Jump to content
IGNORERAD

Thailands justitieminister: avkriminalisera ya ba


MPR Nyheter

Recommended Posts

MPR Nyheter

Thailands justitieminister Paiboon Koomchaya har föreslagit att ya ba (metamfetamin) ska tas bort från listan över illegala droger och istället placeras i kategorin normala droger, eftersom de nuvarande åtgärderna för att bekämpa drogen har misslyckats.
Om och när drogen tas bort från listan måste dock alla organ ta fram åtgärder för att säkerställa att distributionen, försäljningen och användningen av den är strikt kontrollerade, tillade Paiboon. Han yttrade förslaget vid ett möte på onsdagen, och högsta domstolens chef Veerapol Tungsuwan gav stöd till idén. "Världen har nu gett upp kampen mot drogerna och har börjat tänka på hur man kan leva med dem. Det är som en man som lider av cancer utan något botemedel, som måste leva ett lyckligt liv med cancern," sade Paiboon. Paiboon pekade även på medicinska studier som hävdar att metamfetamins effekter på kroppen är mindre skadliga än de från alkohol och tobak.
Ett lagförslag har nu tagits fram för att ändra droglagarna så att domstolar ska kunna döma drogbrottslingar till lindrigare straff än de minimistraff som lagen för tillfället listar. Justitiedepartementet kommer föra samtal med bland annat domstolar, Folkhälsodepartementet och åklagare för att komma fram till hur man kan ta bort metamfetamin från narkotikalistan.

 

1825253.jpg

Källa

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 27
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Nemo

    8

  • kitungmakmak

    3

  • stefan5300

    2

  • OlofB

    2

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

 

Vore nog bättre om förslaget gällde cannabis i stället, eftersom det verkar som om en del thailändare inte tål metamfetaminet. Annars tänker han nog i rätta banor.  :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Borde inte Marijuana vara bättre att legalisera med tanke på hur Yaba vrider till skallen på en del.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter helt klart som justitieministern förväxlat methamfetamin med cannabis. 

"Världen har givit upp kampen mot drogerna......" vafan de fängslade ju nyss en Holländare som krängt röka på sina coffeeshops i Amsterdam .

 

/ Havet

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Nemo:

 

Vore nog bättre om förslaget gällde cannabis i stället, eftersom det verkar som om en del thailändare inte tål metamfetaminet. Annars tänker han nog i rätta banor.  :)

 

Det gör inte svenskar heller, finns ett lysande i Pattaya om han nu är kvar där,

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, man brukar ju säga att det mesta som låter för bra för att vara sant, oftast inte är sant heller.

Nu är det nog som så att det som låter för dumt för att vara sant, troligen inte är sant.....

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev MPR Nyheter:

Paiboon pekade även på medicinska studier som hävdar att metamfetamins effekter på kroppen är mindre skadliga än de från alkohol och tobak.

Skulle vilja se en källa på detta. Ett ettårigt (miss)bruk av metamfetamin kan ju få hjärnan helt sned och tänderna att rasera. Dessutom reagerar resten av kroppen mycket dåligt med det och man ser 10-20 år äldre ut efter bara något år. Finns hur många källor som helst på detta om man googlar lite. Jag vet att alkohol och tobak inte är det bästa för kroppen men jag betvivlar starkt att det har den effekten på kroppen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta verkar ju helt snurrigt , hade det varit cannabis så hade det varit en helt annan femma .

 

 

alcohol-danger-4.png

My attitude, your problem .

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Det var nog det mest galna förslag som jag sett ang droger i Thailand. Gubben går väl på yaba själv, grabbarna som huserade utanför lägenheten och var påtända gjorde mig så pass osäker så jag sov med en kniv under kudden.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

44 minuter sedan, skrev dalahesten:

Skulle vilja se en källa på detta. Ett ettårigt (miss)bruk av metamfetamin kan ju få hjärnan helt sned och tänderna att rasera. Dessutom reagerar resten av kroppen mycket dåligt med det och man ser 10-20 år äldre ut efter bara något år. Finns hur många källor som helst på detta om man googlar lite. Jag vet att alkohol och tobak inte är det bästa för kroppen men jag betvivlar starkt att det har den effekten på kroppen...

 

Det kanske är den här källan han läst?   http://www.webmd.com/mental-health/addiction/news/20101101/alcohol-more-harmful-than-crack-or-heroin

Ändrades av Nemo
Link to comment
Dela på andra sajter

12 timmar sedan, skrev kitungmakmak:

Det var nog det mest galna förslag som jag sett ang droger i Thailand. Gubben går väl på yaba själv, grabbarna som huserade utanför lägenheten och var påtända gjorde mig så pass osäker så jag sov med en kniv under kudden.

 

Nja, kolla stapeldiagrammet ovanför ditt inlägg, eller länken i inlägget efter ditt. Kanske skulle vara en god ide att kriminalisera den värsta drogen av dem alla.....?  :)

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak
1 timme sedan, skrev Nemo:

 

Nja, kolla stapeldiagrammet ovanför ditt inlägg, eller länken i inlägget efter ditt. Kanske skulle vara en god ide att kriminalisera den värsta drogen av dem alla.....?  :)

Verkar vara vinklat (diagrammet) då den inte tar tag i hur lagliga droger förhåller sig till olagliga. På samma sätt skulle jag kunna bevisa att en snöskoter med 200+ hp är säkrare än en cykel i Thailand.

 

Men om du tycker yaba är OK och man inte skadar sig själv eller andra och ligger i paritet med tobak (nikotin) så får det stå för dig. Jag håller inte med om det då jag bodde med ett gäng missbrukare av denna drog (det var vad jag fick höra i alla fall, jag frågade inte dessa skötsamma ynglingar själv dock) utanför dörren (tja dom höll till på gårdsplanen ibland) och det var inte alls roligt.

 

Men om jag nu räknar antalet gånger jag skadat nån annan efter att intagit alkohol så är siffran 0. Skadat mig själv (levern) 1 antagligen. Mitt bruk av yaba 0 på bägge (då jag inte testat den drogen) så yaba är mindre skadligt för mig. Alltså borde yaba vara lagligt och alkohol olagligt - det är väl det diagrammet visar.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Nemo:

 

Nja, kolla stapeldiagrammet ovanför ditt inlägg, eller länken i inlägget efter ditt. Kanske skulle vara en god ide att kriminalisera den värsta drogen av dem alla.....?  :)

Är du tokig eller skojar du? Du kan väl inte tro på allt du läser?

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

För er nykomlingar, på 90-talet var det helt lagligt att köpa amfetamin på apoteken i Thailand.

När det förbjöds kom meta amfetaminet (ya ba) istället.

 

Se på Portugal som avkriminaliserade 14 år sedan.

 

http://www.independent.co.uk/news/world/europe/portugal-decriminalised-drugs-14-years-ago-and-now-hardly-anyone-dies-from-overdosing-10301780.html

http://www.drugpolicy.org/sites/default/files/DPA_Fact_Sheet_Portugal_Decriminalization_Feb2015.pdf

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev kitungmakmak:

Verkar vara vinklat (diagrammet) då den inte tar tag i hur lagliga droger förhåller sig till olagliga. På samma sätt skulle jag kunna bevisa att en snöskoter med 200+ hp är säkrare än en cykel i Thailand.

 

Men om du tycker yaba är OK och man inte skadar sig själv eller andra och ligger i paritet med tobak (nikotin) så får det stå för dig. Jag håller inte med om det då jag bodde med ett gäng missbrukare av denna drog (det var vad jag fick höra i alla fall, jag frågade inte dessa skötsamma ynglingar själv dock) utanför dörren (tja dom höll till på gårdsplanen ibland) och det var inte alls roligt.

 

Men om jag nu räknar antalet gånger jag skadat nån annan efter att intagit alkohol så är siffran 0. Skadat mig själv (levern) 1 antagligen. Mitt bruk av yaba 0 på bägge (då jag inte testat den drogen) så yaba är mindre skadligt för mig. Alltså borde yaba vara lagligt och alkohol olagligt - det är väl det diagrammet visar.

 

Alkohol är väl lagligt?

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak
Precis nyss, skrev Nemo:

 

Alkohol är väl lagligt?

Japp, så bruket av alkohol är troligen större. Vilket jag inte tror dom kompenserat för i diagrammet.

 

Hur många snöskotrar har du sett i Thailand? Inga så dessa är 100% säkra att framföra. Ledsen att förstöra din dag, men kika lite på vad man kan göra med den roliga enheten %.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev kitungmakmak:

Verkar vara vinklat (diagrammet) då den inte tar tag i hur lagliga droger förhåller sig till olagliga. På samma sätt skulle jag kunna bevisa att en snöskoter med 200+ hp är säkrare än en cykel i Thailand.

 

Men om du tycker yaba är OK och man inte skadar sig själv eller andra och ligger i paritet med tobak (nikotin) så får det stå för dig. Jag håller inte med om det då jag bodde med ett gäng missbrukare av denna drog (det var vad jag fick höra i alla fall, jag frågade inte dessa skötsamma ynglingar själv dock) utanför dörren (tja dom höll till på gårdsplanen ibland) och det var inte alls roligt.

 

Men om jag nu räknar antalet gånger jag skadat nån annan efter att intagit alkohol så är siffran 0. Skadat mig själv (levern) 1 antagligen. Mitt bruk av yaba 0 på bägge (då jag inte testat den drogen) så yaba är mindre skadligt för mig. Alltså borde yaba vara lagligt och alkohol olagligt - det är väl det diagrammet visar.

 

Nu behöver man ju inte fördjupa sig i matematiken alltför mycket för att inse att folk blir dumma i huvudet av alkohol.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alkohol i måttlighet är normalt inte skadligt, varken för kropp eller hjärna.

Kanske(?) inte Canabis heller men... I min bransch har jag sett unga människor starta sin C-karriär som helgdrog för att därefter använda den lite till vardags. Jag har träffat människor som använt C på det viset  i 25 år- tro mig dom är skadade. Oftast utslätat deprimerade. Jag har också sett unga människor begå sin debut och bara timmar senare gå in i psykotiskt tillstånd för återstoden av sitt liv. Vissa av oss är predestinerade för detta. Problemet är att ingen vet om det innan...

Så - tro inte att cannabies är ofarligt.

Med vänlig hälsning OlofB

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev OlofB:

. I min bransch har jag sett unga människor starta sin C-karriär som helgdrog för att därefter använda den lite till vardags. Jag har träffat människor som använt C på det viset  i 25 år- tro mig dom är skadade. Oftast utslätat deprimerade. Jag har också sett unga människor begå sin debut och bara timmar senare gå in i psykotiskt tillstånd för återstoden av sitt liv. Vissa av oss är predestinerade för detta. Problemet är att ingen vet om det innan...

Så - tro inte att cannabies är ofarligt.

Med vänlig hälsning OlofB

 

Jag tror även att det finns miljoner som har startat sin "alkoholkarriär" som en helgdrog, vilket har lett till daglig konsumtion och alkoholism så småningom. Det finns ju naturligtvis människor av den typen du nämner, men, de skulle förmodligen bli lika förstörda oberoende av vilken drog de startar med. De är helt enkelt "predestinerade för detta" som du kallar det.

 

Nä, cannabis eller vilken annan drog som helst är inte ofarlig om man missbrukar den... Men i "måttlighet", är det inte skadligt alls.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Nemo:

 

Jag tror även att det finns miljoner som har startat sin "alkoholkarriär" som en helgdrog, vilket har lett till daglig konsumtion och alkoholism så småningom. Det finns ju naturligtvis människor av den typen du nämner, men, de skulle förmodligen bli lika förstörda oberoende av vilken drog de startar med. De är helt enkelt "predestinerade för detta" som du kallar det.

 

Nä, cannabis eller vilken annan drog som helst är inte ofarlig om man missbrukar den... Men i "måttlighet", är det inte skadligt alls.

 

1 minut sedan, skrev Nemo:

 

Jag tror även att det finns miljoner som har startat sin "alkoholkarriär" som en helgdrog, vilket har lett till daglig konsumtion och alkoholism så småningom. Det finns ju naturligtvis människor av den typen du nämner, men, de skulle förmodligen bli lika förstörda oberoende av vilken drog de startar med. De är helt enkelt "predestinerade för detta" som du kallar det.

 

Nä, cannabis eller vilken annan drog som helst är inte ofarlig om man missbrukar den... Men i "måttlighet", är det inte skadligt alls.

He,he... Nja, som sagt.....

Alkohol till enstaka berusningar utlöser inga psykoser det kan däremot Cannabies och liknande göra... Den risken skulle jag aldrig utsätta mig för-thow there are no way back... : /

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev Nemo:

Nä, cannabis eller vilken annan drog som helst är inte ofarlig

 

Det är helt tydligt att man blir dum i huvudet av tydligen, ett sånt påstående får ju en att storkna......

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Soengsang:

 

ett sånt påstående får ju en att storkna......

 

Hurså?

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...