Jump to content
IGNORERAD

Sälj av allt och dra till Thailand!


mikeus48

Recommended Posts

Har med funderat på att bli en "thailandstrader" men det förutsätter att börsen finns i nuvarande form om säg 20 år. Det kan hända en hel del på den tiden, börsen kommer ju förmodligen alltid finnas kvar i någon form men det är rätt många bubblor som skulle kunna krasha medans peak oil förändrar vårat samhälle radikalt.

Ingångskapitalet för att med säkerhet kunna dra in 100-150k varje år år ut och år in är inte småpotatis. Sen måste vinsten ökas i takt med inflationen och ev valuta skillnader. Stora krasher kan ta rätt lång tid att reda ut om man sitter värdeinvesterad i bolag som slutar dela ut under ett par kris år. Utöver det verksamma kapitalet skulle pengar för visumvilkoren behöva behållas på ett låst konto där endast ränta någonsin skulle få tas ut. Sen vore två "årslöner" på ett nödkonto inte en dålig ide för att rida ut eventuella kriser.

"when i win the lottery we do" som det heter.

Ibland kan man förundras över hur lite saker och ting förändras :)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 487
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • BaBoo

    55

  • Sek Losos uncle

    47

  • Avregistrerad clion

    31

  • Jive

    26

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Kör "fegis-stilen" själv.

Drar ner nästa år för att plugga på universitet i 3-4 år.

Ska inte vara några som helst problem att skaffa job där nere när jag väl är färdigutbildad.

Lever jag hyfsat billigt under studieperioden så kommer jag inte att ha några ekonomiska orosmoment.

Känns som om jag kommer att få en lagom dos thailändsk vardag, och kan utefter det bedöma om jag skulle kunna stanna i landet och arbeta.

I värsta fall så drar jag tillbaka till sverige med en bra utbildning i baggaget, och en jäkla massa erfarenhet bakom bältet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör "fegis-stilen" själv.

Drar ner nästa år för att plugga på universitet i 3-4 år.

Ska inte vara några som helst problem att skaffa job där nere när jag väl är färdigutbildad.

Lever jag hyfsat billigt under studieperioden så kommer jag inte att ha några ekonomiska orosmoment.

Känns som om jag kommer att få en lagom dos thailändsk vardag, och kan utefter det bedöma om jag skulle kunna stanna i landet och arbeta.

I värsta fall så drar jag tillbaka till sverige med en bra utbildning i baggaget, och en jäkla massa erfarenhet bakom bältet.

Bra tänkt :)

Förmodar att du är "ungdom". en mycket bra start i livet :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Vad var det jag sa?? Hehe...

År 1998 tröttnade jag på Sverige, sålde 'nästan' allt jag ägde (dvs en rutten bil och lite annat smått o gott).

Tog min rygga, fyllde den med lite kläder och köpte en enkel biljett till USA.

Hej då, Sverige...

Efter ca 6 månader i USA tillsammans med min rygga, hade jag gått flera hundra mil och gått ner flera hundra kilo kändes det som kom jag fram till att USA var inte mitt drömland.

-Vad var det jag sa?? Fick man höra.

Men jag åkte inte tillbaka till Sverige. Köpte istället en enkelbiljett ifrån LAX till Bangkok (brorsan hade varit många gången i LOS och rekommenderade detta).

Landade i BKK, blev lurad av Tuk-tuk förarna, blev lurad av Taxi, hotell, glädjeflickor, osv. MEN gick alltid iväg med ett leende på läpparna. Hur man än blir lurad så kändes det ändå lite kul.

-Vad var det jag sa?? Fick man höra igen.

År 2000 hade jag varit i Thailand flera gånger utan att äga nåt varken här i Sverige eller Thailand, och det var på tiden att välja.

Valet var lätt. Efter 7 år i Thailand har jag provat på en hel del olika sätt att tjäna pengar. Och jag ångrar inte ett enda.

År 2007 - frugan har tjatat om att flytta till Sverige i flera år och jag hade bestämt sagt nej. Tills nu... Tänkte att det kan ju vara bra för ungarna och för frun också att få känna på riktig vardag i ett par år. 15 år var planen först, låta ungarna gå klart skolan och tjäna ihop lite pensions bonus.

År 2009 - Planen på 15 år har drastiskt krympt till max 2 år. I Juni flyttar vi tillbaka till Thailand.

Denna gång är det jag som säger till frugan: -Vad var det jag sa, i alla dessa år??

Efter att ha provat på både Thailand och Sverige, så känns det som en blandning är bäst. Precis som Vaxet säger, ha kvar en fot i Sverige tills man är riktigt säker på vad man vill. Å andra sidan så är det ju i slutändan alltid du som väljer. Bara för att man bor i Thailand idag, betyder ju inte att man aldrig kan flytta tillbaka till Sverige eller tvärtom.

Det bästa som kan hända är att man en dag vaknar upp och är 92 år gammal och hör sig själv säga: Skönt att jag inte lyssnade på alla de som sa "Vad var det jag sa??"

Bra storry p3 :good:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra storry p3 :good:

Jepp lärorik story :)

Jag kommer att ställa en massa frågor till P3, :) kommer att behöva en massa råd i framtiden, både när det gäller att leva i Thailand men även när det gäller att överleva i Thailand :)

Gillar personer som vågar :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

<p class='citation'>Quote</p><div class="blockquote"><div class='quote'>Sjalvklart ska man gora det man kanner for och tror pa, framforallt om det inte finns nagon familj som kan komma i klamm. Om det man kanner for ar att flytta till Thailand sa varfor inte? Innan man vet om man kommer att trivas och lyckas forsorja sig i Thailand sa kan det ju vara dumt att ha salt allt i Sverige, hyra ut verkar nagot mer sansat, framforallt i dagens ekonomiska klimat da man far daligt betalt for det man saljer och svart att hitta ny forsorjning. Ar man i sa desperat behov av pengar for att finansiera sin forsta tid i Thailand att man maste salja allt man ager och har sa ar det nog ingen bra forutsattning for att lyckas.

Jag ager ingenting i Sverige men jag flyttade hit pa vinst och forlust nar jag var 26 sa jag hade inte hunnit skaffa nagot av varde i Sverige. Jag borjar nu istallet tvartom tanka pa om man en dag ska skaffa sig en sommarstuga i Sverige istallet for att bo hemma hos mor och far nar man kommer till Sverige pa somrarna.</div></div>

Om du var 26 år när du lämnade Sverige, hur gammal är du idag?

[move]

Den nyfikne  :wai: gubben :wai:

[/move]

he he tänkte samma sak :crazy:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Jag har bara viljan att flytta än så länge, har faktiskt ingen romantiserad bild om att öppna en bar el dyl. tjäna massor å sen blir allting rosenrött.

Min tanke är att jobba i Svedala 4-6 mån./år och bygga upp en liten rörelse i Los. Spara undan stålarna fr. Sverige investera lite undan för undan på företaget i Thailand. 

Köra så i några år och se vartåt det bär,

jag har inte tänkt att investera i nån rörelse som ger jättevinst snabbt utan ett litet företag som genererar en inte stor men dock stadig inkomst, utan att vara alltför personalkrävande.

Initialkostnaden är inte så hög med Svenska mått mätt och efter ca: 2 år bör den kostnaden vara täckt.

Jaja jag är inte helt klar än är fortfarande på planeringsstadie, en reell kostnadskalkyl är klar och den visar att vi kan leva på det här, ok inget lyxliv men man har ju lite allmosor från Moder Svea också.

Och varför i h-e ska man sitta här uppe och skotta snö å frysa röven av sej som pensionär

//Janne

skaffa mer ankor :P:o:im_happy::im_happy:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Jag är vintern i Thailand och sommaren på Åland sen 9 år tillbaks. Jag har har en bra arbetsgivare som är villig att ha anställda på såna villkor ! Har lekt med tanken att flytt hit helt men varför ? Är mycket hellre på Åland sommartid än sitter i los under regnperioden. Vissa sommrar är det även som det skulle vara regnperiod så det räcker mer än väl.

Man skall inte bränna alla broar de kommar att behövas när man får hemlängtan. För den kommer, förr eller senare.

Alla är vi olika individer. Tycker man skall prova sej fram till vad som passar dej själv.

Till att börja med gäller det att se till att man ekonomiskt klarar av att bo i Thailand under längre tider.

Sen gäller det att inte fastna på barerna vilket många gör. Då spricker budgeten ganska snart.

Lyckopelle eller gottegris :ironi: Det är ju perfekt

MVH Mannen som väntar på pensionen (6 år) :bag:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Personligen så bor jag alltså också i Thailand med min familj. Har ett företag i Sverige som jag kan jobba med från Thailand, men någon eller några gånger per år så åker hela familjen till Sverige.

Hade jag inte haft jobbet som jag tycker är jattekul så tror jag att det blivet tråkigt att bo här.

Att sitta på stranden eller gå ut och festa är väl trevligt i lagom doser, men att på heltid bo här nere utan att ha en sysselsättning, är inget för mig. Har en hel del vänner här nere, och de som inte jobbar har istället skaffat sig intressen som upptar en hel del av deras tid samt ger dem socialt kontaktnät.

Det finns en vardag i Thailand också, det upptäcker man efter några år härnere. Denna vardag gäller det att fylla med något, jag rekomenderar dock inte alkohol som tyvärr en hel del tenderar att göra.

Med åren så har familjens Sverigebesök blivet mer och mer uppskattade av både mig och framförallt Fru vax. Det har gått så långt så att hon ibland säger att vi kanske skulle flytta till Svedala och låta barnen gå i svensk skola. Men nej, det känns inte som om jag vill det, i allafall inte just nu.

Mars 2009 och nu aug 2010 och har bott här i några månader :na::ironi:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Vadå 6 år?Det kan väl inte vara mer än 4 eller?

E det du eller ja som e full :drinks:

vaxet bor ju här i svedala sen ett par månader gubbstrut

Ändrades av clion

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra tänkt :)

Förmodar att du är "ungdom". en mycket bra start i livet :)

Jovars, 23 snart.

Värre med tanten, nyss fyllt 28.

Hon tror inte att jag kommer kunna leva i Thailand, tror inte att jag kommer kunna sänka min ekonomiska standard jämfört med sverige.

Men den som lever får se.

Skam den som ger sig.

Friskt vågat hälften vunnet.

Bättre 2 pannkakor i Thailand än 4 i Sverige (gammalt jungelordspråk).

Link to comment
Dela på andra sajter

Tommy! Vaxet och även ni andra...berätta vad ni lever av.

Beer Säng, kvinnor och sång så klart!!!!!!!!!!! :whistle:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jovars, 23 snart.

Värre med tanten, nyss fyllt 28.

Hon tror inte att jag kommer kunna leva i Thailand, tror inte att jag kommer kunna sänka min ekonomiska standard jämfört med sverige.

Men den som lever får se.

Skam den som ger sig.

Friskt vågat hälften vunnet.

Bättre 2 pannkakor i Thailand än 4 i Sverige (gammalt jungelordspråk).

Tycker att både du & tanten är unga :)

Lycka till och jag är ganska säker på att ni kommer att lyckas :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Har med funderat på att bli en "thailandstrader" men det förutsätter att börsen finns i nuvarande form om säg 20 år. Det kan hända en hel del på den tiden, börsen kommer ju förmodligen alltid finnas kvar i någon form men det är rätt många bubblor som skulle kunna krasha medans peak oil förändrar vårat samhälle radikalt.

Ingångskapitalet för att med säkerhet kunna dra in 100-150k varje år år ut och år in är inte småpotatis. Sen måste vinsten ökas i takt med inflationen och ev valuta skillnader. Stora krasher kan ta rätt lång tid att reda ut om man sitter värdeinvesterad i bolag som slutar dela ut under ett par kris år. Utöver det verksamma kapitalet skulle pengar för visumvilkoren behöva behållas på ett låst konto där endast ränta någonsin skulle få tas ut. Sen vore två "årslöner" på ett nödkonto inte en dålig ide för att rida ut eventuella kriser.

"when i win the lottery we do" som det heter.

Trada från Thailand men trada inte i Thailand.

och 2 årslöner är väl rimligt utifall börskrascher och dåliga affärer som man kan åka på.

Att öppna nån mindre verksamhet i Thailand kanske inte vore fel heller, Inget du ska tjäna stora pengar på men dra runt dina dagliga omkostnader.

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket intressant tråd!

Gillar när man får bra förstahandsuppgifter om kostnader. :great:

Har varit i Thailand som turist under flera årtionden, men man lär sig inte så mycket som turist om hur det egentligen är och vad det kostar att vara bosatt i LOS.

Här kom det fram information som får en att tänka till om sina framtidsplaner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket intressant tråd!

Gillar när man får bra förstahandsuppgifter om kostnader. :great:

Har varit i Thailand som turist under flera årtionden, men man lär sig inte så mycket som turist om hur det egentligen är och vad det kostar att vara bosatt i LOS.

Här kom det fram information som får en att tänka till om sina framtidsplaner.

Ja, kanske framtidsplanerna i stället blir baktidsplaner...

MVH Nonki

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket intressant tråd!

Gillar när man får bra förstahandsuppgifter om kostnader. :great:

Har varit i Thailand som turist under flera årtionden, men man lär sig inte så mycket som turist om hur det egentligen är och vad det kostar att vara bosatt i LOS.

Här kom det fram information som får en att tänka till om sina framtidsplaner.

Det finns olika synpunkter på vad man behöver för att kunna leva i Thailand!

Jag klarar mig på 50 000 Baht i månaden (lätt) och då har jag även räknat med sjukförsäkring!!

Hade kunnat klara mig på lägre utan problem!

Vet att Wille & No Buzz och några till behöver 100 0000 - 200 000 tusen för att klara sig varje månad :)

Lägger ingen värdering i det men jag/vi klarar oss med mycket mindre :)

Link to comment
Dela på andra sajter

En mycket väsentlig del i att bosätta sig i Thailand är ju ändå kostnaden for en bra sjuk/olycksfalls försäkring, i alla fall for mig.

I den har tråden kom ju trovärdiga förstahandsuppgifter fram som visar att kostnaden inte ar så hög som jag tidigare trott.

Vem vet, kanske man kan tidigarelägga flytten till Thailand trots allt. :dance1:

Instämmer även med Baboo om månadsbudgeten. Har man inga barn som ska gå i Internationell skola, eller liknande, så klarar man sig på 50k per månad, i alla fall på de flesta platser i Thailand.

Ändrades av Fisken
Link to comment
Dela på andra sajter

En mycket väsentlig del i att bosätta sig i Thailand är ju ändå kostnaden for en bra sjuk/olycksfalls försäkring, i alla fall for mig.

I den har tråden kom ju trovärdiga förstahandsuppgifter fram som visar att kostnaden inte ar så hög som jag tidigare trott.

Vem vet, kanske man kan tidigarelägga flytten till Thailand trots allt. :dance1:

Instämmer även med Baboo om månadsbudgeten. Har man inga barn som ska gå i Internationell skola, eller liknande, så klarar man sig på 50k per månad, i alla fall på de flesta platser i Thailand.

Jag har barn men valt en hyffsad skola i stället för det dyraste!

Försäkringen som jag har i Thailand är BUPA... Ärligt talat så skiter jag i vad ni tycker om denna försäkring osv...

Jag har gjort mina val och när jag gjorde dem så var jag någorlunda påläst :)

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Vore intressant om en tråd om skolor och olika utgifter och med namn på skolor och övrig fakta mm efter som det och försäkringar verkar vara största utgiften i Thailand. /mvh

Ändrades av mamma bäng fan pappa käng

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Vad det gäller ursprungsfrågan, ställd i mars 2009, så får vi väl fråga TS, hur blev det?

/mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag sålde av allt hema i Göteborg, efter min thaidam drog när hon fick sitt svenska pass. Att flytta hit ner var min dröm, hade då besökt landet i ca 8 år. Fan va gött dra igång något tänkte man, å ville glömma kärringen. Jag landade den 19/8 - 2006 öppnade stället den 1/10 - 2006, så det är fyra år snart. Man ville köra detta rent å snyggt mot myndiheter o.s.v och det var tufft, ja är en kille som inte håller hatten i händerna med böjt huvud. Då är man inne på 20 eller 30 talet i sverige. Nu driver vi det thaivis mycket lättare och inte så mycket krångel...Med en rörelse som vi har blir det endel socialarbete den tungsta biten tycker jag.

Man har problem själv t.ex familj kärring plastbarna. Min försäkring ligger på AIA är nöjd med den, fungerat bra när man skall utnjutta den. Jag kan säga att man är nöjd man lever ju.

Men skall man öppna nåt här nere tänk om flera gånger...Du är inte på semester..Du bor här året om.

Mvh Maitan. Glömde längtar att få gå på Gamla Ullevi se Änglarna. Sjukt va?

post-3491-008039000 1282274616_thumb.jpg

post-3491-008039000 1282274616_thumb.jpg

Maitans i Pattaya

Direktsändning via webcam

Se även

här på MaiPenRai.se för senaste nytt

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen tror jag att när folk här säger att dom sålt allt dom äger så är det hus,firman vilket har genererat i rätt så mycket pengar, inte sålt plasman för 4000, soffan 1000 osv eller ?

Själv är väl tanken att fortsätta semestra 2-3 ggr per år för att sen när jag kanske är runt 50 sälja allt "lgh" och flytta ner men det är ju 14 år tills dess :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har ju jag endast bott i Pattaya med omnejd, så jag har lite svårt att jämföra hur det är i andra delar av Thailand, men tror ändå att fördelen med Pattaya är att här finns ganska många svenskar att surra med - och då menar jag "normala svenskar" utanför barsfären.

I bowlingligan t ex finns en del svenskar som jag regelbundet träffar.

Beträffande handlandet i affärer, så tycker jag inte att det är något problem - språkmässigt. De anställda där har ju noll koll på vad de säljer.

Men Jive, har inte du också en hustru som du kan skicka till affären ?

Ett annat tips jag läste var att först gå och fota det man vill ha och sedan visa för tanten som väntar utanför och sen kan gå in och handla till thaipris.:dance1:

I övrigt håller jag med. I Pattaya kan man hitta många trevliga svenskar samt även faktiskt trevliga norrmän att umgås med.

Det är även hyfsad chans att hitta en vettig fritidssysselsättningar utanför barerna om man är intresserad av det.

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...