Jump to content
IGNORERAD

Pojajban och gamnan ?


Rospigg

Recommended Posts

Ute i byarna och samhället finns det några som kallas Pojajban (  ผู้ใหญ่บ้น ) och Gamnan ( กํานัน ). De tycks vara som några slags lokalpolitiker utan någon riktig jämförelse med svenska förhållanden, då de verkar sitta hemma och jobba - inte i/ vid kommunalhuset. Vilken ställning/ uppgift har dessa personer ?? Hur får de sin tjänst?

Träbordsprofet

Link to comment
Dela på andra sajter

Min dam försökte förklara för mig deras jobb och ställning. Man kan nog närmast likna deras ställning med stadsdelsnämnder, där Gamnan är överordnad Pojajban. Gamnan är bas över tex vägunderhåll, mm men också pappersexercisen när det gäller nyfödda. Medans Pojajban fixar tex utfärdandet av nya hus-böcker när någon bygger ett nytt hus mm.

Hoppas jag uppfattat saken rätt.  :crazy:

Mvh

BigBossJacken

Nytt år - nya möjligheter!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Quote

Ute i byarna och samhället finns det några som kallas Pojajban (  ผู้ใหญ่บ้น ) och Gamnan ( กํานัน ). De tycks vara som några slags lokalpolitiker utan någon riktig jämförelse med svenska förhållanden, då de verkar sitta hemma och jobba - inte i/ vid kommunalhuset. Vilken ställning/ uppgift har dessa personer ?? Hur får de sin tjänst?

Ser lite olika ut i olika byar/distrikt. Dock sa ar principen densamma - de skall valjas.  Huruvida detta sker och hur forutbestamt det ar later jag vara osagt.

Dock vill jag minnas att de numer tagit bort Moban funktionerna. De som redan sitter far sitta kvar men inga nya valjs eftersom deras administrativa ansvar langsamt tas over av av Tambon som i sin tur har ansvar for ca 10-talet byar. Tambon har en "styrelse" som valjs av invanarna i de olika byarna med ca 2 rep. fran varje by. De i sin tur valjer en "ledare"/"styrelseordforande" = Kamnan.

Tror dock att aven Kamnan haller pa att rationaliseras bort till fordel for Tambon Administrative Committee eller liknande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack BigBossStadsdelsnämd var en bra förklaring - ett bra ord. Så nu har jag kommit svaret något närmare..men (?).

Nu kommer wille med nya ord som Moban och Tambon ( som knappast är detsamma som tamboon = ge bidrag/ pengar ), och som jag tycker han beskriver, att detta Tambon står över Kamnan ( Gamnan ). En förklaring önskas.

I byn bredvid svärföräldrarna , 400meter bort, sitter den här Kamnan ( = Gamnan ) och han verkar vara en ledare för en ca 8 byar, således samma (?) som den här Tambon. Eller är det så att den här/ det här Tambon är ett område- ett distrikt under kommunen. Hur skall jag uppfatta det?

Kanske lättast att börja från kommunen och gå nedåt i hiarkin till gräsrotsnivå.

Träbordsprofet

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Quote

Tack BigBossStadsdelsnämd var en bra förklaring - ett bra ord. Så nu har jag kommit svaret något närmare..men (?).

Nu kommer wille med nya ord som Moban och Tambon ( som knappast är detsamma som tamboon = ge bidrag/ pengar ), och som jag tycker han beskriver, att detta Tambon står över Kamnan ( Gamnan ). En förklaring önskas.

I byn bredvid svärföräldrarna , 400meter bort, sitter den här Kamnan ( = Gamnan ) och han verkar vara en ledare för en ca 8 byar, således samma (?) som den här Tambon. Eller är det så att den här/ det här Tambon är ett område- ett distrikt under kommunen. Hur skall jag uppfatta det?

Kanske lättast att börja från kommunen och gå nedåt i hiarkin till gräsrotsnivå.

Simpelt forklarat sa ar det val sa att Kamnan bossar over Tambon styrelsen. Tambon i sin tur organiserar ett visst antal byar (ca 5-10). Traditionellt har byaldre fran de olika byarna valt en Kamnan fran respektive bys Pojaban.

Med tidigare resonemang blir Tambon kommundelsnamnden och Kamnan kommundelsnamnds-ordforande.

Ett visst antal Tambons bildar sedan ett Amphoer som ar pa distriktsniva dvs motsvarande var kommun (dock ofta lite mindre - tex BKK har 50+ Amphoer).

vet inte - for trott for att kunna med ngn sarskillt pedagogisk forklaring.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...