Jump to content
IGNORERAD

Dödssjuka Håkan, 70, fast i Thailand


Jerker

Recommended Posts

Andreas Jadlerts pappa Håkan hade rest till Thailand för att fira sin 70-årsdag. Men på Håkans födelsedag fick Andreas ett samtal hem till Sverige. Hans pappa låg inlagd på ett sjukhus. Dödssjuk – utan möjlighet att resa hem.

I slutet av januari åkte Uppsalabon Håkan Jadlert ned till Thailand för att fira sin 70-årsdag. Hans dotter Elisabeth och sonen Andreas var kvar hemma i Sverige, glada för att deras pappa skulle få en trevlig semesterresa. Men den 11 april, på Håkans födelsedag, fick Andreas och hans syster Elisabeth ett samtal de sent skulle glömma. Vilket Expressenockså rapporterat om.

– Det var ett sjukhus i Thailand som ringde och berättade att pappa hade kommit in till dem sjuk, säger Andreas Jadlert, 37.

Misstänkt cancer

Håkan hade dagarna innan sjukhusbesöket börjat känna sig dålig. Det skulle visa sig att han drabbats av två blodproppar, en i ett ben och en i buken. När läkare undersökte honom på plats i Thailand visade det sig att han hade cellförändringar i lever och njurar.

– De tror att det är cancer. De säger att det är allvarligt, säger Andreas när SVT Nyheter Uppsala når honom på plats i Thailand.

Andreas och hans syster Elisabeth är för tillfället på plats i Thailand för att ta hand om Håkan. Och fram till samtalet den 11 april hade de inte hört ett ljud om någon sjukdomsbild.

– När vi fick samtalet så valde vi direkt att boka biljetter ned hit. Det var vår första spontana tanke. Vi måste ned till pappa, säger Andreas.

Ville inte vara till besvär

Väl på plats tog de sig snabbt till sjukhuset, Pattaya Memorial Hospital, där Håkan nu ligger inlagd.

– Vi frågade varför han inte hade ringt tidigare. För tydligen hade han dagarna innan känt sig sjuk och uppsvullen i magen. Det han sa var att han inte ville störa oss, och att han inte ville vara till besvär, säger Andreas.

Flera veckor har nu gått sedan Håkan blev inlagd. Och hans status har bara blivit sämre och sämre.

– När vi kom ned så var han kontaktbar, och det är han till och från fortfarande. Men ibland så blir han förvirrad. Han är helt sängliggande nu.

Försäkringen gäller inte

Problemet för Håkan är att den reseförsäkringen han köpt inte gäller för det som nu skett. Detta innebär att han helt enkelt är fast i Thailand. Dödssjuk. Och vården består mest av smärtstillande.

– Sjukhuset har varit jättetillmötesgående, men tyvärr har de inte resurserna att behandla pappa. Så på plats nu handlar det främst om omhändertagande.

Och samtidigt som sjukhusräkningarna på plats tickar på, så minskar också möjligheterna att få hem Håkan.

– Vi har inte råd att få hem honom. Redan när vi kom så var sjukhusräkningarna skyhöga. Jag vet inte exakt vad de ligger på nu, men det är mycket.

Uppsalabor

Både Andreas, hans syster Elisabeth och Håkan bor alla i Uppsala. Och på Facebook har Andreas och Elisabeth startat en grupp där de ber om hjälp.

– Vi har fått mycket jättemycket hjälp av vänner och bekanta. Även personer vi inte känner har varit jättesnälla. Vi är jättetacksamma. Situationer som dessa visar verkligen att man har bra vänner.

En del av hjälpen de efterfrågar är pengar för att få Håkan hem. Men också allmänt stöd.

– Vi har varit i kontakt med Utrikesdepartementet, som säger att de just nu inte kan hjälpa oss. Och vi har fått in en del pengar genom bland annat Facebook, men inte i närheten av de kanske 200.000 som skulle behövas för att fixa fram ett sådant plan som skulle behövas. För problemet är nu att pappans tillstånd har försämrats så pass att det är oklart om han skulle klara av att åka reguljära plan.

UD har kontaktats

Andreas berättar att han har förståelse för att UD för tillfället inte kan göra så mycket, då Håkans försäkring inte gäller. Men han önskar också att UD skulle kunna göra mer.

– Vi kan bekräfta att en svensk man i 70-årsåldern är nödställd i Thailand. Vi har kontakt med hans familj och arbetar med fallet. Det vi främst gör är hjälp till självhjälp. Det kan röra sig om kontakter med lokala myndigheter men även svenska, säger Anna Ekberg på UD:s presstjänst.

UD:s ansvar gällande situationer som dessa är främst att bistå svenska medborgare på plats. Enligt Anna Ekberg betalar inte UD ut pengar till transporter hem, såvida det inte rör sig om lån.

– Man kan som svensk medborgare ansöka om ekonomiskt bistånd. Då blir man återbetalningskyldig. Hur mycket det rör sig om varierar från fall till fall, beroende på vilket behov personen eller personerna har.

Individuell bedömning

Alla sådana utbetalningar bedöms individuellt. Och om det är aktuellt i detta fall är inte UD vill gå in på.

– Jag kan tyvärr inte kommentera några detaljer i detta fall så, utan egentligen bara bekräfta att vi är medvetan om situationen och arbetar med den.

Hur ska man som svensk tänka när man är på resa?

– Man kan inte nog poängtera hur viktigt det är att vara rätt försäkrad, och verkligen veta att försäkringen täcker det som kan hända.

– Klart jag fattar att pappa har skyldigheter. Men vi då? Vi är också svenska medborgare, och vi lider just nu och behöver hjälp. Det är ju vår pappa det handlar om. Och pappa trodde att försäkringen skulle täcka. Det var en olycksfallsförsäkring.

Starka känslor

Andreas beskriver pappa Håkan som en enastående person. Med mycket värme och social förmåga.

– Han är otroligt sympatiskt. Tror inte han har haft en enda konflikt med en person i hela sitt liv.

En tanke Andreas och hans syster hade var att försöka få till en biljett i business class på ett plan hem. Men inte heller det har lyckats, då kostnaderna för sjukhus och deras vistelse har sprungit iväg.

– Vi krigar på här nere så mycket vi kan. Men det är tungt. Vi är hos pappa varje dag, men snart går min sjukskrivning ut som jag fick för att åka ned till honom. Jag ska snart hem för att fortsätta jobba. Pengarna börjar ta slut. Och sen har jag min grabb hemma också som just nu är hos vänner. Jag har honom och tänka på också.

Dödssjuk

Andreas och hans syster har lite hopp om framtiden. I mångt och mycket har de börjat förbereda sig för det värsta.

– När vi gick från sjukhuset idag så sa vi farväl till exempel. Det var hemskt. Vi vet inte hur det blir. Varje dag blir han sämre, säger Andreas.

Sjukhuset i Pattaya säger att de gör allt de kan, men att Håkan så fort som möjligt måste hem för att få fullgod vård.

– När vi gick idag till exempel låg han på sängen och kollade på oss uppfodrande. Det här är bland det värsta jag har varit med om i hela mitt liv. Det enda som skulle vara värre än det här är att lämna min son här på samma sätt som vi nu kommer lämna pappa, säger Andreas.

 

Källa http://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/dodssjuka-hakan-70-fast-i-Thailand

http://tomtensmandlar.tictail.com/

Jerker เจสเปอร์ โรสัน

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 248
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Jive

    17

  • Soengsang

    13

  • Boa52

    13

  • kitungmakmak

    12

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Jamen jätteenkelt, ta kontakt med försäkringsbolaget så fixar dom allt jättesnabbt. eller så rycker sonen upp visakortet och betalar för sjukhusvistelse, här i sverige så har vi inte råd att bry om oss svenskar då det kommit så mycket nyanlända som ska ha både bidrag och boende.

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Han åker iväg föra att fira sin födelsedag, sedan efter tre månader upptäcker de att han inte har någon försäkring !!

 

" Vi har inte råd att få hem honom. Redan när vi kom så var sjukhusräkningarna skyhöga. Jag vet inte exakt vad de ligger på nu, men det är mycket."

De pratar med sjukhuset detaljerat om hans sjukdomar, men får inte reda hur mycket han är skyldig, bara att det är mycket.

" snart går min sjukskrivning ut som jag fick för att åka ned till honom " Kan man bli sjukskriven för att hälsa på någon i Thailand?

Om det skulle kosta 200 kSEK att få hem honom, hur svårt är det för två friska personer att få ihop den summan lite snabbt?

 

Nog luktar det väl scam lång väg ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ännu en facebook grupp för att samla in pengar....hur många sådana är igång just nu? Försäkringsbolagen kommer att gå i konkurs!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev scorpio63:

Jamen jätteenkelt, ta kontakt med försäkringsbolaget så fixar dom allt jättesnabbt. eller så rycker sonen upp visakortet och betalar för sjukhusvistelse, här i sverige så har vi inte råd att bry om oss svenskar då det kommit så mycket nyanlända som ska ha både bidrag och boende.

 

Krya på dig!!!!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ännu en lina som MPRgamarna kastar sig över!

Jag såg inte någonstans att tiggeri förekom.

Antar att det är nya MPR-andan.......sparka på den som ligger tillds ahn ligger still!

Trodde deninställningen hörde till Bibbens kräktråd, men det sprider sig tydligen.

Hoppsa gubbenkryar på sig, tar sig ifrån Memorial som är känt för att övertrassera och kommer hem!

Mvh

Amja

 

"Thais are the best friends money can buy"- Graham Greene

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Dom där jäkla reseförsäkringarna, dom vill gärna ha mina pengar men sen finns det alltid nån klausul som gör att dom inte gäller.

 

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev kitungmakmak:

Dom där jäkla reseförsäkringarna, dom vill gärna ha mina pengar men sen finns det alltid nån klausul som gör att dom inte gäller.

 

Enligt Expressen så  hade Håkan Jadlert hade tecknat en olycksfallsförsäkring innan han åkte i tron om att den täckte sådant som skedde när han var ute och reste. Men det visade sig att han hade fel, då den inte täckte reseskydd.

– Så den har vi ingen hjälp ifrån, säger Elisabeth Eriksson.

 

Undantag i reseförsäkring brukar vara riskfyllda sporter, självförvållade skador och berusning.

Link to comment
Dela på andra sajter

59 minuter sedan, skrev rowa:

Enligt Expressen så  hade Håkan Jadlert hade tecknat en olycksfallsförsäkring innan han åkte i tron om att den täckte sådant som skedde när han var ute och reste. Men det visade sig att han hade fel, då den inte täckte reseskydd.

– Så den har vi ingen hjälp ifrån, säger Elisabeth Eriksson.

 

Undantag i reseförsäkring brukar vara riskfyllda sporter, självförvållade skador och berusning.

Nu är det ju ingen sjukförsäkring utan en olycksfallsförsäkring.Borde var ganska klart för de flesta.

Mvh

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ännu en lina som MPRgamarna kastar sig över!

Jag såg inte någonstans att tiggeri förekom.

Antar att det är nya MPR-andan.......sparka på den som ligger tillds ahn ligger still!

Trodde deninställningen hörde till Bibbens kräktråd, men det sprider sig tydligen.

Hoppsa gubbenkryar på sig, tar sig ifrån Memorial som är känt för att övertrassera och kommer hem!

Mvh

Amja

 

Kryp ner under din sten igen Anja, satans gnäll*u*

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom där jäkla reseförsäkringarna, dom vill gärna ha mina pengar men sen finns det alltid nån klausul som gör att dom inte gäller.

 

Jo men skildnaden på okycksfallsförsäkring och sjukförsäkring är ju rätt uppenbar, utan att studera det filstinta.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak
6 minuter sedan, skrev Soengsang:

Jo men skildnaden på okycksfallsförsäkring och sjukförsäkring är ju rätt uppenbar, utan att studera det filstinta.

Tydligen inte för Håkan...

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Tydligen inte för Håkan...

Håkan skulle nog inte gett sig ut på resa i världen om han inte har koll på vad han gör.

Nu får Håkan tyvärr sota för det.

Folk ska fan lära sig o ta ansvar för sug själv, så satans patetiskt med detta gnäll i media.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev kitungmakmak:

Tydligen inte för Håkan...

Tyvärr för Håkan är det helt ointressant vad han tror. Man måste veta när det kommer till försäkringar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur eller hur så är det for djävligt att inte svenska staten kan hjälpa sjuka svenskar utomlands när de ska hjälpa resten av världen med sjukvård, tandvård, glasogon mm.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur eller hur så är det for djävligt att inte svenska staten kan hjälpa sjuka svenskar utomlands när de ska hjälpa resten av världen med sjukvård, tandvård, glasogon mm.

Kanske det, men nu är det så och det är ens skyldighet att ha koll på.

Jag är ändå för personligt ansvar.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev stefan5300:

Hur eller hur så är det for djävligt att inte svenska staten kan hjälpa sjuka svenskar utomlands när de ska hjälpa resten av världen med sjukvård, tandvård, glasogon mm.

Eller alla arbetsföra sjukpensionärer........

 

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Sangwal:

Eller alla arbetsföra sjukpensionärer........

 

Rock on!

 

Och vad vill du mena med den citeringen.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Och vad vill du mena med den citeringen.

Tänkte det samma, ett indirekt fult påhopp.

Hoppas han kan förklara sig.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev stefan5300:

 

Och vad vill du mena med den citeringen.

 

1 minut sedan, skrev Soengsang:

Tänkte det samma, ett indirekt fult påhopp.

Hoppas han kan förklara sig.

Tycker jag är väldigt tydlig.....

Att jag hatar parasiter som lever på bidrag, även när dom är arbetsföra...

 

frågor på det?

 

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Soengsang:

Tänkte det samma, ett indirekt fult påhopp.

Hoppas han kan förklara sig.

 

Kan han nog inte, tror inte han känner till min situation angående min halva sjukpension som min läkare mer eller mindre tvingade på mig.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker jag är väldigt tydlig.....

Att jag hatar parasiter som lever på bidrag, även när dom är arbetsföra...

 

frågor på det?

 

Rock on!

Eftersom Stefan är sjukpensionär och du syrligt citerar honom, menar du då att han är en fuskare?

Gissar att du aldrig träffat honom isof?

I övrigt håller jag fullständigt med dig.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Soengsang:

 

 

Eftersom Stefan är sjukpensionär och du syrligt citerar honom, menar du då att han är en fuskare?

 

Gissar att du aldrig träffat honom isof?

 

I övrigt håller jag fullständigt med dig.

Nu spelar det ingen roll vem jag syftar på, utan talar generellt..

Sen spelar det väl ingen roll om man har träffat personen eller inte, bidragsfuskare är ändå en bidragsfuskare...

 

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Antingen stannar han kvar och avlider i Thailand för svenska staten lär knappast flyga hem honom eller så tar hans anhöriga hem honom.

Hur svårt är det för två familjer att låna 200.000 på banken om det handlar

om liv eller död? Har man viljan att hjälpa sin far så är detta fixat på en vecka.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Sangwal:

 

Tycker jag är väldigt tydlig.....

Att jag hatar parasiter som lever på bidrag, även när dom är arbetsföra...

 

frågor på det?

 

Rock on!

 

Gillar inte heller parasiter som lever på bidrag.

Synd att du inte var med då min jobbarbil exploderade när jag öppnade bildörren. Du kanske också fått men för livet.

bilex.jpgbilex1.jpgbilex3.jpg

 

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
Denna tråd är låst.
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...