Jump to content
IGNORED

Lord Voldemort a.k.a Thaksin är tillbaka på allvar

spooncreek

Recommended Posts

• Replies 225
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• turisten

28

• Tallviking

23

• HuaHindinnge

22

Top Posters In This Topic

Popular Posts

En garanterat korrekt förenkling.   Thailand har aldrig varit särskilt demokratiskt och det är nog minst 10 år tills vi kommer i närheten till det närmaste demokrati Thailand varit (mitten p

Det handlade som väntat inte bara om bilderböcker och röda skålar, Thaksin har nu inför Songkran 2016 på allvar börjat mobilisera styrkorna igen. Skype-möte igår med de närmaste, ett möte som av allt 

En döende mans sista pust får vi hoppas

Posted Images

Guest Isan Lover

Hej

Tack för en klockren analys av dagsläget.

Tror också att sanden börjar rinna ut i Juntans timglas, skulle det bli ett nej eller för få deltagare i folkomröstningen vilket leder till fortsatt Juntastyre så kommer nog spänningarna att öka än mer, juntan har ju pratat om försoning men har inte gjort ett dugg åt problemet, dom vägrar ju t.o.m att prata med sina motståndare.

Även om det blir ett Ja finns det risker eftersom landets studenter, opposition och demokratiförespråkare tillsammans med alla dom som drabbas av juntans styre och förtryck också börjar tröttna på Juntan.

Med vänlig hälsning isan lover

HuaHindinnge
20 minuter sedan, skrev Atom:

Där ser man, jag och Thaksin delar uppfattning.

Tveklöst kommer Demokraterna och Bhumjaithai bilda koalition efter nästa val. Det är ytterst tveksamt om PT tillåts ställa upp och även om de tillåts så kommer det vara utan de flesta av deras tidigare MP's; räkna med en hel hög avstängningar framåt slutet av året på grund av att ha röstat för ändringar i konstitutionen och/eller fusket med röstandet för frånvarande kollegor strax innan demonstrationerna 2013.

Thaksin tror inte att koalitionen kommer sitta länge men det är nog mest något han säger för att ingjuta mod i sina trupper. Givetvis kommer det vara slitningar mellan den officiella ledaren Abhisit och den faktiske ledaren Anutin och givetvis har partierna inget gemensamt men de reella ledarna i militärbarackerna och palatset kommer inte tillåta något annat än att de sitter mandatperioden ut.

Det är vid, och framförallt efter, valet 2021 det blir intressant men potentiellt också väldigt våldsamt. Om inte Thailand fått hjälp av en stark världsekonomi runt 2020 så kommer något Thaksinägt parti med all säkerhet vinna 2021, förmodligen med en Shinawatra eller in-law som nominee. Senaten, konstitutionsdomstolen, NACC, EC och alla andra "oberoende" instanser kontrolleras dock till 100% av den militära eliten och dess supportrar. Vad händer då när Thaksins parti trots att de vunnit ändå inte tillåts regera? Hur många missnöjda, förbisedda, generaler inom militär och polis kan Thaksin samla ihop? Hur många tveksamma affärsmän och maffiosos kan han locka och hur många unga arga Isaanska män är arga nog? Kan man inte vinna inom lagens ramar, trots att man faktiskt vunnit, så återstår alltid våld och det är något som Thaksin använt lyckosamt tidigare.

Går detta resonemang att förenkla till:

"Vad som händer i den närmaste framtiden kommer Thailand inte att bli en demokrati. "

• Fint 4
spooncreek
1 timme sedan, skrev Atom:

En garanterat korrekt förenkling.

Thailand har aldrig varit särskilt demokratiskt och det är nog minst 10 år tills vi kommer i närheten till det närmaste demokrati Thailand varit (mitten på 90-talet till början på 00-talet) och förmodligen flera decennier innan Thailand på allvar kan kallas riktigt demokratiskt.

Även om jag är för demokrati måste jag dock säga att många västerlänningar överdriver demokratins betydelse. Viktigare än demokrati är Rule of Law (rättssäkerhet är förmodligen det bästa svensk alternativet); utan Rule of Law är demokratin inte mycket mer än en Idoltävling och vem vill ge en Idolvinnare med hang-arounds hela härligheten och fullständiga rättigheter utan vettiga kontrollinstanser?

Demokrati måste alltid byggas underifrån och det är nog där Thailand och många andra länder fallerar medans Europa lyckades (med betoning på imperfektformen av lyckas, fan vet om det är så lyckat längre). Så länge folk inte engagerar sig (samt uppmuntras att engagera sig givetvis) på gräsrotsnivå så kommer politik alltid vara något som bara avhandlas i huvudstadens fina korridorer. Allt kommer tillbaka till skolan och behovet att uppmuntra ifrågasättande och kritiskt granskande och där ligger Thailand bara märkbart före de mest regressiva muslimska kalifaten. 

Den västerländska demokratimodellens misslyckande i andra delar av världen (och kanske numera även i västvärlden som du är inne på) är intressant. Kina är väl det klarast lysande exemplet på en annan (elitistisk) modell där man på kort tid lyckats lyfta ett lands välstånd på ett sätt som nog saknar motstycke i historien:

"Meanwhile, the Chinese Communist Party has broken the democratic world’s monopoly on economic progress. Larry Summers, of Harvard University, observes that when America was growing fastest, it doubled living standards roughly every 30 years. China has been doubling living standards roughly every decade for the past 30 years. The Chinese elite argue that their model—tight control by the Communist Party, coupled with a relentless effort to recruit talented people into its upper ranks—is more efficient than democracy and less susceptible to gridlock. The political leadership changes every decade or so, and there is a constant supply of fresh talent as party cadres are promoted based on their ability to hit targets.
China says its model is more efficient than democracy and less susceptible to gridlock
China’s critics rightly condemn the government for controlling public opinion in all sorts of ways, from imprisoning dissidents to censoring internet discussions. Yet the regime’s obsession with control paradoxically means it pays close attention to public opinion. At the same time China’s leaders have been able to tackle some of the big problems of state-building that can take decades to deal with in a democracy. In just two years China has extended pension coverage to an extra 240m rural dwellers, for example—far more than the total number of people covered by America’s public-pension system"

Ovan citat ur en längre article som Economist gjorde för ett par år sedan med ruriken "Whats gone wrong with Democracy"

http://www.economist.com/news/essays/21596796-democracy-was-most-successful-political-idea-20th-century-why-has-it-run-trouble-and-what-can-be-do

Vilken som är Thailands rätta väg att gå, för att bygga ekonomiskt välstånd (och rättssäkerhet som du är inne på) för sina medborgare...ja den är svår. Knappast att kopiera Kina. Men  Thailands onda cirkel av ansvarslösa och korrupta politiker som så småningom kuppas bort av militären, måste brytas, och jag kan ibland (förledas att?) tro att det är nuvarande juntas ambition att försöka bryta denna cirkel. Men en av militären utsedd senat med omfattande kontrollfunktioner, som verkar vara det skarpaste verktyget de plockat fram ur lådan efter två år, känns för mig ryggradsmässigt fel trots allt. 

Edited by spooncreek
  • Fint 7
Jive
1 timme sedan, skrev Atom:

Thailand har aldrig varit särskilt demokratiskt och det är nog minst 10 år tills vi kommer i närheten till det närmaste demokrati Thailand varit (mitten på 90-talet till början på 00-talet) och förmodligen flera decennier innan Thailand på allvar kan kallas riktigt demokratiskt.

Även om jag är för demokrati måste jag dock säga att många västerlänningar överdriver demokratins betydelse. Viktigare än demokrati är Rule of Law (rättssäkerhet är förmodligen det bästa svensk alternativet); utan Rule of Law är demokratin inte mycket mer än en Idoltävling och vem vill ge en Idolvinnare med hang-arounds hela härligheten och fullständiga rättigheter utan vettiga kontrollinstanser?

Demokrati måste alltid byggas underifrån och det är nog där Thailand och många andra länder fallerar medans Europa lyckades (med betoning på imperfektformen av lyckas, fan vet om det är så lyckat längre). Så länge folk inte engagerar sig (samt uppmuntras att engagera sig givetvis) på gräsrotsnivå så kommer politik alltid vara något som bara avhandlas i huvudstadens fina korridorer. Allt kommer tillbaka till skolan och behovet att uppmuntra ifrågasättande och kritiskt granskande och där ligger Thailand bara märkbart före de mest regressiva muslimska kalifaten. 

Läs detta inlägg många gånger, gott folk!

Sååå bra!

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

HuaHindinnge

Men svennar har väl alltid haft en förkärlek för diktatorer och juntor. Spanien resorna på 60 och 70 talen t.ex.

• Fint 2
turisten

Om någon av Thaksins bulvaner skulle komma till makten är jag helt övertygad om att Bangkok med omnejd kommer att explodera. Jag tror inte han eller hans följe inser hur oerhört hatad han och hans klan är i Bangkokområdet. Det finns inte en chans att dom kommer att acceptera ett sådant styre.  Jag tror dessutom att det finns stora(?) delar inom UDD som säkert inser att fortsatt association med PT inte kommer leda till annat än fortsättning på cirkeln med korruption, våld och militärkupper.

• Fint 2
RoiET
2 timmar sedan, skrev turisten:

Om någon av Thaksins bulvaner skulle komma till makten är jag helt övertygad om att Bangkok med omnejd kommer att explodera. Jag tror inte han eller hans följe inser hur oerhört hatad han och hans klan är i Bangkokområdet. Det finns inte en chans att dom kommer att acceptera ett sådant styre.  Jag tror dessutom att det finns stora(?) delar inom UDD som säkert inser att fortsatt association med PT inte kommer leda till annat än fortsättning på cirkeln med korruption, våld och militärkupper.

Så om Thaksin försvinner så försvinner korruption, våld och militärkupper? Låter bra faktiskt! 

• Fint 1
turisten
4 timmar sedan, skrev RoiET:

Så om Thaksin försvinner så försvinner korruption, våld och militärkupper? Låter bra faktiskt! 

Man kan väl bara gratulera till ett sådant enastående exempel på "logik". 

• Fint 5
Tallviking
5 timmar sedan, skrev RoiET:

Cirkeln kan då brytas och den långa vägen framåt kan påbörjas !

• Fint 6

Being nice is overrated - Garfield

MaiChai

Att Thaksin har dragit igång den stora PR apparaten igen är väl ett tecken på att han är orolig för att hamna utanför skålarna vid ett eventuellt val. Han vill inte se sig ersatt av BJT i Issan så det gäller att påminna folk om att han fortfarande finns.

Att BJT är stora och har ganska mycket inflytande i tidigare traditionella Thaksin områden kan vi väl vara överens om. Jag ser framför mig ett valresultat där Demokrakterna, BJT och Thaksins parti blir ungefär lika stora och två av dessa kommer att bilda regering.

Här är det då BJT som sitter med de bästa korten, både Demokraterna och Thaksins parti behöver då deras stöd och jag är rätt säker på att BJT föredrar Demokraterna för då det boirgar mer för att kunna sitta perioden ut. Men Thaksin kan ju efter valet gå in med "An offer you cant refuse" och helt enkelt köpa över Demokraternas koalition som han gjorde 2007.

Problemet blir om Thaksins parti skrapar ihop låt oss säga 35% och BJT och Demokraterna 27-28% vardera, kommer Thaksin att kunna mobilisera sina stödtrupper med motiveringen att de blivit berövade makten trots att de är det största partiet?

Kommer BJT och Demokraterna få polisen på sin sida, de hade de inte 2010. Det finns ju en del militärer i Thaksins fcka, var ställer de sig?

Thaksins enda chans är att få egen majoritet tror jag och skulle det bli så kommer de inte att få tillträda med de uppenbara motiveringen att partiet ägs, styrs och kontrolleras av en efterlyst brottsling.

• Fint 8

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

HuaHindinnge
14 minuter sedan, skrev MaiChai:

Att Thaksin har dragit igång den stora PR apparaten igen är väl ett tecken på att han är orolig för att hamna utanför skålarna vid ett eventuellt val. Han vill inte se sig ersatt av BJT i Issan så det gäller att påminna folk om att han fortfarande finns.

Att BJT är stora och har ganska mycket inflytande i tidigare traditionella Thaksin områden kan vi väl vara överens om. Jag ser framför mig ett valresultat där Demokrakterna, BJT och Thaksins parti blir ungefär lika stora och två av dessa kommer att bilda regering.

Här är det då BJT som sitter med de bästa korten, både Demokraterna och Thaksins parti behöver då deras stöd och jag är rätt säker på att BJT föredrar Demokraterna för då det boirgar mer för att kunna sitta perioden ut. Men Thaksin kan ju efter valet gå in med "An offer you cant refuse" och helt enkelt köpa över Demokraternas koalition som han gjorde 2007.

Problemet blir om Thaksins parti skrapar ihop låt oss säga 35% och BJT och Demokraterna 27-28% vardera, kommer Thaksin att kunna mobilisera sina stödtrupper med motiveringen att de blivit berövade makten trots att de är det största partiet?

Kommer BJT och Demokraterna få polisen på sin sida, de hade de inte 2010. Det finns ju en del militärer i Thaksins fcka, var ställer de sig?

Thaksins enda chans är att få egen majoritet tror jag och skulle det bli så kommer de inte att få tillträda med de uppenbara motiveringen att partiet ägs, styrs och kontrolleras av en efterlyst brottsling.

Det är troligare att polisen och militären är på demokraternas sida, liksom de var alla gånger när flygplatser och offentliga byggnader ockuperades av de gula. Samt när de gula kunde förhindra valet 2014. Och vid militärkupperna. 

Edited by HuaHindinnge
MaiChai
4 minuter sedan, skrev HuaHindinnge:

Det är troligare att polisen och militären är på demokraternas sida, liksom de var alla gånger när flygplatser och offentliga byggnader ockuperades av de gula. Samt när de gula kunde förhindra valet 2014. Och vid militärkupperna. 

Polisen är och har i princip alltid varit på Thaksins sida, just nu är ju polisen en aning "kastrerad" eftersom militären har övertagit deras jobb i många aspekter. Men under en civil regering kan jag inte se att militären behåller dessa befogenheter och då är det frågan om Thaksin återigen kan mobilisera sin poliskår att stötta honom likt han kunde 2010.

• Fint 2

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Guest Isan Lover
15 timmar sedan, skrev Atom:

Hej

Måste protestera mot detta, för dom allra flesta borde det ju vara alldeles självklart att "Rule of Law" hänger ihop med Demokrati som närmast är en förutsättning för en rättssäkerhet värd namnet och som omfattar alla medborgare oberoende av social ställning, nu under Diktaturen är det ju "Rule by fear" som råder och det ger ju inte medborgarna någon rättssäkerhet alls.

Guest Isan Lover
16 timmar sedan, skrev Atom:

Tveklöst kommer Demokraterna och Bhumjaithai bilda koalition efter nästa val. Det är ytterst tveksamt om PT tillåts ställa upp och även om de tillåts så kommer det vara utan de flesta av deras tidigare MP's; räkna med en hel hög avstängningar framåt slutet av året på grund av att ha röstat för ändringar i konstitutionen och/eller fusket med röstandet för frånvarande kollegor strax innan demonstrationerna 2013.

Thaksin tror inte att koalitionen kommer sitta länge men det är nog mest något han säger för att ingjuta mod i sina trupper. Givetvis kommer det vara slitningar mellan den officiella ledaren Abhisit och den faktiske ledaren Anutin och givetvis har partierna inget gemensamt men de reella ledarna i militärbarackerna och palatset kommer inte tillåta något annat än att de sitter mandatperioden ut.

Det är vid, och framförallt efter, valet 2021 det blir intressant men potentiellt också väldigt våldsamt. Om inte Thailand fått hjälp av en stark världsekonomi runt 2020 så kommer något Thaksinägt parti med all säkerhet vinna 2021, förmodligen med en Shinawatra eller in-law som nominee. Senaten, konstitutionsdomstolen, NACC, EC och alla andra "oberoende" instanser kontrolleras dock till 100% av den militära eliten och dess supportrar. Vad händer då när Thaksins parti trots att de vunnit ändå inte tillåts regera? Hur många missnöjda, förbisedda, generaler inom militär och polis kan Thaksin samla ihop? Hur många tveksamma affärsmän och maffiosos kan han locka och hur många unga arga Isaanska män är arga nog? Kan man inte vinna inom lagens ramar, trots att man faktiskt vunnit, så återstår alltid våld och det är något som Thaksin använt lyckosamt tidigare.

Hej

Delar din åsikt om att Senaten, konstitutionsdomstolen, NACC, EC och alla andra "oberoende" instanser kontrolleras dock till 100% av den militära eliten och dess supportrar, detta har jag framfört på forumet under många år nu, men då har forumets gula medlemmar protesterat och påstått att jag ljuger, självklart är det så här, det har ju framgått hur tydligt som helst gång på gång sedan 2006.

Enligt mig är det faktum att alla viktiga instanser och kontrollorgan i landet kontrolleras till 100% av militära eliten och dess rojalistiska elit det som hindrar och omöjliggör en demokratisk utveckling i landet, Thailand kommer aldrig att kunna utvecklas demokratiskt så länge dom Instanser, rättsväsende och kontrollorgan som förväntas vara "oberoende" är styrda och kontrollerade av landets odemokratiska krafter och gula elit.

Dom stora förlorarna på detta är naturligtvis den fattiga majoriteten.

Guest Isan Lover
1 timme sedan, skrev MaiChai:

Hej

Du vet väl att det är en av Thailands kändaste Maffia familjer som privat äger och styr BJT som du sätter så stort hopp till?

MaiChai
1 minut sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Du vet väl att det är en av Thailands kändaste Maffia familjer som privat äger och styr BJT som du sätter så stort hopp till?

Japp, den abolut största maffiafamiljen styr PTP som du sätter allt ditt hopp till.

Finns bara ett enda parti som suttit i det thailändska parlamenten de senaste 30 åren som är demokratiskt uppbyggt och inte någon maffiaklans verktyg för sin kriminella verklighet.

• Fint 4

www.destinationasien.se 

Nicholas
Det handlade som väntat inte bara om bilderböcker och röda skålar, Thaksin har nu inför Songkran 2016 på allvar börjat mobilisera styrkorna igen. Skype-möte igår med de närmaste, ett möte som av allt  att döma bestod av klart fler personer på samma plats än vad juntan tillåter.

Dags att börja kampanja, det blir val nästa år spådde Lord Voldemort, som också trodde sig veta att den först valda regeringen bara skulle fixa ett par år vid makten. Den skulle bestå av en koalition och det var viktigt att den gjorde allt för att sparka ut militären från den politiska makten.

Hans eget engagemang framåt gick inte heller att ta miste på:

"May happiness and prosperity be with all of you. I'm now 67 years old and I still have good health and can walk several kilometres, especially if it is [a long walk to] visit civilians [voters]," he said.

"Now that our economy is not good, people are probably struggling and want us to visit them," he added.

Det relativa lugnet under juntan verkar snart vara över. Min känsla som en betraktare på avstånd är att juntans tid vid makten snarare förstärkt klyftorna i Thailand, och att det fortfarande kan finnas ett starkt stöd för Thaksin hos delar av eliten och stora delar av befolkningen. I en politisk miljö där det handlar mycket om ett val mellan pest eller kolera, får man kanske trots allt hoppas på det scenario Atom ritade upp i en annan tråd, där en koalition av Demokrater och Bhumjaithai kan vinna valet. En större del av makten finns ju oavsett valutgång dock kvar hos militären i enlighet med den nya konstitutionen. Intressant att följa utvecklingen blir det utan tvivel, men tyvärr en utveckling som troligen också kommer att kantas av oroligheter och fortsatta människorättsövergrepp.

thaksinsongkran.jpg.52df7ccec2ac40c389b2294d9eddfca4.jpg

'http://www.bangkokpost.com/news/general/925221/thaksin-tells-mps-to-gear-up-for-polls

http://www.khaosodenglish.com/detail.php?newsid=1460089569&typecate=06&section=

Taxen är makt och pengagalen helt enkelt.

• Fint 2
Nicholas

Insitutioner som känner självförtroende att agera fristående från politisk dagskurs.

Som mal på och utför sitt dagliga värv som urverk.

Guest Isan Lover
6 minuter sedan, skrev MaiChai:

Japp, den abolut största maffiafamiljen styr PTP som du sätter allt ditt hopp till.

Finns bara ett enda parti som suttit i det thailändska parlamenten de senaste 30 åren som är demokratiskt uppbyggt och inte någon maffiaklans verktyg för sin kriminella verklighet.

Hej

Ser absolut inte BJT som ett bättre och mer demokratiskt parti än PTP, BJT är ägs av en känd Maffiafamilj som har varit inblandade i all möjlig brottslig verksamhet och mord.

Själv är jag glad för att dom röda med ett enda undantag har undvikit att ha med BJT i sina folkvalda regeringar.

Guest Isan Lover
16 timmar sedan, skrev Atom:

Hej

Tror också att detta scenario är att vänta, även vid kuppen 2006 så tvingades hela partier och ensskilda MP.s av militären in i den "regering" Abhisit ledde, om dom inte bytte ifrån dom röda så skulle deras partier upplösas och deras politiker bannas i 5 år, detta framträdde ju och berättade dom drabbade småpartiernas ledare om i pressen efter det att Demokratin återinfördes och militärens inflytande minskade inom politiken.

Liknande lär det nog bli även nu, men jag tycker inte att det är vare sig särskilt demokratiskt eller rätt på något vis, snarast odemokratiskt och brottsligt, samt tragiskt och katastrofalt för landet och dess till största delen fattiga befolkning.