Jump to content
IGNORERAD

SanMakha blir med hus


SanMakha

Recommended Posts

3 timmar sedan, skrev Gustav:

Får man vara ofin och fråga vad ett sånt här slott kostar? 

//G

Japp, du får vara hur ofin som helst, önskar bara att jag hade ett lika ofint svar :sure:

Nää, men allvarligt, jag vet ej vad det kommer att kosta ännu. Hela saken startade ju som jag sa inledningsvis i tråden, två år för tidigt. Men vad jag ser nu, så går det bra och byggarens första prognos på c:a 700,000BTH upp, verkar hålla bra.

Dock har jag gjort tillägg som ökar på kostnaden lite, det ska ju till lättbetongväggar och ett lite dyrare tak, men i övrigt så spenderar vi inte särskilt mycket på lyx. Fönster och dörrar ska jag dock titta lite extra på precis som någon innan påpekade.

Jo det förstås, jag hade redan två tomter, bara att välja, gav dom till min fru när vi träffades för några år sedan, bra att ha som en reserv för henne tänkte jag.

Vi har min lön och lite till som tanten skrapar ihop, men något att sälja i Sverge har vi inte, så vi gnetar och sparar, jag är numera 65 år men tänker inte sitta och rulla tummarna för det, nä spara och gneta och trivas med vardagen så är allt ok.

 

Men:

Underligt att man kommer hit en söndagsmorgon, helt virrig efter en lång flygresa och sedan efter en natts sömn vaknar man måndagen av ett tjattrande utanför och frågar vad det är frågan om och får till svar, byggaren är här, hur vill du ha huset!?

-Vilket hus?

-Det du har skissat på i ipaden förstås.

-Öh,,, jasså det, ska vi inte bygga om två år?

-Nää, det är bra att börja den åttonde denna månad, kan inte bli bättre!

-Ähum,,, jasså?

-Ja folk har inget jobb just nu heller, vattnet är slut.

-Jaha ja, ja vi får väl titta på ipaden då.

Och så blev det. Jösses!

Men jag säger som jag alltid säger på mitt jobb när folk trasslar till det för mycket:

"Tänk inte så mycket " gör bara det du ska så är du snart i gängorna igen. Och nu är vi i gängorna igen! Häpp! :buba:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 152
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • SanMakha

    61

  • Galten

    9

  • Kenneth4618

    8

  • Peolito

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

kitungmakmak

Trevligt med byggtrådar, hoppas jag inte behöver starta nån dock. Smågrejjor kan jag ju fixa (tja betala för) men en hel kåk... Hoppas inte det.

Tjejen vill ju, och jag kanske kan sponsra lite. Men det är ju hennes hus - inte mitt.

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev kitungmakmak:

Trevligt med byggtrådar, hoppas jag inte behöver starta nån dock. Smågrejjor kan jag ju fixa (tja betala för) men en hel kåk... Hoppas inte det.

Tjejen vill ju, och jag kanske kan sponsra lite. Men det är ju hennes hus - inte mitt.

 

Ojojoj, har hon gått från att vara vännen till att bli tjejen 

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev SanMakha:

Japp, du får vara hur ofin som helst, önskar bara att jag hade ett lika ofint svar :sure:

Nää, men allvarligt, jag vet ej vad det kommer att kosta ännu. Hela saken startade ju som jag sa inledningsvis i tråden, två år för tidigt. Men vad jag ser nu, så går det bra och byggarens första prognos på c:a 700,000BTH upp, verkar hålla bra.

Dock har jag gjort tillägg som ökar på kostnaden lite, det ska ju till lättbetongväggar och ett lite dyrare tak, men i övrigt så spenderar vi inte särskilt mycket på lyx. Fönster och dörrar ska jag dock titta lite extra på precis som någon innan påpekade.

Jo det förstås, jag hade redan två tomter, bara att välja, gav dom till min fru när vi träffades för några år sedan, bra att ha som en reserv för henne tänkte jag.

Vi har min lön och lite till som tanten skrapar ihop, men något att sälja i Sverge har vi inte, så vi gnetar och sparar, jag är numera 65 år men tänker inte sitta och rulla tummarna för det, nä spara och gneta och trivas med vardagen så är allt ok.

 

Men:

Underligt att man kommer hit en söndagsmorgon, helt virrig efter en lång flygresa och sedan efter en natts sömn vaknar man måndagen av ett tjattrande utanför och frågar vad det är frågan om och får till svar, byggaren är här, hur vill du ha huset!?

-Vilket hus?

-Det du har skissat på i ipaden förstås.

-Öh,,, jasså det, ska vi inte bygga om två år?

-Nää, det är bra att börja den åttonde denna månad, kan inte bli bättre!

-Ähum,,, jasså?

-Ja folk har inget jobb just nu heller, vattnet är slut.

-Jaha ja, ja vi får väl titta på ipaden då.

Och så blev det. Jösses!

Men jag säger som jag alltid säger på mitt jobb när folk trasslar till det för mycket:

"Tänk inte så mycket " gör bara det du ska så är du snart i gängorna igen. Och nu är vi i gängorna igen! Häpp! :buba:

 

Hehe, här har definitivt någon tänkt till och det är inte du. Hoppas du får en god tillvaro i ditt hus. Tänk på det allmänna rådet att investera inte mer än du har råd att förlora!

 

Ursäkta min brutalitet.

Ändrades av Wanchai
Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak
37 minuter sedan, skrev M33:

 

Ojojoj, har hon gått från att vara vännen till att bli tjejen 

Hmm, får fundera på det. Min hjärna spelar mig spratt ibland. Jag skriver vad jag tänker, lite läskigt faktiskt.

 

Skitsamma, hoppas husbygget går som förväntat. Och ha lite koll på vad elektrikerna gör. Det dör lite folk varje år pga att vissa av dom klantar sig.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev Wanchai:

 

Hehe, här har definitivt någon tänkt till och det är inte du. Hoppas du får en god tillvaro i ditt hus. Tänk på det allmänna rådet att investera inte mer än du har råd att förlora!

 

Ursäkta min brutalitet.

Att investera i Thailand har egentligen aldrig varit mig avsikt. Jag trivs mycket bra med min Jeerawan och allt jag gör är utan krav på någon motprestation. Kort sagt, jag/vi lever som vi alltid gjort, lever för dagen och har kul, och just nu så är det roligt att bygga.

Som jag sagt tidigare:  "Tänk inte så mycket", Lev livet och ta dagen.

Jeerawan gillar inte faranger, och jag gillar inte thailändskor, det var så det började.

Men man kan ju gilla varandra ändå, på något sätt, och det gör vi, ömsesidig respekt. När jag slutligen går i pension så är jag skuldfri, Det är noga uträknat. :rules:

Men skulle något hända innan, skilsmässa/ dödsfall så har hon det i alla fall bättre än innan. Det är min gåva till en bra fru. :give_heart:

Link to comment
Dela på andra sajter

On 21 maj 2016 at 18:22, skrev MickeN:

Det har väl blivit 200000b dyrare sen han starta tråden:look_down:

Japp, men det var väntat, man har en grundide' och bygger sedan vidare på den, allt inom en ram som hålls hemlig för andra. Aldrig korten på bordet innan spelet börjat. Den nya uteplatsen var tänkt till något annat år, men efter lite resonemang med er här på MPR så tog jag den redan nu, ett tillägg alltså till grundbudgeten. Priset vi först diskuterade med byggbasen om var enbart en kalkyl på en grundstomme med bra stål och billigare tak. Men min ide' är ju lite dyrare, så vi får se vad det slutar på i slutänden. Ska bli skit kul att se tantens ansikte på slutnotan :y7:

Link to comment
Dela på andra sajter

20 minuter sedan, skrev SanMakha:

Att investera i Thailand har egentligen aldrig varit mig avsikt. Jag trivs mycket bra med min Jeerawan och allt jag gör är utan krav på någon motprestation. Kort sagt, jag/vi lever som vi alltid gjort, lever för dagen och har kul, och just nu så är det roligt att bygga.

Som jag sagt tidigare:  "Tänk inte så mycket", Lev livet och ta dagen.

Jeerawan gillar inte faranger, och jag gillar inte thailändskor, det var så det började.

Men man kan ju gilla varandra ändå, på något sätt, och det gör vi, ömsesidig respekt. När jag slutligen går i pension så är jag skuldfri, Det är noga uträknat. :rules:

Men skulle något hända innan, skilsmässa/ dödsfall så har hon det i alla fall bättre än innan. Det är min gåva till en bra fru. :give_heart:

Gillar din livs filosofi. Lycka till ska bli spännande att se hur huset blir.

//G

Do not worry about tomorrow, for tomorrow will worry about itself. Each day has enough trouble of its own

http://www.dahlen.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har det gått några dagar igen, bygget fortskrider som planerat. Kommunen har passat på att lägga ner lite bättre rör för regnvatten runt hela kvarteret och det är ju bra. Taket kan börja beläggas imorgon och uteplatsens tak följer snart efter. Sedan är det hemresa och vila på jobbet som väntar, fan va skönt å slippa den här envisa värmen. Men det förstås, först ska vi Taklagsfest! en djävla dunderfest som knyter upp knätoffsarna på vilken mas som helst (jag är mas) och även dessa, redan av Chiang Rai Wiskey, förstörda byggjobbare.

Vi hörs kanske nästa vecka med lite bilder som jag ännu inte kunnat visa pågrund av en trilskande ny dator från ASUS. Den köptes särskilt för att kunna tas med i värmen, så den har extremt bra fläktsystem, men funkade den då? Nää, inte förren de tre sista dagarna har jag äntligen fått snurr på eländet.

Bilder på bygget, hunden Cola, kommungropen och armeringsgänget. Tanten i stora ljusa hatten i armeringsgänget är frugan, hon kunde inte stå emot att få jobba lite.

 

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Söker Tips! Jag har fått problem med fönster. Jag trodde att det bara var att beställa 2 glas fönster här uppe i Chiang Rai, men det är inte enkelt. Den som säljer fönster i vår kommun har inga lager, men han kan Ej! heller boka leverans från Bangkok har det visat sig. Det fungerar bara om det är ett stortbygge, som en industri eller en skola. Snacka om dumheter.Det lär, sa han, kanske gå att få via en leverantör inne i Chiang Rai, men jag fick ingen adress, så det blir till att leta sig fram genom att kolla efter en kåk med bra fönster, och sedan fråga den som äger kåken varifrån han fick sina fönster. Jag verkar ha bosatt mig vid värdens ände.

 

Försökte hitta en bra skruvdragare idag, fick tänka om.

-Vad är det? blev svaret, när dom äntligen fattade så hittade dom en liten rackare,

-Finns det bits till den? undrade jag?

-Bits? vad är det? 

-Jag visade dom en dubbel bits som satt en maskin, men som hade spår och X bits.

-Jag vill ha bits med bara en ände och som är 25 mm. Annars så passar den inte.

-Nej det har vi inte, sa dom. Vi hade, men dom tog slut. Ingen som köper.

Klart att ingen köper när man inget har.

Så, dom säljer en Makita skruvmaskin men har inte bits till den, för dubbel bittsen passar inte, TOPPEN!  :shout:

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Söker Tips! Jag har fått problem med fönster. Jag trodde att det bara var att beställa 2 glas fönster här uppe i Chiang Rai, men det är inte enkelt. Den som säljer fönster i vår kommun har inga lager, men han kan Ej! heller boka leverans från Bangkok har det visat sig. Det fungerar bara om det är ett stortbygge, som en industri eller en skola. Snacka om dumheter.Det lär, sa han, kanske gå att få via en leverantör inne i Chiang Rai, men jag fick ingen adress, så det blir till att leta sig fram genom att kolla efter en kåk med bra fönster, och sedan fråga den som äger kåken varifrån han fick sina fönster. Jag verkar ha bosatt mig vid värdens ände.

 

Försökte hitta en bra skruvdragare idag, fick tänka om.

-Vad är det? blev svaret, när dom äntligen fattade så hittade dom en liten rackare,

-Finns det bits till den? undrade jag?

-Bits? vad är det? 

-Jag visade dom en dubbel bits som satt en maskin, men som hade spår och X bits.

-Jag vill ha bits med bara en ände och som är 25 mm. Annars så passar den inte.

-Nej det har vi inte, sa dom. Vi hade, men dom tog slut. Ingen som köper.

Klart att ingen köper när man inget har.

Så, dom säljer en Makita skruvmaskin men har inte bits till den, för dubbel bittsen passar inte, TOPPEN!  :shout:

 

Hej!

Läste att du håller till i Chiang Rai. Frugan är därifrån och vi har ett torp i byn.

Var håller ni hus. Vi bor i en by vid stora vägen som slutar i MaeSai tar ca 20 minuter med bil. Heter Ban San Kosa men är nog inte så känd.

/Peo

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

45 minuter sedan, skrev Peolito:

Hej!

Läste att du håller till i Chiang Rai. Frugan är därifrån och vi har ett torp i byn.

Var håller ni hus. Vi bor i en by vid stora vägen som slutar i MaeSai tar ca 20 minuter med bil. Heter Ban San Kosa men är nog inte så känd.

/Peo

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Hej! Vi bor söder om Chiang Rai city. Kommunen heter Pa Daet, enklast är att kolla på kartan väg:

1020 till Chiang Khian, därefter ta väg

1128 tills du möter väg 1126,

bara fortsätt mot söder så är du i Pa Daet.

När man är i Pa Daet så åker man vidare söderut några kilometer så kommer man till Ban San Makha! Hemma!

 

I byn så finns det en  skarp kurva 90 grader till vänster, = huvudväg. 

Sväng vänster där, åk till nästa lokalgata mot vänster, åk ner där och åk ett kvarter till en fyrvägskorsning, Där till höger på diagonalen finns vi, går inte att missa. Rödgult betongplatte tak.

 

Erat torp verkar ligga i närheten av ett hotell, Bura Resort, har bott där en gång. Ligger på vägen mot er på vänster sida lite upp på en bergknalle. Ett lite annorlunda ställe, kan man väl säga.

 

Sätter här in en bild där fyrvägskorsningen finns i mitten.

 

 

image.jpg

Ändrades av SanMakha
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej! Vi bor söder om Chiang Rai city. Kommunen heter Pa Daet, enklast är att kolla på kartan väg:

1020 till Chiang Khian, därefter ta väg

1128 tills du möter väg 1126,

bara fortsätt mot söder så är du i Pa Daet.

När man är i Pa Daet så åker man vidare söderut några kilometer så kommer man till Ban San Makha! Hemma!

 

I byn så finns det en  skarp kurva 90 grader till vänster, = huvudväg. 

Sväng vänster där, åk till nästa lokalgata mot vänster, åk ner där och åk ett kvarter till en fyrvägskorsning, Där till vänster på diagonalen finns vi, går inte att missa.

 

Erat torp verkar ligga i närheten av ett hotell, Bura Resort, har bott där en gång. Ligger på vägen mot er på vänster sida lite upp på en bergknalle. Ett lite annorlunda ställe, kan man väl säga.

 

Sätter här in en bild där fyrvägskorsningen finns i mitten.

 

 

image.jpg

Hej!

Är ni på plats i juli?

Måste kolla om Bura Resort. Inget som klingar till.

Frugans by ligger mellan Ban Pong (söderut) och Ban Tham där det finns en stor polis/militärpostering samt ett tempel med en ny och gammal del och flera grupper arga apor.

Söder om Ban Pong ligger Hua Khrai ett samhälle där man kan svänga upp till drottningen ställe mm samt ett tempel som jag i skrivande stund glömt namnet på. Går en taskig gränsväg med en massa militärposteringar på båda sidan gränsen.

/Peo

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Peolito:

Hej!

Är ni på plats i juli?

Måste kolla om Bura Resort. Inget som klingar till.

Frugans by ligger mellan Ban Pong (söderut) och Ban Tham där det finns en stor polis/militärpostering samt ett tempel med en ny och gammal del och flera grupper arga apor.

Söder om Ban Pong ligger Hua Khrai ett samhälle där man kan svänga upp till drottningen ställe mm samt ett tempel som jag i skrivande stund glömt namnet på. Går en taskig gränsväg med en massa militärposteringar på båda sidan gränsen.

/Peo

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Nej i juli är vi hemma och vilar upp oss ( jobbar) efter denne knäppa semester. Kanske åter om ett halvår eller så. Då fortsätter husbygget, om jag hittat mina fönster förstås. Annars vetefan hur det går. Ett hus utan fönster går ju bra det också, blir ju ännu svalare! :blind:

Link to comment
Dela på andra sajter

30 minuter sedan, skrev Peolito:

Hej!

Är ni på plats i juli?

Måste kolla om Bura Resort. Inget som klingar till.

Frugans by ligger mellan Ban Pong (söderut) och Ban Tham där det finns en stor polis/militärpostering samt ett tempel med en ny och gammal del och flera grupper arga apor.

Söder om Ban Pong ligger Hua Khrai ett samhälle där man kan svänga upp till drottningen ställe mm samt ett tempel som jag i skrivande stund glömt namnet på. Går en taskig gränsväg med en massa militärposteringar på båda sidan gränsen.

/Peo

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Hittade avfarten till "Bura Resort", man tar till vänster inne i Ban Du. Upp i bergen en liten bit. Finns på Google map.

Link to comment
Dela på andra sajter

OK hittade stället. Vi håller till en bit till uppåt huvudvägen. Gissar på ca 35-45 minuter med bil. Ska titta mer när jag kommit hem från jobbet.

 

Ha det bra.

 

/Peo

Link to comment
Dela på andra sajter

jag beställde mina 2-glasfonster i Pattaya

hämta dom själv eller dom kor hem dom

jag tog några på tåget en gång , inga problem

Link to comment
Dela på andra sajter

On 20 maj 2016 at 22:31, skrev Galten:

Riskerar och vakna såhär efter några chang och höga kanter?

Solbränd blir man utan tak.

Vår familj sitter aldrig i solen utan det är träd eller tak som gäller.

Bygg till ett rejält tak är mitt råd också:smile:

Fungerar med träd men då skall det vara så mycket att det nästan blir ett tak.

Snyggt för övrigt så där skulle man trivas:ok::ok:

1.png

Fasen, jag såg inte din Gubbe tidigare, Kul! sånt gillar jag :drinks:

Link to comment
Dela på andra sajter

38 minuter sedan, skrev thaiola:

jag beställde mina 2-glasfonster i Pattaya

hämta dom själv eller dom kor hem dom

jag tog några på tåget en gång , inga problem

På tåget? Hur små fönster har du och vart åkte du, i kilometer alltså?

Jag har 800 kilometer till Pattaya.

Link to comment
Dela på andra sajter

32 minuter sedan, skrev SanMakha:

På tåget? Hur små fönster har du och vart åkte du, i kilometer alltså?

Jag har 800 kilometer till Pattaya.

 

 

Jag tror Ola har ca 700 km

 

 

/Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag fått kontakt med en släkting till frugan. Hon bor i Pattaya och dom driver bl.a. en brunnsborrningsföretag med jobb över hela Thailand.

Kanske kan dom fixa både 2 glas fönster och Qcon blocken därifrån. Där verkar ju det mesta finnas verkar det som. Här uppe i det Thailändska Kiruna finns inget och ingen vill heller göra något åt det.

Får starta eget på gamla dagar. Jag jobbar ju på ett större järnhandelsföretag  numera och är van vid att det som ska finnas inom vårt område helt enkelt fixas fram även om vi aldrig har sett det tidigare.

Här i kommunen kan man köpa machete lite varstans, men en kniv som liknar våra Moraknivar det har dom inte, då kommer dom släpande på brytbladsknivar i parti och minut. Jag vet, att Moraknivar pirattillverkas i Asien, men var f-n är dom?

Hittade ju till slut en Makitamaskin, batteridriven, fast den heter något annat, får dras med chucken tyvärr. Men takjobbarna var glada, mindre med sladdar. Plus en magnethållare för skruven, Bingo!

 

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev SanMakha:

På tåget? Hur små fönster har du och vart åkte du, i kilometer alltså?

Jag har 800 kilometer till Pattaya.

3st 60 x 1,2     1 st 1,2 x 1,2

taxi till BKK sedan 10 tim tågresa till "Ban Pin " mellan Uttaradit  och Lampang

Link to comment
Dela på andra sajter

54 minuter sedan, skrev thaiola:

3st 60 x 1,2     1 st 1,2 x 1,2

taxi till BKK sedan 10 tim tågresa till "Ban Pin " mellan Uttaradit  och Lampang

Hej!

Jag hittade Ban Pin, tror jag, på google map, en station och lite därifrån en stor fotbollsplan.

Men ändå, hur i helsike fick du med dig fönstren? Har dom som vi hade en gång i tiden särskilda godsvagnar på persontåget? Thai tågen är ju inte i samma storlek som hemma, det är väl 900 mm spår eller liknande.

Nåja, tågen går inte till min håla, spåret slutar i Chiang Mai.

Men stort tack för tipset! :buba:

Jag ska jobba vidare på det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...