Jump to content
IGNORERAD

Främmande fåglar


pakrad

Recommended Posts

Quote

Hej

Kolla in den här länken, ganska intressant.

http://svtplay.se/v/...bottensnytt/4_3

Ja den var ju intressant, skulle vara kul att läsa/se boken när den väl kommer ut.  :good:

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag ser att Elin Berge ställer ut 21 mars till 24 maj på Hasselbladsmuseet i Göteborg.

Tackar för infot Herr Chang!

Det får nog bli ett besök!  :yes:

Mvh

Kimmo

You take the blue pill – the story ends, you wake up in your bed and believe whatever you want to believe.

You take the red pill – you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit-hole goes.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag var speciellt fascinerad av detta citat (från länken i svar #2):

"På gränsen mellan gammal bondemark och samiskt land, där avfolkningen lämnat luckor, har en ny grupp hittat en plats, kvinnor från Thailand."

Avfolkad svensk glesbygd fylls av thaidamer? Kanske det.

Också intressant att höra Elin Berge säga i intervjun (tack Nordman för länken!) att det var snarare hon som storstadsbo som kände sig som främmande fågel. Inte thaidamerna som med sin bakgrund från thailändsk landsbygd egentligen passade bättre där.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag trodde länken handlade om fåglar...hehe.jag som är så intresserad av de djuren  :great:

Vi har det iaf ganska bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag var speciellt fascinerad av detta citat (från länken i svar #2):

"På gränsen mellan gammal bondemark och samiskt land, där avfolkningen lämnat luckor, har en ny grupp hittat en plats, kvinnor från Thailand."

Avfolkad svensk glesbygd fylls av thaidamer? Kanske det.

Också intressant att höra Elin Berge säga i intervjun (tack Nordman för länken!) att det var snarare hon som storstadsbo som kände sig som främmande fågel. Inte thaidamerna som med sin bakgrund från thailändsk landsbygd egentligen passade bättre där.

Herr Chang har talat.

Jo jag tyckte också att det var lite kul när Elin sa åt programledaren, som pratade om thaikvinnorna som "främmande fåglar", att egentligen så kände hon att landsbygdskvinnorna från Thailand var mycket mer hemma i svenska inlandets landsbygd än vad hon själv som svensk stadstjej var.

Lite kul är det ju också att en snygg ung svensk tjej som lärt känna några thailändskor, deltagit i deras svenska liv då och då under ett par år, samt dessutom åkt till Thailands landsbygd för att hälsa på dom i deras tidigare hemmamiljö, får någon slags Sven Hedin stämpel över sig i svensk media. Elins upplevelser blir så intressant att hon kan göra en uppmärksammad fotoutställning om detta, blir intervjuad i tv-sofforna, släpper en fotobok osv.

Och ändå gjorde hon inte något som inte 90% av detta forums medlemmar redan gjort i betydligt större utsträckning än vad Elin någonsin kan. :)

Är helt övertygad om att en svensk medelålders man som gjorde samma sak inte skulle kunna generera lika stort intresse för sitt arbete. Antagligen för att Elin, i just detta ämne, framstår som mycket mer opartisk i sin roll som ung, snygg kvinna än vad en medelålders man någonsin skulle kunna göra.

Hur som helst, all heder åt denna Elin som verkar vara en ovanligt vidsynt och fördomsfri kvinna.  :great:

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja på vissa platser i Sverige så börjar det bli väldigt tätt m. Thaitjejer, jag härstammar från Älvdalen i norra Dalarna. Den byn har i folkmun (åtminstånde i grannkomunerna) döpts om till Thaidalen//Janne

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Är helt övertygad om att en svensk medelålders man som gjorde samma sak inte skulle kunna generera lika stort intresse för sitt arbete.

Den var bra!  :D

Quote

Hur som helst, all heder åt denna Elin som verkar vara en ovanligt vidsynt och fördomsfri kvinna.  :great:

Jag hänger med Kim här!  :great:

Mvh

Kimmo

You take the blue pill – the story ends, you wake up in your bed and believe whatever you want to believe.

You take the red pill – you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit-hole goes.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...