Jump to content
IGNORERAD

Får man resa till Thailand i väntan på beslut?


StefanJ

Recommended Posts

Hej alla Vetgiriga..

Jag och min Thaitjej sambo planerar att åka till Thailand vintern 2017. Man fyller ju 50 bast och vill fira i Thailand.

Min sambos 2 års VISA går ut i mitten av Jan -17, och vi måste ansöka om förlängning tidigast 1mån innan.  So far  so good..

Sen har jag hört 2 olika saker... Man får INTE åka till hem till Thailand i väntan på beslut.  Och annan säger... inga pompem.

 

Någon här på MPR som har varit i samma sits, eller har nån erfarenhet i ämnet?  

Jag ska mejla MIG och fråga.. men MPR brukar svara snabbare..

Dessutom hoppas jag att en förlängning inte är nåt problem, då hon är skriven hos mig sen Feb -15, jobbar heltid och betalar skatt, snart klar med SFI och har lärt sig svenska.

Vi är inte gifta än dock, och heller inga barn (än).

 

Tacksam för era svar.   MVH  Stefan J,

Vill du gå med i Vattenskallarnas förening? - JätteHjärna !

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom som säger "inga pompem", hur menar dom att hon ska lyckas komma tillbaka till Sverige utan sitt ev PUT-kort?

Link to comment
Dela på andra sajter

När man väntar... så är man ju mittemellan sitt gamla 2-års VISA... och förhoppningsvis nytt 1år/PUT..    

Jag själv tror INTE man får åka utomlands då... men säker är jag inte.  Därav frågan..

Vill du gå med i Vattenskallarnas förening? - JätteHjärna !

Link to comment
Dela på andra sajter

Där är ingen som förbjuder henne att lämna landet, men om dom inte fattat nåt nytt beslut, så lär det ju bli problem att komma tillbaka. Är nog säkrast att inte köpa några biljetter förrän hon fått besked. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fick detta..inte helt oväntade svaret.. från MIG.   Det positiva är NU vet man..

"

Hej Stefan!

 

Tack för ditt mejl.

 

Man kan resa ut från Sverige men det kan uppstå komplikationer när man sedan ska resa in till Sverige igen då man inte har ett giltigt uppehållstillstånd.

Migrationsverket avråder sökande med ogiltigt tillstånd att resa ut från Sverige.

 

Med vänlig hälsning

Isabella Tekmen  MIG.

Vill du gå med i Vattenskallarnas förening? - JätteHjärna !

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2016-06-19 at 13:16, skrev StefanJ:

Hej alla Vetgiriga..

Jag och min Thaitjej sambo planerar att åka till Thailand vintern 2017. Man fyller ju 50 bast och vill fira i Thailand.

Min sambos 2 års VISA går ut i mitten av Jan -17, och vi måste ansöka om förlängning tidigast 1mån innan.  So far  so good..

Sen har jag hört 2 olika saker... Man får INTE åka till hem till Thailand i väntan på beslut.  Och annan säger... inga pompem.

 

Någon här på MPR som har varit i samma sits, eller har nån erfarenhet i ämnet?  

Jag ska mejla MIG och fråga.. men MPR brukar svara snabbare..

Dessutom hoppas jag att en förlängning inte är nåt problem, då hon är skriven hos mig sen Feb -15, jobbar heltid och betalar skatt, snart klar med SFI och har lärt sig svenska.

Vi är inte gifta än dock, och heller inga barn (än).

 

Tacksam för era svar.   MVH  Stefan J,

Finns det inga undantag? I detta fall 50 års firandet. 

 

En förlängning är sällan något problem. I fall man separerat kan det vara problem, fast det behöver det inte vara. Man ska nog grovt ha missköt sig om det inte ska bli förlängning.  

Link to comment
Dela på andra sajter

Läs Thaikonsults inlägg från igår. Man kan numera resa ut när man väntar, och komma tillbaka igen med ett tillfälligt visum.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...