Jump to content
IGNORERAD

Nar vander ekonomin uppat igen?


Guest Atom

Nar vander ekonomin uppat igen?  

84 röster

  1. 1. Nar vander ekonomin uppat igen?

    • Inom 6 manader
      8
    • Inom 12 manader
      20
    • Inom 2 ar
      35
    • Mer an 2 ar
      13
    • Minst 5 ar om nagonsin
      8


Recommended Posts

Guest Atom

Jag antar att alla markt att vi ar inne i den djupaste lagkonjunkturen som manga av oss nagonsin upplevt. Aven om det bara indirekt har med Thailand att gora sa vore det intreesant att fa veta vad ni tror om nar det kommer vanda, era gissningar ar sakert lika bra som experternas da de hittills varit helt ute och cyklat.

Jag valde "inom 2 ar" och grundar det pa diskussioner med vara kunder som ar inom stalindustrin. De raknar med att botten nas om ungefar ett halvar och att det sedan tar ytterligare ett halvar innan det vander uppat. Den "allmanna visdomen" sager att stalindustrin ligger ungefar ett ar fore den generella konjunkturen da stal ar insatsvaror for ovriga industrin och byggindustrin.

Bara att halla ut och dra at svangremmen. Padkrapao ar ju trots allt billigt och Singhan far val i varsta fall bytas ut mot en Leo.

Farre affarer innebar mindre resande och mer tid for familj och MPR sa inget ont som inte for nagot gott med sig  ;) .

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 34
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • ban99arne

    5

  • Merlins

    4

  • noBuzz

    3

  • Vaxet

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Hej på er alla!

Möjligtvis så är det så att krisen kommer ta lång tid innan den vänder.

Men skulle tro att sveriges ekonomi kommer vända fortare, då kronan är låg och vi har bra produkter som världen vill ha.

Då inte bara krigsmatrial kolla bara lastbilar,gruvmaskiner,frontlastare med mera då dom har vart dyra då kronan var hög och dollarn låg så ville dom ha dom maskinerna men dom var för dyra.

Men dom bästa lastbilarna kommer från sverige samt vi är världsledande inom gruvmaskiner, skogsmaskiner, packningsmaskiner, mobilnät med mera så lönar det sig att köpa från sverige nu då kronan är så pass låg som den är.

Och att vi är världsledande inom dom områderna är faktum inte att jag säger det för att man är svensk, alla företag vill ha dom bästa maskinerna men ibland så är dom för dyra men nu så när kronan är låg så kostar dom inte mer än andra maskiner.

Och som företagsledare/styrelse skulle jag välja dom det bästa om dom kostar lika som dom andra.

Mvh

Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att världen har helt andra vibrationer nu än tidigare. Jag tror inte att världen kommer att återhämta sig ekonomiskt som tidigare. Jag tror stenhårt på 2012 och att det blir en mycket bra vändning för mig. :great:

Link to comment
Dela på andra sajter

Atom

Jag tror det kan finnas intresse att fördjupa sig på olika cykler.

googla på 

kondratiev waves 

kress cycles

Link to comment
Dela på andra sajter

Har kollat in många Youtube-klipp med Peter Schiff och det blir nog att jag läser någon av hans böcker. Vet inte om jag ska skratta eller gråta när han blev hånad och förlöjligad under 2006 när han påstod att vi (eller främst USA) skulle in i en djup konjunkturnedgång under 07/08. Han stod dock på sig, körde inte med några härskarmetoder utan kom med fakta och logik. Detta bet dock inte på många ekonomer. Under ett program i september 2008 där ekonomerna skulle rekommendera aktier rekommenderade en av de som skrattade åt honom en aktie som bara månaden efter började störtdyka och har nu mist 0& av sitt värde... Man hoppas att den ekonomen följde sitt egna råd...

Peter Schiff har ändå en hel del med Thailand att göra eftersom han förespråkar guld som pengar (och anser att dollarn inte är pengar). Många thailändare håller nog med honom om att det är bra att spara i guld och då tänker jag inte enbart på kvinnorna i Thailand.

Själv tror jag denna ekonomiska kris kommer att vara längre än traditionella 2 år. Man får nog räkna med 3-4 år tyvärr. Vänta bara tills omvärlden inte vill "låna ut" (ge bort egentligen) mer pengar till USA och dollar sjunker i värde rejält.

Själv är jag inte drabbad mer än att värdet på fonderna har mer än halverats... De är dock fortfarande värda mer än dubbelt så mycket som insatsen samtidigt som jag har tagit ut 150 % av den initiala insatsen redan så man ska inte klaga...

He that will not reason is a bigot; he that cannot reason is a fool; he that dares not reason is a slave

William Drummond (1585–1649)

Link to comment
Dela på andra sajter

Merlin:

Jag spekulera i ett dollarfall innan Juni/Juli2009. Hur kommer det att drabba Baht? Är inte Baht knuten till Dollarn?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Atom

Ett litet fortydligande:

Jag tror att det "borjar vanda uppat" inom 2 ar, dvs i borjan av 2011. Jag tror dock att det kommer att bli varre innan dess och det kan sakert ta 5 ar innan vi ar tillbaka pa den nivan vi var sommaren 2008.

Jag tror som Nerike att Sverige nog kan klara sig nagot battre an manga andra lander men jag tror att en Thailandsresa for en barnfamilj ar 2013 kommer att betraktas som en lyx fa forunnat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Merlin:

Jag spekulera i ett dollarfall innan Juni/Juli2009. Hur kommer det att drabba Baht? Är inte Baht knuten till Dollarn?

Nope, Baht är inte knuten till dollarn sedan 90-talet. Ett kraftigt fall av dollarn kommer nog dock påverka alla andra valutor inklusive Bahten. Hur är dock osäkert. När dollarn faller kommer osäkerheten bland ekonomer och investerare öka vilket nog kan leda till större osäkerhet till mindre valutor dit både bahten och kronan hör. Dock tror jag att Bahten är mer övervärderad än kronan som redan har fallit kraftigt på grund av osäkerheten på finansmarknaden.

Här kan man se av USA gör med dollarn (eller sedelpressarna...)

The US Collapse Of 2009 - This Will Blow Your Mind...

Och här kan man se hur Thai Bahten har fluktuerat mot dollarn:

http://www.google.com/finance?q=usdthb

He that will not reason is a bigot; he that cannot reason is a fool; he that dares not reason is a slave

William Drummond (1585–1649)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guld är i princip lika värdelöst som papper, då är det betydligt bättre att vi återgår till att placera i tulpanlökar.

[move]

Fullinvesterade Arne

[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag tycker att världen har helt andra vibrationer nu än tidigare. Jag tror inte att världen kommer att återhämta sig ekonomiskt som tidigare. Jag tror stenhårt på 2012 och att det blir en mycket bra vändning för mig. :great:

Tyvärr kommer ju jorden att gå under 2012  :na:

Prophecy 2012 End of the World Proof God is Real Wake up Atheists (1 of 6)

NEW Nibiru Photos DEC 21 2012 End of The World WARNING EARTH

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja du Farang sådana nyheter skulle nog sätta en raket fart på ekonomin samtidigt som ingen vill jobba längre utan bara leva snacka om pris stegringar.

Helt klart en rolig idea.

Min teori är att låg konjukturen kom i samband med att miljö frågan blev hela världens agenda. Helt plöstligt skall man inte utveckla utan av veckla industrialismen. Hur går detta ihop med mäniskan som varelse.

När i historien har mäniskan klarat en sådan tanke.

När man sedan ser till placebo effekten hos mäniskan som varelse har denna en mycket stor effekt ett virus likt fågelinflensan skulle idag kunna radera ut halva mänskligheten då vi just nu otroligt negativa.

Det finns många kulturer som vi hittar idag som har försvunit utan att vi har en helt klar bild av vad som hände enl mig ligger förklaringen i våran egen svaghet vi klarar inte att tänka stan i utvecklingen utan som varelse enbart fungera i en ständig för bättring.

Ett tredje världskrig skulle eventuellt kunna rätt till mänskans hjärtrytme så att vi börjar fungera igen.

Ha ha jag är inte så negativ som jag låter mest realistisk och ser det mera som en naturlig mänsklig varelse.

Phodee

Link to comment
Dela på andra sajter

Exactemente, det bästa för klimatet vore om alla tog sitt ansvar och slutade leva.

Skall det dock ändå gå åt helevte kan det lika gärna göra det te musik.

[move]Klimateriske Arne[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Vi kör just nu helt fel taktik. helt medvetet håller vi på devalvera kronan. det går inte i längden. så till hösten ökar räntan minst ett par procent och när det gör det så stärks kronan betydligt. samtidigt så får USA det allt svårare. men om det är vändningen i världsekonomin vet jag ej.men när USa har så grymma problem och låter sedelpressen bara gå. Då kan det bli långvarit. Men det finns grymt med pengar som bara väntar på att placeras. Min teori är att folk med stora lån ska ta sig en riktig funderare. Vi kan nämligen inte krossa landet Sverige även om våra politiker gör allt  tillsammans med riksbanken.  :kort::nono:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att Sverige kommer att se en vändning relativt snabbt, (6 månader till 1 år), mycket beroende på det Nerike så väl påpekade tidigare i sitt inlägg, nämligen att högkvalitativa/högteknologiska produkter behövs alltid och det är den typen av produkter som man börjar investera i under/direkt efter en kris.

Vidare så har krisen nu inte bara spridit sig till Asien utan även fått fäste där, (ekonomi nyheterna i morse), vilket kommer att avlasta framförallt Europas Industri. På lite längre sikt, (3-6 månader), så kommer omvärlden att se att de Svenska stads finanserna är säkra och trycket på kronan kommer att avta.

Detta kommer även att hjälpas av att Dollarn på längre sikt kommer att förlora mycket av sitt värde, då USA:s interna stora social politiska och ekonomiska problem, (bl.a. ett av världens största budget underskott), inte längre kommer att gå att bortse ifrån samtidigt som andra länder inte längre kommer att ha råd att stöd köpa Dollarn eller att låna ut mer kapital till USA.

En annan bidragande orsak kommer förmodligen även att vara att den Amerikanska Dollarn kommer att sluta vara den valuta som man använder till betalning för olja, gas, (OPEC och Ryssland har redan flaggat för att man vill byta till den mer stabila EURON),  och ädel metaller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Man kan ju alltid hoppas att de som tror på dessa saker kommer sluta med detta efter 2012 men de kommer troligtvis hitta på fler galna idéer, göra fler ologiska sammankopplingar av helt olika saker så att man aldrig blir av med dem... Det finns inget som tyder på att 2012 ska skilja sig från något annat år men kreationister, domedagsförespråkare och andra religiösa fanatiker kommer man aldrig kunna övertyga med logik och fakta tyvärr...

Undra om man kan tjäna pengar på dem som tror att världen går under 2012? Man kanske kan övertala dem om att de inte behöver några pengar eftersom jorden ska gå under snart ändå så då kan de skicka dem till någon främling eller åtminstone hjälporganisation.

2011-2012 tror jag är då vi ser ekonomin vända uppåt igen om man ser till världsekonomin. Sverige kanske kan ta sig i kragen lite tidigare men på grund av vårt exportberoende så kommer vi inte skilja oss så mycket från världsekonomin. Vi är beroende av att det går bra i omvärlden. När dollarn sjunker så kommer Kina att tvingas ställa om. De måste då höja välfärden hos sin egna befolkning så att den inhemska marknaden växer snabbare än vad de tappar i export till t.ex. USA. USA tvingas också ställa om från konsumtion till produktion eftersom de inte kommer att ha råd att köpa importerade varor.

He that will not reason is a bigot; he that cannot reason is a fool; he that dares not reason is a slave

William Drummond (1585–1649)

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, angående dollar... vad sägs om denna konspirationsteori?

Kina håller på att köpa upp USA, bland annat via statsskuldsobligationer. Och det blir inte roligt när dom köpt tillräckligt.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Tja, angående dollar... vad sägs om denna konspirationsteori?

Kina håller på att köpa upp USA, bland annat via statsskuldsobligationer. Och det blir inte roligt när dom köpt tillräckligt.

Herr Chang har talat.

Det är ingen konspirationsteori... Förutom statsskuldsobligationer löper de också infrastruktur så som avgiftsbelagda vägar, telefonbolag och fastigheter. Kina kommer att drabbas hårt när dollar sjunker men de är också ett av de länder som har pumpat upp dollarn mest.

He that will not reason is a bigot; he that cannot reason is a fool; he that dares not reason is a slave

William Drummond (1585–1649)

Link to comment
Dela på andra sajter

Kina har eller hade i alla fall 2007 världens största valutareserv och uppskattaningsvis 60% av valutreserven var investerade i amerikanska statsobligationer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Kina har eller hade i alla fall 2007 världens största valutareserv och uppskattaningsvis 60% av valutreserven var investerade i amerikanska statsobligationer.

Om detta inte är en ironi från dig Arne, så tycker jag detta är oerhört intressant.

Mur mycket pengar pratar vi i så fall om?

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Kina samlade väl på sig den enorma valutareserven för att försvara/stabilisera den egna ekonomin om jag kommer ihåg rätt. Dom ville helt enkelt inte ha en höjd kurs på sin egen valuta, något som drabbat andra stater i regionen negativt, t ex Thailand.

Alltså m a o, dom ville behålla sin valuta undervärderad för att kunna vara billigast och därmed få kontrakten.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

mancon måste bara hålla med.

Men det dyker upp en massa domedagsprofeter under en kris/depression kolla bara in denna ryska dåren och han menar det på fullt allvar.

http://www.e24.se/sa...kel_1083427.e24

Men visst kommer dollarn att kollapsa det hjälper inte att dom sätter pressarna på full fart för vad händer om man tryker mer sedlar den tappar värde och det blir inflation.

Så Usa kommer att få det tufft för varför skall Usa tillåtas att trycka mer sedlar och ändå få ha en stark valuta, när andra länder som trycker sedlar har det tvärtom kolla bara Zimbabwe

zimbabwe_220_84879s.jpg

Mvh

Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

mancon måste bara hålla med.

Men det dyker upp en massa domedagsprofeter under en kris/depression kolla bara in denna ryska dåren och han menar det på fullt allvar.

http://www.e24.se/sa...kel_1083427.e24[/]

Men visst kommer dollarn att kollapsa det hjälper inte att dom sätter pressarna på full fart för vad händer om man tryker mer sedlar den tappar värde och det blir inflation.

Så Usa kommer att få det tufft för varför skall Usa tillåtas att trycka mer sedlar och ändå få ha en stark valuta, när andra länder som trycker sedlar har det tvärtom kolla bara Zimbabwe

zimbabwe_220_84879s.jpg

Mvh

Nerike

Att dollarn kommer sjunka är en naturlag, man kan hålla uppe en valuta under en period, men inte förevigt.

Det kommer snart vara många som vill bli av med sina dollar, då..

Skulle inte förvåna mig om vi pratar om en nedgång på närmare 50%.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Vaxet, det handlade 2007 om 1.070 miljarder dollar i valutareserv man beslutade att sprida risken genom att avsätta 210 miljarder i ett statligt bolag som skulle investera utomlands. Det är dessa pengar som ligger bakom de köpen som Melin skriver om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...