Jump to content
IGNORERAD

Vilken är din favorit Thailändska maträtt


HuaHindinnge

Recommended Posts

Cavemannen
2 minuter sedan, skrev Soengsang:

Jo jag har hört om den varianten, men inget de gör i våra trakter.

Å andra sidan är det rätt motbjudande när man ser hela råttan, vilken man de river av köttet ifrån.

Be frugan göra en lab av råttan, lab noo smakade helt ok och du ser ju bara "köttfärs" :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 111
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • kitungmakmak

    12

  • Soengsang

    6

  • Scandinaviancorner

    6

  • Nilsson68

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest jlh66
1 minut sedan, skrev Soengsang:

Jo jag har hört om den varianten, men inget de gör i våra trakter.

Å andra sidan är det rätt motbjudande när man ser hela råttan, vilken man de river av köttet ifrån.

Kan nog vara så att det är mer vanligt i norra issan. Nu har jag ju flyttat lite på mig och här runt Korat ser man den inte.Men den grillade varianten ser ju mer aptitlig ut om man inte vet vad det är :dribble:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jlh66
1 minut sedan, skrev Cavemannen:

Råtta,kanin och känguru smakar väldigt lika

Ska du inte säga det klassiska.........det smakar kyckling :big_smile:

Link to comment
Dela på andra sajter

Cavemannen
Precis nyss, skrev jlh66:

Ska du inte säga det klassiska.........det smakar kyckling :big_smile:

Nej, jag tycker inte det smakar kyckling, det är mycket mera "vilt" smak i dessa

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Grillad var ju det dom käkade, och vakna först till tupparna och sen just när jag börjat somna om så spred sig lukten av bränt hår.

Den jag provade (av misstag faktiskt) smakade bara prik. Men som proteinkälla så är ju risråttan fiffig. Snarad och enkel att ta med när mjärdarna kollas efter firrar små som guppys.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jlh66
Precis nyss, skrev Cavemannen:

Nej, jag tycker inte det smakar kyckling, det är mycket mera "vilt" smak i dessa

Oj jag tänkte inte på det :big_smile:

Link to comment
Dela på andra sajter

Phad Phet-"Moo Gawp" (friterat knaprigt fläsk), eller -"Moo Baa" (Vildsvin), skall helst vara såå starkt att de flesta Thai svettas...

 

Frugan lagar det ibland, men bara till oss, för att milda ner det och servera det till en medelsvensk, skulle bara förstöra grejen...

 

Det är det första jag beställer när jag kommer hem till kvarteret i Bkk, där finns ett "hål i väggen" som lagar så fantastiskt starkt att näshåren krullar sej!

 

MVH Tommy

 

 

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev L200:

Eftersom du Wangthong:,skriver mycket.lite resebilder från dig vore kul!

Kan inte annat än hålla med. Är otroligt dålig på att ta bilder. För länge sedan brukade jag alltid ha systemkamera med mig men tröttnade på ballasten då det aldrig blev några bra bilder. Numera använder jag mindre kamera men kommer jag ihåg att ta bilder brukar jag tappa kameran nån djäkla stans Har väl säkert någon bokstavskombination eftersom jag inte kan göra flera saker på en gång, och då blir oftast resebilderna lidande. Skulle kanske botanisera i gamla bilder och återuppliva en del minnen. Fast sommaren känns för kort, lovar inget men borde ju kanske hitta någon bild värd att visa. 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Soengsang:

Nu är det ju gul-ljusbruna risfältsråttor de äter, inte de vanliga svar-bruna skitråttor, och nog tycker jag de påminner om kyckling.

Inte för jag gillar dem, tycker de är motbjudande, trotts man vet att de levt på fälten.

Tillagas oftast över öppen eld.

 

Så här kan det se ut hemma när de tillagar dem.

råtta.jpg

Äter bara om jag vet att de är fångade på risfälten under skördetiden. Har smakat ett fåtal ggr. Uppe i Chaing Mai var det svart-brun (den jag såg) och de var djäkligt goda tills jag visste vad det var. De smakade typ nötkött. Även senare när jag smakat så har de varit bruna, ljusare än de svart-bruna, fast inte tycker jag att de smakar kyckling. Har bara ätit när de varit urbenade i små köttbitar och tilllagade i röd kurry. Mycket gott. Har sett frugans yngre bror grilla som på din bild, men vet i fasen vad han grillar så jag har aldrig smakat av honom.

Link to comment
Dela på andra sajter

När det bjöds på råtta uppe i Mahasarakam var det grillad/halstrad som gällde.

Damen hade den mycket goda smaken att rensa ur benen till falangen och då tyckte jag det var riktigt gott!

Dock när dom ligger travade likt vedträn på marknaden med gnagartänderna utstickande så känns det inte lika inspirerande att sätta tänderna i dom.

Mvh

Amja

"Thais are the best friends money can buy"- Graham Greene

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...