Jump to content
IGNORERAD

Dödssjuka Håkan, 70, fast i Thailand


Jerker

Recommended Posts

kitungmakmak
Precis nyss, skrev Galten:

lyckats man fira sin födelsedag i 3 månader så har han gjort något rätt:big_smile::big_smile:

 

Så kan man väl åxå se det. ;)

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 248
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Jive

    17

  • Soengsang

    13

  • Boa52

    13

  • kitungmakmak

    12

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

1 timme sedan, skrev Krafta:

Personligen så är jag för rättvisa, dvs så tycker jag att svenskar som har gjort rätt för sig i sverige ska kunna utnyttja den svenska sjukvården eller densamma i något annat land när man har kommit till pensionsåldern.

 

Varför det inte är så just nu, är för mig en gåta! Men det handlar väl om det här partiet där alla är avundsjuka.

 

 

 

 

Hur blir det med fyllepensionärer o latmaskar då?

Vem har gjort rätt för sig och vem bestämmer det? Vad är kraven?

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Sakhon:

Ett utdrag från denna länk på Sverigedemokraternas sida, detta hade de inte vågat trycka om det inte vore sant och riktigt. Tryck gärna på länken och läs hela.

https://ale.sd.se/2010/05/10/aldreforsorjningsstod-2/

 

Från beräknade inkomster görs ett avdrag för skälig bostadskostnad. Denna utgör högst 6200 kr/mån för ogift och 3100 kr/mån för gift person 2010. Vad som blir kvar jämförs med ett fastställt belopp för skälig levnadsnivå. Denna utgör 4786 kr/mån för ogift och 4044 kr/mån för gift person 2010 och för person som ingått partnerskap. Om inkomsterna/utgifterna understiger den skäliga levnadsnivån kan ÄFS utgå, förutsatt att villkoren i övrigt är uppfyllda.

ÄFS utbetalas även om invandrare inte arbetat och betalat skatt i Sverige. De får även   andra gratis förmåner, t ex sjukvård, tandvård, social service etc. Svenskarna får själva betala för sjukvård, tandvård, social service etc. Bostadstillägg torde beräknas generösare för invandrare än för svenskar. Sammantaget kan ÄFS till invandrare uppgå till 13986 kr/mån skattefritt inkl. bostadsbidrag.

Är inte detta bra?

/biker

 

Link to comment
Dela på andra sajter

25 minuter sedan, skrev biker:

Är inte detta bra?

/biker

 

Jo, det är ju jättebra för de som kommer i åtnjutande av bidragen. Alltså äldre invandrare som inte gjort en släng nytta mot det svenska samhället, och sådana svenskar som grovt misskött sig gentemot samhället under hela sin arbetsföra ålder.

Men det är ju så långt ifrån rättvist man kan komma. Ett stort hån mot de som försökt sköta sig !!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Sakhon:

Jo, det är ju jättebra för de som kommer i åtnjutande av bidragen. Alltså äldre invandrare som inte gjort en släng nytta mot det svenska samhället, och sådana svenskar som grovt misskött sig gentemot samhället under hela sin arbetsföra ålder.

Men det är ju så långt ifrån rättvist man kan komma. Ett stort hån mot de som försökt sköta sig !!

Ok

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
21 timmar sedan, skrev stefan5300:

Hur eller hur så är det for djävligt att inte svenska staten kan hjälpa sjuka svenskar utomlands när de ska hjälpa resten av världen med sjukvård, tandvård, glasogon mm.

Hej

Håller med helt, att en Svensk medborgare inte får hjälp i en sån här svår situation efter ett helt yrkesliv och skattebetalande är pinsamt för Sverige och sånt här gör att man skäms för att vara Svensk, att myndigheterna samtidigt väljer att satsa 71 miljarder av statsbudgeten på utlänningar helt utan anknytning till Sverige är naturligtvis både stötande och sorgligt.

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken
8 timmar sedan, skrev Sakhon:

Ett utdrag från denna länk på Sverigedemokraternas sida, detta hade de inte vågat trycka om det inte vore sant och riktigt. Tryck gärna på länken och läs hela.

https://ale.sd.se/2010/05/10/aldreforsorjningsstod-2/

 

Från beräknade inkomster görs ett avdrag för skälig bostadskostnad. Denna utgör högst 6200 kr/mån för ogift och 3100 kr/mån för gift person 2010. Vad som blir kvar jämförs med ett fastställt belopp för skälig levnadsnivå. Denna utgör 4786 kr/mån för ogift och 4044 kr/mån för gift person 2010 och för person som ingått partnerskap. Om inkomsterna/utgifterna understiger den skäliga levnadsnivån kan ÄFS utgå, förutsatt att villkoren i övrigt är uppfyllda.

ÄFS utbetalas även om invandrare inte arbetat och betalat skatt i Sverige. De får även   andra gratis förmåner, t ex sjukvård, tandvård, social service etc. Svenskarna får själva betala för sjukvård, tandvård, social service etc. Bostadstillägg torde beräknas generösare för invandrare än för svenskar. Sammantaget kan ÄFS till invandrare uppgå till 13986 kr/mån skattefritt inkl. bostadsbidrag.

Detta är vidrigt. Våra föräldrar som byggt upp samhället straffas på bekostnad av folk som inte hjälp till för att utveckla samhälet. Skulle vara kul att se hur många som flyttat hem .Vilket dom självklart har rätt till .Hur mycket dom verkligen bidragit med till landet Sverige. För att bo I fattigstugan krävs av oss svenskar minst 40 års arbete.

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Det är för självklart att dom som bidragit till samhällets utveckling ska gynnas.

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev Kenneth4618:

Ambassader hjälper till med kontakter och tolk vid behov men de kommer inte springande med en sedelbunt så fort någon skadas

 

Nu får inte nyanlända full pension utan en garantipension på 7014 om de bott i Sverige i 40 år

Annars gäller detta

Beräkning av garantipensionen om du bott mindre än 40 år i Sverige

För att du ska få full garantipension krävs att du har bott minst 40 år i Sverige från och med det år du fyllde 16 år till och med det år du fyller 64 år.

Om du har bott kortare tid i Sverige minskar garantinivån med en 1/40 för varje år som saknas.  

 

10 timmar sedan, skrev Sakhon:

Det där tror jag gäller bara såna som kommit hit på laglig väg, alltså ansökt om uppehållstillstånd. D.v.s. typiskt våra thaikvinnor och deras barn.

Undantag görs för våra kulturberikare som fått flyktingstatus. Alltså typiskt såna som ljugit sig in i Sverige.

Jag har läst om detta, kommer inte ihåg var just nu, kanske på Pensionsmyndigheten? Här finns säkert någon som kan verifiera detta.

 

F.ö. tycker jag också att man självklart måste ta ansvar för sig själv när man åker utomlands. Men om Sverige tog något ansvar för sina medborgare som råkat illa ut utomlands, så finns ju väldigt enkla metoder för att se till att detta inte skulle missbrukas. Det behövs ingen raketforskning för att komma fram till det.

 

Jag har läst/hört liknande, kommer man som invandrare så gäller det som Kenneth skrev, kommer man som "godkänd" flykting och får asyl och allt vad det heter så räknas man nästan som född i sverige och får full garantipension, man kollar tyvärr inte ens om de har någon slags pensionsutbetalningar i sitt hemland.

 

Vad gäller hjälp, så får man det från staten/UD som lån vilket jag anser korrekt då det är väldigt lätt att få ett sjukhus i Thailand att skriva att vården är akut trots att det kan vara kosmetisk vård, så att det ska vara skattefinansierad vård när man är på semester tycker jag är vansinne, har man råd att åka till Thailand så har man faktiskt råd med en försäkring.

Ändrades av UglyFarang

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev Sakhon:

Det jag skriver om kallas visst Äldreförsörjningsstöd.

Så här står det på en sida jag fick upp nu:   Jag garanterar inte riktigheten, men verkar stämma mot det jag läst förut. Visst är väl Sverige fantastiskt! :sick:       

https://hurtankerinvandringskritiker.wordpress.com/orattvisor/pension/

Följande siffror avser året 2013 då informationen hämtades.

Full garantipension till ensamstående födda 1938 och senare var 7 899 i månaden före skatt år 2013. Efter skatt blir detta 5529 kr med 30% skattesats. Sedan kan bostadstillägg på maximalt 4 820 kr per månad beviljas.

Detta blir totalt 10349 kr efter skatt.

Äldreförsörjningsstödet består av två delar, dels en skälig levnadsnivå på 5 365 kr per månad, dels en skälig bostadskostnad på maximalt 6 200 kr.

Detta blir totalt 11565 kr efter skatt.

Till detta kommer att reglerna tillåter skattefria utländska inkomster upp till 3 000 kr utan att äldreförsörjningsstödet räknas ned.

Anlitande av hemtjänst för den som har ÄFS är dessutom avgiftsfri.

De som har ÄFS får också gratis vård och omsorg, eftersom ÄFS inte är avgiftsgrundande.

 

Q: Men varför är detta orättvist mot svenskar? Varför kan inte de också få ÄFS?

A: Man kan inte få ÄFS om man har tjänat över en viss gräns eller har sparat för mycket pengar.

Varför ÄFS kan ge högre belopp än garantipensionen är för mig ett under.

Men dessa svenskar som bara får garantipension har väl inte gjort rätt för sig, genom att arbeta..

Kan bara jämnföra med mina egna föräldrar, som har arbetat..

Deras pensioner är bra mycket högre, så allt handlar väl att göra rätt för, så får man en pension som man kan leva på...

 

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Men dessa svenskar som bara får garantipension har väl inte gjort rätt för sig, genom att arbeta..

Kan bara jämnföra med mina egna föräldrar, som har arbetat..

Deras pensioner är bra mycket högre, så allt handlar väl att göra rätt för, så får man en pension som man kan leva på...

 

Rock on!

Så att vara hemma o ta hand om barn är inte arbete.

Ända fram till 80 talet var det högst vanligt att modern var hemma och tog hand om barn, det var möjligt på den tiden.

Och de straffas nu med låga pensioner, nyanlända har samma vilkor som våra mödrar som kämpat i Sverige, förjävligt och jag spyr på skiten.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev Krafta:

Personligen så är jag för rättvisa, dvs så tycker jag att svenskar som har gjort rätt för sig i sverige ska kunna utnyttja den svenska sjukvården eller densamma i något annat land när man har kommit till pensionsåldern.

 

Varför det inte är så just nu, är för mig en gåta! Men det handlar väl om det här partiet där alla är avundsjuka.

 

 

 

 

 

Så du menar att det bara är de som betalde skatt under året(eller föregående år?) som ska få detta "gratis"?

Gäller det svenskar födda av svenska föräldrar eller alla som innehar svenskt medborgarskap?

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev Galten:

lyckats man fira sin födelsedag i 3 månader så har han gjort något rätt:big_smile::big_smile:

 

 

Han har nog inte firat på något som spär ut blodet om han nu lyckats få två blodproppar.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Soengsang:

Så att vara hemma o ta hand om barn är inte arbete.

Ända fram till 80 talet var det högst vanligt att modern var hemma och tog hand om barn, det var möjligt på den tiden.

Och de straffas nu med låga pensioner, nyanlända har samma vilkor som våra mödrar som kämpat i Sverige, förjävligt och jag spyr på skiten.

Kommer inte in några skatteintäkter den vägen, så i skatteverkets ögon, så blir svaret nej...

Sen är det väl inte enbart gamla hemmafruar som lever på garantipension...

Det finns mängder med svenskar som inte har arbetat och gjort rätt för sig, som gnäller nu när dom ser hur lite dom får i pension..

 

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev UglyFarang:

 

 

Jag har läst/hört liknande, kommer man som invandrare så gäller det som Kenneth skrev, kommer man som "godkänd" flykting och får asyl och allt vad det heter så räknas man nästan som född i sverige och får full garantipension, man kollar tyvärr inte ens om de har någon slags pensionsutbetalningar i sitt hemland.

 

Vad gäller hjälp, så får man det från staten/UD som lån vilket jag anser korrekt då det är väldigt lätt att få ett sjukhus i Thailand att skriva att vården är akut trots att det kan vara kosmetisk vård, så att det ska vara skattefinansierad vård när man är på semester tycker jag är vansinne, har man råd att åka till Thailand så har man faktiskt råd med en försäkring.

 

Men vad säger du om t ex mitt fall?

Jag flyttade från Sverige till Thailand när jag hade fyllt 62 år. Köpte en försäkring på BUPA och betalade den allt ökande premien år efter år. Så småningom började de att exkludera vissa sjukdomar ( hjärta/kärl, stroke och prostatacancer) från försäkringen även om premien ökade och det slutade med att de vägrade mej försäkring pga hög ålder.

 

Vore det inte rimligt att man, som svensk skattebetande medborgare, på ålderns höst här nere skulle kunna få ett sjukbidrag, typ NAV Norge? Jag ligger ju annars inte längre det svenska samhället till last.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev Jive:

 

Men vad säger du om t ex mitt fall?

Jag flyttade från Sverige till Thailand när jag hade fyllt 62 år. Köpte en försäkring på BUPA och betalade den allt ökande premien år efter år. Så småningom började de att exkludera vissa sjukdomar ( hjärta/kärl, stroke och prostatacancer) från försäkringen även om premien ökade och det slutade med att de vägrade mej försäkring pga hög ålder.

 

Vore det inte rimligt att man, som svensk skattebetande medborgare, på ålderns höst här nere skulle kunna få ett sjukbidrag, typ NAV Norge? Jag ligger ju annars inte längre det svenska samhället till last.

 

Jag har(tror jag) läst något nyligen om någon pensionärsorganisation i Thailand(Phuket?) som jobbade just för detta, man kan kanske göra ett byte mellan sinkskatt och vård i Thailand vilket jag själv skulle vara intresserad av den dagen jag har möjlighet att flytta ner.

Slippa krångla med allt vad försäkringsbolag heter skulle vara värt en hel del om man blir sjuk.

Ändrades av UglyFarang

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Svensk medborgare och skattebetalare i Sverige bör få hjälp vart man än befinner sig, eventuella mer kostnader bör vederbörande själv betala för och detta bör man enkelt kunna avhjälpa med obligatoriska försäkringar, Det bör inte vara avhängd på vilket land man befinner sig i. För om vederbörande blivit sjuk i Sverige så skulle vi inte ha denna diskussion.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev masse46:

Svensk medborgare och skattebetalare i Sverige bör få hjälp vart man än befinner sig, eventuella mer kostnader bör vederbörande själv betala för och detta bör man enkelt kunna avhjälpa med obligatoriska försäkringar, Det bör inte vara avhängd på vilket land man befinner sig i. För om vederbörande blivit sjuk i Sverige så skulle vi inte ha denna diskussion.

 

Man kan knyta passinnehav med obligatorisk försäkring.....

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev UglyFarang:

 

Jag har(tror jag) läst något nyligen om någon pensionärsorganisation i Thailand(Phuket?) som jobbade just för detta, man kan kanske göra ett byte mellan sinkskatt och vård i Thailand vilket jag själv skulle vara intresserad av den dagen jag har möjlighet att flytta ner.

 

Man skulle ju också kunna tänka sej att ge fan i ett val/byte mellan SINK och vårdbidrag (SINKen är ju småpengar ur svensk synvinkel) och helt enkelt betala ut ett litet bidrag vid vård här om så behövs. Givetvis med stöd av 28 blanketter där alla tänkbara filurer garanterar med sina underskrifter och hot om fängelse att det inte är nåt lurt.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag läste en artikel om att Sverige har avtal med olika länder förutom inom EU där Försäkringskassans regler gäller. Till exempel i Australien och en provins (!) i Kanada. Tror Israel var med också. Sedan hittade jag en Facebookgrupp som heter Svenskar i Thailand som också tog upp ämnet. Dom har startat en diskussion om hur man ska kunna påverka politiker att göra samma avtal med Thailand. Troligtvis skulle SINK-skattare få betala full skatt men det kan det kanske vara värt. Självklart behövs reseförsäkring men det skulle finnas en trygghet för sjukdomar.

"Att försöka är första steget till att misslyckas" - Homer Simpson

-NICE BEAVER!!! -Thank you, I just had it stuffed. (Leslie Nielsen & Pricilla Presley i Nakna Pistolen)

Link to comment
Dela på andra sajter

Kommer inte in några skatteintäkter den vägen, så i skatteverkets ögon, så blir svaret nej...

Sen är det väl inte enbart gamla hemmafruar som lever på garantipension...

Det finns mängder med svenskar som inte har arbetat och gjort rätt för sig, som gnäller nu när dom ser hur lite dom får i pension..

 

Rock on!

Så dessa mödrar har alltså inte gjort rätt för sig menar du???

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev Soengsang:

Så dessa mödrar har alltså inte gjort rätt för sig menar du???

Nej, de gick ju bara hemma och latade sig. Annat är det med de anhöriginvandrande hucklekärringarna, de har minsann gjort sig förtjänta av pengarna de får...

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hon den där Josephine Freje på Expressen skriver idag en krönika på ungefär samma ämne: http://www.expressen.se/geo/josephine-freje/svensk-sjukvard-fick-mig-att-sakna-Thailand/

"Att försöka är första steget till att misslyckas" - Homer Simpson

-NICE BEAVER!!! -Thank you, I just had it stuffed. (Leslie Nielsen & Pricilla Presley i Nakna Pistolen)

Link to comment
Dela på andra sajter

51 minuter sedan, skrev Soengsang:

Så dessa mödrar har alltså inte gjort rätt för sig menar du???

Läsförståelse är kanske inte din starkaste sida, för jag kan inte se nånstans i texten att jag har skrivit det....

 

Men tillbaka till dig själv och din familj, så har ni utvandrat till Thailand och slutat betala skatt i Sverige, om jag har förstått det rätt..

Hur tänker ni själva göra den dagen ni når pensionålder, skriva in er i Sverige eller leva på era besparingar ni har fått ihop?

 

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
Denna tråd är låst.
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...