Jump to content
IGNORERAD

Hur är det i Malaysia jämfört med Thailand


hasseryd

Recommended Posts

6 minuter sedan, skrev JJC:

Fårösund.:haha:

 

Jo det e fint här ;)

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 75
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Scandinaviancorner

    24

  • leifen

    10

  • Soengsang

    6

  • UglyFarang

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Precis nyss, skrev Soengsang:

 

Jo det e fint här ;)

Då vet du hur smackar lammballar, alla möjliga sorters tarmar, o.s.v. :haha:

Har du provat dricku eller potatis vin? Det äckligaste jag drack.:oh:

Tur att jag flyttade till fastlandet :haha:

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev JJC:

Har du provat dricku

Har tidigare jobbat med mycket Gotlänningar, och även på gotlandsägda båtar.....så svaret på den frågan är ja. :)

 

Men när jag jobbade med SC så bodde han i Gävle, så då blev det bara Gevalia.......

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner
5 timmar sedan, skrev JJC:

Då vet du hur smackar lammballar, alla möjliga sorters tarmar, o.s.v. :haha:

Har du provat dricku eller potatis vin? Det äckligaste jag drack.:oh:

Tur att jag flyttade till fastlandet :haha:

Lammballar, tarmar, potatisvin  Tänk att jag som gotlänning aldrig ens hört talas om sånt skit!!!   Dom måste ha lurat i dig detta på grund av att du var en dum fastlänning antagligen Stockholmare

Link to comment
Dela på andra sajter

Satt hela resan med färjan från Georgetown till Lankawi och pratade med en trevlig man med indiskt ursprung som jobbade åt ett flygbolag. Han berättade att det indiska köket i Penang är annorlunda och det skulle bero på att då engelsmännen byggde Georgetown så rekryterade man bara indier från två distrikt i norra Indien som ansågs som pålitliga för att tjänstgöra som soldater och tjänstefolk. Personal till polisiära uppgifter togs från Sri Lanka.

Detta hade gjort att det indiska köket i Penang hade fått en speciell stil enligt honom då det genom generationer mixats med det engelska, malaysiska och kinesiska.  

Gillade den förklaringen, så numera jag tror också så.

 

Smak är olika men jag gillade den indiska gatumaten av ”slafstyp” i Georgetown.

 

Indiskt käk är gott överallt i världen skulle jag tro.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner
13 minuter sedan, skrev thaiola:

malaysia är billigare än Thailand har JAG hort

Du hör så mycket käre vän, men vad är det som är billigare!!

Ett land som har dubbelt så hög BNP som Thailand är inte billigare..

Ändrades av Scandinaviancorner
Link to comment
Dela på andra sajter

En sak är i alla fall unikt billigt;. Att gå och se Formula 1 på Senpamg utanför KL.

 

Tror att en helgbilljett inkl läktarplats kostade ca SEK 350. (2014)

 

På Monza kostade bara inträde på Lördagen SEK 700. 

/hakancnx

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev leifen:

 

Smak är olika men jag gillade den indiska gatumaten av ”slafstyp” i Georgetown.

 

 

Ja samosan är jäkligt fin, går inte att uppbringa i Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Scandinaviancorner:

Lammballar, tarmar, potatisvin  Tänk att jag som gotlänning aldrig ens hört talas om sånt skit!!!   Dom måste ha lurat i dig detta på grund av att du var en dum fastlänning antagligen Stockholmare

Som tur är jag ingen 08. Finns massor med konstigt mat på Gotland. Särskild de gamla lagar konstigheter. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det som man inte är uppväxt med att äta uppfattas av många som konstigt.

Grannens son (7 år) brukade leka med vår son och när det blev fikadags bjöds han på saft och en bulle som innehöll vaniljkräm. Killen tog ett bett på bullen men sedan åt han inte mer för han tyckte inte om bullen.

 

Jag tror att tillagade lamballar är en skröna som är rolig att berätta.

Kokta fårskallar och kokt torskhuvud anses av många gotlänningar vara utsökt gott.

 

En man som jag träffar ibland (kock) kommer från Penang och har bott i Sverige i 30  år.

Han säger att landet är muslimskt och att prostitution är förbjudet men sker helt öppet på turistorter, på grund av att korruption är lika vanligt som i Thailand.

Penang har rent vatten till skillnad mot Langkavi och det beror på havsströmmarna, prisbilden är som Thailand .

Har inte varit i Malajsia men jag gissar att det är som i andra länder d.v.s. dyrare på turistorter och billigare på andra ställen. Städer är ofta dyrare än landsbygden.

Kan bli så att kocken och jag reser tillsammans till Penang i vinter. Lättare att få och mindre krångel med visum.

 

Born41

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Penang har inte renare vatten än langkawi om du nu menar havsvatten.Stränderna i Penang är inte så mycket att hurra över till skillnad mot langkawi.

Kranvattnet skulle dock vara drickbart ii Penang men jag testade aldrig.

Ändrades av kenneth073
Link to comment
Dela på andra sajter

Finns några hyfsade ständer på Penang, men dom är inte alltid publika eller att man blir bortmotad för dom används för jetski och parasail verksamhet.

 

Bra lokaltrafik, inga hundar på gatorna och mycket rent.

 

Prisnivån kändes som 25% dyrare än Thailand.

 

Gillar det enkla förfarandet vid immigration, en ögonscanner, ett leende och man får sin stämpel för 90 dagar i passet. Tar max någon minut och nästan aldrig köer. 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner
1 timme sedan, skrev kenneth073:

Penang har inte renare vatten än langkawi om du nu menar havsvatten.Stränderna i Penang är inte så mycket att hurra över till skillnad mot langkawi.

Kranvattnet skulle dock vara drickbart ii Penang men jag testade aldrig.

Georgetown är en stor hamnstad så där är vattnet inte rent   Det finns en beach som heter Batu ferengi som är den mest populära med massor av hotel, där var jag på Honeymoon med min Isaan kärring från Roiet och där var vattnet Ok men sanden var mycket grovkornig . Phuket har hundra gånger bättre stränder.

Naturligtvis finns det inga hundar där det bor muslimer som Leifen sa.  Men rent ja det kan det diskuteras,utanför stan är det det , men renare än i Thailand är det i alla fall i stan

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev saobaht:

Beror väl på vad du köper?

Jag tycker att 20SEK för en 33cl öl på en 7Eleven är dyrt, men vill du äta din frukost där muslim-taxi gubbsen äter så är det väldigt billigt i Malaysia. Proppmätt för 3SEK

Ändrades av leifen

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2016-06-20 at 16:09, skrev Scandinaviancorner:

Mycket mer utvecklat än Thailand jag gillar också Penang för ett par dagar sen har du ju Langkawi som har båtförbindelse med Phuket.

Men landet är stort finns massor att se på 

 

Går denna linjen från Phuket Town?

Vet du hur lång tid det tar och hur ofta den går?

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

24 minuter sedan, skrev Nemo:

 

Verkar vara en ganska lång resa från Phuket, övernattning krävs.  http://amazinglanta.com/how-to-get-from-phuket-to-langkawi-ferry-timetable/

 

Ett alternativ är att ta en färja från Satun, mycket snabbare.

 

Den från Satun har jag åkt men är oftare på Phuket och tänkte att detta kunde vara ett smidigt alternativ!

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

17 minuter sedan, skrev UglyFarang:

 

Den från Satun har jag åkt men är oftare på Phuket och tänkte att detta kunde vara ett smidigt alternativ!

Det är det att immigration är på Koh Lipe, så det är där krånglet är, det sista stoppet i Thailand. Färjan ligger inte kvar för att passagerarna skall ordna detta.

 

Flyg finns som alternativ.

Ändrades av leifen

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är billigare och bättre på alla vis i Malysia men inte så populärt då inträdes biljetten för bosättning är hög och de flesta som bor i Thailand har inte råd med den. Men har man väl kommit in är det bättre på alla sätt. 

Ändrades av saobaht

Feminist

Link to comment
Dela på andra sajter

Min erfarenhet kontra Malaysia mot Thailand, Nu var jag bara i Kuala Lumpur o Langkawi..

Maten är klart sämre på dom ställena vi åt på, trist när vandrade runt i Kuala blev lite trött fanns det inte öl.

Men det var mycket renligare mot Thailand, och på tåget var särskilda avdelningar för kvinnor men det sket jag i.

Bifogar några bilder Thailand i mina ögon o smak är klart bättre det lilla vad var i Malaysia..

837.JPG

 

845.JPG

 

846.JPG

 

897.JPG

 

955.JPG

 

1346.JPG

 

1347.JPG1347.JPG

 

1521.JPG

 

    FF

 

www.easi.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev leifen:

Det är det att immigration är på Koh Lipe, så det är där krånglet är, det sista stoppet i Thailand. Färjan ligger inte kvar för att passagerarna skall ordna detta.

 

Flyg finns som alternativ.

 

Så man stannar bara för in/utcheckning i Thailand?

Flyg Phuket-Langkawi?

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

On 20 juni 2016 at 21:13, skrev JJC:

Då vet du hur smackar lammballar, alla möjliga sorters tarmar, o.s.v. :haha:

Har du provat dricku eller potatis vin? Det äckligaste jag drack.:oh:

Tur att jag flyttade till fastlandet :haha:

 

Den som äter Pölsa ska tiga i församlingen... Ballar e inte det äkkligaste det innehåller. 

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...