Jump to content
IGNORERAD

Tips om att laga Svensk mat i Thailand


hasseryd

Recommended Posts

kitungmakmak

Finns det nåt "grillelement" man kan köpa i Thailand och lägga ovanpå maten i mikron för att få till lite grillad yta. Har för mig att billys hade nåt sånt i plastpåsen under deras pizzor, såg ut som stjärnor.

 

Alltså nån typ av duk/plast med lite metall i som går att köra i mikron. Finns vad jag vet inte i Sverige, men vi har ju ugnar överallt - i Thailand är det tvärt om. Skulle vara bra till en jansson eller vilken gratäng som helst.

 

Och kassler, går det att hitta i närheten av jomtien. Känns som att jag saknar lite salt rökt kött ibland.

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 207
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Soengsang

    24

  • Tommy

    23

  • Sam sip sam

    17

  • stefan5300

    16

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

1 minut sedan, skrev kitungmakmak:

Finns det nåt "grillelement" man kan köpa i Thailand och lägga ovanpå maten i mikron för att få till lite grillad yta. Har för mig att billys hade nåt sånt i plastpåsen under deras pizzor, såg ut som stjärnor.

 

Alltså nån typ av duk/plast med lite metall i som går att köra i mikron. Finns vad jag vet inte i Sverige, men vi har ju ugnar överallt - i Thailand är det tvärt om. Skulle vara bra till en jansson eller vilken gratäng som helst.

Om Billys har det så köp det här och ta med det ner..

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak
3 minuter sedan, skrev M33:

Om Billys har det så köp det här och ta med det ner..

Dom har slutat med det, fan vet varför. Gav undersidan på deras pizza lite krisp i alla fall. Får klura lite, kan finnas annan mikromat som har detta men jag har bara sett det på gamla billys.

 

Den tar ju ingen plats så skulle lätt vara nåt att ta med. Men i Sverige så tänkte jag inte på att jag nånsin skulle ha ett kök utan ugn - så jag sparade inte på denna påsen.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev kitungmakmak:

Dom har slutat med det, fan vet varför. Gav undersidan på deras pizza lite krisp i alla fall. Får klura lite, kan finnas annan mikromat som har detta men jag har bara sett det på gamla billys.

 

Den tar ju ingen plats så skulle lätt vara nåt att ta med. Men i Sverige så tänkte jag inte på att jag nånsin skulle ha ett kök utan ugn - så jag sparade inte på denna påsen.

 

Något säger mig att du har en hel del tid att klura på.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev M33:

 

Något säger mig att du har en hel del tid att klura på.

Ja, varför inte en doktorsavhandling i om fryspizzor blir godare och frasigare eller inte med nätfolie under...

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak
Precis nyss, skrev M33:

 

Något säger mig att du har en hel del tid att klura på.

Jag unnar mig egentid, så ja. Men sen är det ju finurligt om jag kan fixa till lite så det är så bekymmerslöst som möjligt att fixa farangkäk i Thailand åxå.

 

Stekt fläsk med löksås och potatis går ju lätt, ärtsoppan blev misslyckad av okänd anledning, men jansson eller nån gratäng (kassler och broccoli, eller makaroner och korv) har jag inte kunnat prova. Köttbullar gick dock åxå bra.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Swimpex utökar sortimentet...

679a6aca72468aea52131d5615061018.jpg

Skickat från min iPhone 7 via Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
On 23 juni 2016 at 18:09, skrev Tommy:

Salt som salt, ja kanske inte helt sant, men på vägen mellan Hua Hin och Bkk finns det stora saltåkrar, de säljer sina produkter längs vägen.

Havssalt borde finnas på varuhus?

 

En del recept man läser skriver "Flingsalt" havssalt är samma fast pulveriserat, så använd ungefär halva mängden havssalt, annars blir det "Kemm mak"... 

 

MVH Tommy 

Hej

Grovt salt finns att köpa längs vägarna i Ban Dung och Ban Soem Toong också, 50-60 baht per 8-10 kg.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...