Jump to content
IGNORERAD

Tigerräkor från bårhuset?


Herluf

Recommended Posts

När jag var på Koh Samui för 7-8 år sedan, åt vi de läckra tigerräkorna som man ju inte kan motstå, på natten fick jag en vansinnig klåda i handflatorna. Aldrig haft det förrut. Kunde inte kopla samman det med räkorna vid den tidpunkten, har ju aldrig reagerat på räkor förr. Men 2-3 dagar senare åt vi likadana räkor och jag fick samma reaktion. Fick ta antihistamin + kortison för att det skulle försvinna. Väl hemma i sverige gjorde jag test: ingen allergi mot räkor! Nu har jag varit i Bangkok i flera år, ätit räkor flera ggr per vecka, aldrig haft samma symtom igen. Däremot har min dotter alltid lite klåda runt munnen när hon äter räkor, inte heller hon har påvisad räkallergi. Sen är d et ju alltid svårt att veta om det är något annat man ätit eller druckt samtidigt, men jag är övertygad att det är räkorna, men:

 

Räkorna, fisken, frukterna är extremt fräscha i Thailand, trots att de ligger ute i solen hela dagarna i 30-40 graders värme. Naturligtvis använder man kemikalier, bla formalin, dvs samma som man balsamerar lik med. Sen har vi ju alla insektsgifter och säkert en del egna hopkok av kemikalier. Mycket av detta kan ju orsaka klåda och klåda, att reda ut exakt viklet man reagerat på är nog svårt.

 

Någon som har haft liknande symtom?

 

http://englishnews.thaipbs.or.th/content/28752

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Min fru jobbar med fisk och skaldjur. Där tillsätts inget annat än grovsalt och is.

Sent from my iPad using Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
2 timmar sedan, skrev Herluf:

När jag var på Koh Samui för 7-8 år sedan, åt vi de läckra tigerräkorna som man ju inte kan motstå, på natten fick jag en vansinnig klåda i handflatorna. Aldrig haft det förrut. Kunde inte kopla samman det med räkorna vid den tidpunkten, har ju aldrig reagerat på räkor förr. Men 2-3 dagar senare åt vi likadana räkor och jag fick samma reaktion. Fick ta antihistamin + kortison för att det skulle försvinna. Väl hemma i sverige gjorde jag test: ingen allergi mot räkor! Nu har jag varit i Bangkok i flera år, ätit räkor flera ggr per vecka, aldrig haft samma symtom igen. Däremot har min dotter alltid lite klåda runt munnen när hon äter räkor, inte heller hon har påvisad räkallergi. Sen är d et ju alltid svårt att veta om det är något annat man ätit eller druckt samtidigt, men jag är övertygad att det är räkorna, men:

 

Räkorna, fisken, frukterna är extremt fräscha i Thailand, trots att de ligger ute i solen hela dagarna i 30-40 graders värme. Naturligtvis använder man kemikalier, bla formalin, dvs samma som man balsamerar lik med. Sen har vi ju alla insektsgifter och säkert en del egna hopkok av kemikalier. Mycket av detta kan ju orsaka klåda och klåda, att reda ut exakt viklet man reagerat på är nog svårt.

 

Någon som har haft liknande symtom?

 

http://englishnews.thaipbs.or.th/content/28752

 

 

Hej

Seafood direkt vid havet brukar ju inte vara något problem, då läggs ju den färsk direkt på is, torkas eller saltas, men den seafood som säljs rå på marknader och av kringresande försäljare uppe i Isaan lång ifrån havet bör man nog vara lite försiktig med, frugan äter bara detta undantagsvis just grund av formalinanvändningen, själv har jag svårt att låta bli och äter ibland både bläckfisk och räkor på marknader, men jag märker inte av något när jag äter detta.

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade en kamrat som fick ungeför samma symtom som TS. Inte i handflatorna, men på ryggen och ansiktet med röda utslag, han åkte till sjukan och fick behandling, gick över på ett par dagar. Han var inte allergisk mot räkor skall tilläggas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...