Jump to content
IGNORERAD

Bygga pool


Burken

Recommended Posts

49 minuter sedan, skrev Burken:

 

Bra där. Är väl inte ekonomiskt att ha pool om man inte är på plats och kan nyttja den.

Är det någon på forumet som har koll på driftskostnad för saltvattenpool?

Hur mycket jobb är det att sköta underhållet/rengöring själv, kan väl inte vara så avancerat om man är lite händig?

Sent from my iPad using Tapatalk

 

Totalkostnad för vår pool som har 85 kubik vatten är ca 3000 i månaden om jag skulle dammsuga och rengöra själv.

 

Där ingår el (pumpen matar 30 kubik i timmen,  går minst 6 timmar per dag för att vattnet ska gå genom filtret 2 ggr), salt och lite andra kemikalier för att hålla ph, alkalinitet och hårdhet mm på rätt nivå.

 

Så jag lägger nog inte mer än 500 i månaden på själva underhållet. För att få poolvattnet i rätt skick från början kostade dock en hel del mer.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 49
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Surin P3

    12

  • Galten

    8

  • Nakhon

    8

  • Burken

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

2 timmar sedan, skrev Atom:

 

Nu har du fått ett riktpris och jag tycker du gör rätt som kör saltvatten.

 

Bilden nedan tog frugan igår för ett "Goodbye Pool" inlägg på Facebook. Vi byggde poolen 2005 i samband med att vi byggde huset och så där lagom till att 10-årsgarantin gått ut så börjar poolen läcka, pumpen haverera och liningen släppa. De vill ha 400,000 för att fixa till poolen och det tycker bi inte det är värt när vi numera så sällan är här. Efter Songkran fyller vi igen poolen och gör en basket court istället.

 

Vår pool var en klorinpool med samma mått du anger, köpt av Desjoyaux med inbyggd pump. För  11 år sedan kostade den 600,000 Baht och vi har nog lagt runt 40,000 per år för klorin och mindre reparationer så totalt runt 1 miljon. Det blir ganska många tusen Baht per dopp kan man konstatera så här i efterhand.......

 

Den dagen vi flyttar tillbaka hit på heltid kan jag dock tänka mig att bygga pool igen. Även om jag inte varit så flitig med badandet så är det rätt skönt att sitta och läsa vid poolen plus att det ser väldigt trevligt ut.

image.jpeg

Där sprack mina drömmar om en pool.

Bor där en månad om året så det blir ju förkastligt tills vi bor där på riktigt.

Kan tänka mig en provisorisk uppblåsbar så barn får plaska lite?

Hur länge håller sig vattnet i en sådan och går det och tillsätta bakteriedödande?

I en uppblåsbar så blir det ju och släppa ut i dagvattensystemet så det är lite känsligt.

 

Skall jag köpa en sådan i Sverige eller i Thailand?

Blev lite fjuttigt i en tråd om fina pooler men duger i sommar.:pudency:

 

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Galten:

Där sprack mina drömmar om en pool.

Bor där en månad om året så det blir ju förkastligt tills vi bor där på riktigt.

Kan tänka mig en provisorisk uppblåsbar så barn får plaska lite?

Hur länge håller sig vattnet i en sådan och går det och tillsätta bakteriedödande?

I en uppblåsbar så blir det ju och släppa ut i dagvattensystemet så det är lite känsligt.

 

Skall jag köpa en sådan i Sverige eller i Thailand?

Blev lite fjuttigt i en tråd om fina pooler men duger i sommar.:pudency:

 

 

Kolla lite här:

 

http://swimmingpoolsthailand.com/sv/203-inflatable-pools

 

Väntar själv med att bygga pool på min tomt tills jag flyttar ner

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev Galten:

Där sprack mina drömmar om en pool.

Bor där en månad om året så det blir ju förkastligt tills vi bor där på riktigt.

Kan tänka mig en provisorisk uppblåsbar så barn får plaska lite?

Hur länge håller sig vattnet i en sådan och går det och tillsätta bakteriedödande?

I en uppblåsbar så blir det ju och släppa ut i dagvattensystemet så det är lite känsligt.

 

Skall jag köpa en sådan i Sverige eller i Thailand?

Blev lite fjuttigt i en tråd om fina pooler men duger i sommar.:pudency:

 

Denna inkpt på BigC tror den kostade runt 2000 baht. Den är inne på tredje året..så bra kvalitet. Såg i dagarna att Global House har en liknande,lite storre men med en liten pump for rengorning av vattnet.

 

bada.jpg.466b7b994fa673647221b38e3f85448

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänker bygga saltvattenpool utanför villan i Thailand.

Vad kostar en 8x4x1,5 ungefär i hög kvalitet med bra pump o.s.v.?

Finns det nåt riktpris per m3 så man inte blir helt upplurad.

Tacksam för vettiga svar så skippa gissningar om ni inte vet.

Sent from my iPad using Tapatalk

Mellan 600-800 tusen lite beroende på kvalitet bör det ligga på. Forskade lite på detta själv i Hua Hin för nåt år sen och en granne byggde nyligen för 1.3 mille men då ingick en massa annat utöver poolen och han e dessutom norrman så glömde väl å pruta..

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick offert på 880.000 baht. Sen skall det dessutom byggas pumphus och gjutas för vistelseytor runt poolen. Gissar det slutar runt en mille. Det blir dyra dopp...

För en mille hyr man en condo på stranden rätt länge inklusive pool och service.

Får nog fundera ett år till.[emoji849]

Sent from my iPad using Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

On ‎2016‎-‎04‎-‎15 at 08:13, skrev Burken:

Fick offert på 880.000 baht. Sen skall det dessutom byggas pumphus och gjutas för vistelseytor runt poolen. Gissar det slutar runt en mille. Det blir dyra dopp...

För en mille hyr man en condo på stranden rätt länge inklusive pool och service.

Får nog fundera ett år till.emoji849.png

Sent from my iPad using Tapatalk

Har man pengar så är det ju skit samma.

Värdet går upp också på huset dessutom om man bor nära civilisationen.

Vi får öka lite i taget och poolen hamnade plötsligt långt ner på listan.

Till sommaren blir det bara ljust klinker på uppfarten och in i carporten och runt närmast huset

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

En bekant som byggt hus här i närheten planerar för en pool och har funderingar på ett reningsystem med el och koppar/silverstavar för att slippa kemikalier,någon som har tankar eller erfarenhet om det så jag kan rekomendera eller avråda.Poolen skall gjutas i typ glasfiber,tankar om det ?

Nu hoppas jag att forumet visar sig från sin bästa sida !  

Ändrades av Drivern
Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Drivern:

En bekant som byggt hus här i närheten planerar för en pool och har funderingar på ett reningsystem med el och koppar/silverstavar för att slippa kemikalier,någon som har tankar eller erfarenhet om det så jag kan rekomendera eller avråda.Poolen skall gjutas i typ glasfiber,tankar om det ?

Nu hoppas jag att forumet visar sig från sin bästa sida !  

 

Ett potentiellt problem med glasfiberpooler i mark, är att de inte med lätthet kan tömmas (för reparation eller annat skäl), om så skulle behövas i framtiden.

Speciellt inte under regnsäsong i Thailand med en hel del vatten i omkringliggande området.

 

Vad gäller koppar/silver, så krävs ändå en del klorin. Men jag har ingen personlig erfarenhet kring detta system egentligen.

 

Jag kör med saltvatten (lika mycket klorin i dessa som vanliga klorpooler, men utan att man behöver köpa/tillsätta klor manuellt utan det görs via saltet som är väldigt nära klor på kemiska nivån - Cl och NaCl) och det är absolut billigare och mindre underhåll än rena klorpooler.

Med en tillsats för att att kontrollera och tillsätta syra för rätt pH-värde, så är underhållet absolut minimalt med saltvatten.

 

Rent ekonomiskt är det ingen större skillnad på en kvalitetspool i glasfiber jämfört med betong.

 

Bara mina initiella tankar kring detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Här lite "roliga" grejor som hänt med (felaktigt) tömda glasfiberpooler som blivit båtar istället för pooler.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev Surin P3:

Här lite "roliga" grejor som hänt med (felaktigt) tömda glasfiberpooler som blivit båtar istället för pooler.

 

 

 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Behöver ju inte vara att poolen läcker. Har man ingen dränering runt poolen och det regnar häftigt. Så kan ju resultatet bli detsamma om man tappar ut den utan att den läcker.

Har sett liknande grejer där dom inte bojat fast septic tankar ordentligt. Där dom flytit upp som ballonger när man tömt dom.

Har inte en glasfiberpool fästen så man kan boja den i betong i botten?

 

Ändrades av janne_h

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev janne_h:

Behöver ju inte vara att poolen läcker. Har man ingen dränering runt poolen och det regnar häftigt. Så kan ju resultatet bli detsamma om man tappar ut den utan att den läcker.

Har sett liknande grejer där dom inte bojat fast septic tankar ordentligt. Där dom flytit upp som ballonger när man tömt dom.

Har inte en glasfiberpool fästen så man kan boja den i betong i botten?

 

 

Den enda anledningen till att skaffa glasfiberpool är enligt mig formen. Alltså om man vill ha en lite udda form på poolen som gör en betongpool märkbart dyrare jämförelsevis. 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

On ‎2016‎-‎04‎-‎13 at 10:07, skrev Tallviking:

 

Kolla lite här:

 

http://swimmingpoolsthailand.com/sv/203-inflatable-pools

 

Väntar själv med att bygga pool på min tomt tills jag flyttar ner

Det här med pooldjup på 60cm duger inte.

Dottern måste minst ha en eller ett par decimeter till och poolen måste skaffas typ igår.

Vi bor i pattayaområdet.

Förslag?

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Galten:

Dottern måste minst ha en eller ett par decimeter till och poolen måste skaffas typ igår.

http://www.peterpoolthailand.com/

 

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Galten:

Börjar duga eller till och med dyrare än vi tänkt oss. men den här för 22 000 med djup över metern skulle fungera om det var i Pattaya.

pic2-0.jpg

De är smidiga att beställa ifrån , grejerna levereras på ett par dagar.

Jag har köpt studsmatta där, den affären fungerade hur bra som helst.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har nog bestämt mig för poolen men det måste väl finnas en affär i Pattaya,Jomtien området.

Lite bråttom är det för jag har lovat dottern.

Fixar man inte direkt så kanske det blir velande och inte bra.

 

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev Galten:

Har nog bestämt mig för poolen men det måste väl finnas en affär i Pattaya,Jomtien området.

Lite bråttom är det för jag har lovat dottern.

Fixar man inte direkt så kanske det blir velande och inte bra.

 

Tips fatta tag i spaden och gräv

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev burrabus:

Tips fatta tag i spaden och gräv

Jag har inte semester för och arbeta.;)

 

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Skickade detta och få se om det händer något.

Jag tror inte det men måste provas. ;)

 

if you have time. You leave middle off Bangkok and now everything.. Can you find this for us. In the picture they have 4,5 meter x 1,2 m Something like this. My daughter mast have 1 m to swim. They have in northern Thailand so they most have in Bangkok. I promise Jeannette that first thing we do is to have swimmingpool. Real swimmingpool can not today. I think the price for this are 20 000-25 000 maby little more in Bangkok. If yuo have time and look or bay you have many to hand direktly after we landed.

 

Dålig engelska men de är inte bättre.

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det där vete fan om en Engelsman förstår, det var många Svengelska ord med där som han garanterat kliar sig i huvudet över.

Men det är väl bara att du ringer, det är lättare och snabbare via telefonen

 

ps. bara din början: Om du har tid. Du lämnar mitten av BKK och vet allting.

Där måste man nog vara språkprofessor eller Svampen för att förstå vad du menar.......

 

Ändrades av Cavemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev Cavemannen:

Ja det där vete fan om en Engelsman förstår, det var många Svengelska ord med där som han garanterat kliar sig i huvudet över.

Men det är väl bara att du ringer, det är lättare och snabbare via telefonen

 

Då blir det problem då vi är lika dåliga på engelska eller han sämre.

Hoppas han ringer gumman snart och frågar vad det handlar  om

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

49 minuter sedan, skrev Cavemannen:

Ja det där vete fan om en Engelsman förstår, det var många Svengelska ord med där som han garanterat kliar sig i huvudet över.

Men det är väl bara att du ringer, det är lättare och snabbare via telefonen

 

ps. bara din början: Om du har tid. Du lämnar mitten av BKK och vet allting.

Där måste man nog vara språkprofessor eller Svampen för att förstå vad du menar.......

 

 

Nu.....

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev burrabus:

Tips fatta tag i spaden och gräv

 

5 timmar sedan, skrev Galten:

Jag har inte semester för och arbeta.;)

 

 

Och som jag, inget arbetstillstånd heller väl.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...