Jump to content
IGNORERAD

Tips om att laga Svensk mat i Thailand


hasseryd

Recommended Posts

2 timmar sedan, skrev leifen:

Kokta ägg har ju varit uppe i några trådar som slutat med nästan katastrof.

 

Här kommer ett enkelt tips på genvägen till det ultimata kokta ägget.

 

 

 

Inga mer spruckna skal vid kokning........ :) genialt enkelt som jag missat helt.

Koka i en plastpåse.

 

 

 

 

IMG_1932.jpg

 

 

Dock så ger det inte garanti på missfärgning vid för lång koktid

Eller åxå gör man som jag. I med äggen i en liten kastrull och spola över vatten så det knappt täcker. Sen kastrullen på gasspisen och tidtagningen börjar när jag sätter fyr på gasen. Efter 9 min är dom lagom löskokta för mig att ätas ur en äggkopp och efter 12 min perfekta om jag vill ha dom hårdkokta utan gröna kanter. :) 

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 207
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Soengsang

    24

  • Tommy

    23

  • Sam sip sam

    17

  • stefan5300

    16

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

kitungmakmak
28 minuter sedan, skrev Nemo:

 

 

Stekare där. Min Kashiwa ugn kostade inte mer än 800B, rena fyndet om du frågar mig. Används ofta som förvaringsplats till klibbris som kärringen köper, vilket får till följd att ugnen efter ett tag är full med såna där miniatyrmyror.  :wacko:

Precis, det är ingen idé att köpa nåt som inte används. Men myrorna försvinner nog om du sätter igång ugnen antar jag ;)

Mikron gillar hon mer än mig, sånt är livet. :(

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev kitungmakmak:

Precis, det är ingen idé att köpa nåt som inte används. Men myrorna försvinner nog om du sätter igång ugnen antar jag ;)

Mikron gillar hon mer än mig, sånt är livet. :(

 

Jo, man skulle ju tro det. Men inte då, det blev en total rengöring av ugnen plus en burk Baygon (underbart produktnamn :D) som sprutades i alla små öppningar och skarvar på ugnen.

 

serveimage?url=http:%2F%2Fecx.images-ama

Ändrades av Nemo
Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Inte vidare Svenskt men crabsticks, soja och wasabi. Blanda wasabin och sojan och doppa sen crabsticks i röran. För extra upplevelse så få tjejen att andas ut genom näsan efter en tugga. Obetalbart kul ;)

Lurade i mama samma sak och nu litar hon inte alls på mig när det kommer till mat... Tyckte jag hörde nåt om ting tong vad det nu betyder...

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak
1 timme sedan, skrev Nemo:

 

Jo, man skulle ju tro det. Men inte då, det blev en total rengöring av ugnen plus en burk Baygon (underbart produktnamn :D) som sprutades i alla små öppningar och skarvar på ugnen.

 

serveimage?url=http:%2F%2Fecx.images-ama

Sega rackare då, vi städar ju lägenheten varje dag just för att slippa dom små terroristerna. Tja, jag har en mer arbetsledande roll om jag skall vara ärlig.

 

Man får liksom tänka på ett annat sätt där, jag slog ihjäl ett par kackerlackor och lämnade dessa åt sitt öde så städerskan skulle ta hand om dessa dagen efter i fuertoventura. På morgonen så var det en prydlig myrstig från en spricka i dasset hela vägen till kackerlackorna. Hade inte sett en myra i rummet före det, nu var det flera hundra som försökte släpa med sig sitt nyfunna byte.

 

Använder damen ugnen eller är det bara du som har behov av den, jag har inte sett en ugn i ett normalt thaihushåll. Gaswok och kolgrill för tex muu kata finns ju överallt, men ugnar och tex att baka bröd har jag inte råkat ut för. Finns säkert, men inte där jag varit ute på landet.

 

Funderar på att göra kolbullar (fläskpannkaka i stekpanna) nästa gång. http://www.limabackakvarn.se/2012/10/162/

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev kitungmakmak:

Ja herregud, jag frågade henne vad hon ville ha. Jag kan väl fan inte fylla hennes lägenhet med saker som jag vill ha men hon inte vill ha där.

 

Men du är väl en sån som inte ens lyssnar på andra, vill du ha en jacuzzi i dasset för att bada en gång i så köper du en och installerar den oavsett om lägenhetsinnehavaren vill ha den där eller inte. Hon ville inte ha en ugn. Skall det vara så svårt att fatta. ???

Det blev enklare nu när du lade till den informationen.....

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev kitungmakmak:

Funderar på att göra kolbullar (fläskpannkaka i stekpanna) nästa gång. http://www.limabackakvarn.se/2012/10/162/

Jag brukar nog göra fläsk- eller baconpannka i stekpannan när jag blir sugen på det. Men jag kostar på mig mjölk till smeten i stället för vatten och dessutom duttar jag på en rejäl klick med smör på anrättningen innan den serveras med lingonsylt naturligtvis. Gott gott i gott gott.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak
9 minuter sedan, skrev Fritz:

Jag brukar nog göra fläsk- eller baconpannka i stekpannan när jag blir sugen på det. Men jag kostar på mig mjölk till smeten i stället för vatten och dessutom duttar jag på en rejäl klick med smör på anrättningen innan den serveras med lingonsylt naturligtvis. Gott gott i gott gott.

 

Fritz..

Jo, fett är en bra smakbärare. Men jag har lite problem med att hålla vikten så jag snålar in på det goda där jag kan. Letar recept som gör att jag kan käka det jag vill utan att det blir för kaloririkt.

Men när det kommer till stekt fläsk i löksås med kokt potatis så skiter jag i nyttigheten. Den går bara att laga på ett sätt. Och det lir inte fettsnålt.

 

Nån som hittat bruna bönor i Thailand? Ehh, inte tjejer alltså utan mat. Men sen ska man ju hitta ättika och sirap åxå... kanske lika bra att ge upp på det direkt.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev kitungmakmak:

Nån som hittat bruna bönor i Thailand? Ehh, inte tjejer alltså utan mat. Men sen ska man ju hitta ättika och sirap åxå... kanske lika bra att ge upp på det direkt.

Äsch, man behöver inte krångla till saker och ting bara för att man kan. Dom gånger jag blir sugen på Bruna bönor med stekt fläsk så drar jag till Globetrotter som ligger ungefär i hörnet av Pattaya Klang och Beach Road. Det är inom räckhåll från Jomtien där du brukar hålla till.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev kitungmakmak:

Ja herregud, jag frågade henne vad hon ville ha. Jag kan väl fan inte fylla hennes lägenhet med saker som jag vill ha men hon inte vill ha där.

 

Men du är väl en sån som inte ens lyssnar på andra, vill du ha en jacuzzi i dasset för att bada en gång i så köper du en och installerar den oavsett om lägenhetsinnehavaren vill ha den där eller inte. Hon ville inte ha en ugn. Skall det vara så svårt att fatta. ???

Visa henne hur man bakar en sockerkaka med smörkräm på, en Silviakaka, sen får du inte ha ugnen i fred!

 

http://mittkok.expressen.se/recept/silviakaka-2/

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak
4 minuter sedan, skrev Fritz:

Äsch, man behöver inte krångla till saker och ting bara för att man kan. Dom gånger jag blir sugen på Bruna bönor med stekt fläsk så drar jag till Globetrotter som ligger ungefär i hörnet av Pattaya Klang och Beach Road. Det är inom räckhåll från Jomtien där du brukar hålla till.

 

Fritz..

Så rätt tänkt.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Fritz:

Eller åxå gör man som jag. I med äggen i en liten kastrull och spola över vatten så det knappt täcker. Sen kastrullen på gasspisen och tidtagningen börjar när jag sätter fyr på gasen. Efter 9 min är dom lagom löskokta för mig att ätas ur en äggkopp och efter 12 min perfekta om jag vill ha dom hårdkokta utan gröna kanter. :) 

 

Fritz..

Till-Ägg...

Låt bli att ha äggen i kylen, eller låt dem värma upp sej i lite ljummet vatten några minuter innan kokning, börja med kallt vatten, så spricker de inte heller.

 

Mvh

 

 

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

On 6/10/2016 at 07:48, skrev Sam sip sam:

I hua hin finns en som tillverkar 

KOK German meat SOI 29

0851749229

Persistant

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Persistant:

KOK German meat SOI 29

0851749229

Persistant

Falukorv?

 

Körde inte Maitan med "Bologna" köpt påFooodland? Vet inte om Mait läser här längre?

 

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam
Falukorv?

 

Körde inte Maitan med "Bologna" köpt påFooodland? Vet inte om Mait läser här längre?

 

 

MVH

Nä han kör med svensk falukorv

Skickat från min HTC One M8s via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Sam sip sam:

Nä han kör med svensk falukorv

Skickat från min HTC One M8s via Tapatalk

Låter osannolikt.

 

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam
Låter osannolikt.

 

 

MVH Tommy

Jasså varför det

Skickat från min HTC One M8s via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Sam sip sam:

Jasså varför det

Skickat från min HTC One M8s via Tapatalk

För att det är svårt att få tag på, och jag tror han sagt det till mej?

Sen kan det ju hända att det varit Svensk falukorv några gånger.

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

Han får ner hela tiden med sina gäster

Skickat från min HTC One M8s via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Packa ner lite kryddor & Johnys Starka alla råvaror finns i Los förutom bra potäter!!!!

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Sam sip sam:

Han får ner hela tiden med sina gäster

Skickat från min HTC One M8s via Tapatalk

Du får ursäkta om jag hellre tar ett ärligt svar från Mait?

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam
34 minuter sedan, skrev Tommy:

Du får ursäkta om jag hellre tar ett ärligt svar från Mait?

 

MVH

Duger inte mina ärliga svar får det väl bli så då :haha:

Link to comment
Dela på andra sajter

Ta det inte så 33an, jag har för mej att Mait sagt att han kör med Bologna, ibland, det var menat som ett tips till falukorvshungrande.

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam
38 minuter sedan, skrev svampen:

Packa ner lite kryddor & Johnys Starka alla råvaror finns i Los förutom bra potäter!!!!

Potatisen är bättre än svensk tycker jag 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...