Jump to content
IGNORERAD

Dödssjuka Håkan, 70, fast i Thailand


Jerker

Recommended Posts

Har varit akut sjuk i slutet av februari och utan min bra reseförsäkring så är det inte säkert jag haft möjlighet att skriva detta inlägg.

Åtta dygn varav tre på intensiven i Hua Hin. Jobbigaste var att få snabb akut vård innan jag skrivit på mer än ett dussin dokument som garanti.

 

Hade jag inte fått detta via bekräftelse från SOS International så hade nog sjukhuset kontaktat ambassaden och dom börjat söka anhöriga i Sverige.

 

Inte fel att registrera sina adresser mm, hos ambassaden som gör allt snabbare då det blir akut.

Svenska staten skall inte ta hand om utskriva oförsäkrade  i Thailand

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 248
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Jive

    17

  • Soengsang

    13

  • Boa52

    13

  • kitungmakmak

    12

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Kenneth4618
7 minuter sedan, skrev Krafta:

I mitt inlägg så talade jag om ett agerande inom 24 timmar - tror inte att ambassaden agerar och slutför uppgiften inom den tiden.

Vi skattebetalare betalar ju ambassadens löner så det är väl inte mer än rättvist att dom ser till att dom svenskar som har hamnat snett får hjälp,det kan ju handla om psykisk sjuka personer,människor som inte har haft koll på försäkringar eller alla andra situationer,jag har mer sympatier i den här saken än att bevilja en nyanländ 64-åring full pension resten av livet.

Ambassader hjälper till med kontakter och tolk vid behov men de kommer inte springande med en sedelbunt så fort någon skadas

 

Nu får inte nyanlända full pension utan en garantipension på 7014 om de bott i Sverige i 40 år

Annars gäller detta

Beräkning av garantipensionen om du bott mindre än 40 år i Sverige

För att du ska få full garantipension krävs att du har bott minst 40 år i Sverige från och med det år du fyllde 16 år till och med det år du fyller 64 år.

Om du har bott kortare tid i Sverige minskar garantinivån med en 1/40 för varje år som saknas.  

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Enligt en väl insatt person så ska man inte ha försäkringar utan man ska jobba ihop pengar under 30 år så man man kan betala med egna pengar när olyckan så sker

 

Nu vet ni vad som gäller ;)

 

 

 

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Personligt ansvar är främmande för många svenskar. Det måste till mer personligt ansvar och inte mindre. Jag vill inte betala BerraBiras sjukdomsvistelse bara för att han vill åka till Thailand och supa när han egentligen inte har råd. Man kan undra hur många i ölargänget som skulle köpa en försäkring om de visste att hjälp fanns att få i allafall?

 

Edit: Glömde bort att det är en rättighet att få dynga ner sig i Thailand även om man inte har råd. Solly.

Ändrades av Khonis
Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618
1 minut sedan, skrev Khonis:

Personligt ansvar är främmande för många svenskar. Det måste till mer personligt ansvar och inte mindre. Jag vill inte betala BerraBiras sjukdomsvistelse bara för att han åka till Thailand och supa när han egentligen inte har råd. Man kan undra hur många i ölargänget som skulle köpa en försäkring om de visste att hjälp fanns att få i allafall?

Förmodligen ingen

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Känslan är att han skippat försäkring.. ...men man kanske borde veta mer innan man tror... Skulle vara intressant att veta hur han har det med visum?

Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt en väl insatt person så ska man inte ha försäkringar utan man ska jobba ihop pengar under 30 år så man man kan betala med egna pengar när olycka så sker

 

Nu vet ni vad som gäller [emoji6]

 

 

 

Tja, har man nu så mycket pengar är det väl onödigt med försäkring, är 3-4 miljoner en piss i Mississippi så kan jag hålla med.

Men för oss undermänniskor är nog en försäkring att föredra.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

I vilket fall som helst så tycker jag att det är självklart vi ska hjälpa svenskar som har fått sjukdomar utomlands, oavsett om dom har försäkringar eller inte - har dom inga försäkringar så får staten begära ersättning i efterskott - huvudsaken är ju att personen överlever och om personen ifråga inte kan betala så kan jag leva med det.

En politiker delar in människosläktet i två klasser: verktyg och fiender.(Friedrich Wilhelm Nietzsche)

Link to comment
Dela på andra sajter

33 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

Beräkning av garantipensionen om du bott mindre än 40 år i Sverige

För att du ska få full garantipension krävs att du har bott minst 40 år i Sverige från och med det år du fyllde 16 år till och med det år du fyller 64 år.

Om du har bott kortare tid i Sverige minskar garantinivån med en 1/40 för varje år som saknas.  

Det där tror jag gäller bara såna som kommit hit på laglig väg, alltså ansökt om uppehållstillstånd. D.v.s. typiskt våra thaikvinnor och deras barn.

Undantag görs för våra kulturberikare som fått flyktingstatus. Alltså typiskt såna som ljugit sig in i Sverige.

Jag har läst om detta, kommer inte ihåg var just nu, kanske på Pensionsmyndigheten? Här finns säkert någon som kan verifiera detta.

 

F.ö. tycker jag också att man självklart måste ta ansvar för sig själv när man åker utomlands. Men om Sverige tog något ansvar för sina medborgare som råkat illa ut utomlands, så finns ju väldigt enkla metoder för att se till att detta inte skulle missbrukas. Det behövs ingen raketforskning för att komma fram till det.

Ändrades av Sakhon
Link to comment
Dela på andra sajter

I vilket fall som helst så tycker jag att det är självklart vi ska hjälpa svenskar som har fått sjukdomar utomlands, oavsett om dom har försäkringar eller inte - har dom inga försäkringar så får staten begära ersättning i efterskott - huvudsaken är ju att personen överlever och om personen ifråga inte kan betala så kan jag leva med det.

Naturligtvis är det så.

Och det hade varit billigare för den svenska staten att bekosta vården i tex Thailand som i detta fall, jämfört vad det eg kostar i Sverige.

Norska medborgare får ju sjukvård i Thailand bekostad av Norska staten, just pga den anledningen.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak
5 minuter sedan, skrev Krafta:

I vilket fall som helst så tycker jag att det är självklart vi ska hjälpa svenskar som har fått sjukdomar utomlands, oavsett om dom har försäkringar eller inte - har dom inga försäkringar så får staten begära ersättning i efterskott - huvudsaken är ju att personen överlever och om personen ifråga inte kan betala så kan jag leva med det.

Idén är ju tilltalande, kan vi hjälpa IS krigare med rehab när dom kommer tillbaka efter en liten "semester" så borde det ju gå att känna även för andra Svenskar. Men risken är ju att systemet utnyttjas. Dvs inte en kotte betalar för reseförsäkring.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Soengsang:

Naturligtvis är det så.

Och det hade varit billigare för den svenska staten att bekosta vården i tex Thailand som i detta fall, jämfört vad det eg kostar i Sverige.

Norska medborgare får ju sjukvård i Thailand bekostad av Norska staten, just pga den anledningen.

Kan bara hålla med dina synpunkter.

En politiker delar in människosläktet i två klasser: verktyg och fiender.(Friedrich Wilhelm Nietzsche)

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618
7 minuter sedan, skrev Sakhon:

Det där tror jag gäller bara såna som kommit hit på laglig väg, alltså ansökt om uppehållstillstånd. D.v.s. typiskt våra thaikvinnor och deras barn.

Undantag görs för våra kulturberikare som fått flyktingstatus. Alltså typiskt såna som ljugit sig in i Sverige.

Jag har läst om detta, kommer inte ihåg var just nu, kanske på Pensionsmyndigheten? Här finns säkert någon som kan verifiera detta.

 

F.ö. tycker jag också att man självklart måste ta ansvar för sig själv när man åker utomlands. Men om Sverige tog något ansvar för sina medborgare som råkat illa ut utomlands, så finns ju väldigt enkla metoder för att se till att detta inte skulle missbrukas. Det behövs ingen raketforskning för att komma fram till det.

Du kan läsa här

https://secure.pensionsmyndigheten.se/Garantipension.html

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns massor av utlänningar gifta i Thailand som inte får rätt vård för thaifrun och släkt tycker att det är för dyrt.

 

Är det bara charterturister som staten skall ta hand om. Mörkertalet är stort.

 

Har varit med om att frakta en gubbe från Falun till ”suvvan” från Korat och hem till svensk sjukvård.

 

Enda thaifrun skrek om var att få koden till kontokortet när vi drog.

 

Nu bor han på ett hem i Sverige för en enkel åkomma som han hade fått vård i tid hade varit enkel att behandla.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev kitungmakmak:

Idén är ju tilltalande, kan vi hjälpa IS krigare med rehab när dom kommer tillbaka efter en liten "semester" så borde det ju gå att känna även för andra Svenskar. Men risken är ju att systemet utnyttjas. Dvs inte en kotte betalar för reseförsäkring.

Får man fri sjukvård i sverige som en svensk medborgare - varför ska man då inte få det om man är på semester utomlands.

Jo - det finns ett stort politiskt parti i sverige som har avensjuka som sin största agenda och har inget intresse för folk som har möjligheten att resa utomlands.

En politiker delar in människosläktet i två klasser: verktyg och fiender.(Friedrich Wilhelm Nietzsche)

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak
3 minuter sedan, skrev Soengsang:

Naturligtvis är det så.

Och det hade varit billigare för den svenska staten att bekosta vården i tex Thailand som i detta fall, jämfört vad det eg kostar i Sverige.

Norska medborgare får ju sjukvård i Thailand bekostad av Norska staten, just pga den anledningen.

Åfan, det visste jag inte om. Men det verkar ju ganska logiskt, lönerna är nog lägre i Thailand och vården (inte nåt garage med en inklämd läkare i det bakre rummet utan ett riktigt sjukhus) tycker jag kändes bättre än motsvarande behandling i Sverige. 0 väntetid (tja, en kvart till en halvtimme fick jag vänta sist) istället för några veckor i Sverige.

 

Men kanske politiker räknar som krattor, läkarna finns ju ändå där i Sverige... Så det är "gratis". Jo tjenare...

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev Krafta:

I vilket fall som helst så tycker jag att det är självklart vi ska hjälpa svenskar som har fått sjukdomar utomlands, oavsett om dom har försäkringar eller inte - har dom inga försäkringar så får staten begära ersättning i efterskott - huvudsaken är ju att personen överlever och om personen ifråga inte kan betala så kan jag leva med det.

Du menar väl och det är helt klart jäkligt fint...men jag tycker nog att man ska följa dom regler som finns.. ..annars så kommer varenda resenär skita i att betala dessa i många

fall jävligt dyra försäkringar... ..och inte lätt för staten att få igen dom pengarna, en jävla apparat som åxå kostar...

Näää drar till med sjöfolks förbundets gamla slogan "Gör din plikt kräv din rätt" ... (jo jag har allt brytet mot den) men tycker ändå att den är riktig :sure:

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak
5 minuter sedan, skrev Krafta:

Får man fri sjukvård i sverige som en svensk medborgare - varför ska man då inte få det om man är på semester utomlands.

Jo - det finns ett stort politiskt parti i sverige som har avensjuka som sin största agenda och har inget intresse för folk som har möjligheten att resa utomlands.

Över 30% av min lön (när jag nu hade en) är inte direkt gratis...

 

Men det är en lite klurig fråga, skall man låta personen vara kvar i Thailand istället. Det kanske blir billigare. Försäkringsbolaget vill nog flyga hem en fortare än kvickt för att slippa kostnader. Men vad är bäst rent krasst - vettig sjukvård på plats men kanske det är/känns tryggare med vård hemma i Sverige.

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

Det jag skriver om kallas visst Äldreförsörjningsstöd.

Så här står det på en sida jag fick upp nu:   Jag garanterar inte riktigheten, men verkar stämma mot det jag läst förut. Visst är väl Sverige fantastiskt! :sick:       

https://hurtankerinvandringskritiker.wordpress.com/orattvisor/pension/

Följande siffror avser året 2013 då informationen hämtades.

Full garantipension till ensamstående födda 1938 och senare var 7 899 i månaden före skatt år 2013. Efter skatt blir detta 5529 kr med 30% skattesats. Sedan kan bostadstillägg på maximalt 4 820 kr per månad beviljas.

Detta blir totalt 10349 kr efter skatt.

Äldreförsörjningsstödet består av två delar, dels en skälig levnadsnivå på 5 365 kr per månad, dels en skälig bostadskostnad på maximalt 6 200 kr.

Detta blir totalt 11565 kr efter skatt.

Till detta kommer att reglerna tillåter skattefria utländska inkomster upp till 3 000 kr utan att äldreförsörjningsstödet räknas ned.

Anlitande av hemtjänst för den som har ÄFS är dessutom avgiftsfri.

De som har ÄFS får också gratis vård och omsorg, eftersom ÄFS inte är avgiftsgrundande.

 

Q: Men varför är detta orättvist mot svenskar? Varför kan inte de också få ÄFS?

A: Man kan inte få ÄFS om man har tjänat över en viss gräns eller har sparat för mycket pengar.

Varför ÄFS kan ge högre belopp än garantipensionen är för mig ett under.

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev Krafta:

Får man fri sjukvård i sverige som en svensk medborgare - varför ska man då inte få det om man är på semester utomlands.

Jo - det finns ett stort politiskt parti i sverige som har avensjuka som sin största agenda och har inget intresse för folk som har möjligheten att resa utomlands.

Du får det i alla länder som Sverige har sjukvårdsavtal med, "no pompen”.
 

Bara att semestra i rätt länder om man tycker att heltäckande reseförsäkring är en onödig utgift.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen så är jag för rättvisa, dvs så tycker jag att svenskar som har gjort rätt för sig i sverige ska kunna utnyttja den svenska sjukvården eller densamma i något annat land när man har kommit till pensionsåldern.

 

Varför det inte är så just nu, är för mig en gåta! Men det handlar väl om det här partiet där alla är avundsjuka.

 

 

 

 

En politiker delar in människosläktet i två klasser: verktyg och fiender.(Friedrich Wilhelm Nietzsche)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett utdrag från denna länk på Sverigedemokraternas sida, detta hade de inte vågat trycka om det inte vore sant och riktigt. Tryck gärna på länken och läs hela.

https://ale.sd.se/2010/05/10/aldreforsorjningsstod-2/

 

Från beräknade inkomster görs ett avdrag för skälig bostadskostnad. Denna utgör högst 6200 kr/mån för ogift och 3100 kr/mån för gift person 2010. Vad som blir kvar jämförs med ett fastställt belopp för skälig levnadsnivå. Denna utgör 4786 kr/mån för ogift och 4044 kr/mån för gift person 2010 och för person som ingått partnerskap. Om inkomsterna/utgifterna understiger den skäliga levnadsnivån kan ÄFS utgå, förutsatt att villkoren i övrigt är uppfyllda.

ÄFS utbetalas även om invandrare inte arbetat och betalat skatt i Sverige. De får även   andra gratis förmåner, t ex sjukvård, tandvård, social service etc. Svenskarna får själva betala för sjukvård, tandvård, social service etc. Bostadstillägg torde beräknas generösare för invandrare än för svenskar. Sammantaget kan ÄFS till invandrare uppgå till 13986 kr/mån skattefritt inkl. bostadsbidrag.

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev Krafta:

Personligen så är jag för rättvisa, dvs så tycker jag att svenskar som har gjort rätt för sig i sverige ska kunna utnyttja den svenska sjukvården eller densamma i något annat land när man har kommit till pensionsåldern.

 

Varför det inte är så just nu, är för mig en gåta! Men det handlar väl om det här partiet där alla är avundsjuka.

 

 

 

 

Men snälla krafta, du är för rättvisa. ...ingår inte det då att man följer lagar och förordningar?

Link to comment
Dela på andra sajter

20 minuter sedan, skrev Krafta:

Personligen så är jag för rättvisa, dvs så tycker jag att svenskar som har gjort rätt för sig i sverige ska kunna utnyttja den svenska sjukvården eller densamma i något annat land när man har kommit till pensionsåldern.

 

Varför det inte är så just nu, är för mig en gåta! Men det handlar väl om det här partiet där alla är avundsjuka.

 

 

 

 

Du får samma sjukvård eller motsvarande i länder där Sverige har avtal med som pensionär. Hela EU och ett par länder till, men undvik Asien och Afrika.

Då skaffar man en reseförsäkring som inte är så dyr. 30-40kr per dag efter dag 45 i hemförsäkringen som även har rättsskydd mm.

Vem vill hamna i en tvist i främmande land och måste ta alla kostnader själv.

Snåla reser på en olycksfallsförsäkring via kreditkortet som resan betalades med och bränner det tio dubbla på gogo och badtunnor.

Skilj på olyckor och sjukdom. 

Ändrades av leifen

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev kitungmakmak:

Lyckas man med konststycket att fira sin födelsedag i 3 månader så är det väl nåt fel...

lyckats man fira sin födelsedag i 3 månader så har han gjort något rätt:big_smile::big_smile:

 

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
Denna tråd är låst.
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...