Jump to content
IGNORERAD

Skolmjölkskorruption i Thailand (Infört av Thaksin)


MaiChai

Recommended Posts

Just nu rullas skandalen upp om att skolbarnen får utgången eller mjölk av för låg kvalité "gratis" i skolorna runt om i Thailand. Nu är ju ingenting gratis i Thailand och företagen som har monopol på att förse skolorna med mjölk får givetvis bra betalt för sina produkter av staten.

Men det låter ju bra när Thaksin säger sig ge gratis mjölk till alla skolbarn i Thailand, sånt ger röster. Att sedan mjölken är odrickbar är ju en annan sak...

Projektet startades under TRT med Sudarat Keyupharan som huvudansvarig, företag fick monopol på olika distrikt och en lista på vilken kvalite som krävdes. Företagen som fick monopol på olika distrikt var i de absolut flesta fall nära länkade till TRT och dess medlemmar. Ingen kontrollerade om kraven verkligen följdes.

http://www.bangkokpo...on-flares-again

Under PPP´s era gjordes en ny upphandling och gissa vilka företag som återigen fick monopol på leveranserna och därmed möjlighet att mjölka statskassan på pengar?

Bara ett exempel på hur korruptionen flödade och kommer att blomstra igen om Thaksin kommer till makten.

(Hoppas nu ingen tar illa upp för att jag kritiserar vissa thailändska politiker här)

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 42
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • ban99arne

    11

  • Vaxet

    9

  • MaiChai

    4

  • Joints

    3

Mest aktiva i denna tråd

Kom precis tillbaka från marknaden och där fick jag minsann höra hur det ligger till? :crazy:

Min fru och jag talade med 2 Thailändska bekanta som beklagade sig över att nu när den nya regeringen tillträtt så har man t.o.m. börjat fuska med mjölken till skolbarn. De sa att massor med barn i Roi Ett där de kommer ifrån hade dött eftersom mjölken var förgiftad. De påstod också på fullt allvar att det var den nya regeringen som gjort detta för att de inte gillade barn och folk från Isaan.

Fru Vax frågade hur många barn som hade dött och de var inte helt säkra, men runt 100 000 var det(nung cen con).

Det är just detta som är problemet med politiken i Thailand, den baseras mer på rykten än fakta och folk kan inte skillja på vad som är sant och vad som är politiskt spridda lögner.

Svårt att genomföra demokratiska val när kunskapen är så låg att vad som helst kan bli sant.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Bäste Herr Thai-Majja, dagens ungar är bortklemade och ena riktiga gnällspikar, varken lättmjölk eller filmjölk är hälsovådligt utan tvärt om mycket nyttigt.

Dr Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Bäste Herr Öronvax, svårigheten att hålla demokratiska val beror näppeligen på att di röstande är för korkade och

klarar man av det i Norge så borde det funka i Thailand.

Röststarke Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Di som fått en fluga i soppan kan vara säkra på att den har kommit dit pga av Thaksin.

[move]Otacksinisten Arne[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Bäste Herr Öronvax, svårigheten att hålla demokratiska val beror näppeligen på att di röstande är för korkade och

klarar man av det i Norge så borde det funka i Thailand.

Röststarke Arne

Ja kanske är normän så korkade, men det hat jag såg i dessa personers ögon idag, ETTHUNDRATUSEN BARN dödade av nuvarande regeringen. Inte riktigt läga att skoja.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Exactemente Herr Vax, di som inte gillar regeringen är helt enkelt för korkade för att kunna hantera demokrati.

Demokrati i all ära fast då åt en mindre utvald skara.

[move]Demo Arne[/move]

PS: Normän är inte korkade de har bara otur när di tänker.

Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.nationmul...al_30097625.php

Nu verkar det som om den nya regeringen tar itu med Thaksins korruptionsprojekt på allvar och häver zon systemet och kommer också att granska de olika mejerierna som poppade upp här och var när de såg att man kunde få pengar från staten för att dela ut mjölkpulver blandat med vatten till skolbarnen...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Mai Chai,

Utan att pa nagot satt havda TRT's/Thaksins oskuld i denna fraga sa upplever jag att du gor det lite for latt for dig. Argumentationen och slutsatserna som dras hoppar over flera steg. Visst infordes reformen under Thaksins styre men oavsett motiv sa var det en pa pappret mkt god tanke. I manga lander (Thailand inkluderat) finns de positiva effekterna av fri mjolk dokumenterat. Att sedan lokala Kamnans slar sig i slag med lokalproducenter osv. och utnyttjar systemet ar snarare ett institutionellt problem i Thailand och langt storre an Thaksin. Visst bidrog TRT till att oka korruptionen men de kan knappast ensamma stallas till svars for dess existens.

Tror aven att man kanske skall vara lite forsiktig galland demokraternas eventuella hederlighet - de har ju Newin pa sin sida och det ar knappast en indikation pa nagon hogre form av moral.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag haller med wille, TRT/Thaksin kan inte belastas for en kultur av ohammad girighet bland manga "sma-feodalherrar", samtidigt som Thaksin kan belastas for att bekampningen av dessa var en av hans valplattformar men anda lat han problemet oka, om an omdirigeras till de som stodde honom.

Jag antar att Maichai's avsikt med denna trad var att visa, formodligen framforallt for IL och hans kollegor, att manga av TRT/Thaksins pa papperet goda intentioner ofta gav daliga resultat. Precis som IL och sakert det stora flertalet av invanarna i Isaan hyllade 30-bahtsreformen sa slog den inget vidare val ut i andra delar av landet dar sjulhusen inte fick nagra okade anslag och manniskor som var mer eller mindre lika fattiga som flertalet i Isaan darmed tvingades kopa privata forsakringar de egentligen inte hade rad med. Faktum ar ju ocksa att fri sjukvard fanns innan Thaksin, dock var den behovsprovad och sakert undermalig framforallt i Isaan.

Gratis skolmjolk var givetvis ocksa ett lovvart initiativ, dock som Maichai papekar inte sattet det genomfordes pa. Hur mycket som var Thaksin/TRT's avsikt, typ aterbetalning till inflytelserika personer som hjalpt dem till makten, och hur mycket som var kriminell girighet som stod utanfor deras kontroll vet jag inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Wille,

som Atom påpekar så är den här tråden mest ett test på hur det är att välja en sida och sedan ensidigt köra på den linjen och bara läsa/tolka det som stöder min uppfattning. Populärt bland andra skribenter på MPR...

Men jag tycker inte själv om det här sättet och att demokraterna sålt sin själ till djävulen i och med att de lierat sig med Newin och Banharn är ju solklart. Tror att Abbhisit jobbar för att minska dessa herrars inflytande och när de eventuellt känner sig säkra på att klara sig utan deras stöd så kommer Demokraterna att utlysa ett nyval.

Fri skolmjölk är ju en lysande idé om Thailand hade haft den transparens som finns i de flesta andra länder, nu blev det mest ett verktyg för de lokala phuu yai´s att fylla sin egen kassa med statens pengar. Med eller utan Dr T´s goda minne.

Hoppas nu att de här åtgärderna som vidtagits räcker för att minska dessa giriga herrars inflytande men jag är tyvärr själv tveksam till det.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Ja fy tusan va korkade de är ute i busken! Inte kan väl dom få behålla rösträtten? ;)

Tur att general Absint och hans kumpaner är så renhåriga.

http://www.bangkokpo...-ordered-closed[/]

MVH

Jens

Jag skrev inget om någon rösträtt, men varje gång man andas något om folk från landet så missuppfattas detta, medvetet eller omedvetet.

I sakfrågan angående mjölken så fattar de allra flesta att varken nuvarande eller tidigare regeringar är ensamt ansvariga för detta. Ansvaret ligger på den korruptionskultur och svågerpolitik som genomsyrar Thailand.

Ett av de största hindren för att Thailand skall utvecklas till ett mindre korrumperat och mera demokratiskt land är just kunskap. Utbildning och kunskap är det som behövs!

Men endel av detta forums skribenter ser nästan utbildning som en belastning och de utbildade som snobbar eller "utbildad id**t" som någon skrev för ett tag sedan. Däremot romatiseras de outbildade och det liv de lever i sin lilla by.

När politiker tack vare folks okunskap kan få dem att tro precis vad som helst så driver detta knappast utvecklingen framåt. Och politiker oavsett partitillhörighet kommer fortsätta att utnyttja de okunniga så länge de själva tjänar på detta. Inom Thailänds politik finns och har det aldrig funnits någon Robin Hoood.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Quote

...

Ett av de största hindren för att Thailand skall utvecklas till ett mindre korrumperat och mera demokratiskt land är just kunskap. Utbildning och kunskap är det som behövs!

Men endel av detta forums skribenter ser nästan utbildning som en belastning och de utbildade som snobbar eller "utbildad id**t" som någon skrev för ett tag sedan. Däremot romatiseras de outbildade och det liv de lever i sin lilla by.

T.o.m i Sverige verkar det behövas ja, utbildning i demokrati.

En annan fokuserar på Burma, och kommer därigenom till insikt om att vi bor i ett glashus.

Att partier som SD eller värre får fotfäste borde vara ett varningssignal, men få lyssnar.

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Vax.

Utbildning är naturligtvis inte en belastning men ej heller en förutsättning för att få vara med och påverka sin framtid, personligen så har jag träffat många välutbildade som är ganska korkade och många utan eftergymnasialutbildning som varit mycket kloka.

Personligen tror jag inte att Thaksins framgångar berodde på att hans sympatisörer var dummare eller saknade utbildning utan att de gjorde sitt val beroende på vad de ansåg gynnade deras livssituation. Det viktiga är folk får göra sina val.

Det finns en mycket stor förbättringspotensial när det gäller utbildning, skolmjölk, rättssäkerhet, yttrandefrihet, demokrati .. men att begränsa rösträtten är inte rätt väg att gå.

MVH/BanArne

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Herr Vax.

Utbildning är naturligtvis inte en belastning men ej heller en förutsättning för att få vara med och påverka sin framtid, personligen så har jag träffat många välutbildade som är ganska korkade och många utan eftergymnasialutbildning som varit mycket kloka.

Personligen tror jag inte att Thaksins framgångar berodde på att hans sympatisörer var dummare eller saknade utbildning utan att de gjorde sitt val beroende på vad de ansåg gynnade deras livssituation. Det viktiga är folk får göra sina val.

Det finns en mycket stor förbättringspotensial när det gäller utbildning, skolmjölk, rättssäkerhet, yttrandefrihet, demokrati .. men att begränsa rösträtten är inte rätt väg att gå.

MVH/BanArne

Jag tror du vet att jag inte är anhängare av någon begränsning av rösträtten. Dessutom såg jag ju din och Buzzen utträkningar om vad det skulle behövas för att slippa Thaksin.

Men när folk säger sig veta att den sittande regeringen medvetet förgiftat mjölken i Isaan för att de inte gillar denna landsända så börjar man ju undra. En rövarhistoria som just nu förs från mun till mun och ingen ifrågasätter sanningshalten i historian.

I en fungerande demokrati så anser jag att röstning inte bara är en rättighet utan det är också förknippat med skylldigheten att ta reda på vad man röstar på.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

I en fungerande demokrati så anser jag att röstning inte bara är en rättighet utan det är också förknippat med skylldigheten att ta reda på vad man röstar på.

Du är i kanonform idag, Vaxet! :good:

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Quote

Jag tror du vet att jag inte är anhängare av någon begränsning av rösträtten. Dessutom såg jag ju din och Buzzen utträkningar om vad det skulle behövas för att slippa Thaksin.

Men när folk säger sig veta att den sittande regeringen medvetet förgiftat mjölken i Isaan för att de inte gillar denna landsända så börjar man ju undra. En rövarhistoria som just nu förs från mun till mun och ingen ifrågasätter sanningshalten i historian.

I en fungerande demokrati så anser jag att röstning inte bara är en rättighet utan det är också förknippat med skylldigheten att ta reda på vad man röstar på.

I en fungerande demokrati är "rövarhistorier som förs vidare från mun till mun", ganska vanligt förekommande.

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Vax.

Hur många personer uppskattar du att det är som tror på historien:

Den nya regeringen har medvetet förgiftat skolmjölken i de norra delarna och ungefär 100 000 barn har dött pga av detta.

1, 10 ,100, 1000, 10 000, 100 000 1 000 000, 10 000 000,  Thaksinisterna eller alla i Isaan.

Dessutom så vet man inte vad man röstat på förrän det är för sent.

MVH/BanArne

Link to comment
Dela på andra sajter

Bananen,

det är ju en vedertagen "sanning" både i Issan och bland risbonderomantikerna här på MPR att alla de gula fick 500 baht per dag för att demonstrera.

Det är ett exempel på en vandringssägen som har blivit till "sanning" i vissa områden.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Thaia-Majja, det är ju en vedertagen sanning både i Bangkok och bland Bangkok-nomenklaturan här på MPR att Thaksin gav 150 bath till alla som röstade på honom.

Detta är ett exempel på en vandringssägen som har blivit till "sanning" i vissa områden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Herr Vax.

Hur många personer uppskattar du att det är som tror på historien:

Den nya regeringen har medvetet förgiftat skolmjölken i de norra delarna och ungefär 100 000 barn har dött pga av detta.

1, 10 ,100, 1000, 10 000, 100 000 1 000 000, 10 000 000,  Thaksinisterna eller alla i Isaan.

Dessutom så vet man inte vad man röstat på förrän det är för sent.

MVH/BanArne

För många!

Det handlar inte om hur många som tror på denna historia, det handlar istället om hur många som är kapabla att själva ta reda på sanningen samt sedan med denna kunskap som grund rösta på dem man tror kommer representera mig bäst.

Som du säger så får man ju dock inte facit på om den man röstat på var bra eller dålig förrän efteråt.

Det som inom politik förvånar mig mest är att många i Sverige och i Thailand ofta tänker" denna regeringen var inte bra för mig, men de där andra är nog ännu värre" och så röstar man som gjorde sist.

Om jag köper ett bilmärke som visar sig vara skit, så köper jag inte samma nästa gång, jag byter och hoppas på att detta märke är bättre. Innan köpet kollar jag upp vad som finns på marknaden och vad som passar mig.

När många röstar orkar eller kan(har inte förmågan) de inte ta reda på vad som finns att välja på, då röstar man på de sittande, eftersom rädslan för att det kan bli sämre är större än hoppet att det kan bli bättre.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Vax, att du stötte ihop med en, två eller tre mindre begåvade mjölkfantiserare innebär ju inte att det skulle vara ett stort problem eller att det skulle vara signifikativt för de som inte gillar regeringen.

"Jag har röstat på alla partierna på i riksdagen och de var ju inte bra så nästa gång får jag rösat på KPML® eller Ny Demokrati" - ser jag inte som den besta beslutsprocessen inför ett val men visst får man göra så om man tycker att det är det bästa. 

MVH/Jörn

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker inte man som väljare har någon skyldighet att rösta på det som andra människor tycker är bäst för landet. Vad som är "bäst" är ju en helt subjektiv uppfattning och bara för att man själv tror på t ex marknadsekonomi så betyder det ju inte att alla tycker att marknadsekonomi och ekonomisk utveckling, på bekostnad av andra värden (t ex miljön) är det "bästa" för ett land. En del människor vill nog helst att mänskligheten återgår till stenåldern för att vi ska kunna rädda världen och då måste man väl få rösta för det även om andra tycker att utbildning och ekonomiska landvinningar ett samhälles enda väg att gå.

Så att säga vad som är rätt eller fel att rösta på är ju omöjligt eftersom det perspektivet utgår från vad den enskilda individen tycker är viktigt.

Så hur ska man kunna utbilda människor i hur dom ska rösta? Heter nog hellre indoktrinera i så fall. Men givetvis så kan man ju informera folket om vad dom olika partierna står för. Men även det är ju en subjektiv uppfattning så den informationen måste ju partierna själva stå för.

Så, partierna ut på landsbygden med er och informera folket vad ni står för istället för att klaga på att bönderna är för outbildade och dumma för att rösta.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...