Jump to content
IGNORERAD

Vilken är din favorit Thailändska maträtt


HuaHindinnge

Recommended Posts

Tom Yong Kung, o Masaman i de olika sorter som finns, men såsen ska vara krämig.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 111
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • kitungmakmak

    12

  • Soengsang

    6

  • Scandinaviancorner

    6

  • B747

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

2 timmar sedan, skrev Benriach:

Det här, vad det nu heter, tycker jag är riktigt smaskigt.  Trots ägget...

 

 

4676.JPG

 

Khao Ka Moo. Mycket gott. Det är långkokt fläsklägg. Enkelt att tillaga själv. Finns massor med recept på Youtube.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak
22 minuter sedan, skrev BanFang:

 

Khao Ka Moo. Mycket gott. Det är långkokt fläsklägg. Enkelt att tillaga själv. Finns massor med recept på Youtube.

 

Den har jag gått förbi (varmhållning troligen för den stod vid grillen) och trott det var schweinshaxe , men tjejen sa att den var söt och thaikäk så jag har inte testat. Då var den bara presenterad som en schweinshaxe . Men jag antar att det var samma.  Pallar inte med söt mat, och det vet hon om. Hur söt är den egentligen? Kanske svårt att svara på, men smakar det sött om den kanske är en bättre fråga.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev kitungmakmak:

Den har jag gått förbi (varmhållning troligen för den stod vid grillen) och trott det var schweinshaxe , men tjejen sa att den var söt och thaikäk så jag har inte testat. Då var den bara presenterad som en schweinshaxe . Men jag antar att det var samma.  Pallar inte med söt mat, och det vet hon om. Hur söt är den egentligen? Kanske svårt att svara på, men smakar det sött om den kanske är en bättre fråga.

 

 

Det finns olika recept och varianter på receptet. Jag har nog likadan smak som du, Den är inte god om den är för söt. Men dom balanserar rätten med deras variant av surkål. Så det blir ok ändå.

Men jag föredrar den mindre sötad.  Dom använder palmsocker som sötningsmedel. Det finns en annan variant av fläsklägg som är väldigt söt, jag kommer inte ihåg namnet nu men den är

för söt och har ingen surkål.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

1. Soltorkat buffelkött som grillas lätt tillsammans med klibbris och öl

2. Kokt Noo Singh (råttsnok) med ris.

3. Laab på buffel eller nötkött.

4. Grillad vild Plahduk (kattfisk, mal).

5 Tom Yang gung.

6. Jam Thale.

Och mycket, mycket annat, listan skulle bli väldigt lång.

Mvh isan lover

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman

Nudelsoppa! Den här avnjöts på marknaden i Pattaya i vintras. Seeb! image.jpeg

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Normalt sett är jag inte mycket för efterrätter men mangkut khao niaw har jag svårt att låte bli att beställa om jag ser det på menyn...

 

images.jpeg

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

det finns massor av goda maträtter i Thailand!

 

har ni smakat kai look keuy... kokta ägg som friteras o serveras med tamarindsås, även röd lök o vitlök friteras o serveras med torkad chili o koriander...fantastiskt gott! :nyam:

 

sweet-and-sour-eggs.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner
49 minuter sedan, skrev MaiChai:

Normalt sett är jag inte mycket för efterrätter men mangkut khao niaw har jag svårt att låte bli att beställa om jag ser det på menyn...

 

images.jpeg

På bilden är det Mango med Khao niaw 

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner
3 timmar sedan, skrev Isan Lover:

Hej

1. Soltorkat buffelkött som grillas lätt tillsammans med klibbris och öl

2. Kokt Noo Singh (råttsnok) med ris.

3. Laab på buffel eller nötkött.

4. Grillad vild Plahduk (kattfisk, mal).

5 Tom Yang gung.

6. Jam Thale.

Och mycket, mycket annat, listan skulle bli väldigt lång.

Mvh isan lover

 

Av detta slafs du räknar upp här äter jag bara Yam Thale sea food

Link to comment
Dela på andra sajter

55 minuter sedan, skrev Micke031:

Kyckling med Cashewnötter

2016-02-21 15.02.13.jpg

Mycket gott.Denna glömde jag att nämna.:thumbsup:

PRÄSTLÄRLING OCH SEKTMEDLEM.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Scandinaviancorner:

Av detta slafs du räknar upp här äter jag bara Yam Thale sea food

 

Nja, torkat buffelkött är allt rätt gott.

Och man har ju sett vad du slafsat i dig i Malaysia, så det mesta slinker nog ner där,  med handen på hjärtat 55555555

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner
4 minuter sedan, skrev Soengsang:

 

Nja, torkat buffelkött är allt rätt gott.

Och man har ju sett vad du slafsat i dig i Malaysia, så det mesta slinker nog ner där,  med handen på hjärtat 55555555

I Maylasia åt jag bara för att inte svälta ihjäl  Ingen bra inhemsk mat där. Men varför äta den Isaan maten han rabblar upp när det finns bra Thai käk

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Scandinaviancorner:

I Maylasia åt jag bara för att inte svälta ihjäl  Ingen bra inhemsk mat där. Men varför äta den Isaan maten han rabblar upp när det finns bra Thai käk

 

Förvisso sant, men torkat buffelkött är gott iaf.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

HuaHindinnge
19 minuter sedan, skrev Soengsang:

 

Förvisso sant, men torkat buffelkött är gott iaf.

Torkad Älg/Ren vs torkad Buffel. Same same.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev ellim63:

Detta är ju också fantastiskt gott! 

1466759288222-2115110371.jpg

Vad heter denna thailändska delikatess?:haha:

PRÄSTLÄRLING OCH SEKTMEDLEM.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev B747:

Vad heter denna thailändska delikatess?:haha:

Amelikan bläckfest.... 

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev ellim63:

Amelikan bläckfest.... 

:rotfl::rotfl:Det var minsann ett klockrent Thailändskt uttal.:rotfl:

PRÄSTLÄRLING OCH SEKTMEDLEM.

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Jo, muu kataa kan vara gott, beror ju på kvaliteten på råvaror och ifall dom håller fanstyget med glöd. Men ett smolk i bägaren var i Bangkok (eller vart sjutton jag nu var) där man skulle sitta i en liten hydda med benen i kors (inga stolar eller bord alltså).

 

Efter käket så höll jag inte på att ta mig upp, så jag är lite försiktig med "riktiga" thaiställen efter det. Med lite bogserhjälp av damen så kom jag på fötter i alla fall.

 

En annan gång (nu med bord och stolar) så börjar exet ringa in folk, vi fick så mycket käk för två så det behövdes lite hjälp med att käka upp allt.

 

I Isaan (Borabue) var det ju buffé så det var bara plocka det man ville. Helt plötsligt så var det en jäkla massa släktingar som ville käka för farangen betalar. Gick på drygt 1000B men vafan...

 

Så muu kataa är OK, men ibland blir det lite märkligt. Har funderat på att köpa på mig en sån gryta eller grill och ta med hem. Ganska finurlig sak faktiskt.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
On 24 juni 2016 at 10:44, skrev Scandinaviancorner:

I Maylasia åt jag bara för att inte svälta ihjäl  Ingen bra inhemsk mat där. Men varför äta den Isaan maten han rabblar upp när det finns bra Thai käk

Hej

Thaimat är inte så populärt uppe i norra Issan, så det blir lätt en vana att äta Isaan mat där, själv tycker jag att maten i norr och nordöst är underskattad, finns mycket gott där, även den lokala maten på gränsen till Kambodja är god.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...