Jump to content
IGNORERAD

Dengue vaccin


leifen

Recommended Posts

Nu finns vaccin mot dengue tillgängligt vid de flesta sjukhus etc. i Filippinerna. 

 

Priset är 3700PHP eller runt 3000THB. Så dyrt att inte så många kommer att vaccinera sig där.

Har det börjat säljas i Thailand?

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 32
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Soengsang

    6

  • Nemo

    5

  • leifen

    4

  • Alarik

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

33 minuter sedan, skrev leifen:

Nu finns vaccin mot dengue tillgängligt vid de flesta sjukhus etc. i Filippinerna. 

 

Priset är 3700PHP eller runt 3000THB. Så dyrt att inte så många kommer att vaccinera sig där.

Har det börjat säljas i Thailand?

 

Är det väl utprövat och godkänt internationellt, vore ju den viktigaste vaccinationsspruta någon turist kunde ta i Sverige isof.

 

Om det nu är godkänt varför erbjuder inte vaccinationskliniker det i Sverige?

 

Fungerar det?

 

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Soengsang:

 

Är det väl utprövat och godkänt internationellt, vore ju den viktigaste vaccinationsspruta någon turist kunde ta i Sverige isof.

 

Om det nu är godkänt varför erbjuder inte vaccinationskliniker det i Sverige?

 

Fungerar det?

 

 

Kan citera mig själv då....

 

Godkänt och börjar distribueras i Asiatiska länder nu...

 

http://www.svd.se/vaccin-mot-denguefeber-godkant

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6340555

"År 2015 har flera länder i världen haft fler insjuknade än någon gång tidigare, men i december godkändes världens första vaccin mot den myggöverförda sjukdomen. 

– Det här är första gången vi har ett vaccin som är godkänt och som nu börjar distribueras till länder i både Latinamerika och här i Asien, säger Usa Thisyakorn som jobbar med tropiska sjukdomar på ett universitet i Bangkok.

Mexiko, Brasilien och Filippinerna har redan beställt vaccinet."

Ändrades av Soengsang

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev Soengsang:

 

Kan citera mig själv då....

 

Godkänt och börjar distribueras i Asiatiska länder nu...

 

http://www.svd.se/vaccin-mot-denguefeber-godkant

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6340555

"År 2015 har flera länder i världen haft fler insjuknade än någon gång tidigare, men i december godkändes världens första vaccin mot den myggöverförda sjukdomen. 

– Det här är första gången vi har ett vaccin som är godkänt och som nu börjar distribueras till länder i både Latinamerika och här i Asien, säger Usa Thisyakorn som jobbar med tropiska sjukdomar på ett universitet i Bangkok.

Mexiko, Brasilien och Filippinerna har redan beställt vaccinet."

 

Vad som framgår där är att thailändska myndigheter godkänt det för bruk i Thailand

 

EU eller Sverige har vad jag vet inte godkänt det ännu

 

Troligen har myndigheterna i Mexico Brasilien och Fillipinerna godkänt det

 

WHO kommer ge ut ett papper om sin inställning vaccinet i Juli i år

 

http://www.who.int/immunization/research/development/dengue_q_and_a/en/

 

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan väl säga att jag inte vet några detaljer om vaccinet, har bara sett annonsering och frågat efter priset. 

Hur länge verkar det?

Behövs flera injektioner?

 

I alla fall kommer jag nog att nappa på detta nästa vecka. :)

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

46 minuter sedan, skrev Tallviking:

 

Vad som framgår där är att thailändska myndigheter godkänt det för bruk i Thailand

 

EU eller Sverige har vad jag vet inte godkänt det ännu

 

Troligen har myndigheterna i Mexico Brasilien och Fillipinerna godkänt det

 

WHO kommer ge ut ett papper om sin inställning vaccinet i Juli i år

 

http://www.who.int/immunization/research/development/dengue_q_and_a/en/

 

 

Sverige har väl heller inga denguemygg.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Nemo:

 

Sverige har väl heller inga denguemygg.

 

Hade du använt hjärnan så hade du fattat....

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Soengsang:

 

Hade du använt hjärnan så hade du fattat....

 

Försökte bara driva lite med honom. Du fattade tydligen också noll.

Link to comment
Dela på andra sajter

53 minuter sedan, skrev Tallviking:

 

Vad som framgår där är att thailändska myndigheter godkänt det för bruk i Thailand

 

EU eller Sverige har vad jag vet inte godkänt det ännu

 

Troligen har myndigheterna i Mexico Brasilien och Fillipinerna godkänt det

 

WHO kommer ge ut ett papper om sin inställning vaccinet i Juli i år

 

http://www.who.int/immunization/research/development/dengue_q_and_a/en/

 

 

Någon i Thailand har ju iaf godkänt det, vad det nu är värt?

 

Men jag hade nog väntat innan jag tog det, tills det är godkänt i EU eller Sverige som du skriver.

godkäntt.JPG

 

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Nemo:

 

Försökte bara driva lite med honom. Du fattade tydligen också noll.

 

Ok, skulle man ha skrattat.

 

Är det någon sjukdom du har som gör att du måste spamma alla trådar med ditt off topic dravel?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev Soengsang:

 

Ok, skulle man ha skrattat.

 

Är det någon sjukdom du har som gör att du måste spamma alla trådar med ditt off topic dravel?

 

Är det nåt du behöver bry dig om? Se till o kolla upp vad Uncen sysslar med i stället....

Link to comment
Dela på andra sajter

29 minuter sedan, skrev Soengsang:

 

Hade du använt hjärnan så hade du fattat....

 

Ja, eftersom du inte fattar så ska jag berätta.   Leifen har hittat en artikel om ett vaccin som är godkänt. Då börjar TV direkt att påpeka att det inte är godkänt i Sverige, vilket inte har någonting med denna artikel eller tråd att göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Nemo:

 

Ja, eftersom du inte fattar så ska jag berätta.   Leifen har hittat en artikel om ett vaccin som är godkänt. Då börjar TV direkt att påpeka att det inte är godkänt i Sverige, vilket inte har någonting med denna artikel eller tråd att göra.

 

Hans kommentar var 100 gr vettigare än ditt ständiga spam, att det inte ännu är godkänt i Sverige är synnerligen relevant pg att många turister här som är intresserad av ett vaccin mot duenge.....

 

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Artikel om  vaccinet (inte dagsfärsk)     http://www.scientificamerican.com/article/first-dengue-fever-vaccine-gets-green-light-in-3-countries/

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Nemo:

 

Ja, eftersom du inte fattar så ska jag berätta.   Leifen har hittat en artikel om ett vaccin som är godkänt. Då börjar TV direkt att påpeka att det inte är godkänt i Sverige, vilket inte har någonting med denna artikel eller tråd att göra.

Nja, jag har inte hittat någon artikel alls utan bara sett annonsering av vaccinet på ett sjukhus i Cebu, Filippinerna och där även fått ett pris IRL.

 

Tror inte att Thailand kommer att godkänna detta då det inte är thailändska forskare som lyckats med detta.

Vi får nog vänta till en thailändare uppfunnit det först :D

 

Tror svenska myndigheter är försiktiga nu efter det snabba godkännandet och massvaccineringen mot svin/fågelinfluensa där många drabbades av livslånga biverkningar.

 

Annars ska man vaccinera sig före resor och då är det bra om möjligheten finns redan i Sverige. 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Chrille Columbus

Jag hörde talas om vaccinet när  det blev godkänt i Mexico. Bra att det det finns vaccin för denna sjukdom är en plåga och risk för folk bosatta i Sydostasien och Karibien där den sjukan är vanlig.

Litta synd att det inte är så effektivt 60% låter sisådär men hoppas att det är säkert åtminstone. Om jag bodde i Thailand skulle jag fundera på att vaccinera mig. Annars är det väl att göra som tidigare undvika myggen så gott det går?

Satanister är ganska snälla bara man låter bli att jävlas med dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
1 timme sedan, skrev leifen:

Nja, jag har inte hittat någon artikel alls utan bara sett annonsering av vaccinet på ett sjukhus i Cebu, Filippinerna och där även fått ett pris IRL.

 

Tror inte att Thailand kommer att godkänna detta då det inte är thailändska forskare som lyckats med detta.

Vi får nog vänta till en thailändare uppfunnit det först :D

 

Tror svenska myndigheter är försiktiga nu efter det snabba godkännandet och massvaccineringen mot svin/fågelinfluensa där många drabbades av livslånga biverkningar.

 

Annars ska man vaccinera sig före resor och då är det bra om möjligheten finns redan i Sverige. 

Hej Leifen jag tror som du ang fågelinfluensan ( och dessa biverkningar varför drabbas vissa och andra har inga problem alls ) Sen här på landsbygden så när jag går ut  på kvällen så smörjer jag in mig med lite myggolja precis som hemma i norr-land. Sen så har jag inga problem med Nemo ( det var det där med tandställningar jag förstod inte riktigt vad hen menade. Förklaringen kom lite senare. mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Professor, vid universitetet i Rio de Janeiro, är oroad av resultat från amerikanska forskare och vill att det denguevaccin som är godkänt i Brasilien måste utvärderas mer. 

Dengue-antikroppar i blodet verkar göra zikaviruset farligare. Vaccin skulle därför kunna öka risken för nervsjukdomar eller fosterskador vid zikasmitta.

Brasilien och Mexiko planerar att ge sin befolkning världens första denguevaccin och Filippinerna har redan börjat.

Vaccinet skapar antikroppar i blodet mot dengue, men risken är att det kanske gör zika-smittan farligare.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev leifen:

I alla fall kommer jag nog att nappa på detta nästa vecka. :)

 

Det franska läkemedelsbolaget Sanofi Pasteur tillverkar vaccinet.

Företaget uppger att det inte går att dra några slutsatser innan försök på människor gjorts.

 

Ja, du leifen......................

 

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak
6 minuter sedan, skrev Alarik:

 

Det franska läkemedelsbolaget Sanofi Pasteur tillverkar vaccinet.

Företaget uppger att det inte går att dra några slutsatser innan försök på människor gjorts.

 

Ja, du leifen......................

Då gör dom ju ett försök på leifen... ;)

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev kitungmakmak:

Då gör dom ju ett försök på leifen... ;)

 

Fosterskador lär han väl i alla fall inte få.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak
46 minuter sedan, skrev Alarik:

 

Fosterskador lär han väl i alla fall inte få.

Var inte det Zika som kunde drabba ungen, men jag har inte så bra pejl på sånt.

Men blir han havande så är det ju en världsnyhet i sig.

 

EDIT: Nej.. inte vara sån...

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev Alarik:

 

Det franska läkemedelsbolaget Sanofi Pasteur tillverkar vaccinet.

Företaget uppger att det inte går att dra några slutsatser innan försök på människor gjorts.

 

Ja, du leifen......................

Har några bekanta som råkat ut för Dengu och deras berättelser skrämmer nästan skiten ur mig, en andra sväng av Dengu kan visst skicka drabbade till andra sidan.

 

Får väl göra en kalkyl då

 

0% skydd utan vaccin och 60% med vaccin.

Förhöjd risk fosterskador faller bort.

Förhöjd risk för Zika viruset vid vaccinering mot Dengu ger mig inte så stor oro då Zikaviruset än har liten utbredning i SO-Asien.

 

60% skydd är bättre än 0%, men inte kanske tillräckligt bra. Tror det kommer nya bättre vacciner snart.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...