Jump to content
IGNORERAD

Sälj av allt och dra till Thailand!


mikeus48

Recommended Posts

Poäng där Herr Chang..när jag var där var det otänkbart med uppkoppling,idag sitter man åtskilliga timmar per dag framför datorn vilket det även skulle bli om jag i dagsläget bodde i LOS.Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 487
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • BaBoo

    55

  • Sek Losos uncle

    47

  • Avregistrerad clion

    31

  • Jive

    26

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Priserna på sjukvårdsförsäkring ovan är korrekta, både när det gäller de som skriver att en sådan kan bli billig i Thailand liksom de som talar om priser kring 1500-2000 kr/mån och uppåt. Ni måste dock skilja på äpplen och päron.

Till att börja med så beror priset på ålder där det är beydligt dyrare för 60-åringen jämfört med 40-åringen.

Dessutom beror priset på om försäkringen ska gälla enbart i Thailand eller även i t ex Sverige (där man kanske vill vara delar av året). En försäkring som tecknas lokalt i Thailand gäller såklart inte i Sverige. Många svenska pensionärer är ju "bara" i Thailand under vinterhalvåret.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Priserna på sjukvårdsförsäkring ovan är korrekta, både när det gäller de som skriver att en sådan kan bli billig i Thailand liksom de som talar om priser kring 1500-2000 kr/mån och uppåt. Ni måste dock skilja på äpplen och päron.

Till att börja med så beror priset på ålder där det är beydligt dyrare för 60-åringen jämfört med 40-åringen.

Dessutom beror priset på om försäkringen ska gälla enbart i Thailand eller även i t ex Sverige (där man kanske vill vara delar av året). En försäkring som tecknas lokalt i Thailand gäller såklart inte i Sverige. Många svenska pensionärer är ju "bara" i Thailand under vinterhalvåret.

Saludos,

Mycket möjligt att det finns försäkringar som kostar så mycket, men jag har då

aldrig sett någon. Skicka gärna en länk till ett dyrt försäkringsbolag, vore kul att

jämföra med ett billigare bolag.

Givetvis så är försäkringen dyrare för en 60-åring än för en 40-åring, men det

visade jag väl ganska väl i mitt prisexempel.

BUPA som jag själv använder är ett av världens största bolag och deras försäkring

gäller i hela världen med ett undantag, i USA gäller den endast för olycksfall.

Så ditt påstående "En försäkring som tecknas lokalt i Thailand gäller såklart inte i Sverige" är felaktigt.

Quote

Namyxes 

Tack för dessa uppmuntrande inläggen på denna tråden.

Phodee

Tack Phoedee,

Jag uppmuntrar ofta och gärna folk som är sugna på att 'Ta det stora steget' och

flytta hit.

Vill inte att folk ska avskräckas av direkt felaktig information.

Om flytten sedan ska lyckas eller ej är ju högst induviduellt från fall till fall då vi

alla är olika människor med olika värderingar och syn på livet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken bra tråd!

Hoppas i år ta det stora steget att flytta till Thailand för gott. Har redan bott där i perioder så någon större kulturkrock är inte att förvänta. Jag bär heller inte på fantasifulla illusioner om paradis och det perfekta livet. Är inte rädd för att förlora det lilla jag har, been there and done that.

Min största tillgång är min fantastiska fru som har förmågan att skaffa arbeta som i värsta fall kan försörja oss båda. Dörren är dock öppen för att jag ska arbeta halvtid i farangland några månader om året. Eller så får jag arbeta som engelskalärare, kanske inte så tråkigt som det låter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Joints,

Jag önskar dig lycka till med flytten!

Själv har jag ingen lust att försöka försörja mig i Thailand. Och fru Chang tjänar mer i Sverige än vad hon skulle kunna göra i Thailand. Möjligen pensionerar vi oss i Thailand om cirka tio år.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack!

För mig är pengar ingen större drivkraft, vilket är tur eftersom jag inte har några. Man lever bara en gång och jag har märkt att jag trivs alldeles utmärkt att bo utanför Sveriges gränser, även om livet i Sverige inte är så dumt det heller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Joints

Ja jag önskar att jag hade varit likadan, men här går man i fibravintern med både ``hängslen och rem´´  :scare:

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, vad säger man, som vanligt är det en helt subjektiv bedömning, det är sällan 2 individer som tänker exakt lika vilket ju är en förutsättning för social utveckling.

Egen erfarenhet.

Livet utanför turistområdena är oerhört mycket Thai, inte 99% som snackar engelska mer eller mindre bra, berikande ur kulturellt leverne, nackdel är om man inta talar Thai så kommer missförstånden så småningom att gå en på nerverna. Bor man sedan ute i "byn" så tvingas man ju använda sig av motorfordon och då ska det fan i mej till ett bra psyke om man ska klara av livet här.

50/50 modellen, som jag använder mig av, är väl ett bra sätt att prova om det funkar eller ej, skulle nog ha fått svårt att stanna här på heltid utan att "inskola" sig i livet, förmodligen hade man nog åkt tillbaks redan, men nu går livet sin lugna lunk och även om valutan är åt h-vete så kommer i alla fall jag att fortsätta mitt pendlande, kanske skifta till 60/40 i LOS favör.

MVH

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Baa,

Jag tror nog att det är bra för ens svenska psyke att tillbringa lite tid i Sverige. Thailand kan gå en på nerverna... tanken på att man ska stanna där för alltid vore nog outhärdlig.

Bara min åsikt.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Quote

Namyxes,

Dyrare försäkring hittar du bl.a på http://www.goodhealthworldwide.com.

Tack NoBuzz för den informationen.

Har tyvärr varit upptagen senaste tiden och ännu inte hunnit kolla hur bra

den dyra försäkringen är jämfört med min BUPA försäkring.

Quote

Vilken bra tråd!

Hoppas i år ta det stora steget att flytta till Thailand för gott. Har redan bott där i perioder så någon större kulturkrock är inte att förvänta. Jag bär heller inte på fantasifulla illusioner om paradis och det perfekta livet. Är inte rädd för att förlora det lilla jag har, been there and done that.

Min största tillgång är min fantastiska fru som har förmågan att skaffa arbeta som i värsta fall kan försörja oss båda. Dörren är dock öppen för att jag ska arbeta halvtid i farangland några månader om året. Eller så får jag arbeta som engelskalärare, kanske inte så tråkigt som det låter.

Kul att höra Joints!!!

Alltid kul med människor som törs tänka annat än "Man vet vad man har...osv"

Lycka till med din flytt!!! :clapping:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej Baa,

Jag tror nog att det är bra för ens svenska psyke att tillbringa lite tid i Sverige. Thailand kan gå en på nerverna... tanken på att man ska stanna där för alltid vore nog outhärdlig.

Bara min åsikt.

Herr Chang har talat.

Kan bara hålla med dig herr chang ju mer tid jag tillbringar i LOS känner jag att det inget ställe jag skulle kunna leva jämt.

http://tomtensmandlar.tictail.com/

Jerker เจสเปอร์ โรสัน

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Kul att höra Joints!!!

Alltid kul med människor som törs tänka annat än "Man vet vad man har...osv"

Lycka till med din flytt!!! :clapping:

Tack! :mdr:

Quote

Kan bara hålla med dig herr chang ju mer tid jag tillbringar i LOS känner jag att det inget ställe jag skulle kunna leva jämt.

Precis så känner jag om Sverige och England :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

svenska sommaren är ju kanonfin tycker jag, naturen är kanonfin då, Men vintern i göteborg är värdelös växlande väder hela tiden grått o tråkigt. skulle va kanon med 6-8 mån. i Thailand på vintern o resten av tiden i sverige

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej erik-sson,

Ja, det verkar vara många som vill växla mellan vistelse i Thailand och Sverige.

Årstiderna är inte avgörande för mig, men visst känns det lite dumt att åka till Thailand när det är som vackrast väder i Sverige. Dvs varmast, men jag kan förstås tycka att strålande sol med vindstilla kyla på nyfallen snö är vackert också. Fast det händer inte ofta i Göteborg ;-)

Det är dock andra saker som får mig lite motvillig att stanna permanent i Thailand. Jag är trots allt svensk, och att dag efter dag bara prata engelska och lite thailändska går mig på nerverna. Även om jag kan svamla på svenska på forumen.

Bara en sådan banal sak som att kunna gå in i en affär där personalen omedelbart förstår vad det är jag vill köpa... kan man knappast räkna med i Thailand. Etc, etc... På semestern kan man säkert stå ut med diverse potentiella irritationsmoment. I vardagen är åtminstone inte jag lika förlåtande.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Det är dock andra saker som får mig lite motvillig att stanna permanent i Thailand. Jag är trots allt svensk, och att dag efter dag bara prata engelska och lite thailändska går mig på nerverna. Även om jag kan svamla på svenska på forumen.

Bara en sådan banal sak som att kunna gå in i en affär där personalen omedelbart förstår vad det är jag vill köpa... kan man knappast räkna med i Thailand. Etc, etc... På semestern kan man säkert stå ut med diverse potentiella irritationsmoment. I vardagen är åtminstone inte jag lika förlåtande.

Herr Chang har talat.

Nu har ju jag endast bott i Pattaya med omnejd, så jag har lite svårt att jämföra hur det är i andra delar av Thailand, men tror ändå att fördelen med Pattaya är att här finns ganska många svenskar att surra med - och då menar jag "normala svenskar" utanför barsfären.

I bowlingligan t ex finns en del svenskar som jag regelbundet träffar.

Beträffande handlandet i affärer, så tycker jag inte att det är något problem - språkmässigt. De anställda där har ju noll koll på vad de säljer.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr chang

ja visst kan en riktig vinterdag vara fin o vistas ute, men de är lätträknade i göteborg.

Jag själv har svårt för den oftast förekommande råa fuktiga blåsten.

Efter resorna i Thailand brukar det kännas bra med den svenska trafiken osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja erik-sson,

Vi har vår beskärda del av skitväder i Göteborg. Visst är det fint att gå ut en grå dag och mötas av kall fuktig motvind oavsett vilket håll man går åt...

Fast det får mig inte att vilja bo i Thailand permanent. Men nästan ;-)

Det är förvisso trevligt att se hur beskedligt bilarna stannar när man vill gå över gatan i Göteborg. Även fru Chang är imponerad. Att korsa gatan säkert i Chiang Mai kräver en hel del misstänksamhet.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...

Som sysselsättning, en lönsam sådan till skillnad mot att investera i diverse barer och sitta o dricka grogg hela dagarna, skulle jag nog välja aktiemarknaden eller finansmarknaden..

För mig skulle det vara ett trevligt och intressant arbete och med de internetuppkopplingar som finns är det inga problem att hänga med på rätt sätt.. Det skulle även vara tänkbart att starta en aktieförening med andra likasinnade..

Så en dag, inte allt för långt borta så är man kanske där..

Link to comment
Dela på andra sajter

<p class='citation'>Quote</p><div class="blockquote"><div class='quote'>Låter ju skitbra. Ska omteckna försäkring nu och BUPA är ju betydligt billigare än alternativen

så det låter som att det blir en sån då.  :great: </div></div>

Observera att den försäkringen jag gav exempel på är deras absolut dyraste.

Finns många billigare alternativ också.

Billigast av alla heter Accident Plus, kostar 1500-2000 Baht per år beroende på vilket visum du har - Täcker bara olyckor och max 100 000 Baht.

Har köpt den till några ovarsamma polare som varit utan försäkring.  :nono:

max 100 000 baht ! då kan det nästan kvitta.täcker väl ett skrapsår på knät.

Det senaste har jag sagt till katter några gånger, men en gång trodde jag att jag sa samma, men jag måste ha sagt något helt annat, för båda katterna vred snabbt på huvudet och glodde förvånat

Link to comment
Dela på andra sajter

Att bara packa och dra kan väl inte vara det bästa. Jag själv går i flyttankar dagligen och dagdrömmer.

Bäst är väl att prova på nån månad först och se om man klarar det. Sen är det ju bara att öka på med kanske tre månader. o.s.v.

Jag tror att det är många som inte kan flytta från Sverige. Och då är det naturligtvis bra att inte ha klipp banden helt.

Själv skulle jag vilja ha en liten sommarstuga efter pensionen kvar i Sverige och ha nån liten condo på nåt fint ställe vis kusten. Gärna vid

nåt lugnt ställe utan så mycket turister. Ja, ja drömma kostar ju inget. jap.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

<p class='citation'>Quote</p><div class="blockquote"><div class='quote'>Jag har väl inte några direkta planer på att göra slag i saken. Men det skulle vara mer än intressant som sagt att höra från er som verkligen vågade ta steget. Vad fick er att vända hemåt eller är ni kvar.</div></div> 

Även om jag tror att min historia skulle vara intressant för många att läsa, så väljer jag att inte lägga ut den på ett öppet forum.

Igen - jag ställer mej helt bakom Vaxets inlägg!

Nu vart man ju mycket nyfiken, om du har något ihopskrivet så skicka gärna ett PM..alla historier är intressanta.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Jo håller med de flesta i tråden!

Jag kommer att behålla min lägenhet i Sverige (billig hyra) i några år och besöka Sverige på sommaren!

Man vet inte vad framtiden har i sitt sköte ;) Men till slut så kanske man säljer bostaden i Sverige och stannar för gott i Thailand :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Har med funderat på att bli en "thailandstrader" men det förutsätter att börsen finns i nuvarande form om säg 20 år. Det kan hända en hel del på den tiden, börsen kommer ju förmodligen alltid finnas kvar i någon form men det är rätt många bubblor som skulle kunna krasha medans peak oil förändrar vårat samhälle radikalt.

Ingångskapitalet för att med säkerhet kunna dra in 100-150k varje år år ut och år in är inte småpotatis. Sen måste vinsten ökas i takt med inflationen och ev valuta skillnader. Stora krasher kan ta rätt lång tid att reda ut om man sitter värdeinvesterad i bolag som slutar dela ut under ett par kris år. Utöver det verksamma kapitalet skulle pengar för visumvilkoren behöva behållas på ett låst konto där endast ränta någonsin skulle få tas ut. Sen vore två "årslöner" på ett nödkonto inte en dålig ide för att rida ut eventuella kriser.

"when i win the lottery we do" som det heter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...