Jump to content
IGNORERAD

Tips om att laga Svensk mat i Thailand


hasseryd

Recommended Posts

1 minut sedan, skrev Sam sip sam:

Potatisen är bättre än svensk tycker jag 

Ja särskilt med skal Hi Hi !

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 207
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Soengsang

    24

  • Tommy

    23

  • Sam sip sam

    17

  • stefan5300

    16

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Falukorv?

 

Körde inte Maitan med "Bologna" köpt påFooodland? Vet inte om Mait läser här längre?

 

 

MVH

Tar all min falukorv från Sverige och helst från Ericsson Chark i Vara.......

Skickat från min N5206 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Ta det inte så 33an, jag har för mej att Mait sagt att han kör med Bologna, ibland, det var menat som ett tips till falukorvshungrande.

 

MVH Tommy

Det är säkert någon annan..........

Skickat från min N5206 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

14 timmar sedan, skrev kitungmakmak:

 

Använder damen ugnen eller är det bara du som har behov av den, jag har inte sett en ugn i ett normalt thaihushåll. Gaswok och kolgrill för tex muu kata finns ju överallt, men ugnar och tex att baka bröd har jag inte råkat ut för. Finns säkert, men inte där jag varit ute på landet.

  

 

Nä, det är bara jag som använder den till matlagning, brukar göra potatisgratäng, köttfärslimpa och liknande saker. Sen blev jag inspirerad av Stefan53  när han visade bilder på sitt hembakta bröd. Har redan inföskaffat mjöl, jäst och sådant. Så nu ska vi se när man får tummen ur och börjar med baket (förhoppningsvis innan utgångsdatumet på ingredienserna). Men det är mycket på gång här just nu. Exempelvis så har jag i flera månade planerat att skruva fast en upphängningsanordning för en handduk i köket, tog fram en passande plugg i går, får se om jag hinner sätta igång idag (borrmaskinen ligger bredvid datorn som är framför mig).  Sakta men säkert, är det som gäller i det här hushållet.  :-)

 

Link to comment
Dela på andra sajter

20 timmar sedan, skrev leifen:

Kokta ägg har ju varit uppe i några trådar som slutat med nästan katastrof.

 

Här kommer ett enkelt tips på genvägen till det ultimata kokta ägget.

 

 

 

Inga mer spruckna skal vid kokning........ :) genialt enkelt som jag missat helt.

Koka i en plastpåse.

 

 

 

 

IMG_1932.jpg

 

 

Dock så ger det inte garanti på missfärgning vid för lång koktid

 

17 timmar sedan, skrev Fritz:

Eller åxå gör man som jag. I med äggen i en liten kastrull och spola över vatten så det knappt täcker. Sen kastrullen på gasspisen och tidtagningen börjar när jag sätter fyr på gasen. Efter 9 min är dom lagom löskokta för mig att ätas ur en äggkopp och efter 12 min perfekta om jag vill ha dom hårdkokta utan gröna kanter. :) 

 

Fritz..

 

Fungerar även med ett par kryddmått vinäger till 1/2 liter vatten.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner
44 minuter sedan, skrev stefan5300:

Hittade och köpte tomatpuré på Makro.

IMG_0070.JPG

Den sorten finns nästan överallt

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev maitan2:

Tar all min falukorv från Sverige och helst från Ericsson Chark i Vara.......

Skickat från min N5206 via Tapatalk

Då ber jag om ursäkt Mait!

Det är iaf någon som sagt det, om att Bologna funkar fint som Falukorv, och jag jagar absolut inte Svenskmat i Thailand, måste ha varit den salige Sten då.

 

 

MVH Tommy

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam
37 minuter sedan, skrev Tommy:

Då ber jag om ursäkt Mait!

Det är iaf någon som sagt det, om att Bologna funkar fint som Falukorv, och jag jagar absolut inte Svenskmat i Thailand, måste ha varit den salige Sten då.

 

 

MVH Tommy

Sten och många andra körde kör med Bologna och det är fel att kalla den falukorv tycker jag för den smakar inte falukorv

Ps även detta ett ärligt svar Ds

Ändrades av Sam sip sam
Link to comment
Dela på andra sajter

Sten och många andra körde kör med Bologna och det är fel att kalla den falukorv tycker jag för den smakar inte falukorv

Ps även detta ett ärligt svar Ds

Fan 33an har du gått i kyrkan och blivit sken hel öhhhh Helig nu och säger bara sanningen? Den smala vägen som de också säger....

Skickat från min ALE-L02 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Sam sip sam:

Sten och många andra körde kör med Bologna och det är fel att kalla den falukorv tycker jag för den smakar inte falukorv

Ps även detta ett ärligt svar Ds

Omväxling förnöjer? :big_smile:

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske inte husmanskost men dock ett tillbehör.

 

Fixade till "Bostongurka" idag. Men det var lite knepigt att få tag på Västeråsgurka i obygden;), sedan använder jag både röd, grön och gul paprika.

Allt finns att köpa i Thailand utom  Natriumbesoat (tror jag) men det är ett konserveringsmedel så det finns kanske något annat att köpa här, 12 % Ättika ska finnas att beställa hos O´lerays  i Ban Phe.

IMG_0080.JPG

 

Ingredienser:

  • 500 gram Västeråsgurkor
  • 1 gul lök
  • 1 röd paprika
  • 0,5 krm natriumbensoat
  • Ättikslag: 1 dl socker
  • 1,25 dl ättiksprit (12%)
  • 1 tsk salt
  • 1 msk senapsfrön
 

Tillagning:

  1. Skala och hacka löken fint.
  2. Skölj och hacka paprikan fint.
  3. Lägg lök och paprika i en kastrull och täck med vatten. Koka upp och häll av i ett durkslag.
  4. Skölj, rensa och hacka gurkan fint eller kör i matberedare till en röra.
  5. Blanda ingredienserna till ättikslagen - socker, ättika, salt och senapsfrön i en stor kastrull.
  6. Tillsätt löken, paprikan och gurkan. Tillsätt annan smaksättning enligt ovan om du önskar.
  7. Låt Bostongurkan koka på låg värme med lock i 20 minuter.
  8. Rör då och då.
  9. Ta upp lite bostongurka i ett glas och blanda ner natriumbensoaten. Rör sedan ut bostongurkan i glaset med den övriga bostongurkan i kastrullen.
  10. Fördela bostongurkan i väl rengjorda burkar med lock. Låt svalna och förvara i kylen. Godast blir den efter någon dag.
  11. Din hemgjorda bostongurka är klar att servera till korv, hamburgare, grillat kött, till stek eller vad du vill.

 

 

Ändrades av stefan5300

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev stefan5300:

Kanske inte husmanskost men dock ett tillbehör.

 

Fixade till "Bostongurka" idag. Men det var lite knepigt att få tag på Västeråsgurka i obygden;), sedan använder jag både röd, grön och gul paprika.

Allt finns att köpa i Thailand utom  Natriumbesoat (tror jag) men det är ett konserveringsmedel så det finns kanske något annat att köpa här, 12 % Ättika ska finnas att beställa hos O´lerays  i Ban Phe.

IMG_0080.JPG

 

Ingredienser:

  • 500 gram Västeråsgurkor
  • 1 gul lök
  • 1 röd paprika
  • 0,5 krm natriumbensoat
  • Ättikslag: 1 dl socker
  • 1,25 dl ättiksprit (12%)
  • 1 tsk salt
  • 1 msk senapsfrön
 

Tillagning:

  1. Skala och hacka löken fint.
  2. Skölj och hacka paprikan fint.
  3. Lägg lök och paprika i en kastrull och täck med vatten. Koka upp och häll av i ett durkslag.
  4. Skölj, rensa och hacka gurkan fint eller kör i matberedare till en röra.
  5. Blanda ingredienserna till ättikslagen - socker, ättika, salt och senapsfrön i en stor kastrull.
  6. Tillsätt löken, paprikan och gurkan. Tillsätt annan smaksättning enligt ovan om du önskar.
  7. Låt Bostongurkan koka på låg värme med lock i 20 minuter.
  8. Rör då och då.
  9. Ta upp lite bostongurka i ett glas och blanda ner natriumbensoaten. Rör sedan ut bostongurkan i glaset med den övriga bostongurkan i kastrullen.
  10. Fördela bostongurkan i väl rengjorda burkar med lock. Låt svalna och förvara i kylen. Godast blir den efter någon dag.
  11. Din hemgjorda bostongurka är klar att servera till korv, hamburgare, grillat kött, till stek eller vad du vill.

 

 

Leta efter" Sodium benzoate" E211.

Borde ju finnas? Ibland kan apotek ha lite udda varor som saknas i varuhusen.

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Idag har man gjort strobrod.

Thailändsk formfranska har legat i solen några timmar. (inte det vita brodet utan det lite grovre)

DSC02971.JPG

 

Mortlas.

DSC02972.JPG

 

Klart!

DSC02974 (2).JPG

 

Nu har man en fläskstek gåendes i gjutjärnsgrytan. Blir kanon med kokta plugg och en gräddsås till matchen ikväll.

079.JPG

 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Tommy:

Leta efter" Sodium benzoate" E211.

Borde ju finnas? Ibland kan apotek ha lite udda varor som saknas i varuhusen.

 

MVH Tommy

 

Jag har ett påsar Natriumbensoat men tackar för tipset, ska kolla om det finns på  något apotek.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är urusel på att laga mat och likadant med gumman så  det blir stroganoffmix vi tar med till Thailand.

Nu när vi vet att det finns korv;)

 

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Galten:

Är urusel på att laga mat och likadant med gumman så  det blir stroganoffmix vi tar med till Thailand.

Nu när vi vet att det finns korv;)

 

Förhoppningsvis så skämtar du! 

Här finns allt för att dra ihop en korvstroganoff som smakar Svenskt!

Annars får du ta med gumman till den Thailändska landsbygden....så ska du få hemmalagad Stroganoff till frukost,lunch och ev. middag!

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2016-06-16 at 12:05, skrev stefan5300:

Hittade och köpte tomatpuré på Makro.

IMG_0070.JPG

Köpt idag på Big C i Pattaya för 60 B.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är urusel på att laga mat och likadant med gumman så  det blir stroganoffmix vi tar med till Thailand.

Nu när vi vet att det finns korv[emoji6]

 

Stroganoffmix..... Haha, det har jag aldrig sett....

Skickat från min iPhone 7 via Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak
1 timme sedan, skrev Soengsang:

Stroganoffmix..... Haha, det har jag aldrig sett....

Skickat från min iPhone 7 via Tapatalk

 

mix-for-korv-stroganoff-4-port-knorr-1.jpg

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Galten:

Är urusel på att laga mat och likadant med gumman så  det blir stroganoffmix vi tar med till Thailand.

Nu när vi vet att det finns korv;)

 

 

1 timme sedan, skrev kitungmakmak:

 

mix-for-korv-stroganoff-4-port-knorr-1.jpg

Eller testa detta, godare och nästan lika enkelt!

 

1. Ta en rejäl klick smör eller margarin, ca 50gram, i en kastrull, sätt på mellan-hög värme på en spisplatta, och ställ kastrullen på plattan..

2. Skär 1  medelstor gul lök i små bitar och lägg i kastrullen med det nu just smälta smöret, fortfarande på medel-värme, låt löken puttra ett par minuter.

3. Skär ca 400 gram "Falukorv", annan korv funkar ock, i lagom stora bitar, lägg korven i kastrullen, rör om då och då ett par minuter.

4. Öppna en burk krossade tomater ca 400 gram, häll innehållet i kastrullen, häll i 2 dl vatten, rör om, nu kan du höja värmen en aning.

5. Lägg i en halv tesked vitpeppar, en halv tesked salt eller en buljongtärning, en matsked senap är gott i ta det också, 2 matskedar tomatpuré (har du inte det, ta 4 matskedar ketchup istället).

6. Låt det koka upp, rör om lite då och då, när det kokat i 4-5 minuter är det klart att servera.

7. Några gillar en lite "rundare" smak, och är ni lagda åt det hållet, så häll i 1 dl grädde under tiden som ni rör om, och låt det koka upp igen

 

 Det passar bra med ris eller pasta till korv stroganoff, läs instruktioner om hur det skal kokas på paketet....

 

 

MVH Tommy

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Tommy:

så häll i en dl grädde under tiden som ni rör om,

Hepp hepp.....gräddfil eller creme fraiche....så det blir lite syrligt ;)

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Soengsang:

Hepp hepp.....gräddfil eller creme fraiche....så det blir lite syrligt ;)

Creme Fraiche funkar också, gräddfil.. vet inte om det blir så snyggt?, men testa senap, gärna Dijon!

 

MVH

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2016-06-16 at 05:53, skrev maitan2:

Tar all min falukorv från Sverige och helst från Ericsson Chark i Vara.......

Skickat från min N5206 via Tapatalk

 

Falukorv är ju kylvara, hur klarar du transporterna från Sverige utan att 

temperaturen går upp över 8 grader innan korven når ditt kylskåp?

 

mvh

biker

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...