Jump to content
IGNORERAD

Tiracen lämnar in på tisdag


John Khonken

Recommended Posts

John Khonken

För turistvis bara. men saker kommer att hända om hon lyckas fixa detta. mina papper är i ordning. Hon ska på måndag gå och få hjälp med sina papper så att det blir rätt. jag fick inte köpa en flygbiljett åt tiracen av ett svenskt resebolag utan var tvungen att vända mig till ett i Thailand. Är det så. Nu håller vi alla tummar för att det lyckas. För turistvisa :air_kiss: är det bara 7 dagars handläggningstid. Sedan bokas biljett och lyckan är total

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var en dramatisk överskrift,puu,lät nästan som ett planerat sj.skönt att det var positiva nyheter.Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Jag pratade med tiracen idag. Hon skulle fixa allt i morgon innan. Man blir lite orolig när man hör sådant. men man borde var van från Thailand. Det löser sig alltid. Så det är bara att hoppas. I morgon vet man. Spännande är det

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Tyvär blev det fiasko. Tiracen backade ur. När det kom till kritan. Man är väldigt ledsen just nu.Det är bara att bryta ihop och komma igen.  :jester:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
John Khonken

Nu vet man i alla fall vad som var fel. Nu säger tiracen att när jag kommer nästa gång. Så hjälper jag henne med alla papper och hon åker med mig hem till sverige. jag tror att Tiracen är väldigt rädd för att flyga ensam till ett land 800mil bort. så hopp finns att hon vill komma och hälsa på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Synd att höra!

Tjejen fick en massa hjälp från thailänska "experter" vilket ledde till att hon fick nej i dörren till ambassaden pga att papperna stämde.

Jag var själv tvungen att åka ner och reda ut situationen.

Hon har heller aldrig flugit internationellt förut så jag bokade in henne på min returbiljett (dyyyyyrt).

När hon varit här i tre månader åkte hon hem själv. Jag var väldigt noga med att förklara allt in i minsta detalj. Ritade tillochmed en karta till henne över Amsterdams flygplats. Ändå var hon nervös över flygningen så jag förstår om din tjej är lite nervös och inte vill göra det själv.

Dessutom var det ett fullt holländskt drägg som höll på och försöka kladda på henne hela vägen ner till Bangkok  :diablo:

idi*ten tittade väl inte ens två ggr på hennes förlovningsring!

Nu väntar vi på 2 års UT och då får hon göra resan själv igen men denna gången är hon inte lika nervös.

Lycka till med tjejen! Hoppas det löser sig!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har själv en liten tirac som skall in till ambassaden imorgon.

Utan att veta hur det går imorgon så kan jag starkt rekommendera en kille i Bangkok som har hjälpt till med allt.

Det har kostat några baht (ca 7500 THB + visa & försäkring "at cost"), men hittillls har allt gått jävligt bra.

Har två bekanta med thailändska flickvänner som anlitat honom tidigare, så jag vågade testa och som sagt det har flytit på bra som fan.

Killens fru kontaktade min flickvän, drog igenom exakt vilka dokument, foton etc som hon måste fixa. När hon fixat dem, och de kollat igenom hennes docs, så kontaktade han mig och jag mailade över kopia på "bilaga E" etc och han godkände dem och sen postade jag dem till honom.

Igår åkte flickvännen ner till BKK, och idag har hon träffat killens tjej.

Imorgon åker de gemensamt in till Ambassaden som moraliskt stöd, och jag sitter som att fån hemma i höstvädret och håller tummarna.

Om allt går bra imorrn så drar jag ner om tre veckor och sedan hem tillsammans.

Tillåter inte ekonomin det för er, så kan de även följa med er tjej till flygplatsen och hjälpa till så långt det går. I mitt fall så var det även en annan tjej som skulle på samma flight så Lasse som han heter skulle se till att de åkte tillsammans om jag inte hade kommit ner.

Mer info finns på deras hemsida: http://www.thai-scan.com/

Som sagt, jag vet inte hur det går imorgon, men hittills har allt gått skitbra. Samt att han hjälpt två bekanta, både med 3 månaders visum och 2-års temp UT. Och det har funkat kanon.

Lycka till!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Det låter dyrt. Min tirac hade alla papper utom den hon skulle fylla i själv. I entren till ambassaden finns skrivhjälp för 700bath. + betalning för försäkring Bupa våning 17. och betalning för visat. Ingår allt detta i priset är det bra. Annars låter det lätt och skönt men dyrt. Nu tror jag inte att det var pappren som var det stora problemet. men visst en del var det.

LYCKA TILL OCH HOPPAS ALLT GÅR BRA FÖR DIG. MIN KOMMER NÄR HON KÄNNER SIG REDO

ps pengarna var inte problemet. man måste vilja själv. jag tvingar nämligen ingen

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, som sagt det kostade några kronor, men just nu tycker jag det har vart värt det (får väl se vad jag tycker när ambassaden har sagt sitt).

Jag har inte behövt bry mig ett jota, det enda jag har gjort är att printat ut bilaga E och skickat efter personbeviset. Resten har skötts från BKK.

Jag har ju slöat som fan, men man kan ju sköta lite själv...

Deras priser hittade jag precis:

Upprätta komplett visumansökan  ... 3 500 Baht

Bokning och inköp av flygbiljett  .... 1 000 Baht

Hjälp med försäkringen och ambassaden  ... 1 750 Baht

Hämta passet med visumet på ambassaden  ... 750 Baht

Eskort till flygplatsen  ...... 2 400 Baht

Paketpris för ovanstående  ..... 9 000 Baht

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja Franco,

Det var nog väl spenderade pengar. Lasse Thai-Scan verkar vara mycket kompetent. Och du har väl ändå antagligen betalat betydligt mer för flygbiljetten.

Ganska skönt att slippa oroa sig för att man fyllt i alla papper rätt. Det har jag i för sig gjort själv när det gäller fru Chang, men ska det bli besök av thaisläkten i Sverige så kan jag nog tänka mig att lämna över arbetet med ansökan om besöksvisum.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Franco

Jag är glad för din skull. Hjälpen till flygplatsen tror jag är viktigast om din tirac kommer från Issan. Min tirac är sjukligt rädd för flygplan. Det kan jag lova.

Link to comment
Dela på andra sajter

Magnus-Chumphae

Om hon är så flygrädd ta en flygtur med henne nästa gång du är i Thailand så hon flyger med någon som inte är nervös av att flyga första gången!

Magnus-Chumphae

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Hon säger att vi flyger tillsammans till sverige nästa gång. Vi får se om det fungerar. För alla papper finns . frågan är hur hon klarar kylan för jag brukar komma hem någongång i Feb

Link to comment
Dela på andra sajter

Zzzz... tidigt telefonsamtal imorse.

Allt hade gått bra på ambassaden.

Dock hade hon fått lite panik när nån lirare där hade frågat henne vad min mamma, pappa och syskon hette.

Fick lugna henne med att det är nog inte skäl nog att inte få visum för att hon inte vet vad hela min familj hette.

Hon var i alla fall väldigt glad, och mycket nöjd med Thai-Scan tjejen som följde med henne till ambassaden och hjälpte till. Efter besöket så fick hon också pengar tillbaks av henne (när jag betalade in till Lasse så tar man i lite i överkant för att inte skulle saknas nåt med tanke på växelkurser, bankavgifter etc).

Så jag kan bara ge en spontan  :clapping:   till Lasse på thai-Scan.

Jag har flugit två ggr med gumman (Buriram-Bangkok & Bangkok-Koh Samui) och det har gått bra. Nu åker jag ner 22/4, och hem tillsammans första maj.

Good times!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...