Jump to content
IGNORERAD

Kokplatta


broder tuk tuk

Recommended Posts

39 minuter sedan, skrev Atom:

 

Frågor är givetvis en viktig del av forumet. Rena faktafrågor som vad en Honda CRV eller en kokplatta kostar eller vilken som är Thailands längsta flod eller högsta berg känns dock lite överflödiga. Frågor med mer subjektiva svar tycker jag dock är bra, typ är Honda CRV en prisvärd bil eller finns det alternativ till en kokplatta. Dels är det svårt att googla dessa frågor och dessutom kan ju ett svar/kommentar från någon man "känner" kännas mer värt än från John i Swansea.

 

Frågor om visum, körkort mm är också relevanta. Visst, det finns hemsidor som berättar om hur det i teorin fungerar men dessvärre ändras direktiven lika ofta som en thailändare äter men hemsidorna ändras inte alls lika ofta, dessutom finns det alltid en massa oskrivna regler som kan vara bra att veta.  

Så, är en Honda CRV prisvärd, och varför finns den inte med Diesel?

 

Vilken är Thailands längsta flod, och hur räknar man?

Måste hela floden ligga i Thailand?

 

Skall jag välja enbart spisplattor, eller vore det smart att slå på stort och köpa en Miniugn med spisplattor ovanpå?

Som denna:

http://www.central.co.th/p/%e0%b9%80%e0%b8%95%e0%b8%b2%e0%b8%ad%e0%b8%9a%e0%b9%84%e0%b8%9f%e0%b8%9f%e0%b9%89%e0%b8%b2-camarcio-%e0%b8%a3%e0%b8%b8%e0%b9%88%e0%b8%99-2042hq-h7-%e0%b8%82%e0%b8%99%e0%b8%b2%e0%b8%94-42-%e0%b8%a5%e0%b8%b4%e0%b8%95%e0%b8%a3-%e0%b8%aa%e0%b8%b5%e0%b8%94%e0%b8%b3

 

En svensk tusenlapp är ju lite saftigt, men jag vet att det finns billigare!

 

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 228
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • broder tuk tuk

    26

  • kitungmakmak

    19

  • stefan5300

    16

  • Soengsang

    14

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

kitungmakmak

Fixar BTT en träff i Jomtien (med eller utan kokplatta) när jag är i Jomtien så kommer jag såklart. Jag måste ju bara träffa mannen, myten, legenden.

Hos Mait skulle vara perfekt för det är det enda stället jag hittar till utan karta, kompass, GPS och internetuppkopplad smartfån. Att jag nästan kan kasta sten på taket till maitans från lägenheten gör ju sitt till åxå, promenera för långt kan inte vara nyttigt. Skulle det vara det så skulle brevbärare och reklamutdelare vara odödliga.

 

 

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Så herr Btt, har du bestämt dig vilken kokplatta du ska tillaga dina smarriga rätter på?

 

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev kitungmakmak:

Fixar BTT en träff i Jomtien (med eller utan kokplatta) när jag är i Jomtien så kommer jag såklart. Jag måste ju bara träffa mannen, myten, legenden.

Hos Mait skulle vara perfekt för det är det enda stället jag hittar till utan karta, kompass, GPS och internetuppkopplad smartfån. Att jag nästan kan kasta sten på taket till maitans från lägenheten gör ju sitt till åxå, promenera för långt kan inte vara nyttigt. Skulle det vara det så skulle brevbärare och reklamutdelare vara odödliga.

 

 

Nu har han ju även startat frågor om långtidsboende i bl.a Laos, så att det  blir en träff i Jomtien är lite trovärdighet i.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak
10 minuter sedan, skrev leifen:

Nu har han ju även startat frågor om långtidsboende i bl.a Laos, så att det  blir en träff i Jomtien är lite trovärdighet i.

Tja, jo. Men likförbaskat skulle det vara kul att träffa honom och få ta del av hans erfarenheter. Kanske skulle skrivit OM BTT fixar en träff i Jomtien... osv.

Orkar inte åka till laos för en träff som kanske inte blir av, men är jag i Jomtien så skulle jag inte missa chansen. Börjar nästan vara lur på att dagens BTT är en av moderötterna som har lite kul.

 

Men så illa kan det inte vara, jag tror på BTT. Han finns, och jag hoppas hans sökande efter en kokplatta med cirka 2 plattor går väl. Kärringen svarar inte längre på skype efter jag frågade vad hennes platta kostade så nu har jag bara BTT att lita på för att få information om hur man beter sig i Thailand. 

 

Kanske inlägget skall tolkas med lite försiktig skepticism när det gäller vännen och hennes reaktion. Ibland gör jag som LTD och skarvar lite... ;)

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

31 minuter sedan, skrev leifen:

Nu har han ju även startat frågor om långtidsboende i bl.a Laos, så att det  blir en träff i Jomtien är lite trovärdighet i.

Själv väntar jag på att han startar en tråd om inköp av en vattenkokare nu på fredag, när han bestämt sig för vilken kokplatta han ska köpa!

Link to comment
Dela på andra sajter

Mr Ning Ning

Säga vad man vill om BTT.

Men nog får han igång MPR alltid.

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev broder tuk tuk:

 

Visst jag har retat upp en och annan gubbe genom att skriva sanningar genom åren men ska man fortsätta att bli hånad även när man lägger in seriösa och icke provocerande inlägg?

 

Det är dålig stil men tyvärr ett elände som forumet fått dras med under många år.

 

BTT

Det är nog mer de ständiga osanningarna som retar. 

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev broder tuk tuk:

 

Jag har haft laga förfall vid båda tillfällena men lugn jag planerar en ny forumfest ute i Jomtien i slutet av november.

 

BTT

Ja dessa hittepå träffarna kommer ju i cykler från dig.  Och efter nästa hittepå träff i november lär det fortfarande vara de som envisas med att ta dig på allvar.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev kitungmakmak:

Fixar BTT en träff i Jomtien (med eller utan kokplatta) när jag är i Jomtien så kommer jag såklart. Jag måste ju bara träffa mannen, myten, legenden.

Hos Mait skulle vara perfekt för det är det enda stället jag hittar till utan karta, kompass, GPS och internetuppkopplad smartfån. Att jag nästan kan kasta sten på taket till maitans från lägenheten gör ju sitt till åxå, promenera för långt kan inte vara nyttigt. Skulle det vara det så skulle brevbärare och reklamutdelare vara odödliga.

 

 

Jag tror inte han vill visa sig där även om han nu skulle ta sig till Thailand.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Pga inkopplingsbesvären med just sådana tingestar kanske en gasdriven variant kan vara ett alternativ, men då blir det väl problem med att transportera den mellan Thailand och Laos via flyg istället.

 

Sen är nog kompabiliteten på gasflaskor i dessa länder inte heller så säker, kanhända den lösningen som fungerar är att ha en batteridriven platta. Inte för att jag sett nån sån men det måste ju finnas på BigC.

 

Försökte söka på nätet men hittade bara detta tips...

 

 

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak
28 minuter sedan, skrev Mankan:

Jag tror inte han vill visa sig där även om han nu skulle ta sig till Thailand.

Jag tror inte han får en bokning på rum i förhand. Men Mait är nog inte så långsint. Inte vad jag upplevt i alla fall. Jag blir ju insläppt och serverad. Och jag är en odräglig typ. Enligt vad jag läst på MPR ibland.

 

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev kitungmakmak:

Jag tror inte han får en bokning på rum i förhand. Men Mait är nog inte så långsint. Inte vad jag upplevt i alla fall. Jag blir ju insläppt och serverad. Och jag är en odräglig typ. Enligt vad jag läst på MPR ibland.

 

Tror fortfarande inte han är man nog att visa sig där.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

27 minuter sedan, skrev kitungmakmak:

Och jag är en odräglig typ.

 

Tyvärr inte träffat dig men just nu verkar du inte vara det.

 

BTT har jag dock träffat och han är som på nätet, om än något nedtonad men likaledes en mytoman och en fegis. Dessutom betalar han inte saker han är skyldig, iaf inte utan en intensiv pådrivning, jag vet samt minst en annan medlem här på forat.

 

Ingen lär få träffa honom i LOS  (oavsett när han kallar till träff), tror inte han varit där faktiskt, all info verkar googlad.

 

Men visst hjälp honom med tips, men de som hoppas/tror på att han kommer utnyttja er tips, så säger jag: Dream on.

 

Ändrades av Bibben

manstekerliksom.com
"patraska = häll en skumpa över en småsparare!", "is kyler is", "i förorten bra, men hemma bäst"

Mr T: What's the quickest way to get stuff down from the top shelf? Gravity!

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Men Bibben, vet du inte att hans dator försvann för en massa år sedan, och med den alla bilder...

Att han inte haft råd att ersätta den utan skriver alla inlägg från det lokala skolbiblioteket, gör att hans toaspanade foto inte kan visas, inte ens om han haft några...

En smartphone eller en halvduglig surfplatta kostar ju ca 700 spänn, så det kan han väl bara drömma om?

Dessutom hade han "Laga förfall" till att inte våga visa sej på sina egna träffar, så var snäll mot miffot!

 

MVH Tommy

 

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

dalahesten
On 5/11/2016 at 08:19, skrev broder tuk tuk:

 

Inget farligt pris.

 

Då kan man ju laga mat även om hyr en större studio för 7-8000 baht.

 

Är du i Bangkok i mitten av november kan vi ju ta några öl och diskutera kokplattorna.

 

BTT

Jepp, det var av den anledningen som jag inforskaffade den. :)

 

Bor i Bangkok, som sagt, sa det ar bara att svanga forbi nar det passar.

Link to comment
Dela på andra sajter

16 timmar sedan, skrev broder tuk tuk:

 

Jag har haft laga förfall vid båda tillfällena men lugn jag planerar en ny forumfest ute i Jomtien i slutet av november.

 

BTT

:rotfl:

Det senaste har jag sagt till katter några gånger, men en gång trodde jag att jag sa samma, men jag måste ha sagt något helt annat, för båda katterna vred snabbt på huvudet och glodde förvånat

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk
14 timmar sedan, skrev dalahesten:

Jepp, det var av den anledningen som jag inforskaffade den. :)

 

Bor i Bangkok, som sagt, sa det ar bara att svanga forbi nar det passar.

 

Var i Bangkok häckar du?

 

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev Changnoi:

:rotfl:

:yarr::big_smile:

 

:boo!:

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Gasplatta är nog bättre, vännen kopplar ur min dator och pluggar in sina jäkla telefoner, riskokare och elplattan hela tiden. Sen pluggar hon inte in datorn igen så batteriet tar slut efter ett tag.

Ont om eluttag i lägenheten är det gott om om man säger så.

 

Har köpt ett grenuttag för att lösa problemet, men det försvann när dottern hennes var på besök - tydligen ont om eluttag där dottern bor tillika. Tja, hon tömde i princip kylen åxå, så fixar jag en gasplatta så snor väl ungjävlen den kan jag misstänka.

 

En gasplatta som jag kan kedja fast borde vara nästa på min inköpslista. Kan vara ett tips till BTT, ungarna snor som korpar så vad än du köper - se till att den går att ankra fast i nåt och kasta nyckeln.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

dalahesten
10 timmar sedan, skrev broder tuk tuk:

 

Var i Bangkok häckar du?

 

BTT

Victory Monument.

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev kitungmakmak:

Gasplatta är nog bättre, vännen kopplar ur min dator och pluggar in sina jäkla telefoner, riskokare och elplattan hela tiden. Sen pluggar hon inte in datorn igen så batteriet tar slut efter ett tag.

Ont om eluttag i lägenheten är det gott om om man säger så.

 

Har köpt ett grenuttag för att lösa problemet, men det försvann när dottern hennes var på besök - tydligen ont om eluttag där dottern bor tillika. Tja, hon tömde i princip kylen åxå, så fixar jag en gasplatta så snor väl ungjävlen den kan jag misstänka.

 

En gasplatta som jag kan kedja fast borde vara nästa på min inköpslista. Kan vara ett tips till BTT, ungarna snor som korpar så vad än du köper - se till att den går att ankra fast i nåt och kasta nyckeln.

 

Köper du grejor så är det väl för att de ska användas?

 

Thailändarna hjälper varandra och lånar frekvent av varandra saker som står framme. De har inte traditionen att man lämnar tillbaka det man lånar. Där verkar också traditionen vara att den som har tappat grejor går runt och letar tills man hittar sina prylar. På så sätt stärks kontakten mellan grannarna. Ingen behöver sitta hemma i sin ensamhet. Man kanske också hittar grejor man kan låna när man är ute och letar efter sina försvunna grejor. Inga behov av att skapa konstgjord sysselsättning uppstår heller med detta system. Bara fördelar.

 

Hittar man inte grejorna så är de förbrukade och behövs de köper man nya. Ett helt annat system än vad vi är vana vid, med vårat överflöd av grejor. Thailändarna har inte massor av grejor som vi, utan klarar sig med ett minimum av grejor. Se det ekologiska i det hela. Detta har tydligen gått upp för en del svenskar, bilpoler är ju ett utmärkt exempel. Detta har inget med om man är ung eller gammal. Utan detta är sann minimalism i buddistisk tappning.

 

Det klart du ska dela med dig! ;) Tänk positivt! ^_^

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Wangthong:

 

Köper du grejor så är det väl för att de ska användas?

 

Thailändarna hjälper varandra och lånar frekvent av varandra saker som står framme. De har inte traditionen att man lämnar tillbaka det man lånar. Där verkar också traditionen vara att den som har tappat grejor går runt och letar tills man hittar sina prylar. På så sätt stärks kontakten mellan grannarna. Ingen behöver sitta hemma i sin ensamhet. Man kanske också hittar grejor man kan låna när man är ute och letar efter sina försvunna grejor. Inga behov av att skapa konstgjord sysselsättning uppstår heller med detta system. Bara fördelar.

 

Hittar man inte grejorna så är de förbrukade och behövs de köper man nya. Ett helt annat system än vad vi är vana vid, med vårat överflöd av grejor. Thailändarna har inte massor av grejor som vi, utan klarar sig med ett minimum av grejor. Se det ekologiska i det hela. Detta har tydligen gått upp för en del svenskar, bilpoler är ju ett utmärkt exempel. Detta har inget med om man är ung eller gammal. Utan detta är sann minimalism i buddistisk tappning.

 

Det klart du ska dela med dig! ;) Tänk positivt! ^_^

 

Du har en poäng där, men lite störigt när man kommer hem och ser att saker är borta.

 

Tex sist då jag kom hem och men cementblandare var borta, av den enkla anledningen "du har ju inte använt den på länge, någon behövde låna"

 

För att inte tala om mina USB minnen(till musikspelaren) som tex ligger i bilen, "hittade inte mitt, behövde i skolan"

 

Men skulle man hetsa upp sig på alla småsaker så hade man inte pallat att bo där med folk omkring sig, bara att gilla läget :) 

Ändrades av Soengsang

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Ni har nog rätt, dom skäms inte för att "låna" av mig i alla fall.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

4 hours ago, kitungmakmak said:

Ni har nog rätt, dom skäms inte för att "låna" av mig i alla fall.

 

En flickvän som inte klarar av att upplysa sin vuxna dotter om att det är fel att stjäla, och direkt korkat om det är från en eventuellt blivande styvfar, måste ha ofantligt många andra väldigt goda sidor om jag skulle lägga en minut till på henne.

 

Att stjäla är precis lika kulturellt oacceptabelt i Thailand som i Sverige så där finns ingen ursäkt. 

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...