Jump to content
IGNORERAD

Vilken är din favorit Thailändska maträtt


HuaHindinnge

Recommended Posts

1 timme sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Smaken på köttet tycker jag är utmärkt och det påminner lite om hare och kanin tycker jag.

Att man gärna hackar köttet, tillsammans med ben och tarmar m.m gillar inte jag heller egentligen, vill gärna ha hela råttan på bordet i ett stycke, då kan man välja dom bitar man gillar och undvika alla benflisor.

Men det är ju inte så mycket kött på en råtta och ska den räcka till några stycken kan man ju förstå att man använder och tillagar alla delar av råttan.

Mvh isan lover

Kanin nästan som kycklingsmak ,, O hare mycket kraftig viltsmak nästan så det går över i leversmak...Ätit mycket av båda..O mors hargryta slår allt i matväg enligt mig....smakar på det mesta men råtta hoppar jag,, blivit lurad en gång på hund men det upptäckte jag på första tuggan att det var något skumt...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 111
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • kitungmakmak

    12

  • Soengsang

    6

  • Scandinaviancorner

    6

  • B747

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Träffade några nya bekanta på midsommaraftonen som käkat både orm och råtta.. hör och häpna det smakade som kyckling! Själv så tycker jag om" Glas nudel sallad pet mak mak"

BE CAREFUL!! The toe you step on today may be connected to the ass you have to kiss tomorrow!

Link to comment
Dela på andra sajter

23 timmar sedan, skrev kitungmakmak:

Jo jag har käkat det av misstag, bilderna är helt riktigt från olika tillfällen som jag skrev. Vaknade varje morgon först av tuppdjävlarna och sen av doften från bränt hår.

Smakade bara chili, dom är fan inte kloka med hur mycket chili dom har i maten uppe i Isaan.

 

Du kan ju fundera på var jag fått tag på bilderna annars, gör en google sökning på dessa så kommer du nog inte att hitta mer än att jag kanske lagt upp nån på MPR tidigare.

 

Ähh. jag lägger av med att posta bilder igen. Det var ju inte ens uppskattat.

Nej för tusan, sluta inte att lägga upp bilder. Jag uppskattar dem iaf!

//S

There can be only one (Stefan)

Link to comment
Dela på andra sajter

On ‎2016‎-‎06‎-‎25 at 22:38, skrev Benriach:

Då borde du åka till Filippinerna för där kan du få en riktig sötsak om du beställer en bakla, va....

 

bakla va.jpg

 

He he jo men beställa en bakla kan ju bli nåt helt annat än sött ;) Ja du vet en sån med långa fingrar.

Är du inte på väg dit än ser fram emot lite flapp bilder.

 

//Broskan

"Om jag fått frågan om var de lyckli­gaste människorna finns skulle jag ha svarat: I Filippinerna, där ­varje ­människa har en ståuppkomikers ­talang."

Staffan Heimerson - http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/staffanheimerson/article14502442.ab

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
12 timmar sedan, skrev andrejsdenruskige:

Råttan var hel, men någon fick för sig att bara rycka loss några delar och trycka in det i käften på mig.

Hej

Låter inte så kul.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Hej

Låter inte så kul.

Mvh isan lover

Äh, bara att se glad ut. Man fick ju smaka råtta.

Hade dock varit mer uppskattat om det var utan en massa småben.

Jag provar det mesta oavsett, så råtta hade jag nog fått i mig ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Flygmyror stekta i vitlök är bättre än chips. Behövs sköljas ner med öl.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Magaroni Gai med en ketchupsås gjord på socker. Laab Moo med kaoniau. Pad Thai. Pad ka pau moo. Strimlat fläskkött med massor av rostad vitlök. Krabba i currysås.

Kyckling i röd chilipasta (sanslöst stark!) Är även förtjust i den starkt kryddade kycklingen från 5 Star Chicken. Samt mycket mer.

Sent from my iPad using Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket av den traditionella Isaanmaten går iaf bort för mig, ingen kan påstå att det ser smakligt ut.

isaanmat.jpg

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner
10 minuter sedan, skrev Soengsang:

Mycket av den traditionella Isaanmaten går iaf bort för mig, ingen kan påstå att det ser smakligt ut.

isaanmat.jpg

Nej fy fan för Isaan mat dom äter bättre i Biafra

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak
3 minuter sedan, skrev Scandinaviancorner:

Nej fy fan för Isaan mat dom äter bättre i Biafra

Är du säker på det?

 

SAM_3311.JPG

 

Tycker det ser ganska OK ut.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner
9 timmar sedan, skrev kitungmakmak:

Är du säker på det?

 

SAM_3311.JPG

 

Tycker det ser ganska OK ut.

vad är det som är Isaan mat på den bilden,  bananer och gurkor äts väll över hela världen. ded enda skulle va Lao Kho som dom dricker där 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak
Precis nyss, skrev Scandinaviancorner:

vad är det som är Isaan mat på den bilden,  bananer och gurkor äts väll över hela världen. ded enda skulle va Lao Kho som dom dricker där 

 

Bilden är tagen i sisaket, hur fan skall jag veta vad som är issan mat eller inte... jag är inte nån inföding där direkt. 10 000 bananer skulle tydligen hyllas om jag kommer ihåg rätt.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2016-06-25 at 22:38, skrev Benriach:

Då borde du åka till Filippinerna för där kan du få en riktig sötsak om du beställer en bakla, va....

 

bakla va.jpg

 

Han ville inte ha något med brön, så det får väl bli en bakla som inte haft råd med doktorn ännu....

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Några av mina favoriträtter är Pad piowan, Khao kho kappi,tom ka gai och Tom yam kung.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Örebros bästa Gorgonzola pizza & en Falcon ! No Thai shit ?!,

20160706_125249.jpg

Ändrades av svampen

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak
1 timme sedan, skrev svampen:

Örebros bästa Gorgonzola pizza & en Falcon !

20160706_125249.jpg

Precis så skall Thaifood se ut ;) Inte nån jäkla somtam med grillad kyckling.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2016-06-25 at 21:47, skrev Nilsson68:

Frågan kvarstår! Har du ätit råtta? Bilder är från olika tillfällen. Är det ens dina?

Själv har eller kommer inte prova.

Smaka bra ?

Tapatalkat

Fantastiskt gott, ända tills man vet vad det är!

Var ute på 80-talet djungeln i Chiang Mai och körde motorcykel med några andra. Vi kom till en t-korsning på stigen vi körde på. Två thailändare hade ett matbord där med nuddlar, ris, kyckling och kött. Jag tog nudlar och kött. Efter att ha ätit en stund av den goda maten såg jag en av thailändarna springa och jaga nått. Efter en stund kom han tillbaka med en stor råtta som han flådde och la upp på köttallriken. Jag slutade äta, när jag sedan försökte fortsätta äta av den goda maten smakade det inte lika gott som förut.

 

Sedan har jag ätit risråtta flera år senare. Gott och dyrt! 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2016-06-26 at 18:02, skrev Nineteen68:

Träffade några nya bekanta på midsommaraftonen som käkat både orm och råtta.. hör och häpna det smakade som kyckling! Själv så tycker jag om" Glas nudel sallad pet mak mak"

Råtta smakar då inte som kyckling. Mera som nötkött. 

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Wangthong:

Fantastiskt gott, ända tills man vet vad det är!

Var ute på 80-talet djungeln i Chiang Mai och körde motorcykel med några andra. Vi kom till en t-korsning på stigen vi körde på. Två thailändare hade ett matbord där med nuddlar, ris, kyckling och kött. Jag tog nudlar och kött. Efter att ha ätit en stund av den goda maten såg jag en av thailändarna springa och jaga nått. Efter en stund kom han tillbaka med en stor råtta som han flådde och la upp på köttallriken. Jag slutade äta, när jag sedan försökte fortsätta äta av den goda maten smakade det inte lika gott som förut.

 

Sedan har jag ätit risråtta flera år senare. Gott och dyrt! 

Eftersom du Wangthong:,skriver mycket.lite resebilder från dig vore kul!

Link to comment
Dela på andra sajter

51 minuter sedan, skrev Wangthong:

Råtta smakar då inte som kyckling. Mera som nötkött. 

Nu är det ju gul-ljusbruna risfältsråttor de äter, inte de vanliga svar-bruna skitråttor, och nog tycker jag de påminner om kyckling.

Inte för jag gillar dem, tycker de är motbjudande, trotts man vet att de levt på fälten.

Tillagas oftast över öppen eld.

 

Så här kan det se ut hemma när de tillagar dem.

råtta.jpg

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Soengsang:

Nu är det ju gul-ljusbruna risfältsråttor de äter, inte de vanliga svar-bruna skitråttor, och nog tycker jag de påminner om kyckling.

Inte för jag gillar dem, tycker de är motbjudande, trotts man vet att de levt på fälten.

Tillagas oftast över öppen eld.

 

Så här kan det se ut hemma när de tillagar dem.

råtta.jpg

Håller med smakar kyckling, gott om man inte ser vad man äter

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jlh66
11 minuter sedan, skrev Soengsang:

Nu är det ju gul-ljusbruna risfältsråttor de äter, inte de vanliga svar-bruna skitråttor, och nog tycker jag de påminner om kyckling.

Inte för jag gillar dem, tycker de är motbjudande, trotts man vet att de levt på fälten.

Tillagas oftast över öppen eld.

 

Så här kan det se ut hemma när de tillagar dem.

råtta.jpg

Om dom tillagas på grillen är det inte så illa,men när dom mosar ner allt med ben och hela skiten och kryddar med dill eller vad det är så kan det kvitta. men jag valde iaf att smaka före jag dömde ut det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev jlh66:

Om dom tillagas på grillen är det inte så illa,men när dom mosar ner allt med ben och hela skiten och kryddar med dill eller vad det är så kan det kvitta. men jag valde iaf att smaka före jag dömde ut det.

Jo jag har hört om den varianten, men inget de gör i våra trakter.

Å andra sidan är det rätt motbjudande när man ser hela råttan, vilken man de river av köttet ifrån.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...