Jump to content
IGNORERAD

Sälj av allt och dra till Thailand!


mikeus48

Recommended Posts

Gjorde en snabb räkning:

Vi beräknar att dina pensionsinkomster, om du pensionerar dig i Sverige, kommer att beskattas med 3.137 kronor per månad.

Om du pensionerar dig utomlands kan din skatt sänkas till 498 kronor per månad.

Det betyder att du varje år sparar 31.660 kronor i skatt.

Allt enligt http://www.taxzero.se/start/berakna-skatt#calc testa din egen pension här!

Räknade på 11.000 brutto + tjänstepension 1000 kr + privat 1000 kr

Men som sagt vad är det mer för fördelar resp nackdelar med utflyttning?

Detta är med stor säkerhet en rejäl glädjekalkyl som inte alls stämmer om man pensionerar sig i Thailand. Se texten under skattekalkylatorn.

"Nyfiken på vilket land detta avser? Vi berättar mer när du väljer att anlita oss" :whistle:

Om man vill förbli inskriven i Sverige av olika anledningar så kan det ju vara smart att skriva sig i en kommun med låg skatt.

Jag är tex uppvuxen i Vellinge där skatten just nu är ca 27.5% (om man inte är med i Svenska kyrkan)

Skillnaden mot SINK skatten är ju då minimal. Och då är ju verkligen frågan om det är lönt att skriva ut sig?

Men bor man i en röd norrlandskommun med 32-34% skatt så blir det ju en jäkla skillnad! :(

/ Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 487
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • BaBoo

    55

  • Sek Losos uncle

    47

  • Avregistrerad clion

    31

  • Jive

    26

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Jag är redan pensionär och frugan vill pensionera sig om fem år,vår son är idag 14 år och vi räknar med att han kan stå på egna ben när han är 20 år,så 2 pensionärer borde väl klara sig skapligt på 50000/mån Mvh Måne som hoppas det kan handlas inom ett år PS vi ska inte bo i Bangkok

Kul att Månskärvan också blir fri snart, då kanske Du slipper tvättstugan. :crazy:

50 000B, jo, det kan gå, Du behöver nog runt 10-15 i bas...sedan får Du inte ha för lång kedja på Skärvan, varuhus är en jäkla bathmagnet. :crazy:

Baa...drar på måndag... :drinks:

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Gjorde en snabb räkning:

Vi beräknar att dina pensionsinkomster, om du pensionerar dig i Sverige, kommer att beskattas med 3.137 kronor per månad.

Om du pensionerar dig utomlands kan din skatt sänkas till 498 kronor per månad.

Det betyder att du varje år sparar 31.660 kronor i skatt.

Allt enligt http://www.taxzero.se/start/berakna-skatt#calc testa din egen pension här!

Räknade på 11.000 brutto + tjänstepension 1000 kr + privat 1000 kr

Men som sagt vad är det mer för fördelar resp nackdelar med utflyttning?

Ja den va snabb :whistle:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul att Månskärvan också blir fri snart, då kanske Du slipper tvättstugan. :crazy:

50 000B, jo, det kan gå, Du behöver nog runt 10-15 i bas...sedan får Du inte ha för lång kedja på Skärvan, varuhus är en jäkla bathmagnet. :crazy:

Baa...drar på måndag... :drinks:

Jag sköter numera all marktjänst enär frugan jobbar heltid och jag bara siskar.Efter sonen blivit utfodrad och gått till skolan har jag 8 timmar att slå ihjäl och att hålla rent och snyggt hemma ligger ju oxå i mitt intresse.Och så jäkla lång tid tar det inte,ska t.o.m hinna med att träna lite :dance1: så jag tycker inte det finns så stor anledning att gnälla.Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta är med stor säkerhet en rejäl glädjekalkyl som inte alls stämmer om man pensionerar sig i Thailand. Se texten under skattekalkylatorn.

"Nyfiken på vilket land detta avser? Vi berättar mer när du väljer att anlita oss" :whistle:

Om man vill förbli inskriven i Sverige av olika anledningar så kan det ju vara smart att skriva sig i en kommun med låg skatt.

Jag är tex uppvuxen i Vellinge där skatten just nu är ca 27.5% (om man inte är med i Svenska kyrkan)

Skillnaden mot SINK skatten är ju då minimal. Och då är ju verkligen frågan om det är lönt att skriva ut sig?

Men bor man i en röd norrlandskommun med 32-34% skatt så blir det ju en jäkla skillnad! :(

/ Joe

Och med tanke då på att en privat sjukförsäkring skulle kosta mellan 1500-2000 månaden så blir ju den skattevinsten inte så stor. B)

Näää. jag är tveksam.

Ändrades av Nisse Hult
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag sköter numera all marktjänst enär frugan jobbar heltid och jag bara siskar.Efter sonen blivit utfodrad och gått till skolan har jag 8 timmar att slå ihjäl och att hålla rent och snyggt hemma ligger ju oxå i mitt intresse.Och så jäkla lång tid tar det inte,ska t.o.m hinna med att träna lite :dance1: så jag tycker inte det finns så stor anledning att gnälla.Mvh Måne

Helt rätt..."Gnälliga gamla gubbar" är ingenting för oss...Chock dee.. :drinks:

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Delvis från det orange kuvertet

men som jag som har jobbat på volvo i 40år snart så har vi eller jag (en del tar aktier jag och anndra har satt dom i en pensionsförsäkring)och jag har 4st olika som facket har förhandlat fram under åren .OCH dom står INTE med i orange kuvert då dom räknas som privata

Har lagt in alla uppgifter i sajten Min pension och där kann man räkna på olika utagstider som i mitt fall tar jag ut från min pluspension omkring 8000kr i månaden under 5 år sen finns 60årsfonden kap mm mm sammanlagt 4st

och det skiljer yterst lite vid 67 om jag går ner till 3dars vecka

Ja, det är inte lägre inbetalningar till pensionen som sänker pensionen speciellt mycket. Utan det är helt och hållet att beloppet skall fördelas på fler månader. Beräkningarna utgår alltid från en tänkt döds-datum som jag tror är ca 82 år. Sen tar man helt enkelt beloppet och delar det med de antal månader som är kvar till döds-datumet.

ex.

Summa på pensionskontot: 1 500 000

Döds-datum: 82 år

Pension vid 61 år: 1500000/(82-61)*12 = 5952 kr/mån

Pension vid 65 år: 1500000/(82-65)*12 = 7352 kr/mån

Pension vid 67 år: 1500000/(82-67)*12 = 8333 kr/mån

Detta är ju ett grovt förenklat exempel, beloppet ökar ju hela tiden med avkastningen som ju beror på det ekonomiska läget i landet.

Dessutom är detta belopp endast det som kommer i det orange kuvertet. Alltså grundpension + premiepension, och dessutom är det endast det nya pensionssystemet som är såhär lättberäknat. Det gamla har jag ingen aning eftersom jag inte alls omfattas av det.

Clion bör ju omfattas av båda systemet om jag är rätt på det...

Clion, har du koll på Alecta?? Logga in på deras web-sajt Alecta och kolla om du har pengar där, jag har märkt att många 'glömmer' att det kanske finns pengar även där. (Nu kanske inte Volvo betalar in där, ingen aning, men det kan vara värt att kolla)

/ Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Våran kåk är det med nålen området nedanför har säkert lediga hus var där och visade Teenek i vintras sen finns det singelkåkar också

post-3713-091212000 1282386452_thumb.jpg

Husbonden :drinks:

post-3713-063314300 1282386534_thumb.jpg

Di arbetar bra di små liven :crazy:

post-3713-093992300 1282385974_thumb.jpg

post-3713-093992300 1282385974_thumb.jpg

post-3713-091212000 1282386452_thumb.jpg

post-3713-063314300 1282386534_thumb.jpg

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Och med tanke då på att en privat sjukförsäkring skulle kosta mellan 1500-2000 månaden så blir ju den skattevinsten inte så stor. B)

Näää. jag är tveksam.

Men privat försäkring bör du ju ha oavsett!

är väl inget märkvärdigt att skriva ut sig ur Sverige, är ju bara till att skriva in sig igen om man ångrar sig.

Om jag förstått det hela rätt så är det bara att ta sig till närmaste F-Kassa och registrera sig och i så fall är det väl inget att bekymra sig över.

(Rent teoretiskt kunde man ju skriva in sig varje gång man kommer till Sverige?)!

Link to comment
Dela på andra sajter

Men privat försäkring bör du ju ha oavsett!

är väl inget märkvärdigt att skriva ut sig ur Sverige, är ju bara till att skriva in sig igen om man ångrar sig.

Om jag förstått det hela rätt så är det bara att ta sig till närmaste F-Kassa och registrera sig och i så fall är det väl inget att bekymra sig över.

(Rent teoretiskt kunde man ju skriva in sig varje gång man kommer till Sverige?)!

Du behöver väl inte ha nån privat sjukförsäkring om du är skriven i Svedala? Jag har då ingen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Till Clion Instämmer med Joe ovan. Du borde även ha 3000-4000 i avtalspension per månad från

Alecta eller AMF, beroende på vilket kollektivavtal du omfattats av. PTKs eller LOs.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är redan pensionär och frugan vill pensionera sig om fem år,vår son är idag 14 år och vi räknar med att han kan stå på egna ben när han är 20 år,så 2 pensionärer borde väl klara sig skapligt på 50000/mån Mvh Måne som hoppas det kan handlas inom ett år PS vi ska inte bo i Bangkok

Om ni redan har pension och utflugna barn samt betalt boende klarar ni er väldigt bra på 50,000 Baht/månad och rätt bra om ni vill kunna åka till Sverige varje år. Dock lite vanskligt att ligga på gränsen då växelkurser kan ändra sig drastiskt (det kanske bara är 35,000 Baht om ett par år) samt att man får räkna med att priserna i Thailand kommer stiga klart snabbare än pensionen i Sverige. En ordentlig summa på banken är nog också att rekommendera när man kommer upp i åldern och inte kan lösa någon försäkring längre. En dryg miljon Baht för en stroke eller hjärtinfarkt får man nog räkna med, inte så kul att prata om men inte desto mindre viktigt att ha med i kalkylen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men privat försäkring bör du ju ha oavsett!

är väl inget märkvärdigt att skriva ut sig ur Sverige, är ju bara till att skriva in sig igen om man ångrar sig.

Om jag förstått det hela rätt så är det bara att ta sig till närmaste F-Kassa och registrera sig och i så fall är det väl inget att bekymra sig över.

(Rent teoretiskt kunde man ju skriva in sig varje gång man kommer till Sverige?)!

Jag har hört att det tar ca 1 månad att skriva in sig igen. Och det är till Skatteverket man skall gå för att få tillbaka sitt personnummer.

Har man bara ett personnummer så omfattas man automatiskt av välfärdssystemet.

Detta 'hinner' man alltså INTE fixa om man tex får en hjärtattack eller blodpropp i Thailand. Så det är ju självklart att man måste ha försäkring även i Thailand oavsett om man är utskriven eller ej.

Sen kanske man inte är så pigg på att flyga hem för att få sjukvård om man är riktigt dålig...

/ Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du behöver väl inte ha nån privat sjukförsäkring om du är skriven i Svedala? Jag har då ingen.

Men hallå där. Svenska försäkringskassan står knappast för räkningen om du anitar Thailändsk sjukvård.

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har hört att det tar ca 1 månad att skriva in sig igen. Och det är till Skatteverket man skall gå för att få tillbaka sitt personnummer.

Har man bara ett personnummer så omfattas man automatiskt av välfärdssystemet.

Detta 'hinner' man alltså INTE fixa om man tex får en hjärtattack eller blodpropp i Thailand. Så det är ju självklart att man måste ha försäkring även i Thailand oavsett om man är utskriven eller ej.

Sen kanske man inte är så pigg på att flyga hem för att få sjukvård om man är riktigt dålig...

/ Joe

Personnumret blir man väl aldrig av med så länge man inte avsäger sig sitt medborgarskap? Jag är utskriven sedan mer än 10 år men mitt personnummer har jag kvar, dock inte tillgång till någon form av välfärdssystem. Dessutom har jag för mig att man har ett helt års karens efter man skrivet in sig igen men där kan jag ha fel då det var så längesedan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Personnumret blir man väl aldrig av med så länge man inte avsäger sig sitt medborgarskap? Jag är utskriven sedan mer än 10 år men mitt personnummer har jag kvar, dock inte tillgång till någon form av välfärdssystem. Dessutom har jag för mig att man har ett helt års karens efter man skrivet in sig igen men där kan jag ha fel då det var så längesedan.

Det finns många bud om detta, från 3 v och uppåt. Skulle vara intressant att veta sanningen.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Personnumret blir man väl aldrig av med så länge man inte avsäger sig sitt medborgarskap? Jag är utskriven sedan mer än 10 år men mitt personnummer har jag kvar, dock inte tillgång till någon form av välfärdssystem. Dessutom har jag för mig att man har ett helt års karens efter man skrivet in sig igen men där kan jag ha fel då det var så längesedan.

Det stämmer säkert att man aldrig blir av med personnumret. Man kan dock behöva återaktivera det, gissar jag.

Kanske någon som vet kan bekräfta hur det ligger till. :rtfm:

Vi gissar ju helt friskt här nu... :whistle:

/ Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är man pensionär och utskriven så får man skatterabatt på pensionen man får från försäkringskassan. Den är 0,77 % av prisbasbeloppet som är 42.400 i år.

Enligt mina beräkningar så dras det av drygt 2700 på bruttot innan man betalar sin Sinkskatt på 25 %

Är man utskriven och ska besöka Sverige så är det bäst ha en försäkring som täcker upp ifall man råkar ut för en olycka t.ex.

Annars får man betala ur egen plånbok och det kan bli dyrt det :(

Fritz...

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men privat försäkring bör du ju ha oavsett!

är väl inget märkvärdigt att skriva ut sig ur Sverige, är ju bara till att skriva in sig igen om man ångrar sig.

Om jag förstått det hela rätt så är det bara att ta sig till närmaste F-Kassa och registrera sig och i så fall är det väl inget att bekymra sig över.

(Rent teoretiskt kunde man ju skriva in sig varje gång man kommer till Sverige?)!

3 månader karens...annars jo..visst

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du skriver ut dig så blir skatten 25% (SINK). Har pension från Norge (vilket jag kommer att ha oxå) så betalar du bara 10% i skatt till Norge!

Om man jobbar ett visst antal år i norge(säg 5)får man då pension från två länder eller bara det landet man är skriven i?

Jag vet inte vad minimipensionen i olika länder är men det borde bli bra pengar om fick pengar om ddet trillade in från fler en ett land.

And that's all I have to say about that

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns många bud om detta, från 3 v och uppåt. Skulle vara intressant att veta sanningen.

Tjenare. Jag har nyss skickat ett mail till skatteverket och frågat om just detta

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man jobbar ett visst antal år i norge(säg 5)får man då pension från två länder eller bara det landet man är skriven i?

Jag vet inte vad minimipensionen i olika länder är men det borde bli bra pengar om fick pengar om ddet trillade in från fler en ett land.

Logiskt sätt så borde man ju få pension från bägge länderna, för det du har jobbat in från sverige kan ju ingen ta ifrån dej.

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Ja, det är inte lägre inbetalningar till pensionen som sänker pensionen speciellt mycket. Utan det är helt och hållet att beloppet skall fördelas på fler månader. Beräkningarna utgår alltid från en tänkt döds-datum som jag tror är ca 82 år. Sen tar man helt enkelt beloppet och delar det med de antal månader som är kvar till döds-datumet.

ex.

Summa på pensionskontot: 1 500 000

Döds-datum: 82 år

Pension vid 61 år: 1500000/(82-61)*12 = 5952 kr/mån

Pension vid 65 år: 1500000/(82-65)*12 = 7352 kr/mån

Pension vid 67 år: 1500000/(82-67)*12 = 8333 kr/mån

Detta är ju ett grovt förenklat exempel, beloppet ökar ju hela tiden med avkastningen som ju beror på det ekonomiska läget i landet.

Dessutom är detta belopp endast det som kommer i det orange kuvertet. Alltså grundpension + premiepension, och dessutom är det endast det nya pensionssystemet som är såhär lättberäknat. Det gamla har jag ingen aning eftersom jag inte alls omfattas av det.

Clion bör ju omfattas av båda systemet om jag är rätt på det...

Clion, har du koll på Alecta?? Logga in på deras web-sajt Alecta och kolla om du har pengar där, jag har märkt att många 'glömmer' att det kanske finns pengar även där. (Nu kanske inte Volvo betalar in där, ingen aning, men det kan vara värt att kolla)

/ Joe

Tack för tippset Joe nä ja hadde inget där.men det är mycket som händer å glöms under resans gång

Volvo Pluspension

volvo företagspension

saf-Lo

Handelsbanken liv (10000kr)

KAP (7000kr)

det är ju dom tre översta som dom större summorna

KAP

Ändrades av clion

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man jobbar ett visst antal år i norge(säg 5)får man då pension från två länder eller bara det landet man är skriven i?

Jag vet inte vad minimipensionen i olika länder är men det borde bli bra pengar om fick pengar om ddet trillade in från fler en ett land.

Man får från bägge länderna :)

En jag jobbade ihop med tidigare han får pension från 3 länder han har jobbat i Sverige, Danmark & Norge!

Pensionen är högre i Norge men vet inte hur det blir den dagen jag går i pension!

Link to comment
Dela på andra sajter

Men privat försäkring bör du ju ha oavsett!

är väl inget märkvärdigt att skriva ut sig ur Sverige, är ju bara till att skriva in sig igen om man ångrar sig.

Om jag förstått det hela rätt så är det bara att ta sig till närmaste F-Kassa och registrera sig och i så fall är det väl inget att bekymra sig över.

(Rent teoretiskt kunde man ju skriva in sig varje gång man kommer till Sverige?)!

Men hallå där. Svenska försäkringskassan står knappast för räkningen om du anitar Thailändsk sjukvård.

Fritz..

Nu blev det väl ett litet missförstånd här Fritz.

Jag menar i Sverige. Självklart måste man ha en försäkring i Thailand. :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...