Jump to content
IGNORERAD

Småbyggen och tips.


Surin P3

Recommended Posts

3 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige:

Ja, riktiga enbuskar är bredare än vad dom är höga.

Folk i södra Sverige har dock aldrig förstått det.

Enbusken ser förjävlig ut.

Har dom förstått nåt

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 122
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Surin P3

    50

  • Chan2014

    8

  • kitungmakmak

    5

  • andrejsdenruskige

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Kunde inte låta bli, gillar byggtrådar så vill gärna se mera av dina småbyggen

Link to comment
Dela på andra sajter

20 timmar sedan, skrev Wangthong:

Intressant med passionsfrukt. Har inte sett den i Thailand. Driver du upp den själv eller finns de att köpa i Thailand?

Passions frukt är väldigt enkelt, skaffa några frukter, pilla ut fröna och soltorkade några dagar, så i dom minsta svarta plast plantering påsarna, finns lite överallt, när dom kommer upp ca.10cm plantera dom i god jordmån på något soligt ställe där dom kan klättra, efter skörden klipp ner hårt, lämna endast 20-30 cm av stammen ovan jord då kan du ha även en andra skörd, till P3.....blir väldigt besvärligt att rensa grenverket efter skörden om du använder gunnebo stängsel, vi använder fårstängsel, då går det lite lättare, fårstängsel säljs alltid bara i hundra meters rullar, jag har gott om stuvbitar så det finns här för avhämtning gratis om du har vägarna förbi.

Chan2014

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Chan2014:

Passions frukt är väldigt enkelt, skaffa några frukter, pilla ut fröna och soltorkade några dagar, så i dom minsta svarta plast plantering påsarna, finns lite överallt, när dom kommer upp ca.10cm plantera dom i god jordmån på något soligt ställe där dom kan klättra, efter skörden klipp ner hårt, lämna endast 20-30 cm av stammen ovan jord då kan du ha även en andra skörd, till P3.....blir väldigt besvärligt att rensa grenverket efter skörden om du använder gunnebo stängsel, vi använder fårstängsel, då går det lite lättare, fårstängsel säljs alltid bara i hundra meters rullar, jag har gott om stuvbitar så det finns här för avhämtning gratis om du har vägarna förbi.

Chan2014

Glömde bilderna.20160601_080501.jpg20160601_080429.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

25 minuter sedan, skrev Chan2014:

Glömde bilderna.20160601_080501.jpg20160601_080429.jpg

 

Bra tips.

Använder hellre stängslet med dina hålmått. Plus att gunnebon är lite dragspelig, så den kan få för sig att börja hänga för mycket i framtiden.

 

Kändes bara lätt att smälla dit gunnebostängslet eftersom vi har en hel del över.

Men det blir inköp av din modell istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

stefan5300
9 timmar sedan, skrev andrejsdenruskige:

Ja, riktiga enbuskar är bredare än vad dom är höga.

Folk i södra Sverige har dock aldrig förstått det.

Enbusken ser förjävlig ut.

 

Jasså, är uppväxt på Öland, har sett en och annan enbuskeemoticonblog.jpeg och även plockat enbär som jag tagit med till Thailand, en utmärkt kryddaladda ned.jpg.

IMG_0030.JPG

.

 

9 timmar sedan, skrev Boa52:

Har dom förstått nåt

 

Ja att även en enbuskeruska inomhus kan hålla borta råttor och möss.:sure:

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

stefan5300
42 minuter sedan, skrev Chan2014:

Passions frukt är väldigt enkelt, skaffa några frukter, pilla ut fröna och soltorkade några dagar, så i dom minsta svarta plast plantering påsarna, finns lite överallt, när dom kommer upp ca.10cm plantera dom i god jordmån på något soligt ställe där dom kan klättra, efter skörden klipp ner hårt, lämna endast 20-30 cm av stammen ovan jord då kan du ha även en andra skörd, till P3.....blir väldigt besvärligt att rensa grenverket efter skörden om du använder gunnebo stängsel, vi använder fårstängsel, då går det lite lättare, fårstängsel säljs alltid bara i hundra meters rullar, jag har gott om stuvbitar så det finns här för avhämtning gratis om du har vägarna förbi.

Chan2014

 

Tackar för tipset, går det även att göra på samma sätt med Kiwifrön?

 

Fan nu blev Surin´s byggtråd en frukttråd.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev stefan5300:

Fan nu blev Surin´s byggtråd en frukttråd.

 

Helt ok. Jag återgår till byggtråd senare.

 

Ska även bygga två gästrum med gemensam toa senare...

Ska bara hitta en "hålgrävare" nånstans. :D 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Surin P3:

 

Bra tips.

Använder hellre stängslet med dina hålmått. Plus att gunnebon är lite dragspelig, så den kan få för sig att börja hänga för mycket i framtiden.

 

Kändes bara lätt att smälla dit gunnebostängslet eftersom vi har en hel del över.

Men det blir inköp av din modell istället.

Finns ett företag i Bkk som säljer detta nätet vi använder, i vårt fall 1.6m högt/brett, till ett överkomligt pris 7200bht/100 m rulle, kan kolla med frun om kontakten om intresse finns.

Chan2014

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev Chan2014:

Finns ett företag i Bkk som säljer detta nätet vi använder, i vårt fall 1.6m högt/brett, till ett överkomligt pris 7200bht/100 m rulle, kan kolla med frun om kontakten om intresse finns.

Chan2014

 

Jag kollar här i Surin först.

Är ganska säker på att jag sett nåt liknande.

 

Tack och jag återkommer när jag hittat/inte hittat nåt. :) 

Link to comment
Dela på andra sajter

Kom precis på att vi har ca 300m galvaniserad ståltråd liggandes, som jag kan tillverka ett eget nät-tak av.

Det blir lätt och hålen blir exakt som vi vill ha dem storleksmässigt.

 

Blir ju bra detta...

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
 

Ja att även en enbuskeruska inomhus kan hålla borta råttor och möss.:sure:

En enbuske är 30cm hög och 7meter bred, spretig som fan och ful som stryk.

Link to comment
Dela på andra sajter

stefan5300
42 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige:

En enbuske är 30cm hög och 7meter bred, spretig som fan och ful som stryk.

 

Det finns några fler varianter av enbuskar i Sverige men sådana har väl inte folk från norra Sverige sett.

enbuske.jpgladda ned (1).jpgladda ned (2).jpg

 

 

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
 

Det finns några fler varianter av enbuskar i Sverige men sådana har väl inte folk från norra Sverige sett.

enbuske.jpgladda ned (1).jpgladda ned (2).jpg

 

 

Det där är bara dåliga kopior av en äkta enbuske.

Förövrigt så är en björk krokig som satan och inte mer än tre brandsläckare hög.

Åkerbär är det enda riktiga bäret.

Ni vet ingenting.

Link to comment
Dela på andra sajter

19 timmar sedan, skrev Scandinaviancorner:

Det har jag

Bara en stilla undran, växer verkligen enbuskar i Thailand, menar vad vi svenskar benämner enbuskar, tar mer än gärna imot seriöst svar, intressant.

Chan2014

Link to comment
Dela på andra sajter

18 timmar sedan, skrev Scandinaviancorner:

Jag skall sända en bild på min enbuske, den är 4-5 meter hög nu.  På tal om passionsfrukter är inte dom jävligt sura.

Nu finns det visserligen en hel drös av olika passions frukt arter, men dom vi odlar för husbehov här på farmen, är väldigt smakrika och goda med en väl utvecklad sötma, perfekt för frukt drink. 

Chan2014

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Chan2014:

Bara en stilla undran, växer verkligen enbuskar i Thailand, menar vad vi svenskar benämner enbuskar, tar mer än gärna imot seriöst svar, intressant.

Chan2014

 

Såg ju faktiskt ut som enbuske på bilden, och efter en snabb googling så finner jag att det finns massor av olika enbuskar, och vissa växer i tropiskt klimat.

 

Den Gotland har är kanske inte samma träd som växer i hans hemtrakter.

 

 

Ang växter o odling

Jag har ju bland annat prövat med rabarber, ska göra det igen nu om några veckor, kommer dels att ta med mig frön, samt en rot.

Jag kommer denna gång att pröva att ta in rötterna och lägga dem i frysen, typ dec till mars, för att sen återplantera dem.

Om du är intresserad så kan jag sända ner frön till dig, gissar att du har bättre klimat för det än vad vi har i vårt torra just norr om Kao Yai, som suger åt sig all nederbörd.

 

Vem vet, då kanske ni kan ha rabarbervin i reportagen om några år.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

55 minuter sedan, skrev Soengsang:

Ang växter o odling

Jag har ju bland annat prövat med rabarber, ska göra det igen nu om några veckor, kommer dels att ta med mig frön, samt en rot.

Jag kommer denna gång att pröva att ta in rötterna och lägga dem i frysen, typ dec till mars, för att sen återplantera dem.

Om du är intresserad så kan jag sända ner frön till dig, gissar att du har bättre klimat för det än vad vi har i vårt torra just norr om Kao Yai, som suger åt sig all nederbörd.

 

det där får du rapportera om hur det går! :thumbsup:

 

o så får du väl elstängsla in dom så inte Poffa kommer o pallar..........;)

Link to comment
Dela på andra sajter

On 6/1/2016 at 14:13, skrev Soengsang:

 

Såg ju faktiskt ut som enbuske på bilden, och efter en snabb googling så finner jag att det finns massor av olika enbuskar, och vissa växer i tropiskt klimat.

 

Den Gotland har är kanske inte samma träd som växer i hans hemtrakter.

 

 

Ang växter o odling

Jag har ju bland annat prövat med rabarber, ska göra det igen nu om några veckor, kommer dels att ta med mig frön, samt en rot.

Jag kommer denna gång att pröva att ta in rötterna och lägga dem i frysen, typ dec till mars, för att sen återplantera dem.

Om du är intresserad så kan jag sända ner frön till dig, gissar att du har bättre klimat för det än vad vi har i vårt torra just norr om Kao Yai, som suger åt sig all nederbörd.

 

Vem vet, då kanske ni kan ha rabarbervin i reportagen om några år.

Ursäkta sent svar, tar mer än gärna imot frö, vi kan göra ett byte, vill du ha Cashew, trivs bra i dina trakter, härdig, snabbväxande, ca.1m/år, ger frukt efter 2-3 år. 

Chan2014

Link to comment
Dela på andra sajter

Grundarbetet för betongplattor påbörjat 

 

2016-06-05_15-00-13_HDR.jpg

Makadamet rakt på gräset.

Inget som kvalitetsansvarig kan gilla.

Organiskt material ruttnar och sjunker ihop.

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev Nicholas:

Makadamet rakt på gräset.

Inget som kvalitetsansvarig kan gilla.

Organiskt material ruttnar och sjunker ihop.

 

Ditt sätt att uttrycka dig på påminner om en dåligt översatt teknisk manual. Jag hoppas det är telefonen som ställer till det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...