Jump to content
IGNORERAD

Rabies


Benjamas

Recommended Posts

Tillhör du dem som ibland matar steetdogs och kanske tom klappar dem?

Har du tänkt på det här med rabies?

Det är väldigt vanligt med rabies i Thailand och det räcker med att du blir slickad på huden där du har ett litet sår för att bli smittad.

Hunden behöver inte visa några symptom själv för att vara bärare och smittspridare.

När du väl utvecklar symptom är det kört, då finns inget att göra och det är en fruktansvärd sjukdom.

 

Har tagit upp detta ibland med mina vänner när dom klappar hundar här.

Är det verkligen så vanligt blir ofta kommentaren, man hör ju aldrig talas om att nån dör i rabies.

 

En snabb googling visade att 2015 dog det ca 59.000 människor i rabies, dom flesta i Afrika och Asien...

 

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Har bara lite stenar i fickan för det mesta, streetdogs kommer inte ens i närheten av mig. Sakeo är ett undantag (vännens jycke) men den har jag inte låtit slicka mig på handen tex. Just pga att jag vetefan vad byrackan har för sjukdomar.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev kitungmakmak:

Har bara lite stenar i fickan för det mesta, streetdogs kommer inte ens i närheten av mig. Sakeo är ett undantag (vännens jycke) men den har jag inte låtit slicka mig på handen tex. Just pga att jag vetefan vad byrackan har för sjukdomar.

 

Och inte bara sjukdommar. 110% av dem har ju löss, fästingar och gud vet vad, som man kan få på sig vid närgånget umgänge med hundarna. Stenar i fickan.... Det brukar räcka med att böja sig ner och låtsas ta upp en sten, så brukar de sticka iväg fortare än kvickt.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Hundälskare som vill gulla med hundar rekommenderas att ta 3 injektioner i förebyggande syfte. Liksom brevbärare.

 

Blir man biten får man ändå vaccin, men färre sprutor (endast 2 st)och man slipper immunoglobulin.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...