Jump to content
IGNORERAD

Stål och betong


MrPeung

Recommended Posts

Precis nyss, skrev andrejsdenruskige:

Nja, där har du fel.

Så länge den inte har någon nämnvärd area så funkar det jävligt dåligt.

Det funkade bra ialla fall på Skatteskrapan på Götgatan. Där fick vi(Bravida) isolera ovan undertak med bly på rummen under fläktrummet(ca mitt i kåken) pga. ljud.

Och decibellmätningarna efter det vart godkända........men vad vet jag, det kanske var fel på mätaren.....

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 127
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • MrPeung

    21

  • Cavemannen

    15

  • Soengsang

    14

  • andrejsdenruskige

    14

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

andrejsdenruskige
Det funkade bra ialla fall på Skatteskrapan på Götgatan. Där fick vi(Bravida) isolera ovan undertak med bly på rummen under fläktrummet(ca mitt i kåken) pga. ljud.

Och decibellmätningarna efter det vart godkända........men vad vet jag, det kanske var fel på mätaren.....

Ja, men då var det ju ett antal m2 ni la ut.

Monterar ni en 10mm hög pinne med bly, så hjälper det ju föga.

;)

Man måste ha yta, inte bara tjocklek. Haha

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev andrejsdenruskige:

Ja, men då var det ju ett antal m2 ni la ut.

Monterar ni en 10mm hög pinne med bly, så hjälper det ju föga.

;)

Man måste ha yta, inte bara tjocklek. Haha

ofan :D

Link to comment
Dela på andra sajter

HuaHindinnge
7 minuter sedan, skrev Tallviking:

 

I det fallet är det isoleringen mellan gipset som ger effekten

 

https://sv.wikipedia.org/wiki/Gipsskiva

 

Testa att bygg en vägg med två gipsskivor och bara luft emellan får du se hur "effektivt" den blir ljudisolerande

I min länk står det hur effektivt det är. Det är under en av bilderna.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev HuaHindinnge:

I min länk står det hur effektivt det är. Det är under en av bilderna.

 

Det står att gipset ger isolering med 3-6 Db

 

Kallar du det effektivt ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev Tallviking:

 

I det fallet är det isoleringen mellan gipset som ger effekten

 

https://sv.wikipedia.org/wiki/Gipsskiva

 

Testa att bygg en vägg med två gipsskivor och bara luft emellan får du se hur "effektivt" den blir ljudisolerande

 

Nu har du fel igen!

Klart som tusan att 2st gipsskivor tar bort en hel del av ljudet, sen att isoleringen mellan gipset tar bort ännu mer är en helt annan sak.

Prova decibellmät i ett rum och sen slår du upp 2st täta gipsskivor som delar av rummet och jag kan garantera att långt över 50% av ljudet försvinner :)

 

Link to comment
Dela på andra sajter

HuaHindinnge
Precis nyss, skrev Tallviking:

 

Det står att gipset ger isolering med 3-6 Db

 

Kallar du det effektivt ?

Visst går det väl att smälla upp en betongvägg mellan 2 rum.

Men det räcker med dubbla gipsskivor och med tillägg av isolering mellan.

Därav används gips för ljudisolering.

Och det var för att möta ditt påstående att gips inte är ljudisolerade. 

Inte hur relativt effektivt det är.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
 

I det fallet är det isoleringen mellan gipset som ger effekten

 

https://sv.wikipedia.org/wiki/Gipsskiva

 

Testa att bygg en vägg med två gipsskivor och bara luft emellan får du se hur "effektivt" den blir ljudisolerande

Ja, men testa samtidigt att använda dig av olika material med olika densiteter och egensvängning, och se på resultatet.

Nu är akustik något som du inte förstår dig på och ett ämne som du, om du har tur, knappt har skrapat på ytan.

En hålborrad gipsskiva hade kanske varit bättre. Men då är håldjup och håldiameter av stor betydelse.

Väggens massa har även den en stor betydelse.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Cavemannen:

 

Nu har du fel igen!

Klart som tusan att 2st gipsskivor tar bort en hel del av ljudet, sen att isoleringen mellan gipset tar bort ännu mer är en helt annan sak.

Prova decibellmät i ett rum och sen slår du upp 2st täta gipsskivor som delar av rummet och jag kan garantera att långt över 50% av ljudet försvinner :)

 

 

Självklart tar en gipsskiva bort en del ljud och två tar naturligtvis bort ännu mer och 10 st tar bort riktigt mycket

 

Men i ett innertak som den här tråden hamnar om blir dom siffrorna rätt ointressanta för dom gipsskivor thailändare använder i sina byggen är rätt värdelösa som ljudisolatorer

 

Det finns speciella ljudisolerande gipsskivor att köpa i Sverige men dom har jag varken sett själv i någon byggbutik i Thailand eller sett någon byggare använda där nere

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Tallviking:

 

Det står att gipset ger isolering med 3-6 Db

 

Kallar du det effektivt ?

3-6Db per vadå? spelar du i 100Db på andra sidan gipset eller 50Db så lovar jag att skillnaden blir långt över 3-6Db.

Sen att det står på Wiki ger jag inte ett hundskit av, jag pratar av egen erfarenhet vid ljudmätningar.

Ps. jag skulle inte bli förvånad om du har större erfarenhet än mig i detta också, du har säkert jobba 8år som ljudprofessor på någon statlig anstallt ;-)

Link to comment
Dela på andra sajter

HuaHindinnge
1 minut sedan, skrev andrejsdenruskige:

Ja, men testa samtidigt att använda dig av olika material med olika densiteter och egensvängning, och se på resultatet.

Nu är akustik något som du inte förstår dig på och ett ämne som du, om du har tur, knappt har skrapat på ytan.

En hålborrad gipsskiva hade kanske varit bättre. Men då är håldjup och håldiameter av stor betydelse.

Väggens massa har även den en stor betydelse.

Det där med hålborrad är intressant. Jag har hört att det var så rekommendationen var förut. Jag har inte sett en sådan rekommendation själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Tallviking:

 

Självklart tar en gipsskiva bort en del ljud och två tar naturligtvis bort ännu mer och 10 st tar bort riktigt mycket

 

 

Så här skrev du tidigare=> I det fallet är det isoleringen mellan gipset som ger effekten

 

Hur skall du ha det? isolerar gipset eller ej?

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Det där med hålborrad är intressant. Jag har hört att det var så rekommendationen var förut. Jag har inte sett en sådan rekommendation själv.

Det är för att "ullen" omvandlar luftens rörelseenergi till, mer eller mindre, värme.

Det blir dessutom lite av en Helmholtz absorbent.

Oavsett vilket, det är både enklare och billigare att fläska på med ett tungt artilleri, än att räkna och optimera några väggar eller tak.

Luftströmningsmotstånd och annat tjafs är bortkastat att tänka på.

Tomma väggar fungerar som resonanslådor.

Fyll upp dom, dubbla lager med gips och kanske en bitumenmatta mellan skivorna.

De flesta åtgärder med sunt förnuft fungerar så länge man inte bor i en fabrik eller har feta kompressorer i huset.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev berlitz:

Stackars TS som verkligen ville ha lite hjälp

Ja hade Tallviking hållit sig till det han kan och inte börjat bemästra 2st byggnadsingenjörer så kanske TS hade varit gladare ;-)

Ändrades av Cavemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
 

Det står att gipset ger isolering med 3-6 Db

 

Kallar du det effektivt ?

Nja, om vi säger som så, så är 3db en fördubbling av ljudstyrkan.

Det är effektivt, beroende på hur mycket som behövs dämpas.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

 

Nu har du fel igen!

Klart som tusan att 2st gipsskivor tar bort en hel del av ljudet, sen att isoleringen mellan gipset tar bort ännu mer är en helt annan sak.

Prova decibellmät i ett rum och sen slår du upp 2st täta gipsskivor som delar av rummet och jag kan garantera att långt över 50% av ljudet försvinner [emoji4]

 

Fruktansvärt korrekt beskrivet.

Dessutom bör TV tänka på att med kala cementväggar så är kärringen som käftar på honom, under det isolerade taket, ett större problem.

Det mest pinsamma med dålig ljudisolering är att även grannen hör okvädesorden han får stå ut med.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev MrPeung:

Tack för synpunkter. Jag bygger alltså ett förråd och en liten "gäststuga" först för att bo in mig för att om nåt år bygga bostadshuset. Här tänker jag använda stål till taket. Visserligen blir iponeringsfaktorn lägre än tegel/betong, men vi kommer nu inte att bo vid vägen så ingen ser huset och då måste även Thai inse att det är bortkastade pengar med dyrt tak...

 

Soengsangs bild visar de C-profiler man oftast använder till takstolar. Det är dimensioneringen av dessa jag undrar över.

 

Skiss på förrådet, halva blir bara tak. Skall ha fackverksbalk mellan pelare i den öppna delen som takstolar vilar på. Bör kanske ha 3 pelare så spännvidden blir 6 meter i stället.

 

Storage-1.jpg

 

Skiss på fackverksbalk och takstolar.

Balk.jpg

 

Nån som vet vad sprutat PU-skum kostar som isolering? Tycker inte om mineralull/glasfiber över gipsen i innertaket då det blir gömställe för div hyresgäster.

Kommer att ha både aktiv (solceller+fläktar) ventilation av vinden och passiv vent av bostadsutrymmet. Återkommer till det senare.

 

Skiss på gästhuset.

Gästhus.jpg

 

 

 

Lite fel på vinklarna i fackverket, dom skall alltid vara 90 grader för att ta ut krafterna och fördela till väggen och sen ned till grunden.

Viktigast är att dimensionera de övre balkarna i takstolen rejält då bottenbalken bara är till för dragkrafter.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

52 minuter sedan, skrev Tallviking:

 

Självklart tar en gipsskiva bort en del ljud och två tar naturligtvis bort ännu mer och 10 st tar bort riktigt mycket

 

Men i ett innertak som den här tråden hamnar om blir dom siffrorna rätt ointressanta för dom gipsskivor thailändare använder i sina byggen är rätt värdelösa som ljudisolatorer

 

Det finns speciella ljudisolerande gipsskivor att köpa i Sverige men dom har jag varken sett själv i någon byggbutik i Thailand eller sett någon byggare använda där nere

 

Dessa gipsskivor är vanlig gips som man limmar på en akustikskiva på och det fick vi montörer göra själv.

Kanske finns att köpa, kanske var billigare att vi gjorde det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fördelarna med ett betongtak överväger de billigare alternativen med plåt eller cementfiber (asbest??)

 

Egenvikten av taket håller det på plats när det blåser och materialet tål problemen med krympning eller utvidgning  vid temperaturskillnader mot stålplåt.

 

betongtegel leder värme dåligt också.

En folie med en smal (25 mm) luftspalt under yttertaket och en minst 100mm isolering direkt på gipstaket (innertaket) med en folie på ovansidan är mitt råd. Varje skarv skall tejpas för annars blir det ett ”himmelrike för ödlor, myror och andra kryp.

Ventilation av detta vid varje gavel med 150mm hål och insektsnät 

Ändrades av leifen

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev leifen:

Fördelarna med ett betongtak överväger de billigare alternativen med plåt eller cementfiber (asbest??)

 

Egenvikten av taket håller det på plats när det blåser och materialet tål problemen med krympning eller utvidgning  vid temperaturskillnader mot stålplåt.

 

betongtegel leder värme dåligt också.

En folie med len smal uftspalt under yttertaket och en minst 100mm isolering direkt på gipstaket (innertaket) med en folie på ovansidan är mitt råd. Varje skarv skall tejpas för annars blir det ett ”himmelrike för ödlor, myror och andra kryp

Nja...jag säger som plåtslagaren Biran sa tidigt i tråden, lägg betongplattor!

ps. @biran har jobbat med tak i hela sitt liv, jag tror han var 14-15 när han började jobba som plåtslagare åt farsan sin för att senare ta över firman. Jag har jobbat tillsammans med Biran på några byggen på 80-talet. han om någon vet tak till 100%!!!!!!

Ändrades av Cavemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur ofta regnar det i Thailand, med tanke på det stora intresset att ljudisolera taket?

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Nemo:

Hur ofta regnar det i Thailand, med tanke på det stora intresset att ljudisolera taket?

Tillräckligt ofta för att frågan skulle bli aktuell för det stora intresset av Thaibesökare.

Fler frågor du undrar över?

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Cavemannen:

Tillräckligt ofta för att frågan skulle bli aktuell för det stora intresset av Thaibesökare.

Fler frågor du undrar över?

 

Varför åker man dit under regnperioden?

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Nemo:

Hur ofta regnar det i Thailand, med tanke på det stora intresset att ljudisolera taket?

 

 

regn.jpg

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...