Jump to content
IGNORERAD

Great Egrett (Egretta alba).


Chan2014

Recommended Posts

34 minuter sedan, skrev Soengsang:

 

Du fattade nog inte ironin i det inledande inlägget när Leifen nämnde "kusiner" :)

 Vem f-n har begärt att jag ska fatta nåt

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 55
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Boa52

    11

  • Chan2014

    9

  • Soengsang

    6

  • Surin P3

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

2 minuter sedan, skrev Boa52:

 Vem f-n har begärt att jag ska fatta nåt

 

Hahaha, jag förstår...

dunken.jpg

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

25 minuter sedan, skrev Soengsang:

 

Hahaha, jag förstår...

dunken.jpg

 

nja, nu är det ju snart sommar.........

 

finsk-paraplydrink_551bf7659606ee2befa27

Link to comment
Dela på andra sajter

Nya fågelarter etablerar sig i Skandinavien och det är inget konstigt med det. Med mildare klimat kommer säkerligen fler nya arter att etablera sig och häcka här.

 

"Det är intressant att följa expanderande arters framryckning över vårt land. Under de senaste decennierna har några fåglar med sydostlig utbredning, såsom gräshoppsångare, flodsångare, liten flugsnappare och rosenfink konstaterats som för Sverige nya häckfåglar. Gräshoppsångaren har vid flera tillfällen iakttagits i Kristinehamnstrakten. De tre övriga kolonisatörerna har emellertid ännu ej ertappats i våra marker. Det torde dock inte dröja länge, förrän pionjärerna för dessa arter dyker upp. Till grund för nämnda fåglars expansion ligger säkerligen den sedan 1920-talet iakttagna klimatförbättringen under försommaren. Fåglarna stimuleras på grund av förhöjd temperatur under vårsträcket att flyga »för långt» i flyttningsriktningen. På detta sätt sker kanske etappvis en kolonisation av nya områden. Trots de svalare majmånaderna under senare år har kolonisatörerna hållit ställningarna. Svårare att förklara är turkduvans explosionsartade spridning söderifrån över Mellaneuropa och södra Skandinavien. Man antar, att artens urhem har legat i Främre Indien. På 1500-talet hade duvan spritt sig till Mindre Asien. Därefter kan man följa framryckningen över Europa. 1945 kom arten till Tyskland. Danmark nåddes 1948, och i Sverige sågs fågeln första gången i Onsala socken i Halland 1949. Några definitiva orsaker till den lavinartade spridningsvågen har inte kunnat påvisas. Ett antagande går ut på att turkduvan i likhet med t. ex. koltrasten i sen tid har urbaniserats, d. v. s. börjat häcka i anslutning till bebyggelse. Denna nya "nisch" har därefter framgångsrikt besatts, och detta har fått en populationstillväxt som följd. Klimatförhållandena under flyttningen torde för turkduvans expansion spela en underordnad roll"

 

http://kristinehamn.naturskyddsforeningen.se/wp-content/uploads/sites/69/2014/01/Turkduvan-1965.pdf

 

Ägretthägern delas ofta upp i fyra väl separerade underarter

  • Ardea alba alba ("Eurasisk") - nominatformen förekommer i Europa och österut till södra Sibirien, Xinjiang och nordvästra Heilongjiang, och i Iran 

    Ardea alba melanorhynchos ("Afrikansk") - förekommer i Afrika söder om Sahara och på Madagaskar.

    Ardea alba egretta ("Amerikansk") - förekommer i Nord- Central- och Sydamerika. Dess nordliga gräns går i södra Kanada.

    Ardea alba modesta ("Australasiatisk") - förekommer i sydöstra Asien, från Kina, sydöstra Heilongjiang och Japan söderut till Indien och Australien.
     

  • Det är inte otänkbart att nominatformen Ardea alba alba kan komma att etablera sig i norra Europa.

Ändrades av Khun Ken
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...