Jump to content
IGNORERAD

Sälj av allt och dra till Thailand!


mikeus48

Recommended Posts

Sek Losos uncle

Sek Lesos uncle skrev bl.a.

"Ekonomi:

Efter att bil och hus är betalt och inrett. Thai kan ju leva ganska bra på 8000 baht/månad, så då bör det gå att leva på 12 000 + "farangkostnader" (=en hemresa per år)."

Hoppas Du inte menar allvar.

Jag bor i Thailand men lider av två svenska "folksjukdomar" högt blodtryck högt kolesterol.

Medicinen här kostar 10.500 bath/mån.

Jag har visserligen ett ganska stort hus men min elräkning ligger på 8-10.000 bath/mån.

Någon sjuk/olycksfallsförsäkringar har jag inte men mina andra försäkringar går på ca 5.000 bath/mån.

Mitt lite snabbare internet kostar 1700 bath/mån.

Lycka till med att leva på 12.000 bath/månad !!!

Poffa

Test

Ändrades av Sek Losos uncle

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 487
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • BaBoo

    55

  • Sek Losos uncle

    47

  • Avregistrerad clion

    31

  • Jive

    26

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Resor till Sverige hade jag tagit med i "farangkostnader". Blivande frun är flygrädd, så jag räknar med att det oftast räcker med 10 000 SEK per år till det.

Menar du sjukvård eller sjukersättning?

Sjukvård fås gratis t ex då frun är offentliganställd.

Vet inte, men någon sa att den ingår även då man får arbetstillstånd och betalar den skatten.

Den klarar minst en cansersort och en del kirurgi. Har inte kollat än om jag tycker den räcker.

Gällande sjukersättning så vet jag inte behovet än. Det beror på dels om jag då har några aktieinvesteringar, och hur mycket jag klarar av att automaticera Internetföretaget. I bästa fall behövs ingen :) (((Blivande frugan har t o m ordnat så att hon får mer om hon blir sjuk än då hon jobbar ! Hon har aldrig behövt sjukvård, fastän hon har den gratis.)))

Olycksfall behövs ja. Kanske nöjer jag mig gällande trafik.

Du skriver ofta att du har gratis sjukvård pga att din fru är offentliganställd. Är du HELT säker på att en farang verkligen får gratis sjukvård pga det??

Sen har ju alla Thailändska medborgare gratis sjukvård, inte bara offentliganställda...

/ Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok.. Sek Lesos uncle..

Vi är två i hushållet och lägger ca 7000 - 8000 baht i månaden på Big-C respektive Tesco, detta är bara mat, hushålls artiklar och hygien artiklar. Notera att vi äter ingen västerländsk mat. Ris, chilli och lite andra grönsaker och frukter är gratis för oss då frugan har en hel del land. Jag har desutom gratis personlig försäkring, bensin, bil, bil försäkring och bil skatt. Notera att bara frugans Toyota Vigo kostar 1416 baht / månaden i försäkring och skatt. Lägger själv 630 baht / månaden på lunch.

Om du får din budget på 12 000 Baht / månaden att gå ihop, så får du gärna ge mig några tips. Kommer isåfall att använda den om master för mig och frugan, samt desutom använda den som argument mot våra anställda när dom begär löneökningar.

- 8000 Baht (hushåll, mat)

- 1416 Baht (Toyota Vigo försäkring/skatt)

- 630 baht (lunch)

- 10 046 Baht /månad

Då har jag kvar 2000 baht per månad för att betala Internet, el, vatten, underhåll hus och ev. oförutsedda utgifter. Och i ditt fall bensin kostnader.

Men som sagt en alla lilltips motages med tacksamhet. ;)

Ha en bra helg!

:wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

(Det är någon bugg. Jag kan inte ändra i min ovanstående post, där citatet sändes innan jag hade skrivit.)

Sek Lesos uncle skrev bl.a.

"Ekonomi:

Efter att bil och hus är betalt och inrett. Thai kan ju leva ganska bra på 8000 baht/månad, så då bör det gå att leva på 12 000 + "farangkostnader" (=en hemresa per år)."

Hoppas Du inte menar allvar.

Jag bor i Thailand men lider av två svenska "folksjukdomar" högt blodtryck högt kolesterol.

Medicinen här kostar 10.500 bath/mån.

Jag har visserligen ett ganska stort hus men min elräkning ligger på 8-10.000 bath/mån.

Någon sjuk/olycksfallsförsäkringar har jag inte men mina andra försäkringar går på ca 5.000 bath/mån.

Mitt lite snabbare internet kostar 1700 bath/mån.

Lycka till med att leva på 12.000 bath/månad !!!

Poffa

Hoppas jag inte behöver ha stora medicinkostnader.

Då är ditt hus byggt energikrävande va?

Jag tänkte inte bygga, som många faranghus gör, med stora oskyddade fönster åt söder och väst.

Rumsplacering görs med tanke på vädersstreck, så det blir nog nästan bara småfönster på solsidorna Det blir ordentlig issolering i väggar minst åt söder och väst, plus tak. Kommer inte ihåg vad en sa, som hade byggt välissolerat, men han behövde sällan använda aircondition, och har låg elräkning. (Jag tror han sa runt1500-1700 baht.)

Kanske blir det även uppvärmning av varmvatten på taket om jag hittar något bra system.

Planerad byggplats har f ö snyggaste utsikten åt norr.

Blivande frugan lever ganska bra på 8000 baht, inte så långt under svensk standard. Hon har ganska ny motorcykel, laptop, Internet, tvättmaskin, microvågsugn, aircondition, en dålig bil... Bortsett från att hon vill ha en bättre bil, så är hon nöjd med den nivån.

Hon tjänar själv ihop till det. Nyligen betalade hon själv sin mastersutbildning (som hon har på kvällstid efter jobbet) kontant av sparade pengar, men nu har hon inte så mycket sparade pengar kvar. Hon funderade på om hon skulle skaffa Mastersutbildning eller ny bil. Hon hoppas nog på att det blir båda då/om vi blir gifta :)

Bostaden kostar ju inte så mycket extra om man är två istället för en. Det ingår i kalkylen att blivande frun fortsätter betala samma summor som hon gör nu.

Lite "fusk". Jag behöver inte köpa datorer privat, för det har jag genom mitt företag.

F ö - i Sverige är stora delen av min bostadskostnad uppvärmningen. Om bostadskostnaden räknas bort, så gör jag av med ungefär 3000 - 3500 SEK per månad, vilket inte är så mycket mer än 12000 baht :) och mat, kläder och servicejobb är ju mycket billigare i Thailand. Så kanske 12 000 är för optimistiskt, men inte så mycket, tror jag, om jag kan komma undan "farangpriser" oftast. Det kan nog gå hyffsat, för blivande frun är en tuffing, så omgivningen vågar nog inte reta upp de 150 cm :)

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

(Det är någon bugg. Jag kan inte ändra i min ovanstående post, där citatet sändes innan jag hade skrivit.)

Hoppas jag inte behöver ha stora medicinkostnader.

Då är ditt hus byggt energikrävande va?

Jag tänkte inte bygga, som många faranghus gör, med stora oskyddade fönster åt söder och väst.

Rumsplacering görs med tanke på vädersstreck, så det blir nog nästan bara småfönster på solsidorna Det blir ordentlig issolering i väggar minst åt söder och väst, plus tak. Kommer inte ihåg vad en sa, som hade byggt välissolerat, men han behövde sällan använda aircondition, och har låg elräkning. (Jag tror han sa runt1500-1700 baht.)

Kanske blir det även uppvärmning av varmvatten på taket om jag hittar något bra system.

Planerad byggplats har f ö snyggaste utsikten åt norr.

Blivande frugan lever ganska bra på 8000 baht, inte så långt under svensk standard. Hon har ganska ny motorcykel, laptop, Internet, tvättmaskin, microvågsugn, aircondition, en dålig bil... Bortsett från att hon vill ha en bättre bil, så är hon nöjd med den nivån.

Hon tjänar själv ihop till det. Nyligen betalade hon själv sin mastersutbildning (som hon har på kvällstid efter jobbet) kontant av sparade pengar, men nu har hon inte så mycket sparade pengar kvar. Hon funderade på om hon skulle skaffa Mastersutbildning eller ny bil. Hon hoppas nog på att det blir båda då/om vi blir gifta :)

Bostaden kostar ju inte så mycket extra om man är två istället för en. Det ingår i kalkylen att blivande frun fortsätter betala samma summor som hon gör nu.

Lite "fusk". Jag behöver inte köpa datorer privat, för det har jag genom mitt företag.

F ö - i Sverige är stora delen av min bostadskostnad uppvärmningen. Om bostadskostnaden räknas bort, så gör jag av med ungefär 3000 - 3500 SEK per månad, vilket inte är så mycket mer än 12000 baht :) och mat, kläder och servicejobb är ju mycket billigare i Thailand. Så kanske 12 000 är för optimistiskt, men inte så mycket, tror jag, om jag kan komma undan "farangpriser" oftast. Det kan nog gå hyffsat, för blivande frun är en tuffing, så omgivningen vågar nog inte reta upp de 150 cm :)

Säger bara LYCKA TILL..

Tror du inte bensin eller desel kostar nåt t.ex. Även om Du "fuskar" och kör det på företaget så skall kulorna ut, och Du klarar inte sommaren utan A/C.

Utan att förta drömbilden så tror inte jag, som betraktar mig som tämligen sparsam, att man klarar sig med mindre än 1000 bath om dan i snitt efter att fasta kosnader betalats, man måste faktiskt leva också...

Ändrades av Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Ok.. Sek Lesos uncle..

Vi är två i hushållet och lägger ca 7000 - 8000 baht i månaden på Big-C respektive Tesco, detta är bara mat, hushålls artiklar och hygien artiklar. Notera att vi äter ingen västerländsk mat. Ris, chilli och lite andra grönsaker och frukter är gratis för oss då frugan har en hel del land. Jag har desutom gratis personlig försäkring, bensin, bil, bil försäkring och bil skatt. Notera att bara frugans Toyota Vigo kostar 1416 baht / månaden i försäkring och skatt. Lägger själv 630 baht / månaden på lunch.

Om du får din budget på 12 000 Baht / månaden att gå ihop, så får du gärna ge mig några tips. Kommer isåfall att använda den om master för mig och frugan, samt desutom använda den som argument mot våra anställda när dom begär löneökningar.

- 8000 Baht (hushåll, mat)

- 1416 Baht (Toyota Vigo försäkring/skatt)

- 630 baht (lunch)

- 10 046 Baht /månad

Då har jag kvar 2000 baht per månad för att betala Internet, el, vatten, underhåll hus och ev. oförutsedda utgifter. Och i ditt fall bensin kostnader.

Men som sagt en alla lilltips motages med tacksamhet. ;)

Ha en bra helg!

:wai:

Mina 12 000 + frugans 8 000 = 20 000 baht per månad.

(Och jag har skrivit att det är plus "farangkostnader" cirka 10 000 SEK per år, och förutsatt att hus och bil är betalt kontant.)

Om jag fattar det du skrev rätt, så är dina kostnader ungefär samma som de jag räknar med att klara mig på.

(((Jag har sparknep i Sverige, handla hos grossister, auktioner, från konkursbon... men i Thailand är det mesta billigt ändå, så jag tänker nog inte lägga ner tid på att åka till billigare ställen, utom då det gäller husbygge och bilinköp.)))

>MickeN Jag behöver klart mindre än 12 000 SEK i Sverige, fastän jag har en 6-rumskåk, så jag tror att jag kan klara mig på mycket mindre i Thailand :)

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

ja jag kommer å gå ner på 3darsvecka efter juli nästa år och kann förhoppningsvis köra till 67.17500kr vid 65 och 20000kr vid 67 det blir lite skilnad det :whistle:

Stirra dig inte blind på vad du får om du jobbar mera.

Jobba till 67 då är det 2 år kortare i det fria livet oxå.

Har äldre bekanta som gjort så, men tyvärr inte till stor nytta pga. sjukdom senare i det fria livet.

Men sjkälv hoppas jag du blir 100+ år så man kan få njuta av dina super fina bilder.

Mvh&Trevlig Helg

Plätt

Link to comment
Dela på andra sajter

Mina 12 000 + frugans 8 000 = 20 000 baht per månad.

(Och jag har skrivit att det är plus "farangkostnader" cirka 10 000 SEK per år, och förutsatt att hus och bil är betalt kontant.)

Om jag fattar det du skrev rätt, så är dina kostnader ungefär samma som de jag räknar med att klara mig på.

(((Jag har sparknep i Sverige, handla hos grossister, auktioner, från konkursbon... men i Thailand är det mesta billigt ändå, så jag tänker nog inte lägga ner tid på att åka till billigare ställen, utom då det gäller husbygge och bilinköp.)))

>MickeN Jag behöver klart mindre än 12 000 SEK i Sverige, fastän jag har en 6-rumskåk, så jag tror att jag kan klara mig på mycket mindre i Thailand :)

20000 tbh, är väl ungefär det man spiller ut i baren under en månad. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Vore intressant om en tråd om skolor och olika utgifter och med namn på skolor och övrig fakta mm efter som det och försäkringar verkar vara största utgiften i Thailand. /mvh

För äldsta "fadder dottern" betalar jag ca:30000 Baht per läsår, "klass" 7 om man jämför med Sverige

Namnet på skolan vet jag inte, har det ej i huvudet mer än att den ligger inne i Ayutthaya.

Finns friskola=gratis oxå, men aldrig i mitt liv hon går i den.

Mvh.

Plätt

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kalkylerar med en budget på ca 100000 baht/månad

Och då skall boendet redan vara fixat, typ en kontant inköpt condo.

Detta borde räcka hyfsat till en skön livsstil tycker jag? B)

När jag väl flyttar så skall varken frugan eller jag nånsin mer behöva jobba! Troligtvis får jag stå ut med livet i Sverige tills jag fyller 55 och kan plocka mina pensionsförsäkringar.

Sen FRIHET!! :dance1:

/ Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

20000 tbh, är väl ungefär det man spiller ut i baren under en månad. :)

2 st goggo partyn sen är dom pengarna i andra fickor :drinks:

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Stirra dig inte blind på vad du får om du jobbar mera.

Jobba till 67 då är det 2 år kortare i det fria livet oxå.

Har äldre bekanta som gjort så, men tyvärr inte till stor nytta pga. sjukdom senare i det fria livet.

Men sjkälv hoppas jag du blir 100+ år så man kan få njuta av dina super fina bilder.

Mvh&Trevlig Helg

Plätt

Tack för det plätt

Nu är ju det skatt på de summorna 32% så har man som jag nu 18000kr ut efter skatt och sen gå ner till 12000kr omkr det är ett jäkla steg

men aftersom jag har en privat pensionsförsäkring på i runt 190000kr så tänkte jag plocka av den samma som jag losar på att vara hemma8 extra dagar i månaden.så länge man känner sig frisk så kann det nog gå har ju inget direkt fysiskt jobb.däremot får kontoret jobba desto mer (Hövet alltså)men inget är bestämt till 100& det hänger på skolan för joel har ju läst här på forumet hur dålig skolan är i los

ska undersöka det och prata med grannarna i Bangsale nu i vinter

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Säger bara LYCKA TILL..

Tror du inte bensin eller desel kostar nåt t.ex. Även om Du "fuskar" och kör det på företaget så skall kulorna ut, och Du klarar inte sommaren utan A/C.

Utan att förta drömbilden så tror inte jag, som betraktar mig som tämligen sparsam, att man klarar sig med mindre än 1000 bath om dan i snitt efter att fasta kosnader betalats, man måste faktiskt leva också...

Det är ju mer än vad jag behöver i Sverige... :)

Många sverigeboende bränner en massa pengar på alkohol och restaurangbesök, vilket jag inte tycker tillför mycket till levandet.

Innan jag flyttade (inom Sverige) till där jag bor nu, så gjorde jag bara av med svenskt "existensminimum" per månad. Ändå hade jag samtidigt t ex 2 lägenheter, sommarkåk, komb motor-segelbåt (liten), mycket kläder, biljardbord, personbil plus VW-buss. Gick ut på dans minst en gång per vecka, årskort på både fotboll och hockey... Så det går att "leva", utan att det kostar en massa :)

--

Det är inga sådana fusk i min beräkning, för de är extrakostnader för företaget. "Fusket" gäller bara att jag LÅNAR sådana grejer, som företaget har ändå typ dator o d. Företaget behöver inte bil, så det får vi stå för helt själva.

Det blir kontorsbygge i bostaden, och frugan är lärare i byn, så vi behöver åka bil väldigt lite. Det behövs ett fåtal vändor till provinshuvudstaden per månad. Så egentligen tycker jag att vi klarar oss med en "skrotbil", men frugan vill ha en fin :)

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Tack för det plätt

Nu är ju det skatt på de summorna 32% så har man som jag nu 18000kr ut efter skatt och sen gå ner till 12000kr omkr det är ett jäkla steg

men aftersom jag har en privat pensionsförsäkring på i runt 190000kr så tänkte jag plocka av den samma som jag losar på att vara hemma8 extra dagar i månaden.så länge man känner sig frisk så kann det nog gå har ju inget direkt fysiskt jobb.däremot får kontoret jobba desto mer (Hövet alltså)men inget är bestämt till 100& det hänger på skolan för joel har ju läst här på forumet hur dålig skolan är i los

ska undersöka det och prata med grannarna i Bangsale nu i vinter

Du kan ta med i kalkylen också att då/om du ordnar så att du börjar räknas som utflyttad, så går skatten ner till 25%. Så det kan vara vitts att försöka vänta med att ta ut pensionspengar till efter att du flyttat utomlands.

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Mina 12 000 + frugans 8 000 = 20 000 baht per månad.

(Och jag har skrivit att det är plus "farangkostnader" cirka 10 000 SEK per år, och förutsatt att hus och bil är betalt kontant.)

Om jag fattar det du skrev rätt, så är dina kostnader ungefär samma som de jag räknar med att klara mig på.

(((Jag har sparknep i Sverige, handla hos grossister, auktioner, från konkursbon... men i Thailand är det mesta billigt ändå, så jag tänker nog inte lägga ner tid på att åka till billigare ställen, utom då det gäller husbygge och bilinköp.)))

>MickeN Jag behöver klart mindre än 12 000 SEK i Sverige, fastän jag har en 6-rumskåk, så jag tror att jag kan klara mig på mycket mindre i Thailand :)

Jo det kann nog funka

Om man lever i buchen hela tiden ;):o men ok Damerna som tjänar 4-5000 bath i månan hur klarar dom sig :huh: och då har dom ofta en liten också ;)

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Fan här sitter ja å clirrar å damen rensar å fixar i trägårn :kort:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo det kann nog funka

Om man lever i buchen hela tiden ;):o men ok Damerna som tjänar 4-5000 bath i månan hur klarar dom sig :huh: och då har dom ofta en liten också ;)

Har dom en liten, så brukar dom tjäna mer.:):bag:

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Det är ju mer än vad jag behöver i Sverige... :)

Många sverigeboende bränner en massa pengar på alkohol och restaurangbesök, vilket jag inte tycker tillför mycket till levandet.

Innan jag flyttade (inom Sverige) till där jag bor nu, så gjorde jag bara av med svenskt "existensminimum" per månad. Ändå hade jag samtidigt t ex 2 lägenheter, sommarkåk, komb motor-segelbåt (liten), mycket kläder, biljardbord, personbil plus VW-buss. Gick ut på dans minst en gång per vecka, årskort på både fotboll och hockey... Så det går att "leva", utan att det kostar en massa :)

--

Det är inga sådana fusk i min beräkning, för de är extrakostnader för företaget. "Fusket" gäller bara att jag LÅNAR sådana grejer, som företaget har ändå typ dator o d. Företaget behöver inte bil, så det får vi stå för helt själva.

Det blir kontorsbygge i bostaden, och frugan är lärare i byn, så vi behöver åka bil väldigt lite. Det behövs ett fåtal vändor till provinshuvudstaden per månad. Så egentligen tycker jag att vi klarar oss med en "skrotbil", men frugan vill ha en fin :)

Sek loso ett tips :rolleyes: Bli kommpis med isan lover så får du många tipps :o han lever med isanbönderna och har säkert mycket matnyttigt å komma med.och du ska ju också bo ute i buchen om ja har läst rätt

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Du kan ta med i kalkylen också att då/om du ordnar så att du börjar räknas som utflyttad, så går skatten ner till 25%. Så det kan vara vitts att försöka vänta med att ta ut pensionspengar till efter att du flyttat utomlands.

Jo det vet jag men ja vill inte klippa banden med svedala därför ja är rädd för å bränna mig :ledsen: ja ska ner i kistan på kvibergs kyrkogård :y13: sen ska ja återkomma som en batterfly :y10:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr bara tråkigt att se att vissa tär drömmen att bo i Thailand intill absurdum, och inte kan se, vill se verkligheten.

VAKNA, att leva på 12 000 baht eller 20 000 baht per månad i Thailand är en dröm, en omöjlighet och har man denna tro så bör man på inga vilkor flytta till Thailand.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Har dom en liten, så brukar dom tjäna mer.:):bag:

Jasså :o:o något positivt me los då :good:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Tyvärr bara tråkigt att se att vissa tär drömmen att bo i Thailand intill absurdum, och inte kan se, vill se verkligheten.

VAKNA, att leva på 12 000 baht eller 20 000 baht per månad i Thailand är en dröm, en omöjlighet och har man denna tro så bör man på inga vilkor flytta till Thailand.

Bra svar vaxet men om sek loso bor i nån hydda i buchen så kan det ju gå :whistle:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Mina 12 000 + frugans 8 000 = 20 000 baht per månad.

(Och jag har skrivit att det är plus "farangkostnader" cirka 10 000 SEK per år, och förutsatt att hus och bil är betalt kontant.)

Om jag fattar det du skrev rätt, så är dina kostnader ungefär samma som de jag räknar med att klara mig på.

(((Jag har sparknep i Sverige, handla hos grossister, auktioner, från konkursbon... men i Thailand är det mesta billigt ändå, så jag tänker nog inte lägga ner tid på att åka till billigare ställen, utom då det gäller husbygge och bilinköp.)))

>MickeN Jag behöver klart mindre än 12 000 SEK i Sverige, fastän jag har en 6-rumskåk, så jag tror att jag kan klara mig på mycket mindre i Thailand :)

Månadskostnaden har stötts och blötts otaliga ggr så det är ingen idé att försöka frälsa de redan frälsta, jag skall bara ge Dig en del av våra fasta kostnader.

Bilförsäkring c:a 20 000B/år=1600/mån

Bränsle, tänk på att A/C drar en hel del. 5000B/mån.

El o vatten (2 A/C, 2 kyl o frys,2 datorer, 2 TV) c:a 2,5-3000B

Kabel TV 3-400B Bor man ute på vishan blir det parabol c:a 1500B

Internet o hustelefon, 12-1300/mån. ADSL , finns ju mobila anslutningar men långsamma som f-n, parabol=dyrt, för anständig hastighet c:a 2000/mån.

Sedan tillkommer individuella kostnader typ skola..intressen (golf) och sedan skall det ätas och drickas, tror inte ens den mest inbitne stugsittare klarar att befinna sig i bushen 100% av tiden så lite restaurangbesök måsta det nog bli, lite kläder skall det väl till, och tvätt medel..o.s.v.

Några 12 000 kan Du glömma, Visserligen är det billigare i Thailand, men gratis blir det aldrig.

Vi lever inte något lyxliv, långt därifrån men under 50-60 000 i månaden, njaäää, då flyttar jag hellre hem.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...