Jump to content
IGNORERAD

Nu bygger jag ut


Niro

Recommended Posts

Kenneth4618
13 minuter sedan, skrev stefan5300:

 

 

 

Är ni säkra på att det är solglasögon, finns ju svetsglasögon som ser ut som solglasögon.

svetsglasogon-zekler-55-din-3.jpg

 

Ja för det brukar stå Ray Ban på dem och en gång lånade jag ut mina egna då svetsarn inte hade några egna ;)

Svetsare.jpg

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 44
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Niro

    17

  • stefan5300

    3

  • Nemo

    3

  • Kenneth4618

    2

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

stefan5300
5 minuter sedan, skrev Tallviking:

 

Finns dom att köpa i Thailand ?

 

Min svågers anställda skulle behöva sådana !

 

Ingen aning men varför inte.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

navion hispania

Tja  svetsglasögon så  är det  väl max 5 DIN brukar användas för gas svetsning/skärning.

Vid båge så är skärm/mask  att rekommendera brukar ju var 9-13. Som viting skulle man väl bli ganska sönder bränd vid lägre exponering med bara glasögon.

Jag skulle då få svetsblänk med bara glasögon och som viting skulle man väl ganska sönder bränd vid lägre exponering.

Till sjöss med olika nationaliteter  har jag aldrig sett nån som svetsat båge utan skärm/mask förutom då man "nästat" nåt.

Men överlag så blir ju svetsarna som det blir med, när dessa  "svetsare" håller på.

Jag tyckte då det var jävligt bra när speedglas hjälmen kom och var man  reparatör, spara mycket jobb.  

 

Men nog finns det klant skallar i Sverige med, här vart jag oense  med ett varv och tog in INSPECTA som tredjepart. 

 

De nya plattvärmeväxlarna med tillhörande rörsystem har installerats på  XX av  XX Varv XX . Smörjoljerören ( kolstål) har svetsats med belagd elektrod, svetsningen är vid okulärkontroll ej utfört enligt god verkstads praxis. Svetsskarvarna uppvisar vid okulärkontroll en mängd svetsdefekter såsom, kantförskjutningar, rotfel ( ej genombränd svets) höga rågar m.m. De uppvisade svetsarna skulle ej kunna undgå oförstörande provning typ Radiografering med godkänt resultat enligt gängse standard. Ovanstående gäller även de rostfria rören för kylvatten.

 

Med vald svetsmetod så finns på insidan av rören en mängd slagg, och eftersom beställaren av montage  befarar att smörjoljesystemet provats med att smörjolja tryckts in i motorn och att slaggrester från svetsningen då kan ha tryckts in i ramlager, så rekommenderar vi att kontakt tages med Motortillverkaren för att få deras rekommendationer hur att säkerställa att svetsslagg ej tryckts in i lagren.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev navion hispania:

Tja  svetsglasögon så  är det  väl max 5 DIN brukar användas för gas svetsning/skärning.

Vid båge så är skärm/mask  att rekommendera brukar ju var 9-13. Som viting skulle man väl bli ganska sönder bränd vid lägre exponering med bara glasögon.

Jag skulle då få svetsblänk med bara glasögon och som viting skulle man väl ganska sönder bränd vid lägre exponering.

Till sjöss med olika nationaliteter  har jag aldrig sett nån som svetsat båge utan skärm/mask förutom då man "nästat" nåt.

Men överlag så blir ju svetsarna som det blir med, när dessa  "svetsare" håller på.

Jag tyckte då det var jävligt bra när speedglas hjälmen kom och var man  reparatör, spara mycket jobb.  

 

Men nog finns det klant skallar i Sverige med, här vart jag oense  med ett varv och tog in INSPECTA som tredjepart. 

 

De nya plattvärmeväxlarna med tillhörande rörsystem har installerats på  XX av  XX Varv XX . Smörjoljerören ( kolstål) har svetsats med belagd elektrod, svetsningen är vid okulärkontroll ej utfört enligt god verkstads praxis. Svetsskarvarna uppvisar vid okulärkontroll en mängd svetsdefekter såsom, kantförskjutningar, rotfel ( ej genombränd svets) höga rågar m.m. De uppvisade svetsarna skulle ej kunna undgå oförstörande provning typ Radiografering med godkänt resultat enligt gängse standard. Ovanstående gäller även de rostfria rören för kylvatten.

 

Med vald svetsmetod så finns på insidan av rören en mängd slagg, och eftersom beställaren av montage  befarar att smörjoljesystemet provats med att smörjolja tryckts in i motorn och att slaggrester från svetsningen då kan ha tryckts in i ramlager, så rekommenderar vi att kontakt tages med Motortillverkaren för att få deras rekommendationer hur att säkerställa att svetsslagg ej tryckts in i lagren.

Jag minns när jag var ca 14 år gammal, jag var då som PRYO i en mekanisk verkstad. Gubbarna sade till mig att inte titta när dom svetsade, men dum som jag var kunde jag inte låta bli. Jag minns att jag hade "grus" i ögonen på kvällen när jag gick och lade mig för att sova.

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag var tidigare iväg och köpte järn till balkongräcket och såg då att de även sålde "solglasögon". Dessa var heltklart avsedda för svetsning, det gick inte att se något alls när jag provade dem.

kanske det är vi som är fördomsfulla när vi tror att vanliga solisar används vid svetsning.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 22 maj 2016 at 16:33, skrev Naam kaeng:

Det var en rejäl sula minsann, måste väga multum!

Men det finns väl en skaplig gren som håller upp hela baletten får man gissa.

Fint bygge, kommer ni ju ha nytta av.

 

Och angående hundarna, något namn ännu? Blade och Spike? Diesel och Thunder? 

 

 

Det är bärande balk man ser från utsidan. Golvet/ttaket är inte så tjokt.

image.jpeg

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
4 timmar sedan, skrev Niro:

Det är bärande balk man ser från utsidan. Golvet/ttaket är inte så tjokt.

image.jpeg

Betryggande att höra. Var lite orolig för elefanten. Eller hundarna. Eller hur det nu slutar.

 

:-)

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Elefanten skulle ju ha stått där nere, där är det stampat jordgolv så det håller nog. Nu blev jag ju stoppad på elefant, så det blev så här istället.

Fönstert slets ut på morgonen idag.

 

 

image.jpeg

 

sedan bankades det och kapades tills väggen kom i nivå med parketen.

image.jpeg

 

image.jpeg

 

image.jpeg

 

Nu sitter jag här med rumpan bar och hoppas att regnet inte kommer innan nya dörr gubbarna är här.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det gick bra. Dörr är på plats, inte riktigt färdigt men ändå. Sen har plattorna lagts och det börjar bli färdigt.

image.jpeg

 

image.jpeg

 

jag har aldrig varit någon vän av stenbord, ett satans påhitt bygdaför dvärgar. En kille som jag, med pengar på banken, går såklart till Homepro och köper riktiga möbler.

image.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

12 timmar sedan, skrev Niro:

Det gick bra. Dörr är på plats, inte riktigt färdigt men ändå. Sen har plattorna lagts och det börjar bli färdigt.

image.jpeg

 

image.jpeg

 

jag har aldrig varit någon vän av stenbord, ett satans påhitt bygdaför dvärgar. En kille som jag, med pengar på banken, går såklart till Homepro och köper riktiga möbler.

image.jpg

Köpte ett liknande bord och med facit i hand så känns den ostabil.

Första riktiga röjarfesten  så välter den:sweat:

Till frukostkaffet duger den gott.

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Köpte liknande på ÖoB för 299 kr, dock bara 2 stolar, är som nya trots 3 år på nacken.

Tror dock att Thailands sol är giftigare än svenskt sommarväder (regn o rusk).

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Nemo:

Skruvarna på bordet är felvända....   :)

 

tacka vet jag stenbord.....på sin höjd ett par utstickande armeringsjärn...:)

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev ellim63:

 

tacka vet jag stenbord.....på sin höjd ett par utstickande armeringsjärn...:)

 

Bra att hänga jackan eller handväskan på.

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev Nemo:

Skruvarna på bordet är felvända....   :)

Det var det första jag sa när det blev levererat men tydligen ska det va så på denna modellen. Får se senare, enligt galten så klarar bordet bara en röjarfest och då är det ju ingen ide att vända skruvarna.

 

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

 

Ändrades av Niro
Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Nemo:

 

Bra att hänga jackan eller handväskan på.

 

det får väl bli handväskan i så fall, jacka använder jag aldrig i Thailand!

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak
29 minuter sedan, skrev ellim63:

 

det får väl bli handväskan i så fall, jacka använder jag aldrig i Thailand!

Pillar åxå ner allt i handväskan, men tjejen får bära den av två orsaker: jag är lite fåfäng och så är det hennes handväska.

Rör jag den utan tillåtelse så dör jag.

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
On 2016-05-24 at 09:29, skrev Niro:

Elefanten skulle ju ha stått där nere, där är det stampat jordgolv så det håller nog. Nu blev jag ju stoppad på elefant, så det blev så här istället.

Fönstert slets ut på morgonen idag.

 

 

image.jpeg

 

sedan bankades det och kapades tills väggen kom i nivå med parketen.

image.jpeg

 

image.jpeg

 

 

 

Nu sitter jag här med rumpan bar och hoppas att regnet inte kommer innan nya dörr gubbarna är här.

Trevligt med hörntomt så man har lite utsikt, skumt tråkig tomt de har bredvid,  kunde de inte dragit tomtgränsen lite rakare.

 

Tack för en underhållande och intressant bildserie på bygget.

Ändrades av Tekkor
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...