Jump to content
IGNORERAD

Stål och betong


MrPeung

Recommended Posts

1 minut sedan, skrev Nemo:

 

Varför åker man dit under regnperioden?

 

Det är vackrare, och endel kan inte styra sina semestrar, alla kan ju inte vara förtidspensionärer......

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 127
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • MrPeung

    21

  • Cavemannen

    15

  • Soengsang

    14

  • andrejsdenruskige

    14

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Precis nyss, skrev Nemo:

 

Varför åker man dit under regnperioden?

Kan du beskriva lite närmare vad du menar med då? och regnperioden?

Jag trodde du var lite mer vaken efter dina år i Thailand, men där ser man..............

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev Soengsang:

 

Det är vackrare, och endel kan inte styra sina semestrar, alla kan ju inte vara förtidspensionärer......

 

Vi diskuterar ju hur mycket regnsmattret stör och hur man ska få bukt med oljudet.

Link to comment
Dela på andra sajter

20 minuter sedan, skrev Nemo:

 

Varför åker man dit under regnperioden?

man bor här permanent

Link to comment
Dela på andra sajter

18 minuter sedan, skrev Nemo:

 

Varför åker man dit under regnperioden?

 

1 minut sedan, skrev Nemo:

 

Vi diskuterar ju hur mycket regnsmattret stör och hur man ska få bukt med oljudet.

 

Jasså, jag tyckte just du frågade varför någon åker till Thailand under regnperioden??

 

Annars var topic takkonstruktioner, senare tycket någon att man kunde lägga lättare plåttak och på så sätt gå ner i dimensioner på takkonstruktionen, men enl mig e billigt vanligt oisolerat plåttak skit, smattrar vid regn o isolerar dåligt för värme. Och vek takkonstruktion är inte bra då det blåser.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Soengsang:

 

 

Jasså, jag tyckte just du frågade varför någon åker till Thailand under regnperioden??

 

Annars var topic takkonstruktioner, senare tycket någon att man kunde lägga lättare plåttak och på så sätt gå ner i dimensioner på takkonstruktionen, men enl mig e billigt vanligt oisolerat plåttak skit, smattrar vid regn o isolerar dåligt för värme. Och vek takkonstruktion är inte bra då det blåser.

 

Ja, grottis tyckte ju att thaibesökarna upplevde att det regnar mycket här. Då ställde jag frågan ang varför resa under regnperioden.

 

Håller med dig om plåttak.

Ändrades av Nemo
Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Nemo:

Då ställde jag frågan ang varfö resa under regnperioden.

Troligen för att de inte är förtidspensionär eller inte kan styra sin ledighet, eller tycker de att det är vackrare i Thailand då ist för den sönderbrända tiden dec-mars, som enl mig är förjävla ful.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev Tallviking:

 

Visst gör dom det. Dom är väldigt effektiva i att isolera mot brand

 

Men gipsskivan ger bara marginell förmåga att isolera mot värme och ljud. Detta beror dels på att den är tunn och dels på att gipset är kompakt och inte innesluter särskilt mycket luft.

Nja, gips har faktiskt mycket bra akustiska egenskaper. Ett tungt och tätt material har mycket goda ljudisolerade egenskaper. Vad gäller värmeisolering är den så pass hög så vi faktiskt räknar med den i ytterväggarnas totala isoleringsvärde.

//S

There can be only one (Stefan)

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, gips har faktiskt mycket bra akustiska egenskaper. Ett tungt och tätt material har mycket goda ljudisolerade egenskaper. Vad gäller värmeisolering är den så pass hög så vi faktiskt räknar med den i ytterväggarnas totala isoleringsvärde.

//S

Haha.

Detta kommer inte TV att köpa :)

Skickat från min iPhone 7 via Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ha ha, här får han nog välja sina fighter. Han bör ej ge sig in i en diskussion med mig i detta ämnet. 

Men om han undrar över något så ska jag gärna förklara mig.

//S

There can be only one (Stefan)

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Ha ha, här får han nog välja sina fighter. Han bör ej ge sig in i en diskussion med mig i detta ämnet. 

Men om han undrar över något så ska jag gärna förklara mig.

//S

Det kan bli kul, tycker jag.

Tor du han lör fråga om tips och råd?

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2016-07-19 at 03:17, skrev MrPeung:

Skall bygga i vinter är det tänkt. Ett förråd/verkstad  och litet boningshus. Nära kusten vid Mae Phim. Tänker på ytterväggar i AAC block 15-20 cm tjocka. Ett minimum av gjutna pelare, helst bara en i varje hörn. Takstolar i stål och 0,5 mm plåttak av pannprofiler som vi har i Sverige. Med pålimmad isolering så funkar de bra. Har inte lust att släpa upp en massa betong på taket...

 

Har byggt flera hus själv i Sverige men saknar kompetens att dimensionera t ex takstolar i stål. Det blir ju lite annat då vindlaster kan lyfta takstolar underifrån och de bör dimensioneras annorlunda. Samt allt måste förankras rejält neråt. Efter 10+ år i Thailand som flyttfågel har jag även rätt bra koll på hur det vanligen byggs där...

 

Finns nån med tid/intresse/kunskap att hjälpa mig spåna runt det här på forumet? Nån som kan dimensionera i stål?

 

Använder du AAC (t.ex. Q-con) block med 20cm+ tjocklek kan du bygga helt utan gjutna hörnpelare om du väljer det.

Men de blocken är dyra.

 

Vi har kört med dubbla vanliga gråblock (ca 4 Baht stycket) med luftspalt på ca 4cm. Fantastiskt tyst och svalt och prisvärt.

Vill man vara riktigt seriös, så vänder man på blocken och fyller med betong och får ett ännu bättre resultat.

Men pga vikten, så ska det till att vara ordentligt dimensionerat betongverk som grund.

 

Har kört med 0.38 mm takplåt med limmad 5mm isolering (finns 10mm också) som fungerar bra mot både ljud och värme.

Ska dock till huvudbyggnaden skippa limmade isoleringen (spara 52 Baht/m2) och köra med sprayad isolering (slösa 250 Baht/m2).

 

Stålet vi använt till takstolarna är starkaste klassen (de verkar ha tre klasser här i vår stålbutik) 2x2 tum och helt enkelt svetsat ihop takstolarna själv, lyft upp dem där de ska stå och svetsat fast i armeringen i pelarna eller i stålbalken där vi använt sådana.

 

Innertaket blir i framtiden inte gips, dels pga att de är helt urusla på att få slutresultatet att bli godkänt enligt mina okulära krav.

I vårt kontor har vi kört med smartboards 6mm (1200x2400mm) med "trälook". Resultatet är mycket bättre än våra gipstak både utseendemässigt och förmodligen mer hållbart i längden med tanke på bl.a. fukt. De är märkbart tyngre än gipsskivor, så takstolarna har fått bli fler. 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 19 juli 2016 at 22:17, skrev MrPeung:

Skall bygga i vinter är det tänkt. Ett förråd/verkstad  och litet boningshus. Nära kusten vid Mae Phim. Tänker på ytterväggar i AAC block 15-20 cm tjocka. Ett minimum av gjutna pelare, helst bara en i varje hörn. Takstolar i stål och 0,5 mm plåttak av pannprofiler som vi har i Sverige. Med pålimmad isolering så funkar de bra. Har inte lust att släpa upp en massa betong på taket...

 

Har byggt flera hus själv i Sverige men saknar kompetens att dimensionera t ex takstolar i stål. Det blir ju lite annat då vindlaster kan lyfta takstolar underifrån och de bör dimensioneras annorlunda. Samt allt måste förankras rejält neråt. Efter 10+ år i Thailand som flyttfågel har jag även rätt bra koll på hur det vanligen byggs där...

 

Finns nån med tid/intresse/kunskap att hjälpa mig spåna runt det här på forumet? Nån som kan dimensionera i stål?

 

 

Kolla min gamla tråd från 08 nedan. Finns ritningar på mina takstolar samt infästningstips i AAC-block mm mm. Visserigen dimensionerade för betongpannor, men väldigt starka. Gjordes i 3,2mm (2,3mm irl) 50x100 box-steel, men går att göra i 2,3 mm "light" (=1,6mm i verkligheten)

Det var alltså stämplat 3,2 resp 2,3mm på balkarna, men dom var tunnare i verkligheten!. Kallades "light"" Samma system med rebaren, så kolla med skjutmåttet!

Vet inte hur det är med de här nu för tiden......

 

Jo huset är färdigt och står kvar. 

 

Johan

 

 

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

12 timmar sedan, skrev Stefan:

Ha ha, här får han nog välja sina fighter. Han bör ej ge sig in i en diskussion med mig i detta ämnet. 

Men om han undrar över något så ska jag gärna förklara mig.

//S

Nu blir det som när Atom tvålade dit han för ett tag sedan, han håller sig borta i typ 1v, sen återkommer han som om ingenting hänt :D hahahahahahahaha

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Cavemannen:

Nu blir det som när Atom tvålade dit han för ett tag sedan, han håller sig borta i typ 1v, sen återkommer han som om ingenting hänt :D hahahahahahahaha

Nu ville jag inte tvåla dit han, jag bara rättade honom lite!

There can be only one (Stefan)

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Stefan:

Nu ville jag inte tvåla dit han, jag bara rättade honom lite!

Så och Atomen :D

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag påminnde Tallvikig i gissa tråden om att han hade obesvarade frågor i denna tråd, han stängde av mig pga. omännsklighet :D jag döööör HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAH

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Johan, nu har jag läst din tråd. Ser ut ungefär som jag tänkt mig göra. Funderar på att lägga ett plattjärn (hammarband) 5x150 mm överst att fästa takstolar i i stället för betong. Järnet mot ytterkanten av blocken och fräsa in bandjärn nedåt i väggen under putsen på utsidan. Fästa dessa med grov spik in i blocken. 600 mm långa så de tar de 3 översta varven, 2 vid varje takstol. Man slipper gjutning/formsättning där uppe.

 

Stålkvaliteter verkar vara ett knepigt ämne, liksom mycket annat då det saknas enhetlig standard. En blandning av japansk/thai std som jag funnit. Verkar som det används så kallade C-profiler i dag, Light Lip Channel på engelska.

Exempel: http://www.stl.co.th/images/product/steel/steelCatalog/LIGHT%20LIP%20CHANNEL%20%5BSTL_CATALOG%5D.pdf

Fördelen att de kan rostskyddas även invändigt.

 

P3, jo jag har funderat på vanliga dubbla cementhålsten också. Men synnerligen tveksam till att lämna utrymme för hyresgäster i väggarna. Alla el och vattendragningar kommer ju där och i praktiken omöjligt att få tätt runt alla genomgångar. Sen bygger vi på nyligen uppfylld mark, 1,5 m så det lär bli pålning. Tomten ligger 6 km från havet men bara ca 10 m över havsnivån så jag vill nog ha husen på 0,5 m stolpar. Förutom förrådet/garaget då där jag vill kunna köra in med fordon.

 

Smartboard som innertak låter bra, gipsen har de svårt att få till. Möjligen skulle man limma glasfiberväv där då kanske det klarar sig. Kan väl spackla och slipa själv men känns inte så kul i värmen. Jag skulle kanske använda PU-skum på innertaket i stället för vanlig isolering? Bör inte kunna locka småkrypen och gipsen blir stadig. Jag kommer att ha ventilering för att hålla ner tempen på vinden. Kommer även att bli ventilationsskorsten på bostadshuset, och luftintag från det svalare utrymmet under huset.

 

Vad använder du som bärläkt för plåttaket? Där behöver jag nåt som är så tunt att det går att skruva plåten med självborrande skruv men helst så kraftigt att jag kan ha minst 1500 c/c takstolar. Samt vad använder ni att bära innertaket i gips? Stålprofiler svetsade mot takstolar eller finns det alu profiler som man kan skruva?

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2016-07-20 at 21:50, skrev Cavemannen:

3-6Db per vadå? spelar du i 100Db på andra sidan gipset eller 50Db så lovar jag att skillnaden blir långt över 3-6Db.

Sen att det står på Wiki ger jag inte ett hundskit av, jag pratar av egen erfarenhet vid ljudmätningar.

Ps. jag skulle inte bli förvånad om du har större erfarenhet än mig i detta också, du har säkert jobba 8år som ljudprofessor på någon statlig anstallt ;-)

 

4 timmar sedan, skrev Cavemannen:

Jag påminnde Tallvikig i gissa tråden om att han hade obesvarade frågor i denna tråd, han stängde av mig pga. omännsklighet :D jag döööör HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAH

Men det blir lite patetiskt när du ger dig på TV och snackar en massa smörja som du uppenbarligen inte begriper så mycket av. Och detta i akt och mening att "tvåla till" TV.

Jo, TV har historiskt varit lite bezzerwizzer i många trådar, och ibland alldeles fel ute (t.ex. i älgtråden) fast där tror jag verkligheten kommit ifatt honom.

Men i den här tråden har allt han skrivit ju varit helt korrekt!

Du skriver att du har "egen erfarenhet vid ljudmätningar" och ändå uttrycker du dig som på första raden ovan ??!! Det skrivs dB och är enheter på en logaritmisk skala.

Jag har själv arbetat som mätingenjör vid försvarsindustrin de sista 15 åren av mitt arbetsliv, viket även innefattade en del ljudmätningar.

I ett sådant jobb måste man bl.a. hålla ordning på de olika storheterna och hur man presenterar dess olika enheter.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev MrPeung:

Tack Johan, nu har jag läst din tråd. Ser ut ungefär som jag tänkt mig göra. Funderar på att lägga ett plattjärn (hammarband) 5x150 mm överst att fästa takstolar i i stället för betong. Järnet mot ytterkanten av blocken och fräsa in bandjärn nedåt i väggen under putsen på utsidan. Fästa dessa med grov spik in i blocken. 600 mm långa så de tar de 3 översta varven, 2 vid varje takstol. Man slipper gjutning/formsättning där uppe.

 

Stålkvaliteter verkar vara ett knepigt ämne, liksom mycket annat då det saknas enhetlig standard. En blandning av japansk/thai std som jag funnit. Verkar som det används så kallade C-profiler i dag, Light Lip Channel på engelska.

Exempel: http://www.stl.co.th/images/product/steel/steelCatalog/LIGHT%20LIP%20CHANNEL%20%5BSTL_CATALOG%5D.pdf

Fördelen att de kan rostskyddas även invändigt.

 

P3, jo jag har funderat på vanliga dubbla cementhålsten också. Men synnerligen tveksam till att lämna utrymme för hyresgäster i väggarna. Alla el och vattendragningar kommer ju där och i praktiken omöjligt att få tätt runt alla genomgångar. Sen bygger vi på nyligen uppfylld mark, 1,5 m så det lär bli pålning. Tomten ligger 6 km från havet men bara ca 10 m över havsnivån så jag vill nog ha husen på 0,5 m stolpar. Förutom förrådet/garaget då där jag vill kunna köra in med fordon.

 

Smartboard som innertak låter bra, gipsen har de svårt att få till. Möjligen skulle man limma glasfiberväv där då kanske det klarar sig. Kan väl spackla och slipa själv men känns inte så kul i värmen. Jag skulle kanske använda PU-skum på innertaket i stället för vanlig isolering? Bör inte kunna locka småkrypen och gipsen blir stadig. Jag kommer att ha ventilering för att hålla ner tempen på vinden. Kommer även att bli ventilationsskorsten på bostadshuset, och luftintag från det svalare utrymmet under huset.

 

Vad använder du som bärläkt för plåttaket? Där behöver jag nåt som är så tunt att det går att skruva plåten med självborrande skruv men helst så kraftigt att jag kan ha minst 1500 c/c takstolar. Samt vad använder ni att bära innertaket i gips? Stålprofiler svetsade mot takstolar eller finns det alu profiler som man kan skruva?

 

Pålning är bäst.

Vi har pålat för huvudhuset 20cm pålar och 6m djupt.

Mycket bättre än vanliga fundament och inte direkt dyrare heller. Vi betalade 42000 för 21 pålar inkl. jobb.

 

Innertaket för Smartboard använde vi samma 2x2" som till takstolarna med svetsad förankring till bärläkt, också den 2x2". 

 

När de använder gipsskivor så finns det färdiga alufästen till allt.

 

Vad gäller skum, så tänker jag spraya yttertak. Inte innertak. Både för ljud och täthet pga plåttaket. 

Gillar egentligen inte utseendet av plåttak, men som jag planerat husen på tomten så ser vi inte något tak alls.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
4 timmar sedan, skrev Surin P3:

 

Pålning är bäst.

Vi har pålat för huvudhuset 20cm pålar och 6m djupt.

Mycket bättre än vanliga fundament och inte direkt dyrare heller. Vi betalade 42000 för 21 pålar inkl. jobb.

 

Innertaket för Smartboard använde vi samma 2x2" som till takstolarna med svetsad förankring till bärläkt, också den 2x2". 

 

När de använder gipsskivor så finns det färdiga alufästen till allt.

 

Vad gäller skum, så tänker jag spraya yttertak. Inte innertak. Både för ljud och täthet pga plåttaket. 

Gillar egentligen inte utseendet av plåttak, men som jag planerat husen på tomten så ser vi inte något tak alls.

 

 

Jag är nog inte så förtjust i PU skum, men det är väldigt användbart.

Men blir den blöt så tappar den fort en hel del av isoleringsegenskaperna, fast det gäller väl egentligen all typ av isolering. Kör med någon typ av diffusionsspärr även om PU har en "inbyggd" sådan.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

14 timmar sedan, skrev MrPeung:

Tack Johan, nu har jag läst din tråd. Ser ut ungefär som jag tänkt mig göra. Funderar på att lägga ett plattjärn (hammarband) 5x150 mm överst att fästa takstolar i i stället för betong. Järnet mot ytterkanten av blocken och fräsa in bandjärn nedåt i väggen under putsen på utsidan. Fästa dessa med grov spik in i blocken. 600 mm långa så de tar de 3 översta varven, 2 vid varje takstol. Man slipper gjutning/formsättning där uppe.

 

Stålkvaliteter verkar vara ett knepigt ämne, liksom mycket annat då det saknas enhetlig standard. En blandning av japansk/thai std som jag funnit. Verkar som det används så kallade C-profiler i dag, Light Lip Channel på engelska.

Exempel: http://www.stl.co.th/images/product/steel/steelCatalog/LIGHT%20LIP%20CHANNEL%20%5BSTL_CATALOG%5D.pdf

Fördelen att de kan rostskyddas även invändigt.

 

P3, jo jag har funderat på vanliga dubbla cementhålsten också. Men synnerligen tveksam till att lämna utrymme för hyresgäster i väggarna. Alla el och vattendragningar kommer ju där och i praktiken omöjligt att få tätt runt alla genomgångar. Sen bygger vi på nyligen uppfylld mark, 1,5 m så det lär bli pålning. Tomten ligger 6 km från havet men bara ca 10 m över havsnivån så jag vill nog ha husen på 0,5 m stolpar. Förutom förrådet/garaget då där jag vill kunna köra in med fordon.

 

Smartboard som innertak låter bra, gipsen har de svårt att få till. Möjligen skulle man limma glasfiberväv där då kanske det klarar sig. Kan väl spackla och slipa själv men känns inte så kul i värmen. Jag skulle kanske använda PU-skum på innertaket i stället för vanlig isolering? Bör inte kunna locka småkrypen och gipsen blir stadig. Jag kommer att ha ventilering för att hålla ner tempen på vinden. Kommer även att bli ventilationsskorsten på bostadshuset, och luftintag från det svalare utrymmet under huset.

 

Vad använder du som bärläkt för plåttaket? Där behöver jag nåt som är så tunt att det går att skruva plåten med självborrande skruv men helst så kraftigt att jag kan ha minst 1500 c/c takstolar. Samt vad använder ni att bära innertaket i gips? Stålprofiler svetsade mot takstolar eller finns det alu profiler som man kan skruva?

 

 

Det var mycket på en gång.

Beträffande grunden, så har du ju fyllt upp 1,5 m nyligen. Vad var det för kvalitet på fyllnadsmassorna?

Är det mycket organiskt material i dom, så är det inte lämpligt att bygga platta direkt på det.

Det normala sättet att anlägga grunden i Thailand är ju att gräva gropar på 1x1m ner till orörd jord (1,5m i ditt fall) och sen gjuta armerade fötter och stolpar i ett raster på 2- 2,5m. Om marken är mycket lös eller sank, friktions-pålar man i groparna under fötterna.

Pålning kan ju ske på 2 sätt beroende på markens typ, så:

Friktions-pålning, då ingen enstaka påle får användas som vilar mot berg (risk för sättningar)

Eller pålning där samtliga pålar vilar på berggrund.

 

Vill du ha utrymme på 0,5- 1m under huset (eller varför inte mer, så att utrymmet kan städas och användas till annat än att samla ormar och skorpioner), får du nog göra på det sättet och sen gjuta kraftiga armerade "lintlar" i ett rutmönster mellan stolparna och en platta på stolparna, för att sen bygga med lättbetongblocken på den.

Det finns färdiga betong-element som formmaterial i bygghandeln som man sen kan lägga ut i facken och gjuta plattan på . I så fall kolla längd/bredd på dom innan du bestämmer avståndet mellan stolparna på din ritning.

Plattan/lintlarna ska vara så stadig och förstärkt att den inte spricker om någon eller några fötter sjunker ner lite.

 

Man får tänka på att ett hus som står på fötter har mycket högre marktryck än en förstärkt "raft slab" på kompakterad mark, som jag byggde, så det är viktigt att tyngden blir jämt fördelad mellan fötterna.

 

C-steel finns på lager hos alla välsorterade bygghandlare, så inga problem att få tag i det. Du vill ju ha ett relativt lätt tak så inga problem med hållfasthetsberäkningar (inga snölaster får man hoppas) Bygg takstolarna i T.ex 50x100x20 1,6mm liknande min ritning. Då standardlängden är 6m, så måste den underliggande "hanbjälken" (som utsätts för stora dragkrafter) skarvas med stumsvets, så se till att du får tag i en kompetent svetsare!

Kontrollera också noga till att alla balkarna är raka och fina när dom levereras.

 

Läkt för pannor eller fiber/plåttak finns 4m långa galvade profiler i bygghandeln. Mycket användbara till annat också!

Dom finns i olika tjocklek, så se till få den kraftigaste kvaliteten (kommer inte i håg om den var gul eller lila markering), så kan du ha lite glesare mellan takstolarna. Självborrande special-skruv för skruva i fast i takstolarns finns. Snåla inte och använd 1"x1" svetsad läkt....

 

Jag hade från början tänkt att lägga isolering på innertaket (smartboard), men det verkar inte vara värt besväret i mitt fall.

Med 2,9 m i takhöjd, takfots-ventilationDSCN1073.JPG runt om i kombination med gavelventilationen, är innertaket bara någon grad varmare än väggarna en solig dag.

När man är uppe på vinden, så känner man hur den svala uteluften från takfots-ventilationen sprider ut sig över innertaken.

 

mae rewa 268.jpg2011 037.jpg2011 044.jpgmae rewa 264.jpgMaelaewa 386.jpgmae rewa 390.jpg

 

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

när jag hade sådan där gavel ventilation så vid regn-storm så trängde vattnet in där så det blev takkula i stället 

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv vill jag ha lite extra tak på framsidan av huset som skydd mot regn och sol.

Det krävs 2 extra pelare och de vill inte gärna bygga med takpannor då det blir tungt.

Krävs väl lite extra mot huskroppen då.

Plåt alltså.

Jag vill ha estetiskt passande till huset.

Offert 140 000 bath för kanske 25¨- 30 kvadrat.

Vad tror ni.

 

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Galten:

Själv vill jag ha lite extra tak på framsidan av huset som skydd mot regn och sol.

Det krävs 2 extra pelare och de vill inte gärna bygga med takpannor då det blir tungt.

Plåt alltså.

Jag vill ha estetiskt passande till huset.

Offert 140 000 bath för kanske 25¨- 30 kvadrat.

Vad tror ni.

 

Låter dyrt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...