Jump to content
IGNORERAD

SanMakha blir med hus


SanMakha

Recommended Posts

  • Svar 152
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • SanMakha

    61

  • Galten

    9

  • Kenneth4618

    8

  • Peolito

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

7 timmar sedan, skrev Tallviking:

Dessa har vi i vårat hus. Dubbelglas med grön tint

 

http://deku-upvc-windows-Thailand.com/engl/sliding.htm

 

 

 

7 timmar sedan, skrev Tallviking:

Dessa har vi i vårat hus. Dubbelglas med grön tint

 

http://deku-upvc-windows-Thailand.com/engl/sliding.htm

 

 

Hej!

Jag har kollat det här, verkar ok. Ska försöka få ett snack med släkten där nere om dom kan ta en titt, synd att jag inte kollade med er tidigare då hade jag hunnit dit innan hemresan i morgon. Men annars får jag får ta det nästa gång vid ankomsten.

Jätte stort Tack! :hi:

Link to comment
Dela på andra sajter

känner du "Erik" som bor där !  eller nära

han skall komma och besoka mig på måndag

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

hej jag har hus också ( 3 år tillbaka). Jag såg att du ställt huset på plintar eller såg jag fel. Det var jätteöversvämningar ithailand året 2011 tror jag. Var det översvämningar hos er? Där vi byggt (20 km utanför Angthong ) så stod vattnet 1,3 m över risfälten. Vetskapen av denna översvämning så blev det stödmur 1.8 m hög  80 lastbilar fyllnadsmassor kostnad 200 000 tb. Sulans övre kant ligger på 1.65. Vi anlitade en brunnsborrare ( 4 burmeser som gick runt drev ner borren till 30 meters djup ) Kostnad 35000 tb. Vi har även kommunalt  vatten ( stopp ganska ofta ). Då är det bra med den borrade brunnen. Vi köpte fönster på Home pro med skjutbara glas och myggnät. Det visade sig att när kvällningen kom mer och mer och ljuset var på så drogs insekterna mot ljuset och kröp in mellan ytterglaset och innerglasets lilla glipa ändå då så fanns det en ludd-beklädd list där. Ibland för många insekter. Vet ej ifall Home pro finns i era trakter. Jag har handlat en del maskiner där(prisvärda och de har alla fabrikat som vi har hemma ) Vi byggde 2 våningar med 2 altaner på övre våningsplanet. Moraknivar, tumstockar och bits får du ta med dig i från sverige Ert hus ser mycket trevligt ut. mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev thaiola:

känner du "Erik" som bor där !  eller nära

han skall komma och besoka mig på måndag

Nix, känner ingen hör i Thailand som är svensk, bara en finnländare någonstans i Isaan. Har visst köpt en massa mark med gummiträd, har inte hunnit besöka honom. Han bor säkert på en golfbana.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev haan:

hej jag har hus också ( 3 år tillbaka). Jag såg att du ställt huset på plintar eller såg jag fel. Det var jätteöversvämningar ithailand året 2011 tror jag. Var det översvämningar hos er? Där vi byggt (20 km utanför Angthong ) så stod vattnet 1,3 m över risfälten. Vetskapen av denna översvämning så blev det stödmur 1.8 m hög  80 lastbilar fyllnadsmassor kostnad 200 000 tb. Sulans övre kant ligger på 1.65. Vi anlitade en brunnsborrare ( 4 burmeser som gick runt drev ner borren till 30 meters djup ) Kostnad 35000 tb. Vi har även kommunalt  vatten ( stopp ganska ofta ). Då är det bra med den borrade brunnen. Vi köpte fönster på Home pro med skjutbara glas och myggnät. Det visade sig att när kvällningen kom mer och mer och ljuset var på så drogs insekterna mot ljuset och kröp in mellan ytterglaset och innerglasets lilla glipa ändå då så fanns det en ludd-beklädd list där. Ibland för många insekter. Vet ej ifall Home pro finns i era trakter. Jag har handlat en del maskiner där(prisvärda och de har alla fabrikat som vi har hemma ) Vi byggde 2 våningar med 2 altaner på övre våningsplanet. Moraknivar, tumstockar och bits får du ta med dig i från sverige Ert hus ser mycket trevligt ut. mvh

Hej!

Nja plintar är det knappast, 70 cm upp kommer vi från den extrafyllnad vi gjort.

Jag har två tomter på olika platser. Den första tomten la vi 160 lass jord på, den blev som en skidbacke i Värmland, men nu odlar vi frukt där. Den senaste tomten minns jag inte hur mycket jord det var, men det var i två omgångar.

Men några stora pengar är det inte, du betalade mycket mera.

Vi har ganska bra vatten så det håller nog om inget oföutsett händer, annars ringer vi kusinen i Pattaya, har är brunnsborrare. Han är föresten här och hälsar på nu samtidigt som han gör ett jobb. Men ärligt talat, vem vet vad för skit som döljer sig i vatten från ett åkerlandskap? Gifter till förbannelse antar jag. Vårt eget matris odlas för sig och inte ihop med det som säljs, säger väl något. Familjen är ju risodlare. 

Vi hade ingen översvämning 2011. Dessutom så har dom grävt ur floden och gjort nya vallar ( som om det nu skulle hjälpa) , men floden åker hela tiden pendel upp och ner c:a 5 meter. Just nu är det nästan död. Dom gör öven en ny damm strax här intill.

Jag tror att Home Pro finns i Chiang Rai, men jag har inte riktigt hunnit kolla dom än. 

I varje fall var jag inne på något sådant för två år sedan, kan ha varit det.

Vårt hus skulle inte bli stort, och är det inte heller, c:a 100 kvadrat nu.

Men det är därför att jag beslöt ta med ett gästrum i sista minuten.

 

Vi är ju bara två personer och snart gamla så skit i allt och alla, det här är bara vårt hus.

Dessutom försöker jag tänka på rullstolshinder som skall undvikas när man bygger.

Här ska vi sitta och mysa i en prunkande trädgård och bara trivas! Men det förstås, barnbarn är alltid välkommna om dom lämnar sina föräldrar hemma. :doubt:

Det är kul med barn :party:

 

mvh

Jeerawan o John

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Hej  Jeerawan o John man lever länge på humorn och ett positivt tänkande. Jag skall försöka lägga in en bild på vårt hus. Vi får se ifall jag lyckas.CIMG0782.JPGCIMG0937.JPG

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev haan:

Hej  Jeerawan o John man lever länge på humorn och ett positivt tänkande. Jag skall försöka lägga in en bild på vårt hus. Vi får se ifall jag lyckas.CIMG0782.JPGCIMG0937.JPG

Ser bra ut, men lite för mycket trappa för en gamling som mig, jag är lat numera :D

Men visst, en veranda uppe i luften är inte dumt, klokt gjort, får tänka ut ett sätt att kunna få en sådan här också. Kan kanske göra en veranda i något träd på tomten.

Eller varför inte en bit av en gammal telemast med en bar på toppen! En Alimak fixar resan dit upp. Jag hade en sådan när jag jobbade i Dannemoragruvan på 70- talet.

Ändrades av SanMakha
Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Hej igen. Jag hade tumme med någon någonstans vet ej vart. Under byggets gång så ramlade jag ifrån den ( säkra thailänska byggnadsställningen . Fallet ca 2,5  ner på rumpan och fick en  fraktur på ryggraden. De fick ( min fru hon tjatade hela tiden dö dö på thailänska och det är tjurskalle på svenska) tvångs lägga in mig på  sjukhuset 1 vecka 3 månader stödkorset. Rullstolsbunden så hade jag inte kunnat använda övervåningen mycket! mvh 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev haan:

Hej igen. Jag hade tumme med någon någonstans vet ej vart. Under byggets gång så ramlade jag ifrån den ( säkra thailänska byggnadsställningen . Fallet ca 2,5  ner på rumpan och fick en  fraktur på ryggraden. De fick ( min fru hon tjatade hela tiden dö dö på thailänska och det är tjurskalle på svenska) tvångs lägga in mig på  sjukhuset 1 vecka 3 månader stödkorset. Rullstolsbunden så hade jag inte kunnat använda övervåningen mycket! mvh 

Nää, det är just sådant jag måste tänka på, har skador som just nu är vilande, men helt plötsligt så kan dom återkomma och då kan det vara klippt :6:

 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2016-05-26 at 06:51, skrev SanMakha:

Söker Tips! Jag har fått problem med fönster. Jag trodde att det bara var att beställa 2 glas fönster här uppe i Chiang Rai, men det är inte enkelt. Den som säljer fönster i vår kommun har inga lager, men han kan Ej! heller boka leverans från Bangkok har det visat sig. Det fungerar bara om det är ett stortbygge, som en industri eller en skola. Snacka om dumheter.Det lär, sa han, kanske gå att få via en leverantör inne i Chiang Rai, men jag fick ingen adress, så det blir till att leta sig fram genom att kolla efter en kåk med bra fönster, och sedan fråga den som äger kåken varifrån han fick sina fönster. Jag verkar ha bosatt mig vid värdens ände.

 

Försökte hitta en bra skruvdragare idag, fick tänka om.

-Vad är det? blev svaret, när dom äntligen fattade så hittade dom en liten rackare,

-Finns det bits till den? undrade jag?

-Bits? vad är det? 

-Jag visade dom en dubbel bits som satt en maskin, men som hade spår och X bits.

-Jag vill ha bits med bara en ände och som är 25 mm. Annars så passar den inte.

-Nej det har vi inte, sa dom. Vi hade, men dom tog slut. Ingen som köper.

Klart att ingen köper när man inget har.

Så, dom säljer en Makita skruvmaskin men har inte bits till den, för dubbel bittsen passar inte, TOPPEN!  :shout:

 

Hej.

Ska finnas en Tysk som tillverkar fönster i Hua Hin.

Har hört att det ska vara bra kvalitet. Borde någon som bor där veta.

 

Mvh. SWED THAI

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev haan:

Hej  Jeerawan o John man lever länge på humorn och ett positivt tänkande. Jag skall försöka lägga in en bild på vårt hus. Vi får se ifall jag lyckas.CIMG0782.JPGCIMG0937.JPG

Positivt tänkande är vanligt i Thailand.

Efter sista begravingsresan så rasade svärmoders nybyggda kök ner med allt porslin i latrinmark:dribble:

Stolphus men de la väl ingen stolpe till.

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag lite bilder från en sista titt på kåken innan hemresan. Taket görs färdigt under kommande vecka. Får se hur det går? Nåja, han göras om om det kniper.

Det dröjer ett bra tag innan jag ser huset igen och då är det väggar, dörrar och fönster som skall fixas, plus golvplattor av någon sort.

När man står på verandans yttersta hörn, så känns det exakt på det viset som jag har försökt tänka mig verandan och huset när jag skissade, Det blir bra!

Sedan får man hoppas att bygget håller och att kvaliteten på grejorna är bra.

Men nu ör vi som sagt hemma,

Hässelby söndag morgon 29 maj, 14 grader och frisk luft!

 

Bilder:

hundar,

ny batteridriven borr och skruvdragare som jag köpte, blev populär,

mitt bygglag,

och lite husbilder.

 

 

 

 

 

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

Ändrades av SanMakha
Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Hej Sanmakha ( fina bilder ) och övriga besökare på denna tråd. Ifall ni tar en titt på andra bilden.  I mitten på bilden står en blå is-box fylld med is och vatten och på locket en kopp. Alla som jobbar på bygget, alla som besöker  bygget dricker vattnet i is-boxen med samma kopp. Detta är mycket vanligt i Thailand  mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner
On 2016-05-27 at 13:40, skrev haan:

Hej  Jeerawan o John man lever länge på humorn och ett positivt tänkande. Jag skall försöka lägga in en bild på vårt hus. Vi får se ifall jag lyckas.CIMG0782.JPGCIMG0937.JPG

Ett gammalt ombyggt statarhus, hela Thailand är fulla av dom där..

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner
19 minuter sedan, skrev haan:

Hej Sanmakha ( fina bilder ) och övriga besökare på denna tråd. Ifall ni tar en titt på andra bilden.  I mitten på bilden står en blå is-box fylld med is och vatten och på locket en kopp. Alla som jobbar på bygget, alla som besöker  bygget dricker vattnet i is-boxen med samma kopp. Detta är mycket vanligt i Thailand  mvh

Skulle det finnas bakterier så försvinner dom av Lao kaoen byggarna har  i käften

Link to comment
Dela på andra sajter

UglyFarang
On 2016-05-26 at 06:51, skrev SanMakha:

Söker Tips! Jag har fått problem med fönster. Jag trodde att det bara var att beställa 2 glas fönster här uppe i Chiang Rai, men det är inte enkelt. Den som säljer fönster i vår kommun har inga lager, men han kan Ej! heller boka leverans från Bangkok har det visat sig. Det fungerar bara om det är ett stortbygge, som en industri eller en skola. Snacka om dumheter.Det lär, sa han, kanske gå att få via en leverantör inne i Chiang Rai, men jag fick ingen adress, så det blir till att leta sig fram genom att kolla efter en kåk med bra fönster, och sedan fråga den som äger kåken varifrån han fick sina fönster. Jag verkar ha bosatt mig vid värdens ände.

 

Försökte hitta en bra skruvdragare idag, fick tänka om.

-Vad är det? blev svaret, när dom äntligen fattade så hittade dom en liten rackare,

-Finns det bits till den? undrade jag?

-Bits? vad är det? 

-Jag visade dom en dubbel bits som satt en maskin, men som hade spår och X bits.

-Jag vill ha bits med bara en ände och som är 25 mm. Annars så passar den inte.

-Nej det har vi inte, sa dom. Vi hade, men dom tog slut. Ingen som köper.

Klart att ingen köper när man inget har.

Så, dom säljer en Makita skruvmaskin men har inte bits till den, för dubbel bittsen passar inte, TOPPEN!  :shout:

 

 

De stora ställena som Thai Watsadu och liknande har eller kan beställa, dessa brukar finnas i närheten av större städer.

Ändrades av UglyFarang

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jag har fått bilder från Thailand som visar hur bygget ser ut nu. Lite justeringar men annars så skall allt vila till nästa gång vi åker ner.

Nu går man bara  på jobbet och harvar och, låtsas som att man skiter i allt. :no:

Men jag letar efter allt möjligt nyttigt som är bra att veta för det fortsatta bygget. Det ska bli kul när huset är klart och man kan börja planera för trädgården. :morgon:

 

 

 

image.jpg

image.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

23 minuter sedan, skrev SanMakha:

Jag har fått bilder från Thailand som visar hur bygget ser ut nu. Lite justeringar men annars så skall allt vila till nästa gång vi åker ner.

Nu går man bara  på jobbet och harvar och, låtsas som att man skiter i allt. :no:

Men jag letar efter allt möjligt nyttigt som är bra att veta för det fortsatta bygget. Det ska bli kul när huset är klart och man kan börja planera för trädgården. :morgon:

 

 

 

image.jpg

image.jpg

Rejält blir det.

Och trädgården Kan bli hur bra som helst med stora ytor.

Ha det,

 

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 månader senare...

När vi var på begravning av min systers man i september, så tog jag lite bilder på huset. Har själv inte sett det efter det att taket blev klart. Ser hyffsat ut enligt min mening.

Men, undrar varför dom satte grinden så högt, kunde grävt ner lite i leran så man slapp "guppa" varje gång man ska ut. Men, okay, bättre än innan.

 

 

IMG_4022.JPG

IMG_4023.JPG

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är frugan igång igen. Jag slavar i Sverige och hon bygger hus i Thailand. Hon skickar bilder varje dag. Hennes syster är sjuk, så därför blir husbygget något för frugan att syssla med.

Först rensade "tanterna" ogräs. Sedan tog bygget fart igen.

 

 

IMG_4080.JPG

IMG_4086.JPG

IMG_4087.JPG

IMG_4091.JPG

IMG_4438.JPG

IMG_4439.JPG

IMG_4443.JPG

IMG_4445.JPG

IMG_4477.JPG

IMG_4489.JPG

IMG_4491.JPG

Link to comment
Dela på andra sajter

41 minuter sedan, skrev SanMakha:

När vi var på begravning av min systers man i september, så tog jag lite bilder på huset. Har själv inte sett det efter det att taket blev klart. Ser hyffsat ut enligt min mening.

Men, undrar varför dom satte grinden så högt, kunde grävt ner lite i leran så man slapp "guppa" varje gång man ska ut. Men, okay, bättre än innan.

 

 

IMG_4022.JPG

IMG_4023.JPG

Dom gjorde lika dant hos oss är nog deras tanke på regnperioden

Link to comment
Dela på andra sajter

25 minuter sedan, skrev Boa52:

Dom gjorde lika dant hos oss är nog deras tanke på regnperioden

Ja sist jag var nere så vadade vi i vatten, utanför tomten dock. :big_smile:

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev SanMakha:

Nu är frugan igång igen. Jag slavar i Sverige och hon bygger hus i Thailand. Hon skickar bilder varje dag. Hennes syster är sjuk, så därför blir husbygget något för frugan att syssla med.

Först rensade "tanterna" ogräs. Sedan tog bygget fart igen.

 

Ursäkta om jag frågar, men har personen med röd/orange kläder jobbat som kommunalarbetare i Sverige tidigare? :D

 

IMG_4080.JPG

 

IMG_4086.JPG

 

IMG_4087.JPG

 

IMG_4091.JPG

 

PS.

     Hoppas att du tar inlägget för vad det är; ett försök till ett skämt. :)    DS.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Nemo:

 

Ursäkta om jag frågar, men har personen med röd/orange kläder jobbat som kommunalarbetare i Sverige tidigare? :D

 

IMG_4080.JPG

 

IMG_4086.JPG

 

IMG_4087.JPG

 

IMG_4091.JPG

 

PS.

     Hoppas att du tar inlägget för vad det är; ett försök till ett skämt. :)    DS.

:Spankarse: aja baja, tala illa om min gooooa personal. Tänk om dom rymmer! :av-109998: han skojade bara, jag lovar! :cray:

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...