Jump to content
IGNORERAD

Mercedes? Någon?


Herluf

Recommended Posts

4 timmar sedan, skrev SatanG:

 

Håller med. Men det är ju så systemet är uppbyggt, går ju inte att leva i västvärlden utan lån. Ju mer lån desto bättre.

Själv gillar jag inte parasitbanker så alla lån borta och tänker inte gå in i det systemet igen. Utan lån kan man leva bra till en hyffsad peng i Thailand vilket gör att man inte blir beroende av varken bank eller arbetsgivare. Viktigt med en sund beroendebalans mellan arbetstagare och arbetsgivare så passar det inte så är det bara att vandra vidare.

 

/ SatanG

 

Jag håller med dig mycket angående bankerna. Men ska man se det praktiskt så är det ju så att många hus skulle aldrig bli byggdas, och många affärer skulle aldrig göras om inte bankerna fanns.

Det är inte realistist att förvänta sig att folk ska spara i 50 år innan dom kan köpa ett hus kontant. Vilket är realitet om inte banklån fanns.

Ett stort problem för Thailand och många fattigare länder är att man har en kultur där man ej litar på varandra. Vilket håller kvar fattiga i fattigdom och rika förblir rika.

Om till exempel mitt lilla företag i Bangkok kunde ge krediter likt i Sverige. Så skulle det naturligtvis vara lättare att göra affärer, än som nu när allt ska ske cash bara för att folk inte litar på varandra. Och kan man skita i att betala så tar man chansen och gör så.

Vad Thailand skulle behöva är ett system där det lönar att göra rätt för sig. Vilket då skulle göra det enklare för gemene man att få lån samt en större vilja att delta och betala skatt till dom gemensamma utgifterna.

Men när vanligt folk ser att folk i maktställning roffar åt sig av dom gemensamma resurserna (skatterna). Så finns ju knappast någon vilja att jobba och dela gemensamma mål. Då dessa mål inte finns.

Och detta slår på hela den ekonomiska strukturen som är mera uppbyggd att täcka för folk som är giriga. Snarare än att vara fungerande samhälls instutioner på det sätt som det fungerar i europa. 

Problemet i Thailand är vanligt folks oförstående för hur dylika ekonomi fungerar. Likt min fru som tidigare tyckte att det var orättvist varje gång jag betalade in skatt och arbetsgivaravgifter och mons till staten.

Efter att ha förklarat ett flertal gånger till henne att dessa pengar har vi bara till låns. Och skulle aldrig komma in på vårat konto om inte systemet var som det var, verkar det som att poletten trillat ner att systemet i slutänden gynnar oss alla ändå.

Att det sen finns politiker i Sverige som gärna gör av med dessa pengar på skit är en annan diskussion.

 

Min poäng i det hela är att även om bankerna skor sig på ett ganska tvivelaktigt sätt. Så bidrar dessa till ett system som gör att vanligt folk får möjligheter som dom annars inte skulle få.

I fattigare länder så är det ju hur rik man är som avgör oftast om man får låna även om man har en bra ide. I länder som Sverige kan man komma någonstans även om man kommer från en icke välbärgad familj, om man har en bra ide.

Vilket jag anser att vi ska vara tacksamma för. I Thailand är dessa möjligheter inte lika stora som i Sverige. Vilket i sig hämmar Thailands ekonomiska utveckling.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 106
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Herluf

    14

  • Tallviking

    8

  • UglyFarang

    8

  • Nemo

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

On 2016-05-08 at 11:07, skrev Tallviking:

 

Dom hade enorma rostproblem ungefär 1995 till 2005 och har fortfarande stora problem med främst elektronik

 

Det är därför dom inte platsar på top-10 listan längre över kvalitet

 

För första gången har Audi nu tagit topplatsen från Lexus och Subaru som haft den många år

 

Bästa bilmärkena – topp tio

1. Audi – 80 poäng

2. Subaru – 78 p

3. Lexus – 76 p

4. Porsche 76 p

5. BMW – 76 p

6. Mazda – 74 p

7. Buick – 74p

8. Toyota – 72 p

9. Kia – 72 p

10. Honda – 71 p

Förstår att WV inte platsar där, skit bil helt enkelt, i alla fall Pissat 06. Audi ja tjoho! Nu är det ändå Kia Sportigare som gäller, ett år nu och 3000 mil senare, helt ok, njet poplem! Sedan har jag äben en Nissan NV  200 2010 som gått 1300, helt ok åxå! Volvo finns det åxå en st av, en 96 Fl7!

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade en 240D på 80-talet och for europa runt med den 2 somrar på raken, det var en av de bästa bilar jag haft :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev Cavemannen:

Jag hade en 240D på 80-talet och for europa runt med den 2 somrar på raken, det var en av de bästa bilar jag haft :-)

 

Jag har haft en sån på 2000-talet.

Fortfarande en av de bästa bilarna. 

Link to comment
Dela på andra sajter

16 timmar sedan, skrev janne_h:

 

Jag håller med dig mycket angående bankerna. Men ska man se det praktiskt så är det ju så att många hus skulle aldrig bli byggdas, och många affärer skulle aldrig göras om inte bankerna fanns.

Det är inte realistist att förvänta sig att folk ska spara i 50 år innan dom kan köpa ett hus kontant. Vilket är realitet om inte banklån fanns.

 

 

Jo att kunna låna till ett hus är väl bra att man kan. Men nu är det väl så att många thailändare lånar ju till allt möjligt onödigt, senaste ifånen (som är "omodern" när den är betald), ny bil, senaste modell på moppen (som även den är omodern när den väl är betald med ett nytt lån som följd). Kredit är av ondo och skall undvikas om man vill ha ett (något sånär) bekymmerfritt liv.

Ändrades av Nemo
Link to comment
Dela på andra sajter

 

Jo att kunna låna till ett hus är väl bra att man kan. Men nu är det väl så att många thailändare lånar ju till allt möjligt onödigt, senaste ifånen (som är "omodern" när den är betald), ny bil, senaste modell på moppen (som även den är omodern när den väl är betald med ett nytt lån som följd). Kredit är av ondo och skall undvikas om man vill ha ett (något sånär) bekymmerfritt liv.

Ja det är ju lätt för dig att säga som inte är ung och står i begrepp att bilda familj mm.

Att det lånas till lyxkonsumtion är naturligtvis ett dilemma. Å andra sidan så ger detta arbetstillfällen, och bidrar till att hålla hjulen snurrande.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev janne_h:

Ja det är ju lätt för dig att säga som inte är ung och står i begrepp att bilda familj mm.

Att det lånas till lyxkonsumtion är naturligtvis ett dilemma. Å andra sidan så ger detta arbetstillfällen, och bidrar till att hålla hjulen snurrande.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

 

Levde inte på kredit då heller. Det gäller ju bara att se till så att man håller sig utanför de där "hjulen".  :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, någon mercedes har jag inte men har råd att vara ledig och vistas i Thailand halva året. Det är för mig betydligt mer livskvalitet än att köra prestigebil.

Sent from my iPad using Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev Nemo:

 

Levde inte på kredit då heller. Det gäller ju bara att se till så att man håller sig utanför de där "hjulen".  :)

Har du hört talas om utrycket " våga o vinn" där uppe i din ensamhet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Lokala mercedes handlaren han slutade att sälja rostburkar.Han började sälja subaru istället 

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev Cavemannen:

Har du hört talas om utrycket " våga o vinn" där uppe i din ensamhet?

 

Jo för fan, jag vågade kliva av hjulet. Vad är det mest vågade du har gjort? Ensamt.....ja kanske det, funderar på en tripp till Svalbard så man kan mingla lite grann och känna sig som en människa.  Hahaha

Link to comment
Dela på andra sajter

Det mest vågade jag gjort i mitt liv var när jag sade upp mig från jobbet, sa upp lägenheten, sålde allt jag kunde och med en mindre summa på banken efter köpet av en enkelbiljett till USA, flög iväg helt utan mål i livet.

Hade ingen mail, ingen telefon och ingen med mig.

 

Det var nog det mest vågade och bästa jag gjort i mitt liv hittills.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Nemo:

Jo för fan, jag vågade kliva av hjulet

Var det när du blev livstidsförsörjd av staten vid tidig ålder eller var du ett sånt orakel i ekonomisk framgång och planering som C14?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Funderar oxå på en Isuzu D-max Highlande pga. den är som Volvo var i Sverige på 70 och 80 talet lätt att få tag i hjälp om det skulle behövas.

 

Mvh.

Link to comment
Dela på andra sajter

On Monday, June 20, 2016 at 10:27, skrev SatanG:

 

Håller med. Men det är ju så systemet är uppbyggt, går ju inte att leva i västvärlden utan lån. Ju mer lån desto bättre.

Själv gillar jag inte parasitbanker så alla lån borta och tänker inte gå in i det systemet igen. Utan lån kan man leva bra till en hyffsad peng i Thailand vilket gör att man inte blir beroende av varken bank eller arbetsgivare. Viktigt med en sund beroendebalans mellan arbetstagare och arbetsgivare så passar det inte så är det bara att vandra vidare.

 

/ SatanG

Jag lever utan lån. Det går hur bra som helst även i Sverige. Det gäller bara att anpassa munnen efter skeden.

Jag köper mina nya bilar kontant. Men jag köper bara efter min egen behöver.  Inte efter vad grannar och bekanta förväntar sig. Samma gäller möbler, resor och du ska veta att vi reser mycket. Kontant som gäller. 

Link to comment
Dela på andra sajter

On Tuesday, June 21, 2016 at 07:48, skrev Nemo:

 

Jo att kunna låna till ett hus är väl bra att man kan. Men nu är det väl så att många thailändare lånar ju till allt möjligt onödigt, senaste ifånen (som är "omodern" när den är betald), ny bil, senaste modell på moppen (som även den är omodern när den väl är betald med ett nytt lån som följd). Kredit är av ondo och skall undvikas om man vill ha ett (något sånär) bekymmerfritt liv.

Verkar som det var länge sedan du har varit i Sverige. Svenskar är ett av världens mest belönade folk. Jag har på jobbet ungdomar som har 3-4 telefon abonnemang bara för att kunna ha den nyaste telefonen. 

Link to comment
Dela på andra sajter

22 minuter sedan, skrev JJC:

Verkar som det var länge sedan du har varit i Sverige. Svenskar är ett av världens mest belönade folk. Jag har på jobbet ungdomar som har 3-4 telefon abonnemang bara för att kunna ha den nyaste telefonen. 

 

Belånade menar du ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Belåning och statistik, detta kan man vända lite hur man vill.

Fakta är dock att genomsnittssvensken är belånad till ca 300% av bnp medan japanen som är värre ligger skuldsättningen på ca 400 % av bnp.

Schweiz som är ett rikt land ligger belåningen på runt 250 %

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
55 minuter sedan, skrev evert 1:

Belåning och statistik, detta kan man vända lite hur man vill.

Fakta är dock att genomsnittssvensken är belånad till ca 300% av bnp medan japanen som är värre ligger skuldsättningen på ca 400 % av bnp.

Schweiz som är ett rikt land ligger belåningen på runt 250 %

Svensken ligger 1:a på privatlån som måste betalas tillbaka även om vissa tror annat.

Vissa här tror att banker är bra.

Varför inte ta bort bankerna totalt. Det är bara parasiter o absolut inget annat. 

Knyt alla människors och kommunernas konton till Riksbanken istället och släng ut den kommunistiska centralbanken i Sverige som varken är svensk eller bank.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

44 minuter sedan, skrev Mr atm:

Svensken ligger 1:a på privatlån som måste betalas tillbaka även om vissa tror annat.

Vissa här tror att banker är bra.

Varför inte ta bort bankerna totalt. Det är bara parasiter o absolut inget annat. 

Knyt alla människors och kommunernas konton till Riksbanken istället och släng ut den kommunistiska centralbanken i Sverige som varken är svensk eller bank.

 

 

Varför knyta alla konton till Riksbanken när man kan ha allt i bitcoins?

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör en DKW , mycke hästar , köptes inte ny men under 6000 mil, går som en klocka, väldigt nöjd. Super compfort.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev Tallviking:

 

Belånade menar du ?

Japp. Exakt. Tack. Stavningskontroll som måste kontrolleras.

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev JJC:

Jag lever utan lån. Det går hur bra som helst även i Sverige. Det gäller bara att anpassa munnen efter skeden.

Jag köper mina nya bilar kontant. Men jag köper bara efter min egen behöver.  Inte efter vad grannar och bekanta förväntar sig. Samma gäller möbler, resor och du ska veta att vi reser mycket. Kontant som gäller. 

 

Grattis, jag tror det är få förunnat att kunna leva ett normalt eller bättre liv i Sverige utan lån.

Vad jag menar med att systemet är uppbyggt på det viset ser jag t.ex. i min fars fall. Han är 74 år, haft en god inkomst och gift sedan drygt 50 år och ändå har ca 400k i lån på sitt hus. Inte för att han inte kan betala utan för att det helt enkelt är mer förmånligt för honom att ha lite lån.

För mig låter det inte helt normalt om systemet gynnar de som har lån mer än att inte ha det. Nu kan det ju vara så att det inte är så i allas fall men jag har fått uppfattningen att det ofta är så. Nu ljög jag lite om min lånesituation, jag tror jag har runt 60-70k kvar i studielån, har inte brytt mig om att lösa ut det då det i stort sett inte har någon ränta. Det dras en 5-hundring i månaden direkt från Swedbank vilket duger till mig.

 

Jag köper ditt resonemang att rätta munnen efter matsäcken men jag tror dock ytterst få kan flytta hemifrån och starta sina liv utan lån till t.ex. bil, bostad etc. 

 

/ SatanG 

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

10 hours ago, JJC said:

Jag lever utan lån. Det går hur bra som helst även i Sverige. Det gäller bara att anpassa munnen efter skeden.

Jag köper mina nya bilar kontant. Men jag köper bara efter min egen behöver.  Inte efter vad grannar och bekanta förväntar sig. Samma gäller möbler, resor och du ska veta att vi reser mycket. Kontant som gäller. 

Klokt. Förutom studielån har jag absolut inga lån, allt betalas kontant. Inga prestige prylar.

Ändrades av Herluf
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...