Jump to content
IGNORERAD

Mitt husprojekt i Pattaya


soiwalker

Recommended Posts

Hello,

Jag besokte mitt projekt i helgen for att kontrollera progressen. Jag blev inte direkt forvanad over intensiteten och ivern hos de lokala byggarbetarna..

P1000478.jpg

Projektet som helhet visa dock vissa framsteg och byggherren tror att huset kan sta klart i Juni/Juli. Den som lever far se..

P1000477.jpg

Soiwalker

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 30
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • soiwalker

    8

  • erik-sson

    3

  • Krögarn

    2

  • Odin

    2

Mest aktiva i denna tråd

Guest Isan Lover

Hej Soiwalker

Har du gjort upp ett fast pris eller betalar du per dag.

Ser ut att bli ett fint hus.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Jovars, är inte direkt avundsjuk på dig, då jag vet och kommer ihåg våra problem vid byggandet av huset,

Lärde mig en del och är problemen stora, hör av dig, kanske, kanske inte, kan jag hjälpa till.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej Krögarn

Har du gjort upp ett fast pris eller betalar du per dag.

Ser ut att bli ett fint hus.

Mvh Isan Lover

Inte mitt hus det är soi walkers så han får svara på din fråga.
Link to comment
Dela på andra sajter

Fast pris plus mina egna innovationer for lite speciella golv, lite utslagna vaggar och sa vidare. Totalt handlar det om strax under 4 miljoner THB, da ar allt klart aven i koket, inbyggda mobler i sovrum samt allt kakel runt huset, sakerhetsgaller och sa vidare. Lite dyrt, absolut, men jag gillar omradet som har ett mindre antal hus, mycket gronomraden, stor pool och runt 20% svenskar..

Soiwalker

Link to comment
Dela på andra sajter

Soiwalker

Ska du ner Jun/Jul.? Finns det en chans att vi får komma förbi och bjussa på en Chang och ha ett litet studiebesök?//Janne

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej igen Soiwalker

Fast pris är bra och då slipper man bli orolig om det drar ut på tiden, och dom anställda kan ta sin siesta i lugn och ro.

Hade själv 4 man på fast pris i 2 månader i vintras och 2 släktingar på lön per dag.

Det jobb dom gjorde åt oss var beräknat att ta en månad men tog två månader, då är det bra med fast pris.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena Janne,

jag har formanen av att arbeta och bo i Bangkok, sa jag ar alltid "nere". Enligt byggmastaren sa kan huset sta klart nagon gang i Juni/Juli, sjalvklart ar du valkommen for en kall ol pa min veranda!

Hej Isan Lover,

den radande finansiella situationen gor att antalet byggjobb i Pattaya minskat rejalt, vilket gor att pagaende byggen har mer an tillrackligt med byggpersonal. Mitt hus ligger just nu drygt 2 manader fore byggplan, anledningen ar sannolikt att byggfirman vill ha hela betalningen sa snart som mojligt. Enda bekymret ar att jag tvingas kontrollera dom regelbundet eftersom stress och kvalitet normalt sett inte gar ihop:-)

Soiwalker

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej Igen Soiwalker

Ja att vara med och kolla när det byggs är helt rätt.

Jag lämnade vårat lilla bygge i 6 dagar (för medlemsträffen i Nong khai),

och genast hittade byggbossen på några egna lösningar som jag inte var helt nöjd med.

Men vi fick mötas på halva vägen, hälften fick dom göra om och resten fick duga.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Soiwalker,

Ligger området ditt hus ligger i möjligen halvvägs upp på Nern Plab Wan?

Link to comment
Dela på andra sajter

UT.

Allt är ju relativt, priset är ju beroende på vad du väljer att bygga in i huset och var huset är lokaliserat.

En annan parameter är hur huset är byggt tex. om det är stora öppna ytor som kräver förstärkningar av tak mm.//Janne

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst har priserna stuckit ivag en del, det ar val ocksa sa som Odin beskriver att skillnader i kvalitet och inredning gor sitt till vad galler priset.

Min ovetenskapliga prismall for Moo Ban i Pattis ser ut sa har:

Litet radhus, 70kvm, 2 sovrum, kok, litet vardagsrum med uteplats, billigt material och dalig kvalitet. Pris idag omkring 1.3 miljoner Baht. Pris for 5 ar sedan var omkring 8-900.000 Baht.

Fristaende hus, 125 kvm, 3 sovrum, 2 toaletter, stort vardagsrum, kok, liten tomt runt huset, billigt material, dalig kvalitet, mindre attraktivt omrade. Pris idag omkring 2,5-3 miljoner baht. Pris for 5 ar sedan var omkring 1,5-2 miljoner baht.

Fristaende hus 125 kvm, 3 sovrum, 2 toaletter, stort vardagsrum, kok, liten tomt runt huset, hog standard pa material, hog kvalitet pa inredning. Pris idag omkring 3,5-4 miljoner Baht. Pris for 5 ar sedan var omkring 2,5-3 miljoner Baht.

Samtliga exempel ar fran sodra Pattaya i omradena runt Soi KhaoTalo och Soi KhaoNoi.

Soiwalker

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket intressant, jag skulle tycka att det vore mycket kul om vi eventuellt kunde träffas i framtiden, i BKK eller Pattaya och prata om ditt projekt, dina problem och erfarenheter då jag går och funderar på att bygga själv alternativt köpa och renovera i just Pattaya området.

Jag beräknar att vara nere från och med den andra veckan i April och framåt! Ta gärna kontakt via min mail!

M.V.H. Mancon.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena Mancon,

vi kan alltid ta en bars och dela erfarenheter. Jag ar i BKK fram till Song kran sen blir det nog Pattis en vecka.  Jag PM:ar dig mitt nummer, ring om du vill.

Soiwalker

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

en fundering till nästa husbygge.

Är det någon som har koll på vad temperaturen är 1 meter ned i marken?

Funderar på om det skulle vara en ide o bygga en smal ca. 30m lång  labyrint under huset och med en fläkts hjälp trycka in luften i huset. Om det är som jag tror att den luften är tillräckligt lägre borde det vara ett bra sätt o spara energi på kontra att använda air-cond. dagtid skulle en solcellsdriven fläkt med fördel användas. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt rätt att placera huset på ett ställe där man kan tänkas kunna leva och inte uppe i nån by för att vara snäll med släkten...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja,

Får man inte var snäll mot släkten om man bygger i Pattis?

Vilken tur att jag vi byggde i byn då, att leva är ju ändå rätt överskattat.

Puss

Erkki

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Är det bara jag som tycker att 4milj tbh för ett radhus är dyrt? :/

Vi betalade lika mycket for 66 kvadrat i Bkk som for 200 kvadrat+pool+stor tradgard i Chachoengsao, att lage kostar pengar ar inte sarskilt unikt for Thailand. Du far nog ratt manga hundra kvadratmeters hus i Alvkarleby for samma pris som for 20 kvadrat pa Ostermalm.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej erik-sson

Har läst om att liknande system för kylning används i Australien, en variant är att gräva ner en grov plastslang i marken.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...