Jump to content
IGNORERAD

Åtelkamera


UglyFarang

Recommended Posts

UglyFarang

Är det någon här som har koll på hur dessa funkar?

Denna tråd borde nog legat i Jakt&fiske men det hittar jag inte, det är väl någon grupp-Nisse som kidnappat det.....

Jag har hittat ett par hos Harald Nyborg där denna är mest intressant:   http://www.harald-nyborg.se/atelkamera-wcm-5003.html

Åtelkamera Wcm-5003

Vi behöver bevaka en kompis ställe där vi fått prylar stulna under renovering och har inget internet utan tänkte köra med kamera som denna som har Sim-kort och kan skicka SMS, MMS eller mail.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 34
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • UglyFarang

    6

  • Soengsang

    4

  • Scandinaviancorner

    4

  • kitungmakmak

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

En bra ide med kamera men i Sverige krävs det tillstånd för man får inte med automatik fota en inbrottstjuv då det kränker hens integritet!

Allt enligt datainspektionen och ett antal andra stollar.

 

En markägare har inte rätt att utan tillstånd sätta upp en viltkamera, då allmänheten har rätt att ströva fritt, och kan komma på besök i urskogen och bli plåtad och då kan det vara integritetskränkande.

 

Men gäller det Thailand tror jag det är fritt fram.

 

Born41

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner
3 minuter sedan, skrev born41:

En bra ide med kamera men i Sverige krävs det tillstånd för man får inte med automatik fota en inbrottstjuv då det kränker hens integritet!

Allt enligt datainspektionen och ett antal andra stollar.

 

En markägare har inte rätt att utan tillstånd sätta upp en viltkamera, då allmänheten har rätt att ströva fritt, och kan komma på besök i urskogen och bli plåtad och då kan det vara integritetskränkande.

 

Men gäller det Thailand tror jag det är fritt fram.

 

Born41

Va i helvete är det för dravel du skriver skadar tjuvens integritet.  Han är för satan en tjuv och skall fotas om han är inne på en annans land, så man kan bevisa vem det är.??

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Scandinaviancorner:

Va i helvete är det för dravel du skriver skadar tjuvens integritet.  Han är för satan en tjuv och skall fotas om han är inne på en annans land, så man kan bevisa vem det är.??

Jag bara redovisade vad som gäller i Sverige, sen har du all rätt att tycka att jag inte har rätt att skriva det.

Vi lever i ett fritt land så du får tyck vad du vill och uttryck det så länge du inte kränker någon.

 

Born41

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner
Precis nyss, skrev born41:

Jag bara redovisade vad som gäller i Sverige, sen har du all rätt att tycka att jag inte har rätt att skriva det.

Vi lever i ett fritt land så du får tyck vad du vill och uttryck det så länge du inte kränker någon.

 

Born41

Du får skriva precis vad du vill , men såna jävla lögner är det väll ingen normal människa som tror på

Link to comment
Dela på andra sajter

Va i helvete är det för dravel du skriver skadar tjuvens integritet.  Han är för satan en tjuv och skall fotas om han är inne på en annans land, så man kan bevisa vem det är.??

Men tyvärr är nog reglerna ungefär som så.

Men tror man får filma på sin egen tomt eller inomhus.

Men inte så kameran spelar in vad som händer utanför tomtgränsen.

Skickat från min iPhone 7 via Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Jag köpte min på XXL

 

https://www.xxl.se/stealthcam-steatlth-cam-p-36-viltkamerea/p/1111598_2_style

 

Generellt kan jag väl säga om den, att den är lite okänslig. Den kan vara uppe i en månad, utan att jag kollar minneskortet och sedan är det bara någon enstaka bild på den. För det mesta en bild utan djur.

Visst går det att prova lite olika inställningar, men jag har läst om andra som upplever samma. Kanske man måste betala betydligt mer för riktigt bra grejor.

Sms funktion är förstås smidigt, då behöver man inte plocka ur minneskortet hela tiden. Jag har min kamera bara 30 meter från huset - så det är inte så ansträngande hur som helst.

 

Vid dagsljus är dock kvalitén helt okay tycker jag. 

 

Bästa är nog att försöka hitta recensioner på nätet antar jag.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking
1 timme sedan, skrev Soengsang:

Men tyvärr är nog reglerna ungefär som så.

Men tror man får filma på sin egen tomt eller inomhus.

Men inte så kameran spelar in vad som händer utanför tomtgränsen.

Skickat från min iPhone 7 via Tapatalk

 

Du får inte filma på allmän plats med fast uppsatt kamera utan tillstånd men inomhus i egen lägenhet/fastighet eller egen privat tomt som inte omfattas av allemansrätten är OK

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Scandinaviancorner:

Du får skriva precis vad du vill , men såna jävla lögner är det väll ingen normal människa som tror på

Jag tror att du antingen är full eller befinner dig i ett tillstånd där du inte har full kontroll över dina känslor och förstånd.

Born41

Link to comment
Dela på andra sajter

Du få tammefan knappt fota eller filma något om du ska följa lagen till punkt och pricka.

Du får INTE fota främmande människors ansikten utan lov - bit på den du:yuush:

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak
10 minuter sedan, skrev evert 1:

Du få tammefan knappt fota eller filma något om du ska följa lagen till punkt och pricka.

Du får INTE fota främmande människors ansikten utan lov - bit på den du:yuush:

I Sverige får du inte filma eller fotografera med fast utrustning utan tillstånd på områden där allmänheten har tillträde. Dvs i princip överallt utom hemma hos dig.

Men med en rörlig kamera (vanlig eller gopro eller vad sjutton som helst) så är det tillåtet på fler ställen, dock inte på vissa arbetsplatser.

 

I Thailand är nog risken större att dom man vill filma snor kameran åxå än att polisen börjar tjafsa om olovlig kameraövervakning skulle jag tro.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Du få tammefan knappt fota eller filma något om du ska följa lagen till punkt och pricka.

Du får INTE fota främmande människors ansikten utan lov - bit på den du:yuush:

Jo på din egen tomt(som inte omfattas av allmannsrätten, dvs allmänt område) eller i din fastighet får du det.

Läs vad TV skriver tidigare i tråden.

Skickat från min iPhone 7 via Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner
46 minuter sedan, skrev born41:

Jag tror att du antingen är full eller befinner dig i ett tillstånd där du inte har full kontroll över dina känslor och förstånd.

Born41

Man måste då väll för fan få filma en inbrottstjuv Det är ju ett bevis 

Link to comment
Dela på andra sajter

Man måste då väll för fan få filma en inbrottstjuv Det är ju ett bevis 

Klart som fan då får så länge det inte är på allmänt område....

Folk är så korkade o går på alla myter.

Skickat från min iPhone 7 via Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618
1 timme sedan, skrev Soengsang:

Jo på din egen tomt(som inte omfattas av allmannsrätten, dvs allmänt område) eller i din fastighet får du det.

Läs vad TV skriver tidigare i tråden.

Skickat från min iPhone 7 via Tapatalk

Men man måste montera den så den inte kan filma något utanför tomten har jag för mig.

På ett ställe där vi jobbar har de satt på skygglappar på alla kameror

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

UglyFarang
19 timmar sedan, skrev born41:

En bra ide med kamera men i Sverige krävs det tillstånd för man får inte med automatik fota en inbrottstjuv då det kränker hens integritet!

Allt enligt datainspektionen och ett antal andra stollar.

 

En markägare har inte rätt att utan tillstånd sätta upp en viltkamera, då allmänheten har rätt att ströva fritt, och kan komma på besök i urskogen och bli plåtad och då kan det vara integritetskränkande.

 

Men gäller det Thailand tror jag det är fritt fram.

 

Born41

 

Vägen in till stället är skyltad med "privat område tillträde för obehöriga förbjudet" och vägen är stängd med en olåst grind/bom.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

UglyFarang
18 timmar sedan, skrev evert 1:

Uovision UM 565 M är en bra kamera.

 

Var kan man köpa en sådan?

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

UglyFarang
17 timmar sedan, skrev evert 1:

Du få tammefan knappt fota eller filma något om du ska följa lagen till punkt och pricka.

Du får INTE fota främmande människors ansikten utan lov - bit på den du:yuush:

 

Visst får man det, med handhållen kamera, eller fast monterad på PRIVAT tomt dvs när det tydligt syns att det är en tomt.

Allt annat är en myt som kanske är korrekt i andra länder.

Ändrades av UglyFarang

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

För att bromsa "killgissningarna"

Länk till Kameraövervakningslagen

https://lagen.nu/2013:460

 

Sorry, läste inte riktigt klart

5 § Lagen gäller inte vid kameraövervakning av en plats dit allmänheten inte har tillträde, om övervakningen bedrivs av en fysisk person som ett led i en verksamhet av rent privat natur.

Ändrades av acarls
Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Vad jag vet så går det, Om kameran riktas mot egen tomt så är det tillåtet, men enbart om det fotograferar ett område som allmänheten inte har tillträde till. En tomt eller gårdsplan går bra, men i en skog eller på en åker är det i stort sett omöjligt att få tillåtelse eftersom allemansrätten går före.

 

Har dock för mig att det skall skyltas om kameraövervakning åxå. Och då är ju risken att dom snor eller stör ut kameran (laserpekare som bränner CCDn) större. Länsstyrelsen är dom som ger tillstånd till dylika tingestar på allmänt område - men vad jag vet är det bara en person i Sverige som blivit godkänd för en åtelkamera utanför tomten/inhägnat/industri-område då viltpåverkan var stor. Tror det var vildsvin som filmades denna gång.

 

Men vill du filma din egen tomt där allmänheten inte har rätt att vistas pga allemansrätten så borde det vara lagligt (men jag är inte jurist, så jag kan vara ute och cykla). Där jag arbetade tidigare hade vi i alla fall kameror tamigfan överallt. Men det var på ett inhägnat område, och skyltat så alla visste om att det fanns kameror.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner

Jag fotograferar på vad jag vill och var som helst.. Sen kan det finnas hur många jävla lagar som helst..

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak
24 minuter sedan, skrev Scandinaviancorner:

Jag fotograferar på vad jag vill och var som helst.. Sen kan det finnas hur många jävla lagar som helst..

Jo, men du bor ju i Thailand och har en mobil kamera. Kruxet är om man bor i Sverige och har en fast monterad kamera.

Tja, om man nu vill följa lagen då alltså - men jag tror inte du är så mycket för det heller.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
UglyFarang

Enligt nyheterna i går så är förbudet mot övervakningskamera på allmänplats borttaget så tillvida att man inte längre behöver söka tillstånd utan det räcker med anmälan.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...