Jump to content
IGNORERAD

Mercedes? Någon?


Herluf

Recommended Posts

2 timmar sedan, skrev SatanG:

 

Grattis, jag tror det är få förunnat att kunna leva ett normalt eller bättre liv i Sverige utan lån.

Vad jag menar med att systemet är uppbyggt på det viset ser jag t.ex. i min fars fall. Han är 74 år, haft en god inkomst och gift sedan drygt 50 år och ändå har ca 400k i lån på sitt hus. Inte för att han inte kan betala utan för att det helt enkelt är mer förmånligt för honom att ha lite lån.

För mig låter det inte helt normalt om systemet gynnar de som har lån mer än att inte ha det. Nu kan det ju vara så att det inte är så i allas fall men jag har fått uppfattningen att det ofta är så. Nu ljög jag lite om min lånesituation, jag tror jag har runt 60-70k kvar i studielån, har inte brytt mig om att lösa ut det då det i stort sett inte har någon ränta. Det dras en 5-hundring i månaden direkt från Swedbank vilket duger till mig.

 

Jag köper ditt resonemang att rätta munnen efter matsäcken men jag tror dock ytterst få kan flytta hemifrån och starta sina liv utan lån till t.ex. bil, bostad etc. 

 

/ SatanG 

Jag förstår att man lånar till bostad eller studier. Men fråga är behöver man ha 200 kv/m till 3 eller 4 personer och betala 12-15 tusen i månad? 

Varför ungdomar som knappt slutat skolan lånar 300 tusen för att köpa sliten BMW sedan kör de med sin leksak till mediamarkt och lånar vidare till dyraste tv och ljudanläggning samt nya surfplattor och telefoner. Sedan köper de resa all inklusive till Phuket 2 veckor för 50 tusen. Var är föräldrar?

Samhället "Jag vill och måste ha" gör oss till systemets slavar.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 106
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Herluf

    14

  • Tallviking

    8

  • UglyFarang

    8

  • Nemo

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

15 minuter sedan, skrev JJC:

Jag förstår att man lånar till bostad eller studier. Men fråga är behöver man ha 200 kv/m till 3 eller 4 personer och betala 12-15 tusen i månad? 

Varför ungdomar som knappt slutat skolan lånar 300 tusen för att köpa sliten BMW sedan kör de med sin leksak till mediamarkt och lånar vidare till dyraste tv och ljudanläggning samt nya surfplattor och telefoner. Sedan köper de resa all inklusive till Phuket 2 veckor för 50 tusen. Var är föräldrar?

Samhället "Jag vill och måste ha" gör oss till systemets slavar.

 

 

Nä jag håller med, det handlar nog en del om hur man växt upp. För mig låter det ganska omoget med beteendet du beskriver, finns viktigare prioriteringar än dyra saker iaf om man har familj. Jag skulle gärna köra frugan till skytrain på morgonen i en komfortabel BMW 7:a men vi säkrar hellre upp framtiden för oss. Är man dessutom van vid svenska bilpriser känns alla bilar härnere överprisade. Men visst är det lätt att förstå att folk vill ha fina saker, det gäller väl alla men det måste finnas någon slags balans. De flesta lägger sig antagligen på en lite/mycket högre nivå än vad inkomsterna tillåter vilket gör, som du skriver, människor till slavar. Jag är lite förvånad över att så många inte verkar inse, eller prioritera, friheten gentemot arbetsgivare/omgivning som kommer genom att vara skuldfri och en sparad slant. Prestigen mot grannar och kollegor värdesätts högre helt enkelt och folk får göra vad de vill.

Hade ett snack med frugan om detta imorse när jag körde henne till skytrain och vi tror båda att något av det viktigaste som finns för folk i gemen är prestige. Det gäller såväl fattig som rik, är du fattig så kan du nå dit genom en Iphone 6 på avbetalning och har du mer pengar så blir det en S-klass på lån. Stämmer detta så är ditt "systemets slavar" exakt.

 

Forskning har ju visat att deprimerade människor konsumerar mer, en kortsiktig känsla av glädje ges vid köp av diverse saker vare sig de är billiga eller dyra. Med tanke på att dagsläget idag är mycket stressigare än det varit tidigare kanske en förklaring ligger där.

 

/ SatanG

 

 

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

16 timmar sedan, skrev JJC:

Jag lever utan lån. Det går hur bra som helst även i Sverige. Det gäller bara att anpassa munnen efter skeden.

Jag köper mina nya bilar kontant. Men jag köper bara efter min egen behöver.  Inte efter vad grannar och bekanta förväntar sig. Samma gäller möbler, resor och du ska veta att vi reser mycket. Kontant som gäller. 

Rajjan äir har gjort att många kommer ut i Europa med sina låga priser! :big_smile: 190.- spänn till Paris klarar "Bosse" i parken lätt av! :haha:

Ändrades av audirs2

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst är det för jävligt att de med lån får räntebidrag och vi utan lån och med pengar på banken får inget räntebidrag utan minusränta :look_down:

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev SatanG:

 

Grattis, jag tror det är få förunnat att kunna leva ett normalt eller bättre liv i Sverige utan lån.

Vad jag menar med att systemet är uppbyggt på det viset ser jag t.ex. i min fars fall. Han är 74 år, haft en god inkomst och gift sedan drygt 50 år och ändå har ca 400k i lån på sitt hus. Inte för att han inte kan betala utan för att det helt enkelt är mer förmånligt för honom att ha lite lån.

För mig låter det inte helt normalt om systemet gynnar de som har lån mer än att inte ha det. Nu kan det ju vara så att det inte är så i allas fall men jag har fått uppfattningen att det ofta är så. Nu ljög jag lite om min lånesituation, jag tror jag har runt 60-70k kvar i studielån, har inte brytt mig om att lösa ut det då det i stort sett inte har någon ränta. Det dras en 5-hundring i månaden direkt från Swedbank vilket duger till mig.

 

Jag köper ditt resonemang att rätta munnen efter matsäcken men jag tror dock ytterst få kan flytta hemifrån och starta sina liv utan lån till t.ex. bil, bostad etc. 

 

/ SatanG 

 

På vilket sätt är det förmånligt för honom att ha lite lån ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

41 minuter sedan, skrev Tallviking:

 

På vilket sätt är det förmånligt för honom att ha lite lån ?

 

Jag vet inte mer än att han sagt det. Jag gissar det har med ränteavdrag samt utbetalningar av pension men vågar inte spekulera för mycket i det. Någon insatt kanske vet mer hur det fungerar med fastighetsskatt, avdrag etc. Jag har mycket begränsad kunskap om detta.

 

/ SatanG

 

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev SatanG:

 

Jag vet inte mer än att han sagt det. Jag gissar det har med ränteavdrag samt utbetalningar av pension men vågar inte spekulera för mycket i det. Någon insatt kanske vet mer hur det fungerar med fastighetsskatt, avdrag etc. Jag har mycket begränsad kunskap om detta.

 

/ SatanG

 

 

Jag tror att det är lite av en myt som lever kvar sedan gammalt

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...