Jump to content
IGNORERAD

Svensk Sjukvårdsförsäkring i Thailand.


sarne

Recommended Posts

Betalar skatt i både Sverige och Thailand men jag får inte tillbaka mycket.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 142
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • sarne

    23

  • SatanG

    22

  • Fritz

    9

  • Persistant

    7

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

37 minuter sedan, skrev SatanG:

 

Varför inte, resten av världen är ju välkomna att använda sig av svensk livstidsförsörjning helt utan motkrav. Har man inte rätt att stanna så är det ju bara att stanna ändå, mer bidrag åt alla! Så se upp nu, kanske jag flyttar tillbaka några år med familjen bara för att komma åt era bidrag o hjälpa maggan tömma ladorna igen. Fast det behövs nog inte mycket hjälp där, den biten verkar gå som tåget så snart höjer vi skatt och pensionsålder igen ;-)

 

Rätt val verkar det vara också, här ser du hur framtiden går :-)

http://www.svd.se/naringslivet-stodjer-hojd-pensionsalder/i/senaste/om/naringsliv

http://www.svd.se/sjalvklart-att-pensionsaldern-maste-hojas/om/naringsliv

http://www.svd.se/ministern-vi-behover-jobba-fler-timmar-i-sverige/om/kampen-om-tiden

 

Jag hinner inte läsa alla inlägg så noga nu för jag är lite busy, planerar en sjukvårdsresa till Sverige inom en snar framtid. 

Vet du förresten om man kan utnyttja svensk sjukvård direkt eller måste man skriva in sig hos någon myndighet först?

Hur snabbt går det att skriva ut sig igen?

 

/ SatanG

 

Tycker nog bara de som röstade fel vid senaste valet3d-confused-smiley-emoticon-14427856.jpg, hoppas att folk tänker till i nästa val33955916-okay-smiley.jpg.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev Fritz:

Jomenvisst, men dom tycker jag gott kan föra sin egen talan eller varför inte via föreningen Svenskar i världen. Undrar om det inte var dom som genom sitt lobbyarbete fick igenom sänkningen av SINK-skatten från 25 till 20% ?

 

Fritz..

Hej

Med avsikt eller ej , så missuppfattar du mina påpekande

De direkiv som nu det jobbas på är INTE specifika för Thailand. 

Vi kan göra en namninsamling om svenskar i Thaialnd , det är ok

Men tror du verkligen att utredarna ENDAST lägger fram försjag om oss , 

eller ser över hela socialförsäkringslagen.

Läs gärna direktiven

Persistant

Link to comment
Dela på andra sajter

48 minuter sedan, skrev Persistant:

Hej

Med avsikt eller ej , så missuppfattar du mina påpekande

De direkiv som nu det jobbas på är INTE specifika för Thailand. 

Vi kan göra en namninsamling om svenskar i Thaialnd , det är ok

Men tror du verkligen att utredarna ENDAST lägger fram försjag om oss , 

eller ser över hela socialförsäkringslagen.

Läs gärna direktiven

Persistant

Jag har nog inte missuppfattat någonting utan jag tycker bara att Svenskföreningarna i Udon-Thani, Hua Hin och Phuket lagt sig på helt rätt nivå med namninsamlingar och uppvaktning av Socialministern. Läs första inlägget i tråden. Du får naturligtvis blanda in att det i grunden handlar om en större utredning, vilket det gör, men mig kvittar det.

 

Fritz..

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev Fritz:

Jag har nog inte missuppfattat någonting utan jag tycker bara att Svenskföreningarna i Udon-Thani, Hua Hin och Phuket lagt sig på helt rätt nivå med namninsamlingar och uppvaktning av Socialministern. Läs första inlägget i tråden. Du får naturligtvis blanda in att det i grunden handlar om en större utredning, vilket det gör, men mig kvittar det.

 

Fritz..

Hej

Tack för  att du förstår vad jag menar

Klart att namninsamlingen är bra initiativ

Persistant

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns en nystartad Facebook grupp vars syfte är att försöka påverka en statlig utredning huruvida Thailand ska få tillhöra gruppen Japan, Canada och Australien som vi har sjukvårdsavtal med. Gå med där och lägg din röst. Det sparar dina pengar och svenska statens pengar också då sjukvård är billigare i Thailand. [emoji106]?


Sent from my iPhone using Maipenrai

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev Vantaa:

Den heter
"Ja till sjukvård i Thailand".


Sent from my iPhone using Maipenrai

Helt rätt!

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

22 timmar sedan, skrev SatanG:

 

Varför inte, resten av världen är ju välkomna att använda sig av svensk livstidsförsörjning helt utan motkrav. Har man inte rätt att stanna så är det ju bara att stanna ändå, mer bidrag åt alla! Så se upp nu, kanske jag flyttar tillbaka några år med familjen bara för att komma åt era bidrag o hjälpa maggan tömma ladorna igen. Fast det behövs nog inte mycket hjälp där, den biten verkar gå som tåget så snart höjer vi skatt och pensionsålder igen ;-)

 

Rätt val verkar det vara också, här ser du hur framtiden går :-)

http://www.svd.se/naringslivet-stodjer-hojd-pensionsalder/i/senaste/om/naringsliv

http://www.svd.se/sjalvklart-att-pensionsaldern-maste-hojas/om/naringsliv

http://www.svd.se/ministern-vi-behover-jobba-fler-timmar-i-sverige/om/kampen-om-tiden

 

Jag hinner inte läsa alla inlägg så noga nu för jag är lite busy, planerar en sjukvårdsresa till Sverige inom en snar framtid. 

Vet du förresten om man kan utnyttja svensk sjukvård direkt eller måste man skriva in sig hos någon myndighet först?

Hur snabbt går det att skriva ut sig igen?

 

/ SatanG

Kom du. Det finns många snyltare som utnyttjar det svenska givmilda systemet, så en mer eller mindre gör nog ingen större skillnad.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

51 minuter sedan, skrev Mankan:

Kom du. Det finns många snyltare som utnyttjar det svenska givmilda systemet, så en mer eller mindre gör nog ingen större skillnad.

 

Precis, alla andra gör ju det så det är inte mer än rätt att anpassa sig efter rådande omständigheter och passa på så länge det går.

Undrar om det är värt att vänta lite för stora skattehjningar är på väg och det kan vara bra att dessa slår igenom först så det inte snålas i onödan när man kommer. Annars har jag hört att valår är bra tillfällen för då brukar det satsas extra på sjukvården, man vill ju inte lägga pengar i onödan på flygbiljetter :-)

 

/ SatanG

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

OM Sveriges Regering skulle finna det angeläget att svenskar i Thailand borde få tillgång till någon form av subventionerad sjukvård på plats i Thailand så skulle somliga bli glada. Men finns det någon idé hur det praktiskt ska se ut? Det är ju idag respektive landsting som står för kostnaderna för svenskar som får vård inom EU plus några stater till. Har Thailand något liknande system eller ska man i så fall sköta det själv? Inte så lätt om man riktigt sjuk.

Skickat från min Redmi Note 4 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
On 10/15/2016 at 11:28, skrev Hemska Sven:

OM Sveriges Regering skulle finna det angeläget att svenskar i Thailand borde få tillgång till någon form av subventionerad sjukvård på plats i Thailand så skulle somliga bli glada. Men finns det någon idé hur det praktiskt ska se ut? Det är ju idag respektive landsting som står för kostnaderna för svenskar som får vård inom EU plus några stater till. Har Thailand något liknande system eller ska man i så fall sköta det själv? Inte så lätt om man riktigt sjuk.

Skickat från min Redmi Note 4 via Tapatalk
 

Vi i SAMS (samarbetsorganisationen för svenskföreningar i Thailand) har skickat våra synpunkter till regeringens utredare. Det du nämner kan ju enkelt regleras genom att statens bidrag till Landstingen minskar i motsvarande grad. 

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Möjligen skulle det fungera om de Thailändska sjukhusen fick fakturera Svenska ambassaden i Bkk? De är åtminstone här och kan kolla rimligheten på fakturorna. Ett alternativ för folk som inte står ut med vårdköerna i Sverige ,ta flyget till Thailand för vård.

Skickat från min Redmi Note 4 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Hemska Sven:

Möjligen skulle det fungera om de Thailändska sjukhusen fick fakturera Svenska ambassaden i Bkk? De är åtminstone här och kan kolla rimligheten på fakturorna. Ett alternativ för folk som inte står ut med vårdköerna i Sverige ,ta flyget till Thailand för vård.

Skickat från min Redmi Note 4 via Tapatalk
 

 

Många försäkringsbolag i USA skickar sina patienter från USA till Thailand för behandling/operationer

 

Alla blir nöjda. Lika bra vård som i USA, mycket billigare och en konvalescens/resa till Thailand för patienten

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Sjukvårdspriserna i USA är ju extrema, så det är lätt att förstå. Men försäkringsbolag är privata och vinstdrivande. De kan göra upphandlingar i förväg. Det är ju inte akutvård de skickar sina försäkringstagare till Thailand för?


Skickat från min Redmi Note 4 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

44 minuter sedan, skrev Tallviking:

 

Många försäkringsbolag i USA skickar sina patienter från USA till Thailand för behandling/operationer

 

Alla blir nöjda. Lika bra vård som i USA, mycket billigare och en konvalescens/resa till Thailand för patienten

 

Jag skulle enbart ta vård akut i Thailand med tanke på den höga användningen av Penicillin så har man väldigt mycket resistenta bakterier i landet, även på sjukhusen.

Tyvärr har man vårdpersonal som åker till o från jobbet i sina arbetskläder, sambons systerdotter är ett exempel.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev UglyFarang:

 

Jag skulle enbart ta vård akut i Thailand med tanke på den höga användningen av Penicillin så har man väldigt mycket resistenta bakterier i landet, även på sjukhusen.

Tyvärr har man vårdpersonal som åker till o från jobbet i sina arbetskläder, sambons systerdotter är ett exempel.

Resistenta bakterier ökar enormt i Sverige också, vi är nog snart ikapp. 

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Wangthong:

Resistenta bakterier ökar enormt i Sverige också, vi är nog snart ikapp. 

 

Det förvånar mej inte alls med tanke på dels våra resvanor, dels på alla nysvenskarna.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...