Jump to content
IGNORERAD

Skicka mycket pengar


RoiET

Recommended Posts

  • Svar 33
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Surin P3

    4

  • möljis

    4

  • Galten

    4

  • Tallviking

    3

Mest aktiva i denna tråd

Tallviking
2 minuter sedan, skrev möljis:

Skicka det via internet med din bankdosa i två omgångar

Varför i två omgångar ?

 

Då får han ju betala dubbla avgifter

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan sticka i ögonen på skattemyndigheten att dra iväg 100000 på en gång

Och avgiften är inte särskilt stor, 50 sek brukar jag betala

Link to comment
Dela på andra sajter

Skicka hela beloppet på en gång till eget konto och välj den tidpunkt då kursen är som högst ;)  

Ändrades av leifen

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking
4 minuter sedan, skrev möljis:

Det kan sticka i ögonen på skattemyndigheten att dra iväg 100000 på en gång

Och avgiften är inte särskilt stor, 50 sek brukar jag betala

 

Gränsen för att banken skall rapportera det till skatteverket går vid 150.000 så det finns ingen anledning att dela uppen betalning på 100.000. Det kostar bara extra pengar

 

Avgiften är dels 50 kr, dels den thailändska bankens avgifter och möjligen även överföringsavgift mellan Bangkok Bank och din egen thailändska bank om du inte själv har Bangkok Bank

Verkligen dumt att dubbla detta i onödan !

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev RoiET:

Hjälp! Buffeln är sjuk. Nej inte riktigt, men vi ska skicka drygt 100000 SEK för att bygga lite. Hur gör man detta på bästa sätt tycker ni?

 

 

 

Du kan få ett konto nr av mej så står jag för avgifterna ha ha. Tallviking har rätt så har jag gjort utan problem

Ändrades av Boa52
Link to comment
Dela på andra sajter

Thailändska banker har en spärr vid 20.000 USD eller likvärdigt i annan valuta och det som händer vid inkommande belopp större än dessa 20.000 USD är att banken vill veta vad dessa pengar är för nåt. Hur de intjänats eller liknande.

 

De brukar hålla på pengarna tills de fått svar. Och är urusla på att ta kontakt med mottagaren, så man får oftast snällt knalla in på banken själv och fråga om det kommit nåt. :D 

Så ett tips (inte i detta fall, men rent generellt) är att om möjligt inte skicka över ett värda av dessa 20.000 USD.

Link to comment
Dela på andra sajter

 

1 timme sedan, skrev Tallviking:

 

Gränsen för att banken skall rapportera det till skatteverket går vid 150.000 så det finns ingen anledning att dela uppen betalning på 100.000. Det kostar bara extra pengar

 

Avgiften är dels 50 kr, dels den thailändska bankens avgifter och möjligen även överföringsavgift mellan Bangkok Bank och din egen thailändska bank om du inte själv har Bangkok Bank

Verkligen dumt att dubbla detta i onödan !

Oj vad det har blivit inflation där.

Sist gick gränsen vid 50 000 men det var länge sedan.

Även om man skulle skicka mera än 150 000 så är det bara av symboliskt värde att rapportera till skatteverket och det gör banken efter att du fyllt i en blankett om det fortfarande går till så.

De vill bara veta om det är rena pengar som inte behöver tvättas.

De stora grabbarna flyttar runt miljarder.

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking
 

Oj vad det har blivit inflation där.

Sist gick gränsen vid 50 000 men det var länge sedan.

Även om man skulle skicka mera än 150 000 så är det bara av symboliskt värde att rapportera till skatteverket och det gör banken efter att du fyllt i en blankett om det fortfarande går till så.

De vill bara veta om det är rena pengar som inte behöver tvättas.

De stora grabbarna flyttar runt miljarder.

Bankerna skiter i vart pengarna kommer från. Dom måste följa lagarna bara för att få behålla banktillståndet. Det är lagen om pengatvätt som sätter gränsen 150000

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Sedan är frågan om vad som är mycket pengar relativt.

Storfräsarna  kanske bränner 100 000 på en kväll medans andra inte sparar ihop det under sitt liv.

 

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
6 timmar sedan, skrev Tallviking:

Bankerna skiter i vart pengarna kommer från. Dom måste följa lagarna bara för att få behålla banktillståndet. Det är lagen om pengatvätt som sätter gränsen 150000

Bankerna följer inte lagarna dom betalar bara böter lite då och då. Peanuts för dom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest JJC
6 timmar sedan, skrev Tallviking:

Bankerna skiter i vart pengarna kommer från. Dom måste följa lagarna bara för att få behålla banktillståndet. Det är lagen om pengatvätt som sätter gränsen 150000

Skickade 100' fick brev från banken med frågan var pengar kommer ifrån och vad de ska användas till. 

Frågade banken har med saken att göra? fick som svar att Finans inspektionen och skatteverket kräver att kunder svara på de frågorna 

så fört man har både privat konto och företags konto och summa överstiger 150' under ett år inte per gång. tidigare gick mer till Thailand och andra länder.

Om man skickar pengar till en utländsk filial till den svenska banken så inga uppgifter krävs.

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev Mr atm:

Bankerna följer inte lagarna dom betalar bara böter lite då och då. Peanuts för dom.

 

OTM  (Other People's Money). 

Ändrades av Nemo
Link to comment
Dela på andra sajter

18 timmar sedan, skrev Surin P3:

Thailändska banker har en spärr vid 20.000 USD eller likvärdigt i annan valuta och det som händer vid inkommande belopp större än dessa 20.000 USD är att banken vill veta vad dessa pengar är för nåt. Hur de intjänats eller liknande.

 

De brukar hålla på pengarna tills de fått svar. Och är urusla på att ta kontakt med mottagaren, så man får oftast snällt knalla in på banken själv och fråga om det kommit nåt. :D 

Så ett tips (inte i detta fall, men rent generellt) är att om möjligt inte skicka över ett värda av dessa 20.000 USD.

 

Du menar väl 160,000sek? 

 

Endast få på detta forum använder dollar. 

För det är Sek och Thb som är de normala valuterna numera. 

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

41 minuter sedan, skrev pigge01:

 

Du menar väl 160,000sek? 

 

Endast få på detta forum använder dollar. 

För det är Sek och Thb som är de normala valuterna numera. 

 

Jag menar dollar. Det är den vanligaste valutan för internationella transaktioner. 

 

Vad värdet sedan är i SEK och THB varierar. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Skicka pengar är väl det minsta problemet, dom verkliga problemen uppstår väl kanske mer när man ska hitta bra byggnadsarbetare och förhandla sig till ett bra pris på jobb och material, hittills har vi aldrig byggt något utan vissa problem.

Ex.vis att jag hade markerat på väggarna var alla eluttag skulle sitta och var borta några dagar och när vi kom hem igen satt uttagen mitt på väggen istället för vid golvet som vi hade kommit överens om, inte speciellt snyggt när kablarna som sen ansluts hänger fullt synliga på väggarna, men elektrikern tyckte att det var farligt att ha uttagen i en höjd som barn kunde nå.

En annan gång hamnade ett fönster med ett visst utseende och storlek på en helt annan vägg, byggaren tyckte att det passade bättre där och ändrade utan att prata med oss, det blev till att göra om jobbet gratis.

Dåliga klinkers och kakel jobb är också ett problem, lutningen på golv kan bli fel, handfat och liknande på vägg bristfälligt fastsatta o.s.v.

Sen har jag ju talat med andra utlänningar som har blivit av med både fönster, dörrar och takpannor på tomten innan dom ens har hunnit sättas upp.

Så man bör nog helst vara på plats och övervaka det hela.

Med vänlig hälsning isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Skicka pengar är väl det minsta problemet, dom verkliga problemen uppstår väl kanske mer när man ska hitta bra byggnadsarbetare och förhandla sig till ett bra pris på jobb och material, hittills har vi aldrig byggt något utan vissa problem.

Ex.vis att jag hade markerat på väggarna var alla eluttag skulle sitta och var borta några dagar och när vi kom hem igen satt uttagen mitt på väggen istället för vid golvet som vi hade kommit överens om, inte speciellt snyggt när kablarna som sen ansluts hänger fullt synliga på väggarna, men elektrikern tyckte att det var farligt att ha uttagen i en höjd som barn kunde nå.

En annan gång hamnade ett fönster med ett visst utseende och storlek på en helt annan vägg, byggaren tyckte att det passade bättre där och ändrade utan att prata med oss, det blev till att göra om jobbet gratis.

Dåliga klinkers och kakel jobb är också ett problem, lutningen på golv kan bli fel, hanfat och liknande på vägg bristfälligt fastsatta o.s.v.

Sen har jag ju talat med andra utlänningar som har blivit av med både fönster, dörrar och takpannor på tomten innan dom ens har hunnit sättas upp.

Så man bör nog helst vara på plats och övervaka det hela.

Med vänlig hälsning isan lover

 

Hehe, känner igen de mesta från diverse thailändska byggprojekt. Nu har jag lärt mig, lämnar man Thailändska hantverkare själva i över en time blir det garanterat fel. Problemet är när de börjar "tänka" själv och modifierar vad som man kommit överens om eller hur det är ritat på ritningen.

 

Numera är jag alltid närvarande när hantverkare är på plats, det blir bäst och förmodligen billigast så. Behövs det mer grejor så skickar jag min egen messenger att fixa det så att inte hela byggteamet drar till byggbutiken och blir borta resten av dagen. Men som sagt, det krävs att man har gått på ett par minor innan man inser detta.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är många saker som,skrivs här på MPR om Thailand som jag inte alls känner igen. Det här är en av de sakerna. Jag satte upp sex nya eluttag i köket, där cementen bilades upp och nya kablar drogs. Alla uttag är precis där jag vill ha dem.

Just nu byggs det en carport med balkong på taket och utgång från ett rum på övre våningen. Allt går med en flygande fläng helt utan övervakning.

Eftersom gubbarna behöver el och låna toaletten, måste huset vara olåst underdagarna. Jag har såklart låst in kappsäcken med guld i sovrummet men annars har de fri obevakat tillgång till hela huset när inte vi är hemma.

 

nu begriper jag inte varför IL skulle in och gå så här långt ur spår i den här tråden, men det gjorde han.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Oregistrerad

jag brukar alltid skicka större summor 100-150 tusen numera skickar jag endast sek 50 sek avg svensk bank plus avgift till thai bank tid en vecka en gång så drog tiden över och orsaken var att myndigheterna ville veta vad pengarna skulle användas till (husbygge sa vi 2 dagar senare var pengarna på kontot) .Detta med att bygga hus i Thailand ja du eller någon som vet hur du tänkt bygga ditt hus bör vara med helst varje dag samma vid inköp av byggvaror. En av byggarna och nära vän till min fru sov över på bygget varje natt stöldrisken han kostade 200 tb per natt och till Niro säger jag!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!. ha en bra dag

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 7 månader senare...

Nån som vet vad scb tar för avgifter vid överförning?.

Gjorde en insättning på 100,000 baht genom nordea till scb,50kr avgift i nordea,97000 bath kom in på kontot i scb,3000bath eller 750kr i avgift hos scb låter saftigt?

# 27 RIP

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...