där utan svetsa stumt. Men tack för tipset, jag skall inta ha så långa profiler utan skarva dem över mellanvägg. Eller är det pga att alu-profilerna rör sig mer än stål? Får kolla när jag kommer ner om det finns lämpliga stålprofiler att skruva inner tak i.

 

I Sverige där jag använder trä/gips har jag satt glasfiberväv i taken som dragits ner nån cm på vägg och har aldrig sett en spricka trots att trä rör sig rätt bra efter årstiden. Funderar på att göra detsamma i Thailand, det blir väldigt starka tak. Vet nån om det finns lämplig väv där?

 

Sen gillar jag inte heller Thai-style innertak-upphängning med en massa wire kors och tvärs, jag vill också kunna använda utrymmer till nåt och ha nån typ av spång att gå på där uppe så jämn nivå på balkar är att föredra. Vill inte klänga som en apa om jag måste upp!

 

Har svårt för att blanda in betong i stålet dock, varför inte en 50x150 profil på flaten där uppe som hammarband? Helsvetsad runt naturligtvis. Kan ju även ha 50 höga stålprofiler att hänga innertaket i så blir det enkelt att bygga. Allt hänger ihop som en enhet, bör bli starkare så. Eller?

 

Citat

Om du är osäker på markens beskaffenhet under uppfyllningen, kan du kompaktera (vägvält?) den och gjuta en "raft slab" (googla det med bilder) och gjuta in armeringen för stolparna till golvplattan i balkarna på raft-slaben. Då ligger hållfastheten i plattan, markbelastningen utjämnas och det behövs inga fötter med gropar.

Jag ritade ut kantbalkarna på skissen men inte den mittre förstyvningen jag kommer att göra. Men problemet är inte där i förrådet 12x6 m utan det stora taket som vilar på stolpar parallellt med byggnaden. Där måste jag gräva ner till orörd mark och gjuta rejäla fundament. Om då huset sätter sig och inte stolparna följer med så får jag problem... Att göra en platta på mark som håller är inga problem, stål och betong är rätt billigt i Thailand ;-). Smartast vore kanske att göra ett separat tak på stolpar att ställa bilar mm under. Det blir mer jobb och dyrare.

 

Jag kommer att ta ner en spårfräs (finns kanske där?) att fräsa in el och vatten i väggarna. Den kommer även att användas att göra spår i överkant ytongblock i några fogar runt huset. Som Leca-block är gjorda. Där lägger/limmar jag två 8 järn som binder ihop väggen med de stående stolparna. Jag måste nog ha några stolpar, dels för att binda ihop platta med tak, dels för att 3,5 m hög 12 m lång vägg kommer att få för stort vindtryck utan stöd. Jag tänkte inte göra som Thai att gjuta stolpar först. Utan limma upp väggarna och lämna 20 cm "hål" där stolparna blir. Sen bultar jag plyfa på in och utsidan och gjuter stolpen sist. Då får jag ett bra förband mellan de längsgående 8 järnen och stående 4 st 12 mm.

 

Citat

PU-skum har jag inte jobbat med på större ytor, men tycker det är kladdigt och har oberäknelig expansion. Är nog också väldigt svårt att ta bort om det gått galet och man ska göra om nått jobb. Också all el som jag dragit på vinden får ju inte bli inkapslad i PU........

Jo kladdigt är det förvisso och mycket svårt att få bort. Jag kommer att använda vår std med eldragningen. Kopplingsdosor i tak och väggar, inga kopplingar på vinden utan täta plaströr hela vägen. Då kan jag dra i en extra tråd om jag vill senare inifrån och felsöka om jag behöver. Har sett några "ormbon" av sladdar på vinden i Thailand, även försökt felsöka bland hopvirade kopplingar krypandes ut mot takfoten...

 

Tack för att du/ni hjälper mig att spåna vidare, man lär sig nåt nytt hela tiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 20 juli 2016 at 20:25, skrev MrPeung:

Tack för synpunkter. Jag bygger alltså ett förråd och en liten "gäststuga" först för att bo in mig för att om nåt år bygga bostadshuset. Här tänker jag använda stål till taket. Visserligen blir iponeringsfaktorn lägre än tegel/betong, men vi kommer nu inte att bo vid vägen så ingen ser huset och då måste även Thai inse att det är bortkastade pengar med dyrt tak...

 

Soengsangs bild visar de C-profiler man oftast använder till takstolar. Det är dimensioneringen av dessa jag undrar över.

 

Skiss på förrådet, halva blir bara tak. Skall ha fackverksbalk mellan pelare i den öppna delen som takstolar vilar på. Bör kanske ha 3 pelare så spännvidden blir 6 meter i stället.

 

Storage-1.jpg

 

Skiss på fackverksbalk och takstolar.

Balk.jpg

 

Nån som vet vad sprutat PU-skum kostar som isolering? Tycker inte om mineralull/glasfiber över gipsen i innertaket då det blir gömställe för div hyresgäster.

Kommer att ha både aktiv (solceller+fläktar) ventilation av vinden och passiv vent av bostadsutrymmet. Återkommer till det senare.

 

Skiss på gästhuset.

Gästhus.jpg

 

 

 

 

Gör en platta på 12 x 12m under förrådet/takutbyggnaden så får du en bra och torr platta. Inga gropar eller sättningar får du då.

Du kan även  bygga väggar eller dyl. senare på plattan. Ska du ha en bil eller liknande där, så är det idealiskt att ha ett betonggolv som ligger lite högre än marken ikring.

 

De här C-line som används till alla konstruktioner av innertak är av förzinkad stålplåt, inte aluminium!

 

Det är ju vanligt i Thailand att lägga stålbalk runt väggarna under takstolarna och svetsa balkarna i armeringsjärnen som sticker upp från pelarna. Det är i kombination med icke bärande utfackningsväggar som man gör så. Se tråden med Galtens husbygge.

 

På skissen till gässtugan har du ritat 3 x 5 pelare och dom skulle utan problem kunna byggas uppe på en "raft slab" om armeringen gjuts in i slabben. Du får 1/7-del av maktrycket från husets vikt fördelat jämt på alla 104 m2 i stället för 15m2

 

Johan

 

 

 

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Grym kåk här ute på Ingarö, gillar lutningen på taket!:good:20160730_142644.jpg

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Hamnade i Thailand på sommaren av annan anledning några veckor. Första gången under regnperioden här och det är riktigt skönt nu med molnigt och human temp. Besökte tomten för att kolla hur det ser ut, inte mycket skillnad ännu. Marken har satt sig lite på några ställen där det var blött i april.

 

Tog dit en pålningsfirma, fick priset 350/m och troligtvis ca 6 m pålning. De gör markanalys (kör ner ett spett...?) innan de startar om jag bestämmer mig för dem. Den fiman (40 antsällda) gör även hela entreprenader. Kollade lite dimensioner på takstolar med chefen och fick uppfattningen att jag nog ligger lite över i mina egna beräkningar kontra Thai-std. Känns bra att jag inte ligger helt fel när jag försöker översätta trä till stål dimensioner. Så fortsätter nog på egen hand med mina dimensioneringar.

 

Några bilder från tomten efter regnen, fiskdammen är fylld och (o)gräset växer trots att det bara är grusfyllning....

 

DS8_7110.jpg

 

Stolparna skall vara till lusthuset över dammen, men det blir nästa etapp.

 

DS8_7113.jpg

 

Vallgraven runt tomten. Framförde önskemål att odla krokodiler där men fick mothugg av grannar och "regeringen".... Piraya kanske..? Fast det blir väl catfish som vanligt är jag rädd.

 

Återkommer i ämnet senare, nu är det läge att pallra sig ut i skogen att plocka svamp när vi kommer hem nästa vecka. Hem är fortfarande Sverige, fast kanske inte så länge till...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Jaha så sitter jag här och funderar igen. Bokat resan ner slutet av oktober. Torrt så det har inte blivit så mycket svamp ännu.

Johan skrev i sin byggtråd att han skickat ned lådor med material från Sverige. Om du läser här eller nån annan har erfarenhet, vad kostar det i avgifter i Thailand? Går det att få tillbaka momsen 20% när man exporterar varor som privatperson? Turister får ju tillbaka 15% tror jag vid köp här. Som företagare kan jag exportera, men nog inte till mig själv i Thailand... eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev MrPeung:

Jaha så sitter jag här och funderar igen. Bokat resan ner slutet av oktober. Torrt så det har inte blivit så mycket svamp ännu.

Johan skrev i sin byggtråd att han skickat ned lådor med material från Sverige. Om du läser här eller nån annan har erfarenhet, vad kostar det i avgifter i Thailand? Går det att få tillbaka momsen 20% när man exporterar varor som privatperson? Turister får ju tillbaka 15% tror jag vid köp här. Som företagare kan jag exportera, men nog inte till mig själv i Thailand... eller?

 

Går utmärkt att exportera till dig själv. Ditt företag i Sverige säljer och expoterar till dig som kund i Thailand.

Försäljning utanför EU skall hanteras på korrekt sätt med moms och skatt. Ärligt talat är det inte så stora fördelar eftersom du i Thailand blir tvungen att tulla och momsa varorna. Därtill kanske lite mutor för att få ut sakerna i rimlig tid.

 

Mitt tips är att köpa så mycket som möjligt i Thailand. De saker som absolut inte finns och måste tas från Sverige tas lättast i bagaget när du åker ner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo jag vet, men vissa saker finns inte i Thailand. Spanar på en riktig beg metallsåg med HM blad i stället för de som finns på plats. 23 kg extra i bagaget blir lite knepigt nu... Skulle vilja ha ner min MIG också, dumt köpa nya verktyg/maskiner där när jag redan har i Sverige.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är inte värt det med frakter och avgifter för att skicka ner såg och svets.

Finns fina och prisvärda maskiner att köpa. Har mycket svårt att se att du skulle kunna spara något på att skicka grejer från Sverige.

 

Köp i Thailand eller beställ från Kina med leverans till Thai, sätt tjejens namn på det så slipper du troligtvis avgifter och skatter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan nån svara på en fråga om pålning? Jag tänkte låta pålarna av 22 cm betong sluta 80 cm över mark och gjuta balkar/platta direkt på dem.

Frågan är hur exakt de kan slå ner pålarna? De bör ju hamna inom 2-3 cm från avsedd plats om det skall bli bra. Nu kan man bli tvungen att gjuta på om de slås ner för långt men det får man ta i så fall.

 

Eftersom gäststugan skall stå över mark så vore det här enklast att göra. Thai vill först gjuta horisontella balkar i markhöjd och sen skarva på stolpar 80 cm upp till plattan. Det förefaller mig vara dubbeljobb.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev MrPeung:

Kan nån svara på en fråga om pålning? Jag tänkte låta pålarna av 22 cm betong sluta 80 cm över mark och gjuta balkar/platta direkt på dem.

Frågan är hur exakt de kan slå ner pålarna? De bör ju hamna inom 2-3 cm från avsedd plats om det skall bli bra. Nu kan man bli tvungen att gjuta på om de slås ner för långt men det får man ta i så fall.

 

Eftersom gäststugan skall stå över mark så vore det här enklast att göra. Thai vill först gjuta horisontella balkar i markhöjd och sen skarva på stolpar 80 cm upp till plattan. Det förefaller mig vara dubbeljobb.

 

Det man gör är att man tar för långa pålar som man sedan kapar på rätt höjd. Då har du inga problem med att de slår för långt.

Viktigt bara att förankra ihop plattan med pålen. Annars kan plattan "glida" av eller hela bygget välter. Marken är ju rörlig så man behöver knyta ihop det så man får stor lastyta på marken.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev samet:

 

Det man gör är att man tar för långa pålar som man sedan kapar på rätt höjd. Då har du inga problem med att de slår för långt.

Viktigt bara att förankra ihop plattan med pålen. Annars kan plattan "glida" av eller hela bygget välter. Marken är ju rörlig så man behöver knyta ihop det så man får stor lastyta på marken.

 

Jo det är ju självklara saker. Armeringen binds ihop osv. Pålarna är 6 m och det är vad de brukar få slå dem i området. Har du erfarenhet av pålning och precisionen i Thailand?

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...