Jump to content
IGNORERAD

Svensk Sjukvårdsförsäkring i Thailand.


sarne

Recommended Posts

Vi här i Udon Thani med omnejd har nu bildat föreningen Svenskar I Udon. Förra året tog Skandinaver på Phuket (SpP) initiativet att kontakta svenska regeringen angående utökning av svensk sjukvårdsförsäkring till att även gälla Thailand. Redan idag har Sverige avtal med ett antal s.k. konventionsländer utanför EU, till exempel Australien, Israel och Algeriet. 

Länk till SpP förslag: http://www.skandphuk.dinstudio.se/empty_91.html

 

Magasinet ScandAsia har haft artiklar i ämnet. Ytterligare svenskar kommer att berätta i kommande artiklar om sina problem, erfarenheter, kostnader i samband med sjukdom.

http://scandasia.com/swedes-in-Thailand-are-battling-for-health-insurance/  

 

Vi här i Udon har nu skickat ett brev till Socialministern i Sverige där vi uttalar vårt fulla stöd till förslaget från SpP.

 

Enligt en färsk undersökning utförd av Svenskar i Världen har antalet fast boende svenskar i Thailand ökat lavinartat, från 10.000 år 2011 till 20.000 iår.

En fördubbling! 

Som jämförelse: I Australien bor 11.000 svenskar, Algeriet 20 och i Israel 4.000

 

Vi uppmanar nu flera svenskar i Thailand att göra samma sak, bilda en förening och skriv ett brev. Det gäller att skapa opinion. 

 

 

 

Udon Thani 2016-05-20

Brevet skrivet av Kjell Nyström och Sven Arne Hedell till:

 

Sjukvårdsministern

Socialdepartementet

103 33 Stockholm

 

e-post: socialdepartementet.registrator@gov.se

 

Uttalande av Föreningen Svenskar i Udon:

Vi stöder till alla delar den begäran som Föreningen Skandinaver på Phuket (SpP)

och Svenskföreningen i Hua Hin (SFHH) skickade till er i Januari 2016 angående

sjukvårdskostnader för svenskar boende i Thailand skall ersättas via den svenska

sjukförsäkringen i likhet med med pensionärer inom EU eller ett konventionsland

som t.ex. Australien.

 

Bakgrund

Vi utflyttade svenska pensionärer i Thailand betalar skatt i Sverige, minst SINK 20%, i

likhet med svenska pensionärer boende inom EU eller i ett konventionsland som till

exempel Australien. Skillnaden är dock att svenska pensionärer i Thailand måste betala

sina sjukvårdskostnader ur egen ficka eller i undantagsfall genom en dyr försäkring. Att

teckna en försäkring i Thailand för en pensionär är inte möjligt eller i undantagsfall till en

mycket hög årligen stigande kostnad.

Det finns flera exempel på svenskar, skrivna i Thailand, vilka valt att ”flytta hem” tillfälligt

för att få nödvändig vård betald genom svenska sjukförsäkringen. Motsvarande sjukvård

finns dock tillgänglig i Thailand och det till en mycket lägre kostnad jämfört med det

svenska sjukvårdskostnadsläget.

Om svenska pensionärer skrivna i Thailand skulle få sina sjukvårdskostnader betalda

genom den svenska sjukförsäkringen skulle det inte bara vara en lättnad och trygghet för

pensionärerna utan också en ekonomisk vinst för svenska staten och dessutom avlasta

den svenska sjukvården.

 

Begäran

Vi i föreningen Svenskar i Udon, SiU, ber om uppdatering av status på den begäran om

betald sjukvård för svenskar i Thailand som tidigare framställts av föreningarna på Phuket

och i Hua Hin och som vi i föreningen Svenskar i Udon nu också ställer oss bakom.

Svenskar i Udon (SiU)

I Udon Thani distriktet med närliggande distrikt i nordöstra Thailand (ofta kallat Isaan) bor

uppskattningsvis flera hundra svenska medborgare, de flesta utflyttade och betalar SINK

skatt.

Några svenskar i Udon Thani tog för ett par månader sedan initiativet till att bilda en

svenskförening i Udon Thani för att bland annat stöda den begäran som SpP och SFHH

framställt till er. Nu, efter bara några veckor, har föreningen snart 40 medlemmar och växer

stadigt. Facebooksidan med samma namn har efter några månader snart 70 medlemmar.

Magasinet ScandAsia har haft en artikel om att ytterligare en svenskförening i Thailand

bildats, nu i Udon Thani.

 

Kontaktpersoner för SiU

Sven Arne Hedell,

svenhedell@hotmail.com

(+66) 08-0070 5977

Kjell Nyström,

kjell.nystrom@gmail.com

(+66) 08-1686 9931

 

Med vänlig hälsning

Föreningen Svenskar i Udon

 

Detta brev till sjukvårdsministern, idag Gabriel Wikström,

skickas även i pappersform som

rekommenderat brev till adressen ovan.

 

Kopia via e-post till:

Barn-, äldre- och jämställdhetsministern

Åsa Regner,

asa.regner@gov.se

Socialförsäkringsministern Annika Strandhäll,

annika.strandhall@gov.se

Sveriges ambassad i Bangkok,

ambassaden.Bangkok

@gov.se

,

(+66) 02-263 7200

SpP: Bo Jonsson,

bojon75@gmail.com

, (+66) 09 8860 7285

SFHH: Lars Olof Fagerström,

larsolof50@gmail.com

, (+46) 070-492 0463

ScandAsia,

news@scandmedia.com

, (+66) 02-943 7166-8

 

 

 

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 142
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • sarne

    23

  • SatanG

    22

  • Fritz

    9

  • Persistant

    7

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Mycket bra initiativ, men det är nog inte lätt att få en svensk regering att tänka logiskt

Link to comment
Dela på andra sajter

17 minuter sedan, skrev möljis:

Mycket bra initiativ, men det är nog inte lätt att få en svensk regering att tänka logiskt

Det finns två alternativ i ett demokratiskt samhälle.

1. Antingen agerar man, gör något för att påverka för det man anser rätt.

2. Man gör ingenting, motiverar det med att det "hjälper inte".

 

Det är ju helt klart bättre att göra något.  

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv är jag övertygad om att den sänkning av SINK-skatten som gjordes för några år sen aldrig blivit av utan enträgen uppvaktning av sittande svenska regeringar av utomlands boende svenskar.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev sarne:

Det finns två alternativ i ett demokratiskt samhälle.

1. Antingen agerar man, gör något för att påverka för det man anser rätt.

2. Man gör ingenting, motiverar det med att det "hjälper inte".

 

Det är ju helt klart bättre att göra något.  

Ja, jag håller absolut med dig, jag menade inget annat.

Men så trögtänkta som svenska regeringar är i vissa fall,

så kommer det att ta tid.

Jag är ju själv pensionär med sinkskatt så visst önskar jag er lycka till

Och kanske det kan bli en förening i Pattaya också, som skickar in ett brev

som ert.

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev Fritz:

Själv är jag övertygad om att den sänkning av SINK-skatten som gjordes för några år sen aldrig blivit av utan enträgen uppvaktning av sittande svenska regeringar av utomlands boende svenskar.

 

Fritz..

Vill minnas att Svenskar i Världen starkt bidrog till att SINK-skatten sänktes.  

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev möljis:

Ja, jag håller absolut med dig, jag menade inget annat.

Men så trögtänkta som svenska regeringar är i vissa fall,

så kommer det att ta tid.

Jag är ju själv pensionär med sinkskatt så visst önskar jag er lycka till

Och kanske det kan bli en förening i Pattaya också, som skickar in ett brev

som ert.

Det lär finnas en svenskförening i Pattaya. Kanske någon här som vet mer?

Hur är det i andra större orter? Finns det någon förening i till exempel Chiang Mai? 

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

59 minuter sedan, skrev sarne:

Det lär finnas en svenskförening i Pattaya. Kanske någon här som vet mer?

 

Någon helsvensk förening som tillvaratar utlandssvenskars intressen här i Pattaya har inte jag hört talas om i alla fall. Däremot en skandinavisk som heter " Skandinavian expat club "

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Fritz:

Någon helsvensk förening som tillvaratar utlandssvenskars intressen här i Pattaya har inte jag hört talas om i alla fall. Däremot en skandinavisk som heter " Skandinavian expat club "

 

Fritz..

Verkar vara denna länk.      

 

http://www.vikingpattaya.com/index.php?pageid=318

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns ingen förening i Chiang-Mai. Vet inte hur många fastboende det finns här, men nåt tusental kanske i norr.

/ hakancnx

/hakancnx

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill inte låta negativ, men jag tvivlar på att nuvarande regering bryr sig om svenskar, som dessutom lämnat sverige. Just nu ska var enda liten krona sparas in, så vi hamnar nog längst ner på listan.....

 

Men absolut, skulle det funka så är det fantastiskt, man kan ju alltid försöka.

 

Hur var det nu, norrmännen fick visst stöd av norska staten vid sjukdom i Thailand, eller gäller det hela världen för dem?

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev Herluf:

Jag vill inte låta negativ, men jag tvivlar på att nuvarande regering bryr sig om svenskar, som dessutom lämnat sverige. Just nu ska var enda liten krona sparas in, så vi hamnar nog längst ner på listan.....

 

Men absolut, skulle det funka så är det fantastiskt, man kan ju alltid försöka.

 

Hur var det nu, norrmännen fick visst stöd av norska staten vid sjukdom i Thailand, eller gäller det hela världen för dem?

Den Norska Internationella Försäkringen täcker kostnader för vården upp till 15.000 THB per dag.

Den norska motsvarigheten till SINK, särskild inkomstskatt, är 15%  och försäkringstillägget är 7,5% på taxerad pensionsinkomst för utlandsboende, alltså 22,5% om norrmannen väljer försäkringen.

SINK i Sverige är 20%, dock med ett fribelopp som sänker skattenivån någon %.

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minutes ago, sarne said:

Den Norska Internationella Försäkringen täcker kostnader för vården upp till 15.000 THB per dag.

Den norska motsvarigheten till SINK, särskild inkomstskatt, är 15%  och försäkringstillägget är 7,5% på taxerad pensionsinkomst för utlandsboende, alltså 22,5% om norrmannen väljer försäkringen.

SINK i Sverige är 20%, dock med ett fribelopp som sänker skattenivån någon %.

Så denna försäkring gäller bara för pensionärer?

Link to comment
Dela på andra sajter

16 timmar sedan, skrev Herluf:

Så denna försäkring gäller bara för pensionärer?

Nej, den norska frivilliga internationella sjukförsäkringen kan tecknas av norska medborgare som bor utomlands. Min tidigare text är en förenkling, det finns bland annat flera (3) skatteklasser samt skillnad på premien om du fyllt 65 år.   

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, den norska frivilliga internationella sjukförsäkringen kan tecknas av norska medborgare som bor utomlands. Min tidigare text är en förenkling, det finns bland annat flera (3) skatteklasser samt skillnad på premien om du fyllt 65 år.   

Intressant att se någon som har koll på det med det Norska systemet, man har ju hört mycket olika, och inte enns norrmännen själva verkar ha full koll ibland.

Tack för info.

Skickat från min iPhone 7 via Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Soengsang:

Intressant att se någon som har koll på det med det Norska systemet, man har ju hört mycket olika, och inte enns norrmännen själva verkar ha full koll ibland.

Tack för info.

Skickat från min iPhone 7 via Tapatalk

Jag är absolut inte någon expert på den norska sjukförsäkringen, men jobbar på det ;-)   

 

Efter vad jag nyligen lärt mig så i de tidigare omnämnda 7,5% ingår Trygghedsavgift på 5,2%. (Vi betalar motsvarande via arbetsgivaravgiften).

Alltså är premien för försäkringen 2,3%, varierar lite med vilken skatteklass du tillhör samt ålder. 

 

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

17 minuter sedan, skrev Soengsang:

Intressant att se någon som har koll på det med det Norska systemet, man har ju hört mycket olika, och inte enns norrmännen själva verkar ha full koll ibland.

Tack för info.

Skickat från min iPhone 7 via Tapatalk

Med risk för att vara ute på en liten cykeltur, men var inte det norska systemet (eller användandet av det) inblandat i nån skandal för ett tag sen? Nånting om att en grupp norska gubbar tillsammans med några korrupta läkare lurade systemet på stålar? De turades om att vara "sjuka" och sen delades stålarna mellan de inblandade. Har för mig att de ansvariga i Norge blev väldigt restriktiva med vilka sjukhus som fick användas efter det.

 

Nån som hört nåt mer, med nån typ av trovärdig källa?

Link to comment
Dela på andra sajter

den täcker tydligen bara 3500 per dygn

betala kontant och ansok om att få tillbaka sedan

skall hora mera från en som nyss har varit på sjukhuset i Th

Link to comment
Dela på andra sajter

58 minuter sedan, skrev frogfish:

Med risk för att vara ute på en liten cykeltur, men var inte det norska systemet (eller användandet av det) inblandat i nån skandal för ett tag sen? Nånting om att en grupp norska gubbar tillsammans med några korrupta läkare lurade systemet på stålar? De turades om att vara "sjuka" och sen delades stålarna mellan de inblandade. Har för mig att de ansvariga i Norge blev väldigt restriktiva med vilka sjukhus som fick användas efter det.

 

Nån som hört nåt mer, med nån typ av trovärdig källa?

 

34 minuter sedan, skrev thaiola:

den täcker tydligen bara 3500 per dygn

betala kontant och ansok om att få tillbaka sedan

skall hora mera från en som nyss har varit på sjukhuset i Th

Norska sjukförsäkringen administreras av Norska ambassaden som sjukhuset kontaktar innan behandling påbörjas. Låter därför helt otroligt att man lyckas lura til sig pengar.

 

Som jag skrev tidigare täcker försäkringen upp till 15.000 bath/dygn. Är du inlagd i 2 dygn och det totalt kostar 50.000 får du själv betala 20.000 bath. I andra länder gäller andra summor. 

Ändrades av sarne
Felskrivet.

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev sarne:

 

Norska sjukförsäkringen administreras av Norska ambassaden som sjukhuset kontaktar innan behandling påbörjas. Låter därför helt otroligt att man lyckas lura til sig pengar.

 

Som jag skrev tidigare täcker försäkringen upp till 15.000 bath/dygn. Är du inlagd i 8 dygn och det totalt kostar 30.000 får du själv betala 18.000 bath. I andra länder gäller andra summor. 

Så är det säkert. Ska försöka lokalisera källan till mitt vaga påstående.

Link to comment
Dela på andra sajter

23 minuter sedan, skrev sarne:

 

Norska sjukförsäkringen administreras av Norska ambassaden som sjukhuset kontaktar innan behandling påbörjas. Låter därför helt otroligt att man lyckas lura til sig pengar.

 

Som jag skrev tidigare täcker försäkringen upp till 15.000 bath/dygn. Är du inlagd i 2 dygn och det totalt kostar 50.000 får du själv betala 20.000 bath. I andra länder gäller andra summor. 

Vet inte hur pålitligt det är, informationen jag tänkte på kommer från P3:big_smile: i tråd

 

 

 

Ändrades av frogfish
Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev frogfish:

Med risk för att vara ute på en liten cykeltur, men var inte det norska systemet (eller användandet av det) inblandat i nån skandal för ett tag sen? Nånting om att en grupp norska gubbar tillsammans med några korrupta läkare lurade systemet på stålar? De turades om att vara "sjuka" och sen delades stålarna mellan de inblandade. Har för mig att de ansvariga i Norge blev väldigt restriktiva med vilka sjukhus som fick användas efter det.

 

Nån som hört nåt mer, med nån typ av trovärdig källa?

 

Jo, jag såg också en artikel om detta, kommer dock inte ihåg var jag läste det nånstans. Osäker på om det handlade om just det systemet ni diskuterar, men det var i alla fall ett gäng norrmän som fifflade med nån form av sjukförsäkring i Thailand. Tror att några sjukhus blev svartlistade av försäkringsbolaget.

 

Gjorde ett försök till att leta fram artikeln, men hittade ingenting.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev Nemo:

 

Jo, jag såg också en artikel om detta, kommer dock inte ihåg var jag läste det nånstans. Osäker på om det handlade om just det systemet ni diskuterar, men det var i alla fall ett gäng norrmän som fifflade med nån form av sjukförsäkring i Thailand. Tror att några sjukhus blev svartlistade av försäkringsbolaget.

 

Gjorde ett försök till att leta fram artikeln, men hittade ingenting.

 

Hittade info om det, ovanför ditt inlägg. Men källan är ju lite tveksam.....:big_smile:

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Jag tycker att alla som är gifta med en thailändska och som bor i hembyn gott kan omfattas av 25 bahts sjukvårdsschemat.

 

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...