Jump to content
IGNORERAD

Dykcertifikat - Bröllopsresa


Mats800

Recommended Posts

Ja då var det dags att växa upp på riktigt. I maj gifter jag mig med min thailändska kärlek och vi har planerat in en drygt en vecka lång vistelse i Phuket. Vi har båda varit där innan men aldrig tillsammans. En av mina största drömmar är att få dyka och att dela denna upplevelse med henne. Har vi ett par tillfällen försökt att ta certifikat men det har hindrats av olika skäl. Men nu ser det ut som att allt kan gå vägen. Det jag önskar är tips från er med erfarenhet av detta. Snorklat har jag gjort och jag känner mig rätt bekväm i vattnet efter ett tag (dock inte direkt). Har läst på lite om 4-dagarskurs med två dagar teori och två dagar dykning. Snälla hjälp till med råd o erfarenhet. :great:

Link to comment
Dela på andra sajter

Grattis till bröllopet.

Spontant känner jag att är du en vecka i Phuket så finns det bättre saker att lägga tid på än en dykkurs.

Tips nr 1: Ta dykcert i Sverige innan du åker ner.

Tips 2: Har du inte möjlighet att ta hela dykcertet i Sverige eller inte vill dyka här kan du ta teoridelen och bassängövningarna i Sverige och göra uppdyken i Thailand.

Kontakta en dykklubb där du bor och prata igenom dom olika alternativen med dom.

Lycka till...

Smile and the world smiles with you

Fart and you stand alone

Link to comment
Dela på andra sajter

Ibland så kan man få göra provdyk i havet under ordnande förhållanden.

Så kontakta nån dykshop där nere och hör med dom om möjligheterna,

Då slipper ni lägga tid på ett cert på eran "honeymoon".

"Ett land vars ungdom inte gör uppror, det är ett land som det är synd om."

Fridde

Link to comment
Dela på andra sajter

Om damen också ska ta dykcert, och inte är väldigt duktig på svenska eller engelska, och behärskar även vetenskapliga termer så som tryck, djup, etc. på något av dessa språk, skulle jag rekommendera att ni väljer en dykskola där hon kan få utbildningen på Thai. Både för att hon ska ha en rimlig chans att klara den teoretiska delen, och för att hon och inte missa livsviktig information vid praktiska säkerhetsgenomgångar. Såvida du inte är en riktig fena på Thai, innebär ju förstås detta att ni får gå utbildningarna var för sig, vilket kanske inte är det optimala på en bröllopsresa...

Mvh,

Kaj

Link to comment
Dela på andra sajter

tompengpung

Hej Mats

Jag kan hålla med tidigare skribenter, ta ditt cert hemma på ditt språk!

Om du går med i en klubb här hemma så får du en mycket bra utbildning och tillgång till erfarna dykpolare som ger dej lite erfarenhet.

Sabba inte en för kort och för dyr semester med att ta cert om du inte har mycket gott om tid/pengar!

Lycka till hur du än gör!

Mvh

TPP

Stoppa veganerna, de äter djurens mat!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Att hitta ett dykcenter med saval thai- som svensktalande instruktorer ar inga problem. Dock kan tiden kanske vara det. En fyra dagars OWD ar valdigt intensiv och bygger pa att allting klaffar och inga omprov/extra lektioner/dyk behover goras. I princip skall du klamma in 10-15 timmars teori, 10 timmars bassang traning samt 4 st dyk i oppet vatten vilket tar minst tva dagrar. Ekvationen gar inte riktigt ihop men eftersom det tullas pa tiden for teori och bassang funkar det - dock utan marginaler och en del upplever det som mer stressigt an roligt.

Jag skulle reka en variant av det som tidigare foreslagits - ta halva kursen hema dvs fixa teori och bassangdelarna i Svedala och sedan kora sjalva uppdyken i Thailand (se bara till att fa transfer papper och att dykcentren anvander samma system typ PADI). Uppdyk i borjan pa April ar riktigt jobbiga for manga - rumla runt i torrdrakt i kallt vatten passar inte alla aven om det innebar en nytig erfarenhet for framtiden. Av alla de uppdyk jag haft hand om i Sverige kontra Thailand kan man kallt konstatera att folk upplever Thailand som betydligt mkt lattare och mer lustfyllt.

Alternativet ar att kora ett s:k Discover scuba dyk dar man i princip kor modul 1 med bas teori och sedan med en instruktor kan dyka till 12 meter. Instruktoren maste sjalvklart med pa dyken och jag tror ration ar max 2 elever/instruktor (kan ha andrats de senaste aren). Detta fixas pa en dag - man gar igenom grundlaggande teknik pa vagen ut och kan sedan sakert avnjuta 2 dyk under en dag.

Mvh,

wille

Link to comment
Dela på andra sajter

Språket är inte alls något problem, vi kan båda två engelska på magisternivå. Men problemet är att jag är i Sverige och hon i Thailand, så det hjälper ju inget att jag tjuvstartar här.Den veckan som vi skall ha i Phuket är bara en del av hela resan så det gör inget om vi får slita lite under några dagar, vi gör ju det tillsammans. Och vi båda vill det. Det här är en gemensam investering i våra framtida nöjen eftersom vi båda vill göra detta. Vi kommer tillbaka till Thailand igen och då kan vi ju dyka 'direkt'. :pleasantry:

Dicover Scuba låter ju som ett alternativ om det skiter sig, men jag vill vill vill :wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Quote

Språket är inte alls något problem, vi kan båda två engelska på magisternivå. Men problemet är att jag är i Sverige och hon i Thailand, så det hjälper ju inget att jag tjuvstartar här.Den veckan som vi skall ha i Phuket är bara en del av hela resan så det gör inget om vi får slita lite under några dagar, vi gör ju det tillsammans. Och vi båda vill det. Det här är en gemensam investering i våra framtida nöjen eftersom vi båda vill göra detta. Vi kommer tillbaka till Thailand igen och då kan vi ju dyka 'direkt'. :pleasantry:

Dicover Scuba låter ju som ett alternativ om det skiter sig, men jag vill vill vill :wai:

LAter bra. I sadant fall skulle jag personligen fundera over att skippa Phuket och ta 2 natter i Khao Lak och beta av teori/pool och sedan dra ut pa en live aboard pa Similan typ 4 natter/4 dagar och fa totalt 12 istallet for 4 dykn och dessutom fa uppleva den basta dykningen Thailand har att erbjuda.

Kostnadsmassigt ar det ju lite dyrare (ca 20-25,000 baht) med live aboard + kurs men nagot jag tror ni kommer uppskatta och inte glomma i forsta taget.

Problemet ar att sasongen dor ut i Maj sa ju tidigare i Maj ju battre. Ar det sent i Maj sa ar kanske Phuket och ostra sidan ett battre alternativ.

Link to comment
Dela på andra sajter

Wille verkar som vanligt veta vad han snackar om!

Ett par egna funderingar bara...

Live aboard kring Similan är kanske inte lämpligt för nybörjare, mest för att det finns så mycket man skall tänka på som nybörjare att man kanske inte uppskattar/uppfattar att man är i ett av världens finaste dykvatten.

Som nybörjare är det fantastiskt att bara vara under ytan, det dugar med nästan var som helst!

Att som nygifta leva väldigt tätt inpå andra människor i flera dagar... Kanske inte vad man helst av allt önskar?

Bor man på ett schysst hotell i nån turistort å har man iallafall kvällarna för sig själv :wub:

Jag gjorde själv "misstaget" att åka på en Liveaboard resa i Rödahavet som en av mina första dykresor, det var helt fantastiskt, men lite väl avancerade dyk, och så otroligt fint underytan att alla andra dykresor bleknat vid jämförelse...

Phillipinerna, Thailand, lite Maldiverna är fint, men inget har hittils gått upp mot mitten av Rödahavet, skulle sparat det till senare.

Har dock inte testat Similan, kanske lika bra?

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Som nybörjare är det fantastiskt att bara vara under ytan, det dugar med nästan var som helst!

MVH Tommy

Håller med Tommy här.

20 min 12-metersdyk med eskort är, ur upplevelsesynpunkt, vad man som nybörjare kan greppa.

De fantastiska dykvattnen kan man med fördel spara till längre fram i karriären.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, jag är nog med inne på att kunna spara lite upplevelser framåt med. Det kan räcka med lite enklare kring exvis Phuket. Sen efter det kan vi ju gå vidare med Similand o Röda havet och naturligtvis fortsätta i Lårensvik :he: .

Vi har som sagt snorklat ett flertal gånger och tycker det är fantastiskt. Så det behövs nog inte så mycket första gångerna, och det är säkert mycket att tänka på och fundera kring när man andas under vatten på riktigt. Det kommer att bli i mitten av maj som vi får tillfälle till detta, och vi får ju bara hoppas på bra väder.

Tack för tipsen , nu börjar dom bli riktigt bra :great:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Ja, jag är nog med inne på att kunna spara lite upplevelser framåt med. Det kan räcka med lite enklare kring exvis Phuket. Sen efter det kan vi ju gå vidare med Similand o Röda havet och naturligtvis fortsätta i Lårensvik :he: .

Vi har som sagt snorklat ett flertal gånger och tycker det är fantastiskt. Så det behövs nog inte så mycket första gångerna, och det är säkert mycket att tänka på och fundera kring när man andas under vatten på riktigt. Det kommer att bli i mitten av maj som vi får tillfälle till detta, och vi får ju bara hoppas på bra väder.

Tack för tipsen , nu börjar dom bli riktigt bra :great:

De största problemen jag hade, var navigeringen under vattenytan samt att hålla mej på rätt köl.

Men det är klart, dessa problem har jag i viss mån även ovanför vattenytan. :dance1:

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Quote

Wille verkar som vanligt veta vad han snackar om!

Ett par egna funderingar bara...

Live aboard kring Similan är kanske inte lämpligt för nybörjare, mest för att det finns så mycket man skall tänka på som nybörjare att man kanske inte uppskattar/uppfattar att man är i ett av världens finaste dykvatten.

Som nybörjare är det fantastiskt att bara vara under ytan, det dugar med nästan var som helst!

Att som nygifta leva väldigt tätt inpå andra människor i flera dagar... Kanske inte vad man helst av allt önskar?

Bor man på ett schysst hotell i nån turistort å har man iallafall kvällarna för sig själv :wub:

Jag gjorde själv "misstaget" att åka på en Liveaboard resa i Rödahavet som en av mina första dykresor, det var helt fantastiskt, men lite väl avancerade dyk, och så otroligt fint underytan att alla andra dykresor bleknat vid jämförelse...

Phillipinerna, Thailand, lite Maldiverna är fint, men inget har hittils gått upp mot mitten av Rödahavet, skulle sparat det till senare.

Har dock inte testat Similan, kanske lika bra?

MVH Tommy

Haller med om att Roda Havet ar underbart. Dock vidhaller jag Similan oarnas (+ Koh Bon/Koh Tachai samt Richeliue Rock) fortrafflighet. Bla. just for det ar betydligt "enklare" dykning an tex. Barriarrevet, Roda Havet och Maldiverna. Dels ar det enklare eftersom man alltid kan dyka med strommen och softa och dels for att undervattenstopografin ar smidigare - mkt sluttande korallrev osv - darmed lattare att anpassa djup efter tid och luftforbrukning osv.

Visst kan det vara vart att spara live aboard:en tills man ar lite mer blot bakom orona och kannjuta mer obehindrat - i sadant fall ar ju typ Anemone reef/Shark point fullvardiga alternativ kring Phuket.

Tommy,

Senaste trippen ute pa Similan bjod pa bada Manta och Valhaj  - da ar det svart att inte gilla stallet  :mdr:   Utklassar tom. Elephantine reef da.

Kuriosa,

Efter mer an ett par dyk och  ca 10 ar som dykinstruktor med blandade erfarenheter fran Australien, Karibien, Fiji, Thailand, Maldiverna, Roda Havet, Florida, Norge osv sa ar min absoluta favorit dykplats i lilla Sverige - Vattern. Enkelt och avskalat, men helt underbart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är för mig helt obegripligt hur känslan av att se en valhaj eller en manta upplevs. Det är en våt dröm att få uppleva det. Men hur stora är dom ieg. Jag har ibland tänkt mig att min bil kommer flytande över mig eller nåt. Eller ett lite större rum på ex vis 4 x 6 meter kommer seglande ovanpå i form av en Manta. Bortsett ifrån att det är fantastisk...går det att jämföra med nåt så vi som bara dykt i gummidräkt :spiteful: kan förstå det?

Link to comment
Dela på andra sajter

tompengpung

Hej Mats

Det ser ut som om du har starkast strömmar 8:e maj och minst 18:e maj, om du kollar på www.phuketgazette.com så till vänster i det blå fältet hittar du: Tidal charts.

Där kan du kolla olika datum som kan passa dej.

Mvh

TPP

Stoppa veganerna, de äter djurens mat!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...

Då var vi hemma igen ( har varit ett tag) och har tagit dykarcertet.

Vi valde en fyradagarskurs med totalt 4 dyk och övning i bassäng. Och det är jag glad för eftersom vi fick mer tid att bekanta oss med utrustningen och hinna med teorin. Bara att läsa igenom teoriboken tog rätt lång tid. En dag innan kursen och sen en hel lång kväll till (då lästes allt).

Det var 4 riktigt intensiva och tröttsamma dagar och det var väl inte förrän sista dagen som vi kunde uppskatta dykningen. Att ta sig ner på 6 meters djup och ta av sig masken och ta på den igen och därefter blåsa den ren var en märklig och lite skrämmande upplevelse. men när allt var över så släppte en stor del av stressen och vi kunde njuta mer. :great:

Det är ju enkelt att konstatera att om man har den allra minsta rädsla för vatten eller att dyka så ger själva dykplatsen väldigt lite i behållning. Till saken hör ju med att vi nyligen hade gift oss med allt som det hade att tillföra. Massor med jobb för oss båda innan resan och sen 200 gäster och en stor mängd släktingar, fotografering och allt annat. Så vi var riktigt slitna när vi började dyk-kursen. Faktum är att vi tyckte att de två första dyken var ganska 'värdelösa upplevelsemässigt' eftersom vi var fullt upptagna med att andas, göra övningar och att flyta rakt under vattnet. Så Phi Phi, Bida nok, bida nai  gav inte mycket att minnas MEN redan andra dagen på Racha när den värsta spänningen lagt sig så kom njutningen. Plötsligt så började allt fungera bättre. Det gick att simma någonlunda rakt (horisontellt), luften i tanken försvann inte lika snabbt, dykledaren gav inte hela tiden påpekanden om korrigeringar och att vi skulle lugna oss ;) . Och naturligtvis hälsade vi på NEMO :dance1:

Vår divemaster var thai och pratade relativt dålig engelska. Men har man varit i Thailand och lärt sig thingelska så gick det riktigt bra. Han var en lugn person och gjorde oss komfortabla under vattnet.

En liten kul eller kanske inte så kul händelse var två yngre killar från USA. Dom slog slag i saken och köpte dubbla kurser, alltså även deep water. Dom fixade teorin på bara ett par timmar och divemaster och vi var riktigt impade. Dom själva sa att dom inte hade nån erfarenhet av att dyka alls. Och där låg vi i bassängen och tycktes halka efter i utbildningen. Sen dagen efter var det ut på havet och dags för första dyket. Ena killen kom bara ner två meter innan han spydde i regulatorn. Den andre klarade nog 5 meter. Divemaster reagerade blixtsnabbt och drog upp dom till ytan. Samtidigt som det var lite skumt att båda blev dåliga så kändes divemasters ingripande riktigt betryggande.

Väl uppe i båten igen så förhörde divemaster dem om när dom lagt sig på kvällen och vad dom hade ätit o druckit. Dom var väldigt svävande och började skylla på räkor. Men när vi gick av båten senare på eftermiddagen sa jag till dom med glimten i ögat att. Tonight only sleep, no girls...och då nickade dom lite försiktigt o fnissade..hehe.

Det var en annorlunda honeymoon. Och den sista dagen vi hade kvar i phuket så hyrde vi en motorcykel för att köra till Phukettown för att hälsa på en släkting. Halvvägs dit kom ett ordentligt regn och vi blev totalt genomblöta,  hehe. Nåja nu var vi ju inte rädda för vatten längre ;):yes:

Nu ser vi fram emot att ha kvar de finare dyken när vi väl kan njyta av dom

/ Mats

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...