Jump to content
IGNORERAD

Sälj av allt och dra till Thailand!


mikeus48

Recommended Posts

Själv "drog" jag första gången 1998 blev nästan ett år i Japan, sen andra gången 2001 också Japan men denna gången 3 år. Ssen var det ett uppehåll tills 2006 först Malaysia 2,5 år sedan vidare till Kina 1,5 år. Och numera Thailand sedan 6 måndader och 3 veckor eller 202 dagar för att vara ungefär. :crazy:

Och nu känns det som "banden med Sverige är klippta för gott", men har kvar både sommarstuga på Orust och båt som inte har varit använda av mig sedan 2006. Men det känns inte "rätt" att sälja av det, man vet ju trots allt inte vad framtiden innebär och det känns tryggt att det finns något att falla tillbaka på om det skulle gå åt pipan i Thailand.

Och det är mitt råd också till alla som går och fundera på att emigrera, ha något kvar i Svedala att falla tillbaks till, i fall att...

Ha en bra dag!

:wai:

Ändrades av stjp8729
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 487
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • BaBoo

    55

  • Sek Losos uncle

    47

  • Avregistrerad clion

    31

  • Jive

    26

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Själv "drog" jag första gången 1998 blev nästan ett år i Japan, sen andra gången 2001 också Japan men denna gången 3 år. Ssen var det ett uppehåll tills 2006 först Malaysia 2,5 år sedan vidare till Kina 1,5 år. Och numera Thailand sedan 6 måndader och 3 veckor eller 202 dagar för att vara ungefär. :crazy:

Och nu känns det som "banden med Sverige är klippta för gott", men har kvar både sommarstuga på Orust och båt som inte har varit använda av mig sedan 2006. Men det känns inte "rätt" att sälja av det, man vet ju trots allt inte vad framtiden innebär och det känns tryggt att det finns något att falla tillbaka på om det skulle gå åt pipan i Thailand.

Och det är mitt råd också till alla som går och fundera på att emigrera, ha något kvar i Svedala att falla tillbaks till, i fall att...

Ha en bra dag!

:wai:

Då tar jag mig friheten att gissa att du har lite kulor på banken va ? :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Då tar jag mig friheten att gissa att du har lite kulor på banken va ? :)

Pengar betyder inget, det är bara siffror på ett papper.

Det är bara hårt arbete, svett och tårar som gäller.. ;) 14 timmar per dag blir det i snitt här i Thailand, utan övertidsersättning.. :)

Ha en bra dag!

:wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Pengar betyder inget, det är bara siffror på ett papper.

Det är bara hårt arbete, svett och tårar som gäller.. ;) 14 timmar per dag blir det i snitt här i Thailand, utan övertidsersättning.. :)

Ha en bra dag!

:wai:

Jaha vad jobbar du med då ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör "fegis-stilen" själv.

Drar ner nästa år för att plugga på universitet i 3-4 år.

Ska inte vara några som helst problem att skaffa job där nere när jag väl är färdigutbildad.

Lever jag hyfsat billigt under studieperioden så kommer jag inte att ha några ekonomiska orosmoment.

Känns som om jag kommer att få en lagom dos thailändsk vardag, och kan utefter det bedöma om jag skulle kunna stanna i landet och arbeta.

I värsta fall så drar jag tillbaka till sverige med en bra utbildning i baggaget, och en jäkla massa erfarenhet bakom bältet.

skulle aldrig klarat tatt mina poäng i Bkk..alldeles för många söta orosmoment o villfarelser för Baabar när han var ung.hmmmmm YNGRE :crazy:

lycka till :great:

CHAANG THEE NANG

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns olika synpunkter på vad man behöver för att kunna leva i Thailand!

Jag klarar mig på 50 000 Baht i månaden (lätt) och då har jag även räknat med sjukförsäkring!!

Hade kunnat klara mig på lägre utan problem!

Vet att Wille & No Buzz och några till behöver 100 0000 - 200 000 tusen för att klara sig varje månad :)

Lägger ingen värdering i det men jag/vi klarar oss med mycket mindre :)

tror inte du kommer klara dej på den budgeten om du vill behålla västerländsk standard.fast lever man som backpacker klarar du säkert biffen..problemet kan bli sin käraste om man ska leva snål liv i Thailand..har inte sett mycket gott komma ur det..då är det bättre o leva snål liv i svedala.

lycka till :great:

CHAANG THEE NANG

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör "fegis-stilen" själv.

Drar ner nästa år för att plugga på universitet i 3-4 år.

Ska inte vara några som helst problem att skaffa job där nere när jag väl är färdigutbildad.

Lever jag hyfsat billigt under studieperioden så kommer jag inte att ha några ekonomiska orosmoment.

Känns som om jag kommer att få en lagom dos thailändsk vardag, och kan utefter det bedöma om jag skulle kunna stanna i landet och arbeta.

I värsta fall så drar jag tillbaka till sverige med en bra utbildning i baggaget, och en jäkla massa erfarenhet bakom bältet.

Vad och var ska du studera?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppas i år ta det stora steget att flytta till Thailand för gott. Har redan bott där i perioder så någon större kulturkrock är inte att förvänta. Jag bär heller inte på fantasifulla illusioner om paradis och det perfekta livet. Är inte rädd för att förlora det lilla jag har, been there and done that.

Åh fan. Lät ju bra men riktigt så blev det ju inte. Spenderade sex månader där men den permanenta flytten har blivit uppskjuten på obestämd tid.

Link to comment
Dela på andra sajter

tror inte du kommer klara dej på den budgeten om du vill behålla västerländsk standard.fast lever man som backpacker klarar du säkert biffen..problemet kan bli sin käraste om man ska leva snål liv i Thailand..har inte sett mycket gott komma ur det..då är det bättre o leva snål liv i svedala.

lycka till :great:

Nu har jag redan ett hus på Phuket utan skuld och har varit där i månader i sträck så jag vet hur mycket det kostar mig att leva där!

Nope lever inte som en "backpacker"!

Link to comment
Dela på andra sajter

Gubbtjyven clion,hade du sex år kvar 2009 och sex år kvar nu.Står din tid still eller :crazy: Mvh ynglingen Måne :friends:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Trada från Thailand men trada inte i Thailand.

och 2 årslöner är väl rimligt utifall börskrascher och dåliga affärer som man kan åka på.

Att öppna nån mindre verksamhet i Thailand kanske inte vore fel heller, Inget du ska tjäna stora pengar på men dra runt dina dagliga omkostnader.

2 årslöner är väl olika för alla medan allting i Thailand kostar det samma oavsett vad du har för årslön!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag redan ett hus på Phuket utan skuld och har varit där i månader i sträck så jag vet hur mycket det kostar mig att leva där!

Nope lever inte som en "backpacker"!

nice, vart på phuket?

o hur fan klarar du dej i phuket på 50k?

ge mej lite spartips :drinks:

Ändrades av Baabar

CHAANG THEE NANG

Link to comment
Dela på andra sajter

nice, vart på phuket?

o hur fan klarar du dej i phuket på 50k?

ge mej lite spartips :drinks:

Byn jag bor i heter Baan don!

Spartipset är att jag lever ett helt normalt liv, betalar min elräkning, försäkring, Internet och mat..

Hus, bil är betald och inga skulder eller krediter..

Viktigast (för för mig) är att vara skuldfri, på så sätt slipper man i vart fall en fet räkning varje månad.

Jag lever billigt i Sverige oxå men har aldrig känt att jag saknar något eller försakat något :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Byn jag bor i heter Baan don!

Spartipset är att jag lever ett helt normalt liv, betalar min elräkning, försäkring, Internet och mat..

Hus, bil är betald och inga skulder eller krediter..

Viktigast (för för mig) är att vara skuldfri, på så sätt slipper man i vart fall en fet räkning varje månad.

Jag lever billigt i Sverige oxå men har aldrig känt att jag saknar något eller försakat något :)

få människor förunnat, grattis :great:

CHAANG THEE NANG

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Gubbtjyven clion,hade du sex år kvar 2009 och sex år kvar nu.Står din tid still eller :crazy: Mvh ynglingen Måne :friends:

ja jag kommer å gå ner på 3darsvecka efter juli nästa år och kann förhoppningsvis köra till 67.17500kr vid 65 och 20000kr vid 67 det blir lite skilnad det :whistle:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Dags å bestiga hingsten i gen :dance:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Själv "drog" jag första gången 1998 blev nästan ett år i Japan, sen andra gången 2001 också Japan men denna gången 3 år. Ssen var det ett uppehåll tills 2006 först Malaysia 2,5 år sedan vidare till Kina 1,5 år. Och numera Thailand sedan 6 måndader och 3 veckor eller 202 dagar för att vara ungefär. :crazy:

Och nu känns det som "banden med Sverige är klippta för gott", men har kvar både sommarstuga på Orust och båt som inte har varit använda av mig sedan 2006. Men det känns inte "rätt" att sälja av det, man vet ju trots allt inte vad framtiden innebär och det känns tryggt att det finns något att falla tillbaka på om det skulle gå åt pipan i Thailand.

Och det är mitt råd också till alla som går och fundera på att emigrera, ha något kvar i Svedala att falla tillbaks till, i fall att...

Ha en bra dag!

:wai:

Hur funkar det med att skriva ut sig från Sverige om man har en sommarstuga? Har hört att skattemyndighetten kan vara kinkiga med det?

/mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur funkar det med att skriva ut sig från Sverige om man har en sommarstuga? Har hört att skattemyndighetten kan vara kinkiga med det?

/mvh

den där skattemyndigheten..vägrade godkänna mitt avdrag för lastbilen när jag påvisade dubbelt boende :crazy:

CHAANG THEE NANG

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur funkar det med att skriva ut sig från Sverige om man har en sommarstuga? Har hört att skattemyndighetten kan vara kinkiga med det?

/mvh

Var inga problem att skriva ut sig för mig, betalar ju ändå skatt för stugan varje år.. :(

Däremot var det värre när tidigare frun hon flyttade till Sverige, och skattemydigheten bokstavligen "trakaserade" henne med en massa frågor vid upprepande tillfällen om jag verkligen inte flyttat tillbaks till Sverige. :diablo:

Däremot kontaktade dom inte mig enda gång!! :diablo:

Så jag tog upp telefonen efter skattemyndigheten skickat fjärde brevet till henne, var nog inte direkt trevlig i telefonen.. :diablo: Men summan av mitt samtal var ungefär, "hur vore det om ni frågade mig istället?" ;)

Efter detta samtal har det inte kommit några mer brev..

Ha en bra dag!

:wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

De, som redan flyttat, kan såklart berätta viktigare saker. Så jag kan bara komma med några små bidrag:

Ekonomi:

Efter att bil och hus är betalt och inrett. Thai kan ju leva ganska bra på 8000 baht/månad, så då bör det gå att leva på 12 000 + "farangkostnader" (=en hemresa per år). Plus kostnader om det blir barn.

Sysselsättning:

Det finns ju massor intressant/roligt att göra. Det skulle behövas mer är 24 timmar per dygn bara för mina hobbies, räknade jag ut för länge sedan. Och nu finns dessutom Internet...

Våga/vilja flytta:

Är det inte roligt med utmaningar då? :)

Men man behöver ju inte vara dumdristig för det. Därför försöker jag förbereda en hel del bl a har jag på Internet startat JobbaHemmaGuiden, för att hjälpa även andra, som vill ha en svensk lön, men bo var man vill där det finns Internet.

Hoppas läkarna opererar mitt knä i tid. Landsbygdsvillor bör säljas runt april-maj, så jag hoppas jag hinner bli klar till nästa vår. Då flyttar jag till bushen i Thailand nästa sommar.

---

>Kenta m fl

Aktier:

Mina svenska aktier kommer att säljas och investeras i verksamhet och bygge i Thailand.

Förhoppningsvis blir det framtida överskott, och då kommer de att investeras i aktier igen, men då troligen i thailänska företag, för jag tror att Thailand kommer att utvecklas bättre på sikt än Sverige.

(((Har inte kollat, men om det inte är för krångligt så kanske jag någon gång i framtiden startar en fond för thailänska aktier, som andra får placera i. Säte i Thailand, men vänder sig främst till Sverige.)))

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

De, som redan flyttat, kan såklart berätta viktigare saker. Så jag kan bara komma med några små bidrag:

Ekonomi:

Efter att bil och hus är betalt och inrett. Thai kan ju leva ganska bra på 8000 baht/månad, så då bör det gå att leva på 12 000 + "farangkostnader" (=en hemresa per år). Plus kostnader om det blir barn.

Sysselsättning:

Det finns ju massor intressant/roligt att göra. Det skulle behövas mer är 24 timmar per dygn bara för mina hobbies, räknade jag ut för länge sedan. Och nu finns dessutom Internet...

Våga/vilja flytta:

Är det inte roligt med utmaningar då? :)

Men man behöver ju inte vara dumdristig för det. Därför försöker jag förbereda en hel del bl a har jag på Internet startat JobbaHemmaGuiden, för att hjälpa även andra, som vill ha en svensk lön, men bo var man vill där det finns Internet.

Hoppas läkarna opererar mitt knä i tid. Landsbygdsvillor bör säljas runt april-maj, så jag hoppas jag hinner bli klar till nästa vår. Då flyttar jag till bushen i Thailand nästa sommar.

---

>Kenta m fl

Aktier:

Mina svenska aktier kommer att säljas och investeras i verksamhet och bygge i Thailand.

Förhoppningsvis blir det framtida överskott, och då kommer de att investeras i aktier igen, men då troligen i thailänska företag, för jag tror att Thailand kommer att utvecklas bättre på sikt än Sverige.

(((Har inte kollat, men om det inte är för krångligt så kanske jag någon gång i framtiden startar en fond för thailänska aktier, som andra får placera i. Säte i Thailand, men vänder sig främst till Sverige.)))

Glöm inte bort sjuk och olycksfalls försäkringen som kostar en del (BUPA är nog bra men kommer inte ihåg vad det kostar papperna ligger i Thailand)!

Internet betalar jag 490 Baht i månaden och elen brukar ligga på 2000-4000 Baht, maten är ju billig om man äter på de ställena där Thailändarna äter + lagar en del själv!

Sedan vill man kanske åka till Sverige i bland oxå och då får man räkna in det oxå!

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Lesos uncle skrev bl.a.

"Ekonomi:

Efter att bil och hus är betalt och inrett. Thai kan ju leva ganska bra på 8000 baht/månad, så då bör det gå att leva på 12 000 + "farangkostnader" (=en hemresa per år)."

Hoppas Du inte menar allvar.

Jag bor i Thailand men lider av två svenska "folksjukdomar" högt blodtryck högt kolesterol.

Medicinen här kostar 10.500 bath/mån.

Jag har visserligen ett ganska stort hus men min elräkning ligger på 8-10.000 bath/mån.

Någon sjuk/olycksfallsförsäkringar har jag inte men mina andra försäkringar går på ca 5.000 bath/mån.

Mitt lite snabbare internet kostar 1700 bath/mån.

Lycka till med att leva på 12.000 bath/månad !!!

Poffa

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Glöm inte bort sjuk och olycksfalls försäkringen som kostar en del (BUPA är nog bra men kommer inte ihåg vad det kostar papperna ligger i Thailand)!

Internet betalar jag 490 Baht i månaden och elen brukar ligga på 2000-4000 Baht, maten är ju billig om man äter på de ställena där Thailändarna äter + lagar en del själv!

Sedan vill man kanske åka till Sverige i bland oxå och då får man räkna in det oxå!

Resor till Sverige hade jag tagit med i "farangkostnader". Blivande frun är flygrädd, så jag räknar med att det oftast räcker med 10 000 SEK per år till det.

Menar du sjukvård eller sjukersättning?

Sjukvård fås gratis t ex då frun är offentliganställd.

Vet inte, men någon sa att den ingår även då man får arbetstillstånd och betalar den skatten.

Den klarar minst en cansersort och en del kirurgi. Har inte kollat än om jag tycker den räcker.

Gällande sjukersättning så vet jag inte behovet än. Det beror på dels om jag då har några aktieinvesteringar, och hur mycket jag klarar av att automaticera Internetföretaget. I bästa fall behövs ingen :) (((Blivande frugan har t o m ordnat så att hon får mer om hon blir sjuk än då hon jobbar ! Hon har aldrig behövt sjukvård, fastän hon har den gratis.)))

Olycksfall behövs ja. Kanske nöjer jag mig gällande trafik.

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...