Jump to content
IGNORERAD

Besöksvisa och dess namnunderskrifter?


Kry_mar

Recommended Posts

Hej,

Måste "Application for Schengen visa", samt i vårt fall appendixen D och E, skrivas under även på baksidorna

av varje dokument som ingår i dessa?

Var står det någonstans?

Har tittat på både MIG's och swedenabroad's hemsidor men inte hittat någon som helst kommentar om att

jag måste skriva under dom även där.

Vi (jag och min TF) vill bjuda hit en av hennes släktingar, frugan är tillbaka i TH just nu och hon fick

då med sig hela bibban av papper som jag färdigställt. Det är alltså jag som står för inbjudan/uppehället.

Hon ringde nu i morse (eller snarare i natt.) och sa att de inte var godkända pga att jag inte hade

plitat dit min namnteckning på baksidan av vart och ett av dessa dokument.

Dessutom hade hon/de fått besked om att jag måste fylla i ansökningarna för hand, att jag gjort

det direkt på skärmen och sedan skrivit ut dom på skrivare var inte alls bra enl. någon på ambassaden,

okänt vem.

"Fyll gärna i direkt på skärmen och skriv ut, men vi godkänner det inte, däremot behåller vi din avgift, sucker!"

Jamen, vad är det som händer?

Kan det här verkligen stämma?

Är ni fler som har stött på den här varianten?

Det är väl bara att börja om på nytt och hoppas att snigelposten hinner leverera de nya papperen medan

lilla damen är kvar därborta - de vill gärna ha sällskap tillbaka hit till SE.

Förtvivlan, byråkrati varde din följeslagare

/TS

Link to comment
Dela på andra sajter

Har jag aldrig hört talas om..låter ju som gallematias

Detta är det som den bjuder in skall göra enligt migrationsverkets hemsida

Quote

Besök hos släkt och vänner

Om du ska resa till Schengenområdet för att besöka släkt och vänner ska referenspersonen (den person som du ska besöka) fylla i en särskild blankett – referentbilagan (inbjudan), Bilaga E. Den finns på svenska och engelska. Du kan be-ställa eller ladda ner blanketten på samma sätt som övriga blanketter, se rubriken ”Blanketter” här ovan.

Referenspersonen i Sverige ska bifoga ett eget personbevis. Det kan beställas från närmaste skattekontor eller från Skatteverkets webbplats www.skatteverket.se. Det finns personbevis för olika ändamål, välj det som har rubriken ”Inbju-dan”. Referenspersonen ska skicka den ifyllda bilagan – Bilaga E – och sitt personbevis till dig så att du kan lämna in dem tillsammans med din ansökan.

Och blankett E skriver man under på framsidan.i avsett fält som på de flesta blanketter i hela världen.

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Och på Swedenabroad / Thailand står detta

Quote

The following documents should be provided by the referent and must not be more than 3 months old:

Appendix E (Referent's Appendix), which must be submitted in original.

Civic Registration (Personbevis).

Passport copy of the first page.

If there is a Thai citizen in the same household as the reference person, the Thai person's Civic Registration  must also be enclosed.

If the reference person will be responsible for the costs during the stay, proof of sufficient means needs to be shown by bank statement, salary specification or pension specification.

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Vad vi än skriver här så är det handläggaren på ambassaden som bestämmer

vad som är rätt eller fel.

Det hjälper säkert om du kan vara med själv när ansökan lämnas in

för endast då har du en chans att lägga fram de argument inläggen här kan förse dig med.

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Svenska ambassaden i Bangkok har börjat med väldigt "egna" tolkningar av besöksvisaansökningar. För att kommentera inläggen ovan så ska underskrift göras på anvisad plats, ingen annanstans och ansökningar och referentbilaga kan fyllas i och skrivas ut från datorn, men måste naturligtvis skrivas under för hand (enligt Migrationsverkets hemsida). Om någon handläggare säger annat så bör/ska ambassadens visa-chef eller Migrationsverket underrättas. Kan ske via e-mail visabkk@foreign.ministry.se.

Håller själv på bråkar med ambassadens visa-konstaplar då min syster bjöd in min dams kusin för att hon varit hjälpsam och snäll när syrran var hos oss i vintras. Syrran ville att kusinen skulle få chansen att se Sverige och då hon inte har så hög lön skulle hon få bo hos syrran. Alla papper ifyllda enligt konstens alla regler lämnades in avgiften betalades av kusinen själv + att hon tog ledigt 2 dagar från jobbet för att resa till Bangkok 2 gånger.

Men jag vet inte om handläggare Berg på ambassaden vaknat på  fel sida den dagen men hon avslog ansökan med en mycket flummig motivering. Anger i motiveringen att det ej angivits vem som ska betala för kusinens upphälle mm, trots att detta skrivits klart och tydligt i ansökan och ref.bilagan. + massor av annat nonsens hon skrivit som är helt fel.

Skrev naturligtvis och begärde omprövning (ansökan går ej att överklaga ??? ) men är det någon på denna planet som sett en byråkrat erkänna att de gjort fel (trots att jag punkt för punkt slog hål på avslagsmotiveringen), nä nä tänkte väl det. De vägrade ens titta en gång till på pappren.

Men jag tycker det måste bli ett slut på detta översitteri som tjänstemännen på ambassaden ger uttryck för, jag har skrivit till ambassadören Lennart Linnér och påpekat tokerierna som ambassadpersonalen håller på med. Jag vet inte hur den hirarkiska maktstrukturen ser ut på ambassaden men han som högsta höns måste få veta när personalen gör fel.

Mvh

BigBossJacken

Nytt år - nya möjligheter!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest boffe1609

Hej

1 fråga

Har man tagit bort den personliga och handskrivna inbjudnan En sådan skulle vara med 2007 tror jag Bifogade i alla fall en

Tacksam för skyndsamt svar skall gå till Posten idag före 16,00

Boffe :wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Har man tagit bort den personliga och handskrivna inbjudnan.

Nej, inget handskriven inbjudan behövs och på personbevis ska det stå att; för inbjudan.

Orginal bilaga E, ska du har!  :wai:

http://www.maipenrai...-sverige-4.html

Mvh

Kimmo

You take the blue pill – the story ends, you wake up in your bed and believe whatever you want to believe.

You take the red pill – you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit-hole goes.

Link to comment
Dela på andra sajter

Boffe.

Vi fick godkänt idag för besöksvisa.

Det jag skickade ner med rekommenderat brev var:

Personbevis för INBJUDAN.

Skattebesked.

Referentbilaga Bilaga E, blvisa_e_213031_sv. Skrev den i datorn, skrev ut och undertecknade.

Kopior på passet med stämplar på in/ut resor.

Detta fungerade utan problem.

Åker ner i slutet av mars och Tgf följer med till Sverige i samma flyg som mig.

Den som säger att någonting är omöjligt, ska inte avbryta den som håller på och försöker.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Hmm tycker det verkar vara lite förvillande det här med personbevisen. Läste i denna tråd att man skall välja det där det står inbjudan. Dock finns det ett annat jag först fick syn på som väl passar in enligt beskrivningen på skatteverkets sida.

Quote

Ansökan om visum hos Migrationsverket

I samband med en ansökan om visum för tillfälligt besök i Sverige kan referenspersonen i Sverige styrka sina folkbokföringsuppgifter med ett personbevis.

Quote

Inbjudan

Du som är referenspersonen till någon som ansöker om visum för tillfälligt besök i Sverige behöver detta personbevis i kontakten med Migrationsverket. I personbeviset visas dina uppgifter om medborgarskap och datum för eventuell in- och utflyttning till Sverige.

Jag tycker då båda dessa passar in. Kanske lika bra att skicka med båda :crazy:  

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du måste ringa till skattemyndigheten och beställa ett personbevis för inbjudan annars blir det fel...

BE CAREFUL!! The toe you step on today may be connected to the ass you have to kiss tomorrow!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Du måste ringa till skattemyndigheten och beställa ett personbevis för inbjudan annars blir det fel...

De var väl lite väl pessimistiskt. Jag hade tänkt mig att skriva ut ett. Eftersom jag nu befinner mig i Thailand känns det lite onödigt att be skatte myndiheten skicka ett till min hem adress.

Om man skriver ut rätt bevis borde det väl bli rätt. Gäller bara att veta vilket?

Eller menar du att det blir fel vilket man än skriver ut?

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Personbevis för INBJUDANÄr vad du behöver om tex. din Tgf skall komma på besöksvisa 3 mån. som sedan kan förlängas i Sverige med ytterligare visa 3 mån. för tillfälligt uppehållstillstånd.

Om du är i Thailand och tänker skriva ut det på plats, så måste du ha ett e-leg installerat på den dator du sitter på. Nordea och Telia har sådana på sina hemsidor.

Den som säger att någonting är omöjligt, ska inte avbryta den som håller på och försöker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Personbevis för INBJUDANÄr vad du behöver om tex. din Tgf skall komma på besöksvisa 3 mån. som sedan kan förlängas i Sverige med ytterligare visa 3 mån. för tillfälligt uppehållstillstånd.

Om du är i Thailand och tänker skriva ut det på plats, så måste du ha ett e-leg installerat på den dator du sitter på. Nordea och Telia har sådana på sina hemsidor.

Tack för det. Jag hade redan skrivit ut det andra men får helt enkelt byta. Dock verkat inte skilja annat är rubriken på beviset.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

I september förra året använde jag och tjejen ett vanligt "personbevis för visum"  Det var inga problem

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...