Jump to content
IGNORERAD

Ny vattenpark öppnar i Pattaya i maj


MPR Nyheter

Recommended Posts

Cavemannen
Precis nyss, skrev kitungmakmak:

Har man inga pengar så har man inte det - så enkelt är det. Får jag välja mellan att sova på stranden istället för i lägenheten en månad eller att bada/golfa en dag så väljer jag att inte sova på stranden.

Men, det är ju bara min personliga åsikt. Andra kanske prioriterar annorlunda.

Får jag välja mellan att vistas i Thailand "utan pengar" eller åka hem och fixa ett jobb, så skulle jag åka hem och fixa ett jobb så att fick råd att ta semester.

Och precis, andra prioterar annorlunda :D

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 66
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • kitungmakmak

    9

  • leifen

    6

  • janne_h

    5

  • andrejsdenruskige

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

48 minuter sedan, skrev Cavemannen:

Får jag välja mellan att vistas i Thailand "utan pengar" eller åka hem och fixa ett jobb, så skulle jag åka hem och fixa ett jobb så att fick råd att ta semester.

Och precis, andra prioterar annorlunda :D

 

Allt är prioriteringar

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja,

Känns väl som normala priser, kostar ju ungefär samma som anläggningen vid bang Saree.

Årskorten var ju prisvärda.

 

Kommer garanterat vara ofta där, älskar att få vara som ett barn några timmar.

 

puss

Erkki

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2016-05-03 at 20:24, skrev kitungmakmak:

Oj, det var inte gratis direkt... Nästan 2000 för mig och vännen, sen skall man väl käka nåt och kanske dricka nåt åxå. Klädskåp osv... Tja transport tillkommer. Kan bli en dyr dag i paradiset.

Bäst nog att stanna hemma i busken eller vad säger du!

Det här är bara ett i mängden av kostsamma åtgärder för att försöka få Pattaya i ett bättre "dagerpå världskartan" som turistmål. Där ligger dom fortfarande riktigt risigt till.

Klart är väl tydligt sen länge, att dom vill ha in välbeställda familjer än snåla gubbsluskar som traskar omkring på gatorna. Jag är föga förvånad att huvuddelen av nyproducerade hotell som har byggts senaste tiden och kommer att verkställas framöver, blir antingen 4 lr 5 klassade. Finns inte mkt mark kvar att bygga på i city. Men ägarna av Thailands mest framgångsrika ölfabrikat sålde till slut tomten bredvid VT6 och Central F när dom till slut kom överens. Dom var rätt bra täta innan. Efter försäljningen lär dom väl snart kvala in på topp 10 ww.

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak
1 timme sedan, skrev Nakhon:

Bäst nog att stanna hemma i busken eller vad säger du!

Det här är bara ett i mängden av kostsamma åtgärder för att försöka få Pattaya i ett bättre "dagerpå världskartan" som turistmål. Där ligger dom fortfarande riktigt risigt till.

Klart är väl tydligt sen länge, att dom vill ha in välbeställda familjer än snåla gubbsluskar som traskar omkring på gatorna. Jag är föga förvånad att huvuddelen av nyproducerade hotell som har byggts senaste tiden och kommer att verkställas framöver, blir antingen 4 lr 5 klassade. Finns inte mkt mark kvar att bygga på i city. Men ägarna av Thailands mest framgångsrika ölfabrikat sålde till slut tomten bredvid VT6 och Central F när dom till slut kom överens. Dom var rätt bra täta innan. Efter försäljningen lär dom väl snart kvala in på topp 10 ww.

 

 

 

Tja, har man pengar så är det kanske vettigt. Ser ju på MPR att jag inte ligger i toppskiktet. Men jag tyckte det var lite mycket för ett dopp ändå. Fast jag verkar lite ensam om den åsikten.

 

Bor ju i Jomtien bredvid några VT kåkar och jag är inte vidare impad över det läget heller. Men kanske det impar på polarna när dom ser vad det kostar att bo där. Har glömt vilket nummer det är på dom så fråga inte. Ligger rakt upp (från havet så att säga) från maitans i alla fall.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev kitungmakmak:

Tja, har man pengar så är det kanske vettigt. Ser ju på MPR att jag inte ligger i toppskiktet. Men jag tyckte det var lite mycket för ett dopp ändå. Fast jag verkar lite ensam om den åsikten.

 

Bor ju i Jomtien bredvid några VT kåkar och jag är inte vidare impad över det läget heller. Men kanske det impar på polarna när dom ser vad det kostar att bo där. Har glömt vilket nummer det är på dom så fråga inte. Ligger rakt upp (från havet så att säga) från maitans i alla fall.

Jomtien.. Ja, det finns några VT kåkar i Jomtien. Men nu var det inte det som var ämnat. Häng med för f-n!

Guldkalven finns i centrala Pattaya granne med Central F & Hilton... VT6

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak
37 minuter sedan, skrev Nakhon:

Jomtien.. Ja, det finns några VT kåkar i Jomtien. Men nu var det inte det som var ämnat. Häng med för f-n!

Guldkalven finns i centrala Pattaya granne med Central F & Hilton... VT6

Sorry, jag har faktiskt inte pejl på vart alla VT ligger. Får lita på dig att det är ett bra läge helt enkelt.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev kitungmakmak:

Sorry, jag har faktiskt inte pejl på vart alla VT ligger. Får lita på dig att det är ett bra läge helt enkelt.

Din ursäkt är mottagen och dessutom allaredan godtagen. Bra va ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev kitungmakmak:

Tja, har man pengar så är det kanske vettigt. Ser ju på MPR att jag inte ligger i toppskiktet. Men jag tyckte det var lite mycket för ett dopp ändå. Fast jag verkar lite ensam om den åsikten.

 

.

 

Det handlar om att åka i alla attraktionerna en heldag. Finns fullt av vattenkanor och slides som ska utforskas.

Man åker väl inte dit för att ta "ett dopp". Då har man fattat fel...

Ändrades av ragson

mvh ragson - din bästaste vän.
Min musiksida finns HÄR!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev ragson:

...

 

Ändrades av ragson

mvh ragson - din bästaste vän.
Min musiksida finns HÄR!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har varit på Carton Network Water Park två gånger, dels när det precis öppnat och nu strax innan Songkran. Deras priser är liknande de som visas här men runt 200 Baht billigare för Thailändare (jag fick också det priset vid uppvisande av thailändskt körkort) och båda gånger har det varit ruggigt mycket folk varav en överlägsen majoritet thailändare. En familj med två barn samt lite mat och dryck går på runt 6,000 Baht och för många thailändska familjer är det givetvis närmast en omöjlighet, i extremfallen en hel månadsbudget. Många här verkar dock underskatta köpkraften bland den thailändska medelklassen och även bland industriarbetarna. Många industriarbetare i Bangkok med omnejd tjänar 20-25,000 Baht/månad med lite övertid och om båda föräldrar har denna typ av jobb så skulle jag vilja påstå att de har en köpkraft som inte är så långt ifrån vad mina föräldrar hade när jag var barn och vi hade råd att åka till Liseberg en gång om året.

 

När nu en andra park, som dessutom av vad jag sett ser identisk ut, och dessutom en i Hua Hin dyker upp är jag dock inte säker på att marknaden är stor nog. På helger och under skollov funkar det nog men vem ska komma en vanlig vardag? Pattaya kryllar inte direkt av turistande barnfamiljer, förutom en del ryssar.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Åfan, jag trodde Thailändare var smartare än så. Lägga ut så pass mycket ändå (6.000B) för egentligen ingenting. Men dom kanske tycker det är värt det.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev kitungmakmak:

Åfan, jag trodde Thailändare var smartare än så. Lägga ut så pass mycket ändå (6.000B) för egentligen ingenting. Men dom kanske tycker det är värt det.

Många thai kan inte spara och är duktiga på spendera.

 

Reser ofta och bor på hotell för en weekend. 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen
Precis nyss, skrev kitungmakmak:

Åfan, jag trodde Thailändare var smartare än så. Lägga ut så pass mycket ändå (6.000B) för egentligen ingenting. Men dom kanske tycker det är värt det.

 

I Thailand är det status att visa att man har pengar, även om man kanske egentligen inte har dom, så att då lägga sex loppor för att kunna producera lite bilder för att framstå som hiso är betydligt billigare än den där spritt-nya pick up:en som står utan för bambuhyddan och drar på¨sig skuld till ockrarna..

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minute ago, kitungmakmak said:

Åfan, jag trodde Thailändare var smartare än så. Lägga ut så pass mycket ändå (6.000B) för egentligen ingenting. Men dom kanske tycker det är värt det.

 

Om de lägger ut 6,000 Baht på något de vet inte är värt det så vore de ju dumma men om de tycker att det är värt det, eller till och med värt mer, så är de ju inte dumma. Vattenparker riktar i allmänhet inte in sig på medelåldersgubbar utan barn som sin huvudsakliga målgrupp så att du inte tycker det är värt de pengarna har de nog inga problem med. Jag skulle själv aldrig fundera på att gå dit om det inte vore för dottern; inte för att det är dyrt, men just för att vattenrutchkanor inte riktigt är min grej.

 

Jag skulle dessutom tro att för ganska många av de thailändare som åker dit så är inte 6,000 Baht särskilt mycket mer än vad de annars skulle lagt på extra undervisning för sina barn den dagen.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Åfan, jag trodde Thailändare var smartare än så. Lägga ut så pass mycket ändå (6.000B) för egentligen ingenting. Men dom kanske tycker det är värt det.

Vad kostar en dag i slalombacken?

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Tack för dom förklaringarna, jag tänkte nog mer på mig själv och hur jag skulle tänkt om jag hade 6000B över (det är ju typ 100 öl på en bar, eller en månadshyra). Men ibland blir jag ju förvånad över vad man väljer att lägga pengar på åxå, troligen för att visa upp lite status.  Men vissa Thailändare jag träffat är faktiskt smartare än så, eller så har dom nästan inga pengar. Sånt frågar jag aldrig om.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

31 minutes ago, kitungmakmak said:

Tack för dom förklaringarna, jag tänkte nog mer på mig själv och hur jag skulle tänkt om jag hade 6000B över (det är ju typ 100 öl på en bar, eller en månadshyra). Men ibland blir jag ju förvånad över vad man väljer att lägga pengar på åxå, troligen för att visa upp lite status.  Men vissa Thailändare jag träffat är faktiskt smartare än så, eller så har dom nästan inga pengar. Sånt frågar jag aldrig om.

 

Om du ursäktar mig så tycker jag att du resonerar oerhört trångsynt. Du har valt ett liv med begränsade ekonomiska medel, vilket givetvis är helt OK, mot större frihet och vad du anser vara ett bättre liv. Fair enough. I Thailand finns det en hel del människor som inte valt ett liv utan pengar men som av diverse anledningar inte har något annat alternativ. Förhoppningsvis kommer ingen av dem ta ett ockerlån för att åka till en vattenpark, numera poppar det ju dessutom upp enklare vattenparker i varenda liten håla där inträdet bara är ett par tjugor.

 

Som jag skrev ovan tjänar dock numera många industriarbetarpar 40-50,000 Baht/månad och då är ju inte 6,000 Baht en gång om året något som kommer kvalificera dem för Lyxfällan. Finns säkert några som gör det för att styla på Facebook eller Insta och ytterligare många som gör det för att barnen tjatar om att "alla andra åker dit" men så var det när jag var barn också, alltså inte det om Facebook och Insta då.

 

I din självvalda relativa fattigdom så ställs alla utgifter mot varandra och så måste det givetvis vara. De allra flesta som lägger 6,000 Baht för en dag på en vattenpark tänker förmodligen dock inte så; det är inte vattenpark eller öl och inte vattenpark eller hyran; det är både och. Utan att gjort någon mer grundlig undersökning av besökarna än en ockulärbesiktning av bilparken utanför, så skulle jag tro att det stora flertalet av besökarna betalar 6,000 Baht utan att det på något sätt inverkar på deras ekonomi.

 

Du tycker att de som lägger 6,000 Baht på en vattenpark är osmarta, de tycker nog att någon som skulle kunna jobba men väljer att inte göra det, trots att denne saknar större besparingar, är osmart. 

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja,

Kan bara hålla med Atom om att det finns många som har råd med detta.

Förövrigt så tror jag nog det är vettigare att låta barnen ha en heldag än att dricka 100 öl, om man måste välja...

Finns det något bättre än att se barn riktigt glada?

 

Väldigt få thailändare ser det som en bedrift att bo i en billig skitlägenhet, äta 30 bahts mat och hålla sig flytande med enda mål att spara pengar och arbeta så lite som möjligt. De fungerar nog som de flesta andra människor och vill höja sin levnadsstandard både materiellt och i upplevelser.

 

puss

Erkki

Ändrades av erkki
Link to comment
Dela på andra sajter

spooncreek

Det är lite märkligt med de de tankefel som görs av en del  i diskussioner som denna. Det är som att man är i det närmaste blind för den ekonomiska utveckling som sker i stora delar av Asien. Det blir liksom inte relevant att bedöma en vattenparks förmåga att överleva baserat på sin egen budget där det alltigenom överskuggande är hur många öl och pad kra pao för 40 baht stycket man kan trycka i sig på en månad.

 

Thailand består  fortfarande av väldigt många fattiga, men medelklass och därutöver ökar, liksom i de flesta asiatiska länder. Några nya fina vattenparker klara nog ett land av 65 miljoner av (hittar ingen siffra på andelen medelklass just nu) Lägg därtill att de stora och växande turistgrupperna består av medelklass och därutöver från länder som Kina (uppskattad medelklass 100 miljoner eller fler, turistantalet upp från fyra till 7 miljoner 2015), Malaysia, Indien och Japan och Korea.

Man kan sedan fundera på hur många vatten- och nöjesparker som ett land som Sverige har, där kostnaden för en heldag blir som vattenparken vi pratar om här eller mer. Detta med ett invånarantal om 9 miljoner och med en mer  begränsad turism.

Ingenting när det gäller ekonomisk utveckling är skrivet i sten, men det blir nog fler vatten- och andra typer av nöjesparker i Thailand de närmsta åren. Efterfrågan borde öka i takt med att ekonomin växer.

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu måste man får unna sig lite lyx eller slöseri ibland.

Jag gillar att fiska och besöker några bra ställen varje vinter och det kostar runt 6000b för en dag med mat och några öl, sen får man inte ens behålla fisken ;).

Denna vinter blev det två vändor med flera firrar på mellan 50-80kg.

Får ju bli några Kao Pad Mo ibland för att balansera upp ekonomin.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Det finns nog fler som är rikare än vad jag är i Thailand än det finns i Sverige.

Ser fler Ferrari, Lamborghini och Bentley i Thailand än vad jag lyckas skåda i Sverige.

Sedan finns det även betydligt många fler som har mindre pengar än vad jag har.

Med det sagt så kan man inte stirra blint på någon medel- eller medianinkomst i Thailand och tro att det är hela Thailand.

Finns massor av folk som är fullsketna med stålar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Roade mig när jag körde hem på min MC i "songkranhelgen" de 10km från stranden där vi hade en liten MPR-träff att räkna Mercedes bilar.

 

17st av nyare modell som är mycket mer än vad jag trodde, detta på bara 10 minuter. 

Nog finns det rikt folk i Thailand.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Roade mig när jag körde hem på min MC i "songkranhelgen" de 10km från stranden där vi hade en liten MPR-träff att räkna Mercedes bilar.

 

17st av nyare modell som är mycket mer än vad jag trodde, detta på bara 10 minuter. 

Nog finns det rikt folk i Thailand.

Och med tanke att dom åtminstone kostar det dubbla om man jämför med den svenska marknaden, gör att man kanske får sig ett litet perspektiv.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev andrejsdenruskige:

Och med tanke att dom åtminstone kostar det dubbla om man jämför med den svenska marknaden, gör att man kanske får sig ett litet perspektiv.

Ungefär dubbla priset mot Tyskland. Kostar att ligga på topp ;) 

 

Nu är visst BMW en storsäljare..... 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...